Bensin vs Etanol

Seriost
8 januari 2008 · 45 Inlägg

Som tråden lyder, Bensin VS Etanol

Vilka är fördelarna/nackdelarna med dessa olika bränslen?

Det enda jag hört är att det är lättare att få ut mer kraft ur etanol bilar. Men att dem också förbrukar bränslet nästna dubbelt så fort som bensinen. Vet inte om detta stämmer, har bara hört/läst att det är så. hehe Därför jag frågar;)

Jimm
8 januari 2008 · 1 661 Inlägg

Etanol får inte ut mer kraft, men det har högre oktantal och då kan man ladda mer innan det spikar.
Dock så har det lägre energiinnehåll och man måsta trycka in nästan en tredjedel extra för att få ut samma effekt.

Kristian_L
8 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Etanol brinner långsammare, man kan därför ställa tändningen tidigare och skruva upp ladtrycket på turbo bilar.
Etanol har 30% lägre energi innehåll, därför kommer en bil som går på etanol dra 30% mer bränsle. E85 innehåller 85% etanol och 15% bensin. så skilnaden i förbrukning borde bli ca 27%.
Motorer på E85 kan vara svåra att få igång i riktigt kallt väder. Får man bara igång dem, så är det ingen skilnad.

Störst vinst effektmessigt har överladdade bilar.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Team-Adolfsson Gödseldräng
8 januari 2008 · 4 529 Inlägg

off topic lite
går det tanka hälften etanol och hälften bensin i min 740 har aldrig gort det förut ?
tar motorn skada av det ?

Runn WS7 Avstängd
8 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Brukar ge ca 5% mer på E85 än bensin...  läs den här jag skrev för ett par år sedan, mycket fin info i den.  http://www.ls1tech.com/forums/showthread.php?t=602091

Har kört min V8 på E85 många år nu.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Kristian_L
8 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
off topic lite
går det tanka hälften etanol och hälften bensin i min 740 har aldrig gort det förut ?
tar motorn skada av det ?

Motorn tar inte skada av det, resultatet blir det samma som om du skulle tankat högoktan soppa. 50% 95 okt / 50% E85 bör ge ca 100 okt.

Nya bilar:
En etanol konverterad bil är i brincip en vanlig bil, med annat gummi material i bränsle systemet, samt annan programvara i motorns styrbox.
Oljan tar också mera stryk på en etanol bil. Tätare service intervall från fabrik pga detta.

Din bil:
Etanol går mycket styggare åt packningar och gummi slangar i bränsle systemet.
Kör du med etanol mycket, rekomenderas tätare oljebyte.

Senast redigerat av Kristian_V (8 januari 2008)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
skinnari Bilmekaniker
8 januari 2008 · 19 Inlägg

jag kör ju på etanol i min 9-3a, den drar ca 1.2l om jag kör lugnt, och bensin runt 0.9l per mil, med tanke på att bensin kostar 13 kr/l å etanolen kostar 8.40 så lönar det sig å köra på e85.
Men om jag gasar mkt med saaben så drar den typ 2l milen. saab är den enda tillverkaren som får extra hk med etanol(vad jag har hört iallafall). med bensin har den ca 170hk, å med e85 har den 200hk.
Och man ska inte köra med etanol i en bil som inte är byggd för de, allt gummi å spridarna kommer bli dåligt fort, för ja vet ju att nya 9-3an har dom bytt mkt delar på för att dom ska ha etanol, bla tanken, annat gummi, spridare är andra, å massa konsig elektronik, och det gör dom ju inte bara för de är onödigt wink

R
Runn WS7 Avstängd
8 januari 2008 · 1 031 Inlägg

1.5liter E85 per mil ger - 12kr mil... kört ca 900mil i sommar o kollat vad den drar vid varje tankning o det är 1.4 till 1.5.
1 liter 98 per mil ger - 12kr mil, jag har aldrig legat på en liter dock mer mot 1.2liter mil.

Jag kör främst på E85 för att det är ett renare bränsle, vill man spara bränsle finns andra bilar.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
twin_cam Smålänning
8 januari 2008 · 7 877 Inlägg

en anledning till varför det går att ladda mer med etanol är att den innehåller mer syre än bensin. Man kan alltså ha en mindre IC.

Att etanolen skulle gå hårt åt packningar o sånt råder det delade meningar om... Många, inklusive mig, antar att fördomarna beror på att etanolen är så pass mycket renare än bensin, så den löser upp all skit i soppasystemet och täpper igen.

Annars så påstås det att etanolen ska vara snällare mot metaller och packningar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Runn WS7 Avstängd
8 januari 2008 · 1 031 Inlägg

twin_cam skrev:
en anledning till varför det går att ladda mer med etanol är att den innehåller mer syre än bensin. Man kan alltså ha en mindre IC.

Att etanolen skulle gå hårt åt packningar o sånt råder det delade meningar om... Många, inklusive mig, antar att fördomarna beror på att etanolen är så pass mycket renare än bensin, så den löser upp all skit i soppasystemet och täpper igen.

Annars så påstås det att etanolen ska vara snällare mot metaller och packningar...

Min erfarenhet är samma som din.  finns många som inte vet fakta som postar i det här ämnet med.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
skogenracing xcOOb
8 januari 2008 · 388 Inlägg

googla så finns det hur mycket som helst att läsa o kolla med dom som håller på med etanol så  finns de korrekta svar..

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
8 januari 2008 · 1 781 Inlägg

negativt med etanol är att barnen i afrika och fattigare länder får mindre mat eftersom etanol tillverkas bla av majs

Team Insane Racing
Runn WS7 Avstängd
8 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Malm3n skrev:
negativt med etanol är att barnen i afrika och fattigare länder får mindre mat eftersom etanol tillverkas bla av majs

Ska man tolka på det sättet så kan man ju lika gärna cykla o skicka pengar till afrika smile

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Micke_Passat Lastbilschaufför
8 januari 2008 · 156 Inlägg

Kan min chippade passat gå på 40 liter 98 oktan blandat med 20 liter E85? eller jag kan blanda i ännu mer E85 utan att bilen skadas av de? Har funderat på o prova mig fram, men jag vågar inte riktigt, é rädd för motorras hmm

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)
emil1986
8 januari 2008 ·

En motor ska gå på det bränsle den är gjord för, så enkelt är det.

E85 i bensinbil= ökat slitage, trasiga slangar, ökad brandrisk, oftare oljebyten, ökade utsläpp p g a att en bensinmotor inte hanterar etanol korrekt), ökad förbrukning o s v... Dessutom innehåller vanlig bensin en viss del etanol och mer än det är inte bra!

Senast redigerat av emil1986 (8 januari 2008)

Runn WS7 Avstängd
9 januari 2008 · 1 031 Inlägg

emil1986 skrev:
En motor ska gå på det bränsle den är gjord för, så enkelt är det.

E85 i bensinbil= ökat slitage, trasiga slangar, ökad brandrisk, oftare oljebyten, ökade utsläpp p g a att en bensinmotor inte hanterar etanol korrekt), ökad förbrukning o s v... Dessutom innehåller vanlig bensin en viss del etanol och mer än det är inte bra!

Alla bilar är godkända för E10, varför är det inte bra?  tycker du ska läsa på lite mer innan du postar rykten du hört. Ge gärna lite mer fakta.

Ökad slitage?

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
emil1986
9 januari 2008 ·

Runn WS7 skrev:

emil1986 skrev:
En motor ska gå på det bränsle den är gjord för, så enkelt är det.

E85 i bensinbil= ökat slitage, trasiga slangar, ökad brandrisk, oftare oljebyten, ökade utsläpp p g a att en bensinmotor inte hanterar etanol korrekt), ökad förbrukning o s v... Dessutom innehåller vanlig bensin en viss del etanol och mer än det är inte bra!

Alla bilar är godkända för E10, varför är det inte bra?  tycker du ska läsa på lite mer innan du postar rykten du hört. Ge gärna lite mer fakta.

Ökad slitage?

Att en motor som går på etanol tar slut fortare kallar jag ökat slitage.

Undersökningar och experter påstår att en bensinmotor ska köras på det den är byggd för, det är alltså komiskt att en del okunniga påstår att det går tanka mer etanol än det som redan finns i bensinen utan att motorn tar skada.

Fredrik-79
9 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Etanolen smörjer inte lika bra som bensin och därför trokar många slangar och därför bildas de skit i bränsle systemet. inte för att de är så agresivt.
Sen så är de att de inte smörjer så bra så tar oftast pumpar och spridare skada av de.
Om man inte tanka lite vanlig bensin i mellan åt så brukar de funka på etanol konverterade bilar.

När de gäller saab har man även bytt saker i toppen för att optimera motorn för etanol och då främs ventiler och ventil säten.
Sen så är de inga som helst problem med saabs etanol motorer i kallare väderlek att starta fast de är ju då som de är mest skadliga ämnen som släpps ut.
så ett tips är att alltid ha motorvärmare inkopplad om man kan de.
Vet att Fords motor är inte lika bra på denna gren!

Men som sagt kunskapen är inte så stor i detta ämne men etanolen är ju mer högoktanig och brinner vid lägre temperaturer och därför kan man ladda på mer innan de blir för högt förbrännings tryck i motorrummet och motorn pajar. De går åt lite mer bränsle men är den inkörd är de en klar fördel på E85 när de gäller saab då.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Runn WS7 Avstängd
9 januari 2008 · 1 031 Inlägg

De tester jag sett på gummi visar att etanol är snällare än bensin, men det löser som sagt upp gammalt smuts. Ska lägga upp dem senare.

Senast redigerat av Runn WS7 (9 januari 2008)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
speedtrap
9 januari 2008 · 58 Inlägg

Tror att det är dax för lite fakta. Till att börja med så får du en effekt ökning på mellan 5-10% beronde om du har överladdning eller inte och att motorn är rätt mappad. Etanol löser inte upp bränsleslangar, det är en myt. Tror ni mig inte ta då ock köp en bit bränsleslang och en liter e85 och lägg ner slangen i soppan och plocka upp den om ett år så kommer ni inte att se någon skillnad. Eftersom etanolen är ett starkare lösningsmedel så kommer det givetvis att lösa upp mer skit. Man behöver inte byta olja ofrare men däremot måste man skaffa en olja med bättre kvalitet för att etanolen smörjer inte lika bra som bensin. Etanolen blir mer svår antändlig när det är kallt så den som behöver göras är att öka på mänden bensin, skall finnas lösningar på detta utan att behöva öka på mänden bensin men jag har aldrig sett någon sådan. Det som behöver normalt sett göras på en modern bil är nya större spridare, bränsletrycksregulator, bränslepump, vassare tändstift och givetvis så måste man mappa om bilen resten sköter lamdasond och avgastempivare om. Du får inget ökat slitage om du gör rätt, du får endast ut vattenånga ur avgassystemet och bättre avgasvärden plus att din katalysator tycker att livet blir mycket bätttre.

Senast redigerat av speedtrap (9 januari 2008)

Den som har mest prylar när han dör, VINNER!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang