3" helsystem inkl. extractorgrenrör, dumt köp?

airflow Avstängd
12 januari 2008 · 653 Inlägg

äsch klart du ska behålla det wink tror verkligen inte bilen kmr bli slöare av det, + att du får jävligt skönt ljud med extraktor o det också tongue

Jag har rätt i vad jag än säger.
Mankan1978 Son Of Murphy
12 januari 2008 · 782 Inlägg

Tratan skrev:

Mankan1978 skrev:
Extraktorgrenrör och 2,5" skulle jag köpt faktiskt... 3" gör som alla andra här inne säger, nästan motsatt effekt.
Ang. hästar, så Extraktorgrenrör ger en del. Kanske inte 20-25hk med 3", men kanske en 10-15, om maskin är helt frisk

Okej, vad tycker du om ett 2" system med Extraktorgrenrör då?

Tror du har 2" eller så orginal, men 2,5" är nog det största du kan ha på en sugmotor...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Tratan
12 januari 2008 · 149 Inlägg

Jag har hittat en simons återförsäljare i Uppsala (Autoexperten)  det är ett 2,5" system.

länk: http://www.autokatalogen.se/afw/uppsala … ?id=156821

Senast redigerat av Tratan (12 januari 2008)

Marcus_89 Biltokig elektriker
12 januari 2008 · 3 352 Inlägg

Kör på 2,5". 2,25" sitter det orginal wink Extraktor + 2,5" är inte så dumt smile

Tratan
12 januari 2008 · 149 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Kör på 2,5". 2,25" sitter det orginal wink Extraktor + 2,5" är inte så dumt smile

Okej, så får det bli. Tack alla för tipsen och råden:)

AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

Arai75 skrev:
har kört 3tum från JT på min s60t5 o bilen gick sämre,kör nu 2,5tum från ferrita o märker stor skillnad...

Du lugn nu! du har jue turbo på din bil, det betydet att du ska avgaserna gå så lätt igenom avgasssystemet som möjligt och det gör dom vi så stort rör som möjligt. helt omäjligt att den går bättre nu än med 3".....

Volvo 244 TIC
AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

de flesta rally åkarna kör med 3" fast då har jue dom lite mer fart i sina motorer.

Volvo 244 TIC
Sharky
13 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Om själva extraktorgrenröret är korrekt utformat och avsett att sitta på ett avgassystem med lågt mottryck så gör 3" i sig inte att det blir sämre resultat än 2.5".

Och jämförelsen med en S60T5 haltar då en turbo skall ha noll mottryck efter turbon. Dvs en turbobil skall gå bäst helt utan avgassystem (att den inte gör det ändå beror på motorstyrningen och hur den hanterar olika situationer).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Skanke
13 januari 2008 · 17 Inlägg

om du kommer åka med orginal kissen på så lär du ska få de motstånd du söker via den....den dämpar fruktansvärt mkt!

Sharky
13 januari 2008 · 10 287 Inlägg

En gång till då:

- Detta beror på hur extraktorgrenröret är dimensionerat. Såvida du inte är konstruktören som räknade på det så går det inte att svara på det kategoriskt. Extraktorgrenrör till en F1 motor är tex beräknade för att gå utan avgassystem.

/Göran

Skanke skrev:
om du kommer åka med orginal kissen på så lär du ska få de motstånd du söker via den....den dämpar fruktansvärt mkt!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_fillan_ med lem
13 januari 2008 · 1 925 Inlägg

hoppas nu folk läser detta sharky skriver !

har JT ett system med extractor och 3" är ju det förmodligen anpassat för att sitta ihop smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Sharky
13 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Det kan man nog inte lita till 100% på.....
Trots vad jag skriver om det generella fallet så skulle jag nog vara lite tveksam ändå till JTs kombination.

/Göran

_fillan_ skrev:
har JT ett system med extractor och 3" är ju det förmodligen anpassat för att sitta ihop smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Tratan
13 januari 2008 · 149 Inlägg

Så vad tycker du jag ska göra, slänga på skiten på min bil eller skicka tillbaka det?

Sharky
13 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Ring JT och fråga dom huruvida grejorna är matchade för varandra och om dom lämnar någon returgaranti om det blir piss.

/Göran

Tratan skrev:
Så vad tycker du jag ska göra, slänga på skiten på min bil eller skicka tillbaka det?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Tratan
13 januari 2008 · 149 Inlägg

Sharky skrev:
Ring JT och fråga dom huruvida grejorna är matchade för varandra och om dom lämnar någon returgaranti om det blir piss.

/Göran

Tratan skrev:
Så vad tycker du jag ska göra, slänga på skiten på min bil eller skicka tillbaka det?

Okej, jag gör så. Tack så mycket för hjälpen.

Canarion
19 februari 2008 · 76 Inlägg

Interferenssystem

I ett interferenssystem använder man korta primärrör.
Exempelvis kan en fyrcylindrig motor ha cylinder
1 och 4 ihopkopplade och 2 och 3. De två grupperna
kopplas senare ihop i ett gemensamt rör. När
avgaserna från den ena cylindern lämnar cylindern
så finns det dels ett öppet rör som avgaserna ska ut
igenom och dels också ett rör som är slutet och som
är kopplat på det andra röret. Det beror på att den
andra cylindern befinner sig i kompressionstakten
och att avgasventilen är stängd – röret är slutet. I det
rör som är slutet får man en snabb och kraftig
tryckstegring som reflekteras och sammanlagras
med pulserna i röret som är öppet. Mätt i vevaxelgrader ger det en lång och kraftig undertryckspuls
vid avgasventilen då kolven passerar ÖDP i utloppstakten. Resultatet blir en
bättre avgasevakuering än i ett enkelt rör(orginal-grenrör).

Med andra ord så ska avgaserna så snabbt ut ut motorn som möjligt....observera att bilar oftast har 4 takts motorer vilket betyder att dessa inte ska ha något motstånd för att gå bättre...oftast blandar vissa ihop detta med tvåtaktare(moppemotorer)som behöver ett visst motstånd för att dessa saknar ventiler.

av viss erfarenhet från folkrace så hade vi en volvo 740 b230F 8v med extractor-grenrör o 2.5" hela vägen bakåt...därav gav jag min opinion:P...

Senast redigerat av Canarion (19 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang