Lamdasonden lyser på min 740

volvo_240_GL
27 januari 2008 · 357 Inlägg

Kan någon hjälpa mig lampan lyser och bilen går bra typ 5 meter och sen andra 15 meter går den skit sen efter det går den bra igen. Tappade katten förut oxå. Alla som ja pratat med tror att ja ska byta lamdasonden .  hoppas någon kan hjälpa mig

Volvo 850 (1993)
lingua
27 januari 2008 · 2 271 Inlägg

felkoder?

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Corpze
27 januari 2008 · 1 311 Inlägg

låter som lambdan är skrot...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
AspeliN
28 januari 2008 · 65 Inlägg

prova ta bort pluskabeln från batteriet i ca 30min sen sätter du tbx den igen. min lamdasonds lampa har lyst på 940n. när jag nollat motorn på detta sätt så har den släckts. Inte säker på att det fungerar för dig men det är värt att prova.

Volvo 244 TIC
lagerknack Avstängd
29 januari 2008 · 70 Inlägg

AspeliN skrev:
prova ta bort pluskabeln från batteriet i ca 30min sen sätter du tbx den igen. min lamdasonds lampa har lyst på 940n. när jag nollat motorn på detta sätt så har den släckts. Inte säker på att det fungerar för dig men det är värt att prova.

det räcker och ha på tändningen och ta va polen i 30 sekunder de brukar släcka lampan... mvh lagerknack

gör som ford köp volvo
j0hanna
30 januari 2008 · 95 Inlägg

Kolla vad du får för felkoder i den lilla svarta lådan (i högra hörnet?) under huven, så får du ju en finmgervisning på vad felet kan vara? Och släck sedan lampan där, måste väl vara enklast?

Mvh
Johanna

barracuda saabrules
2 februari 2008 · 6 Inlägg

Citat från Andreas Plars på stc.com:

"Det man alltid börjar med när man har felaktiga lambdavärde är att kolla upp alla motorns insignaler. Från Mapsensor/LMM, motortempgivare, lufttempgivare så att de ger rätt och rimliga värden.
Min erfarenhet är att fel på lambdaväret väldigt sällan beror på själva sonden."

Gäller säkert även volvo

Xoff Volvo tönt... =)
3 februari 2008 · 2 344 Inlägg

inte behöver man vänta 30sek för att släcka lampan? jag brukade på min 745 bara ta bort polen å sätta på den igen så slockande lampan... om den inte gjorde det så va ju felet kvar...

BTW så behöver inte lambdalampan ha med lambdasonden att göra... den lampan övervakar hela motorns styrsystem...

men som sagt kolla felkoder!

Senast redigerat av Xoff (3 februari 2008)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang