Problem med växellåda, volvo 240

steffe_240
28 januari 2008 · 20 Inlägg

Tjabba, tänkte kolla om nån har nåt bra svar till mig angående min växellåda..

*Växlarna 1 och 2 är tröga att lägga i under körning och 3-4-5 känns inte tröga men ändå konstiga.. (justera kopplingswire?) ej hydraulisk
*Växlarna är sega när bilen har stått i minusgrader.. (fel olja?)
*5:e växeln låter konstigt.. låter som att den räknar varv.. (drev håller på att gå sönder?)

Sen när jag kör med bilen när den har stått under natten så kommer det nå tjutande ljud nånstans ifrån..
Kan det komma tjutande ljud från vxl-lådan?

Ps: kopplingen är ny..

Mycket tacksam för svar..
Mvh steffe smile

Alister schtek
28 januari 2008 · 478 Inlägg

Min växellåda tjuter också på 4-an och 5-an mest sist nämnda låter högre och intensivare när man trycker nedhela gaspedalen.. jag har just bytt låda, kanske ngt fel med ihopmonteringen (eftersom du har ny koppling menar jag)

steffe_240
28 januari 2008 · 20 Inlägg

okej, men alltså när jag kör när bilen är kall och har stått så tjuter den som lite till och från och sen när bilen är varm så slutar det hmm

Polaren
28 januari 2008 · 352 Inlägg

Att växlarna är sega när det är väldigt kallt ute är inget ovanligt, hade så på min gammla micra också samt en kompis som har en nyare primera..

sen att växlarna är knöliga att lägga i under körning, om kopplingen tar tidigt kanske du bör spänna kopplingen lite då motorn inte växlar ur ordenkligt.. ? (Gissningar)

//polaren

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Phaetoon
29 januari 2008 · 8 156 Inlägg

När du skrev att bilen tjuter till lite när den är kall så kom en tanke.
Det första jag tänkte på var fläktremmen.
Farsans Volvo 245:a lät alltid så till en början när man startade fläkten wink
Sen kanske det är inte ett sådant tjut som du menade, men ändå.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
steffe_240
29 januari 2008 · 20 Inlägg

Phaetoon skrev:
När du skrev att bilen tjuter till lite när den är kall så kom en tanke.
Det första jag tänkte på var fläktremmen.
Farsans Volvo 245:a lät alltid så till en början när man startade fläkten wink
Sen kanske det är inte ett sådant tjut som du menade, men ändå.

nja inte sånt ljud, alltså det går som inte att förklara, man måste som höra det haha smile

Drönirettab
29 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Det där tjutande ljudet kan eventuellt komma ifrån stödlagret för kardanaxeln. Jag har haft problem med ett tjutande ljud någonstans underifrån på min 240-86 och tjutet uppstod bara på vintern när det var kallare än kanske -10 grader eller så. Efter byte av stödlagret så försvann tjutet, har inte hört det något mer.

Kan ju kanske vara värt att byta, det kanske aldrig är bytt. Mitt lager var nog inte bytt vad jag vet, köpte bilen när den var 6 år gammal och det byttes knappast av andra ägare med tanke på att bilen var så pass ny.

Ska tillägga att även min växellåda går hyffsat segt att växla när bilen är nystartad vid kallt väder, fastän jag har syntetolja i den. Bytte växellådsolja för några år sedan och fick bara tag på "ickesyntetisk" olja, men då gick lådan jättetrögt att växla med. Fick sedan äntligen tag på syntetisk olja och då började lådan gå mindre trögt.

Bilen har snart rullat 37000 mil, växellådan är inte bytt.

Senast redigerat av Drönirettab (29 januari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang