3271
Sök

trimmning av volvo 740 gl

1 232 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#1
vad finns att göra???

252 Inlägg
29 januari 2008
#2
Att sugtrimma kräver mycket pengar men du kan ju göra som alla andra 740 raggare.

K-kam
Öppet filter
2.5" eller 3" avgasrör


40 Inlägg
29 januari 2008
#3
varför inte köpa en 740 turbo med en gång istället?borde ju vara lättast...

Hellre herpes än saab:p

The one and only
1 091 Inlägg
29 januari 2008
#4
RiNka skrev:
Att sugtrimma kräver mycket pengar men du kan ju göra som alla andra 740 raggare.

K-kam
Öppet filter
2.5" eller 3" avgasrör

och 405/531 topp

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 januari 2008
#5
extraktor åsså

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 januari 2008
#6
varför trimma en av volvos snikmotorer ? glt eller tic är vell de ända volvos jag anser värda och ändra på orginal utförandet

finns ju trots allt nått som heter att trimma en volvo äre som att piska en död häst
måste då säga att de stämmer så vida de inte är glt eller tic så volvo dudes ni behöver inte hänga mig nu;)


VolvoRaggare
55 Inlägg
29 januari 2008
#7
Snackar du skit om volvo 740 gl? äh ta dig i häcken, vänta du bara så ska du få se på annat

Volvo For Life - Never Leave The B Engines

252 Inlägg
29 januari 2008
#9
volvo_dude skrev:
varför trimma en av volvos snikmotorer ? glt eller tic är vell de ända volvos jag anser värda och ändra på orginal utförandet

finns ju trots allt nått som heter att trimma en volvo äre som att piska en död häst
måste då säga att de stämmer så vida de inte är glt eller tic så volvo dudes ni behöver inte hänga mig nu;)

Säger han som kör en VIT Saab utan turbo:lol:


Fetast i stan !!
991 Inlägg
29 januari 2008
#10
vadå snikmotor ?  bättre/hållbarare motor får du nog leta efter  om man inte räknar med b18/b20
några grejer man kan göra:
portad planad 405 elr 531 topp , k-kam, extraktor grenrör, 2,5" system, värre förgasare/spridare, lättat svänghjul m.m       
mvh emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (29 januari 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2008
#12
lelleal skrev:
Helt lön löst att lägga ut pengar på en gl och för de andra så är 740 så fula...

1. Beror väl på vad personen har för relation för bilen.

2. Ungefär lika fula som OG SAAB 900 lol


huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2008
#13
Finns en herre på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum som sugistrimmat sin 740 GL Blackline -88.

Specifikation:
Mappat insprut
530-topp portad med 38mm avgasventiler
Exktraktorgrenrör o 2,5" fullflödessystem.
KG002-kam, omslipad för 106grader nockvinkel istället för 110 grader.
Org spridare och LMM.

Vilket gav max 127 hästar vid ~5600rpm på bakhjulen.
113hk original på svänghjulet, c:a 150hk maxeffekt på svänghjulet efter trim.
Men det blir ju lite pengar, men vill man ha värst GL utan turbo så får man kosta på big_smile


16 Inlägg
29 januari 2008
#14
knappast värt i huvetaget.
tic motor är utantvekan de bästa (billigaste) alternativet om du vill ha någorlunda rolig bil

Kör/bygger 400+ skyline r33 GTs-T

551 Inlägg
29 januari 2008
#15
äsch det funkar bra me en gl.. mitt tips på billigt "bonntrim" till den
Plana toppen 2mm kostar 3-500
V-Kam från b230e kostar 100kr(om du inte hittar en k-kam billigt)
Ta bort fläkten som snurrar tesammans me motorn o montera dit en elfläkt me strömbrytare kostar 100kr(höfläkten) (Glöm inte kolla på tempen vid kökörning bara hehe)
Plocka bort sista dämparen i me rakt rör 50kr
Antingen borra luftburken så den andas bättre eller så köper du ett sportfilter biltema 150kr.
totalt mellan 700-1000 mer tycker jag inte det e värt o "trimma"

o sen har du en piggare gl som ger bättre respons på gasen o bättre vrid mellan 2500-5000 varv, åså kan man ligga breställ i kurvorna

mvh

PS. om du ska plana toppen, så köp för j*velen inte kamrem från biltema utan mekonomen eller micro. packningar osv går bra från biltema dock.
Senast redigerat av marven (29 januari 2008)

You can't B serious, oh K

1 688 Inlägg
29 januari 2008
#16
Varför inte köpa en 16v direkt, min går bättre än alla 8v utan turbo jag har testat smile
Dra på en 3mm packninig och på me en turbo och "mappa" ett piggyback så har du väl mer hk än du får ur en 8v 113hk som man lagt ner 20 000 kr på big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2008
#17
Volvos egna trimsats till B230F bestod väl av Vx/Vx3-kam, det 'fina' topplocket (531?) & Turbo-avgasysstem.
Skulle ge 136 kusar i motorn.

Blir väl typ som B230FB i 940 (91&92) eller B230FX (vissa 240 Classic).
Senast redigerat av steifan (29 januari 2008)


huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2008
#18
4G63GalantGTI_R @ SvenskaVolvo7/900Klubbens forum skrev:
sorry för ja lånar tråden ang. trim!

ETT stort hahahaha... Laughing Laughing Laughing

De där siffrorna tror jag vad ja vill om..(volvos trimsatser till icketurbo)

Min 740 (88b lh2,4)hade trimmats med av proffs portad topp, öppet konfilter, extractorgrenrör. 2,5tum simons hela vägen ingen katt
vx3 kam, chippade boxar och uppställt soppatryck mm.

jag vill påstå att den gick som ca 15 hk bättre än en std 740 gl

Dagen allt gick åt helvete var när jag körde jämt mot en audi a4 1,8i 125 hk (utan turbo)..

inga felkoder eller defekter utan bilen gick som den skulle med alla dessa mods. 190 knyck med ansträngning lyckades jag med en gång.

Min första tanke, Faaan!! vad trött den är egentligen. går inte som ett skott bara för att det låter mycke... jävla slöhög och det måste tilläggas att bilen gick nästan jämt med en 90 hk golf 2 hahaha. vilken idiot jag har varit som vart stolt över min värstingtrimmade 740 Laughing Laughing
Blev så deprimerad så att ja sålde den helt sonika och köpte mej en till japsbil..

Inlägg från ex-740-åkare på 7/900forumet från tis nov 07, 2006.


39 Inlägg
29 januari 2008
#19
många fördomar mot 740 märker jag. smile leta på resutatservice.se efter en marin motor eller vev.
såg de fanns en komplett underdel för 6000:-
och sen k-kam o nån billig portad topp för 2000:- som finns på blocket. då får du ut bra vrid o en pigg 740.

jag har en sådan motor i min fula gamla raggar 740 som de heter här tydligen.
jag garanterar att den piskar de popcorntrimmade 9000turbo bilarna med sina låtsashästar runt 300hk som de tror de har. god jul

varvstopp är bättre än sex:)

153 Inlägg
30 januari 2008
#20
köp en billig turbo alternativt kompressor å ladda på, skaffa ett extractor å köp avgasböjjar å krökar i 2,5" och bygg själv... kostar mest tid och lite pengar. Med tiden kan du byta kamaxel å topp. köp en 16v topp. de finns rätt så billiga på blocket.

eller garage porta din egen efter önskemål. vanliga "snik" toppar finns det gott om så det gör ju ignet om man misslyckas.

It´s Better to burn out than fade away


Sök