1846
Sök

Vilken är snabbast egentligen? (200sx vs 740)

2 117 Inlägg
7 februari 2008
När jag närmar mig 200 ligger bilen helstadigt på vägen av down forcen. Kring 300 blir vägen väldigt smal även om det är breda Autobahn. I teorin ska bilen klara av ca 340 km/h med nuvarande utväxling vid ca 7800-8000 rpm men jag är inte säker på om jag vill testa den till max. Bromssträckan blir ju några fotbollsplaner under de sekunder som behövs för att få stopp i den hastigheten. neutral roll

Avstängd
1 266 Inlägg
7 februari 2008
steifan skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Kan ju tala om för dig direkt, att då var den turbon helt slut, en glt 16v gör 0-100 på lite över 10sekunder..

Sen eftersom Turbobilarna har lastbilsmotorer så dör dom, en GLT 16V piggnar ju till på högre varv/högre hastigheter tongue

Hm vet du ens vad du pratar om ? Vid 4500varv så kickar iaf min turbo in fullt, och efter det så fortsätter den axxa tills varvstoppet i princip smile
skulle vilja ta ett race med din glt smile

http://www.garaget.org/video/w08elr6w7o9a inte storknar min vid höga varv som, du ser här hmm
Senast redigerat av TheFinnishFlash (7 februari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Large Cap
1 816 Inlägg
7 februari 2008
Volvo ftw. wink

461 Inlägg
7 februari 2008
Får jag bara fråga alla här en sak, vad är det för intressant med att ha en bil som går snabbt rakt fram? har verkligen aldrig förståt mig på det!

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

BMW Power
2 362 Inlägg
7 februari 2008
M.Persson skrev:
Får jag bara fråga alla här en sak, vad är det för intressant med att ha en bil som går snabbt rakt fram? har verkligen aldrig förståt mig på det!

På tal om vad? är direkt inga 600hästars bilar vi snackar om när det gäller just 740 och 200sx.. så förstår inte riktigt vad du menar.. ska man kunna köra snabbt i kurvorna utan att bilen säckar ihop, såklart behöver man lite ponnisar under huven, om det ska bli roligt.. Men jag håller med dig.. ska gå minst lika bra i kurvor som rakt fram, annars kan det ju vara..

BMW, bogsering med wire :/

461 Inlägg
7 februari 2008
Menade almänt, inte ofta man ser nån fråga efter tider i bilsport superstage, eller på varvet runt kinnekulle direkt, e alltid 0-100 eller 402m som hjäler, alla verkar ju fixerade vid detta!

Avstängd
1 266 Inlägg
7 februari 2008
FugitivE skrev:
M.Persson skrev:

På tal om vad? är direkt inga 600hästars bilar vi snackar om när det gäller just 740 och 200sx.. så förstår inte riktigt vad du menar.. ska man kunna köra snabbt i kurvorna utan att bilen säckar ihop, såklart behöver man lite ponnisar under huven, om det ska bli roligt.. Men jag håller med dig.. ska gå minst lika bra i kurvor som rakt fram, annars kan det ju vara..

Det finns iaf en ratt i min bil, så det går och svänga om man nu vill det, sen att man inte kan köra så fort i kurvor är väl en anan sak...brukar inte åka fort i kurvor ändåså :-]

Smålänning
7 887 Inlägg
7 februari 2008
tobee skrev:
steifan skrev:
tobee skrev:
Ja men BMWn var ju bättre;) Volvon påverkas nog mer av sidovind också pga högre area på karossen.

"Den kantiga karossen har emellertid också sina fördelar. En av den är rejält utrymme för passagerarnas huvuden i både fram- och baksäte, en annan är en okänslighet för sidvindar som i de strömlineformade karossernas tidevarv är lika ovanlig som välkommen" //Teknikens Värld

lol

Vilket renodlat skitsnack! tongue Alla som åkt i en 740(och är lite opartiska) kan nog hålla med om att volvon beter sig som en orm i motorvägsfart när det blåser ute. Annat är det med min "strömlinjeformade" 330Ci. Ganska okänslig

Jag tycker att 740 är väldigt stadig, särskilt med tanke på chassit, som inte direkt kan klassas som hitech, visst, sitter det 17" 225:er på den osänkt så är den väll lite spårkänslig, men jag upplevde den som typ helt okänslig för sidvind smile Med friska dämpare så gick den hyfs i kurvorna med smile Sköna bilar att köra smile
(fast de är klart, lika klippfast, stabil och bekväm som en saab 9000 e den ju inte wink )

EDIT: ojojoj vad off-topic vi gick nu smile men trådskaparen har ju fått svar på frågan, och får väll avbryta diskussionen när hn vill smile Själv tycker jag denna disussionen va ovanligt kul smile
Senast redigerat av twin_cam (7 februari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

735 Inlägg
7 februari 2008
M.Persson skrev:

Får man fråga varför man bygger banbil av en Saab 900 aero när man skulle kunna åka mycket snabbare i kurvorna om du istället bygger på en BMW M3 E30?

Dum fråga såklart, precis som din;)

Nä men ärligt, folk har väl olika intressen. Du gillar när det går fort i kurvorna. Jag gillar en kompromiss. Ibland vill man åka krängningsfritt på en kurvig väg. Ibland vill man färdas snabbt på motorvägen
Senast redigerat av tobee (7 februari 2008)

Avstängd
1 266 Inlägg
7 februari 2008
M.Persson skrev:

Får jag bara fråga alla här en sak, vad är det för intressant med att ha en bil som går snabbt i kurvo? har verkligen aldrig förståt mig på det!

Dum fråga ger ju som vi alla vet, dumma svar :-]

461 Inlägg
7 februari 2008
För en m3 e30 kostar mer än 10ggr så mycket som jag gav för min bil, och går inte direkt fortare ändå.
Plus att det är ju lite mer utmaning i att svänga och inte bara hålla ratten rak, var inte meningen att klanka ner på nån, ni verkar ju ta lite illa upp!

leo_m83
7 februari 2008
hur långt har vi kommit i diskussionen nu då tongue

1 150 Inlägg
7 februari 2008
tobee skrev:
M.Persson skrev:

Får man fråga varför man bygger banbil av en Saab 900 aero när man skulle kunna åka mycket snabbare i kurvorna om du istället bygger på en BMW M3 E30?

Dum fråga såklart, precis som din;)

Nä men ärligt, folk har väl olika intressen. Du gillar när det går fort i kurvorna. Jag gillar en kompromiss. Ibland vill man åka krängningsfritt på en kurvig väg. Ibland vill man färdas snabbt på motorvägen

Du har nog alldrig åkt i kurvor med en og900 turbo/aero som har sport fjädring mkt svår slaget och en e30 går inte åka fortare med....

leo_m83
7 februari 2008
ohh, från 740 till saab turbo runt kurvor...mycket intressant

Avstängd
1 266 Inlägg
7 februari 2008
leo_m83 skrev:
ohh, från 740 till saab turbo runt kurvor...mycket intressant

big_smile

397 Inlägg
7 februari 2008
Vad alla är dumma nu smile
En gammal ET kan ha en viss chans.. 182 hästar original.. dock väger den rätt mkt men går hyffsat bra smile
200sx är ganska lätt bil jämfört med en 740 familjebil!

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2008
Att en 200sx kör ifrån en 740 standard tvivlar jag  inte på direkt på...men kan ha mycke med föraren å göra också ...i somras blev en 200sx s14 sport edition med lite värre grejer i runt 25-300hk ifrån körd 2-3 gånger på blackrace av en chippad volvo s40 t4:a....vi snackar om en bakhjulsdriven bil mot en framhjulsdriven bil..s40in har väl max 240-250hk och där ligger nog den nissan på minimum...
s40in drog från starten till mål 200an..visst de gick jämnt men volvon borde blivit frånkörd...av en sån "vass" bil med bakhjulsdrift... en chippad 740 mot en chippad 200 tror jag dock volvon vinner ...men de snackar vi inte om nu

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
7 februari 2008
Långlivad diskution big_smile

Tänkte bara fylla i att jag blivit frånåkt av polarens 740 när vi tog ett litet race, visserligen har han mer trim än min och jag hade en slirande koppling men jag tror nog det hade blivigt svettigt även om min koppling hade funkat som den skulle.

Underskatta aldrig en 740 för dom går faktiskt bra med mkt enkla medel.

- Time Attack -

Avstängd
1 266 Inlägg
8 februari 2008
NIzmO skrev:
Långlivad diskution big_smile

Tänkte bara fylla i att jag blivit frånåkt av polarens 740 när vi tog ett litet race, visserligen har han mer trim än min och jag hade en slirande koppling men jag tror nog det hade blivigt svettigt även om min koppling hade funkat som den skulle.

Underskatta aldrig en 740 för dom går faktiskt bra med mkt enkla medel.

Så sant wink

Sök