1806
Sök

Vilken är snabbast egentligen? (200sx vs 740)

735 Inlägg
5 februari 2008
#141
steifan skrev:
Rojpen skrev:
klart 200sx är snabbare:) menar min primera drar 740s(dock TIC kan vara jobbiga) å då är ju 200an snabbare än en primara på 130hk...

Borde gå rätt jämnt med en frisk Volvo 740 GLT 16 Valve med B234F.

Min 740 GLE drar ganska jämt med Nissan Primera 2.0 SLX (1992:a, 115hästarn).
Dock inte provat upp i några högre hastigheter. Och GLTn äter GLE:er (även trimmade) till frukost wink

Haha "ganska" jämt:P När ska du lära dig att din gamla GLE är långsammare än Jankens gamla primera? Likaså BMW 320 E30 med fungerande vxllåda wink Och den har inte en suck i 100+!

Jag har gjort många vetenskapliga motorvägstester mot Falun/Borlänges många 740s inkl. 16 valve med gamle 320n, den blev aldrig förnedrad! Några 16 ventilare hakade på eller hakades på. Men sanningen är den att luftmotståndet är ENORMT på 740n! Känns verkligen inte som 159hk i dom farterna. Är sugen på att köpa en 320 igen på skoj så jag får tyst på dig nån gång wink

En 200SX skulle piska alla ovanstående utan ansträngning i dessa farter. 0-100/rödljusrejs beror ju på så många olika faktorer att det känns löjligt att mäta bilarnas potential här.
Senast redigerat av tobee (5 februari 2008)

2 117 Inlägg
5 februari 2008
#142
Oavsett prestanda.
Det finns många fina 740:or och andra Volvobilar också.
Kolla bara in "Topplistans favoritlista", det är en populär bil. Ligger faktiskt någon före min också och det tycker jag är rätt så kul faktiskt. Kul att en svensk gammal klassiker kommit upp sig såpass.
Tummen upp alla Volvo-ägare big_smile...ja tummen upp för alla bilar här på Garaget. Det kvittar vilken modell man har, huvudsaken är att man gillar den bil man själv har och har kul med den big_smile


167 Inlägg
5 februari 2008
#143
Jag skulle gissa att en 740 har ungefär lika dåligt luftmotståndsvärde som min bil och är dessutom lättare. Jag är dessutom rätt övertygad om att en original 200sx drar mig rätt bra i högre farter, så det innebär att en 740 behöver ha en bra bit över 218hk för att ha en suck mot en 200? smile


106 Inlägg
5 februari 2008
#144
Tror knappast att 740n drar en 200sx så du behöver nog inte oroa dej!smile

Volvo Räcing

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 februari 2008
#145
TheFinnishFlash skrev:
ironhead skrev:
TheFinnishFlash skrev:

Klart man kan chippa 740 ? min är chippad ?
ja det är sant, men glöm för fan inte RÄÄCER oljan, ger typ 46,4hk mer

sen ett  jättescoop på huven och det ger 90 kusar till

MM och räcer vingen, gör sitt den med !

http://www.garaget.org/?car=62455&image=568946

ser du mina 2 vingar där ? dom ger 25 hk styck enligt säkra källor.

ja för fasen men antenn hindrar ju en massa luftflöde ju det ger minus 5 kusar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 februari 2008
#146
Fredrik.Gustavsson skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:

Helt okej, gilla dom så mycke du vill : )
Jag har inget emot dom heller om dom används som familjebil eller om det sitter en gubbe med hatt i dom. Men när alla ungdomar förstör bilarna och tror att det är en raggarbil, då blir jag ledsen i ögat.
Men dom förstår nog också nån dag, undrar bara hur länge jag står ut med att se dom skämma ut sig.

Hehe jadu, inte skämer jag ut mig när jag åker i min turbo iaf smile...ända som skäms är väl du ? du kanske har dåligt självförtroende ? finns hjälp för det, terapi medmera tongue

Skäms ? Ja, men inte för min egen skull utan för deras.
Självförtroendet är det inge fel på heller. Visst att din turbo rör på sig men utger du dig för att vara en volvoraggare som tror hans bil är snabbast i stan ?
Passerade ett gäng fordonskillar på stan en gång och hörde kommentaren "Finns inte en V8:a i världen som kör ifrån min rödblockare" varpå jag nästan lägger mig ner på marken och dör, tjejen som jag hade med mig fattade ingetting men kul var det.
Ska vi fortsätta diskussionen kan vi ta det via PM.

mena fordonstönten en stillastående v8 då går det ju att köra i från en v8

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Avstängd
1 266 Inlägg
5 februari 2008
#147
ironhead skrev:
TheFinnishFlash skrev:
ironhead skrev:
sen ett  jättescoop på huven och det ger 90 kusar till

MM och räcer vingen, gör sitt den med !

http://www.garaget.org/?car=62455&image=568946

ser du mina 2 vingar där ? dom ger 25 hk styck enligt säkra källor.

ja för fasen men antenn hindrar ju en massa luftflöde ju det ger minus 5 kusar

Asså ? springer ut påengång och monterar ner dom !!

Edit: Så nu har jag skruvat ner dom, du hade fan rätt den axxar som en jävla f1 bil nu..helt SJUUUKT
Senast redigerat av TheFinnishFlash (5 februari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 februari 2008
#148
TheFinnishFlash skrev:
ironhead skrev:
TheFinnishFlash skrev:

MM och räcer vingen, gör sitt den med !

http://www.garaget.org/?car=62455&image=568946

ser du mina 2 vingar där ? dom ger 25 hk styck enligt säkra källor.

ja för fasen men antenn hindrar ju en massa luftflöde ju det ger minus 5 kusar

Asså ? springer ut påengång och monterar ner dom !!

Edit: Så nu har jag skruvat ner dom, du hade fan rätt den axxar som en jävla f1 bil nu..helt SJUUUKT

hehe dags att tävla mot dom stora pojkarna på  monzabanan ´då eller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Avstängd
1 266 Inlägg
5 februari 2008
#149
ironhead skrev:
TheFinnishFlash skrev:
ironhead skrev:

ja för fasen men antenn hindrar ju en massa luftflöde ju det ger minus 5 kusar

Asså ? springer ut påengång och monterar ner dom !!

Edit: Så nu har jag skruvat ner dom, du hade fan rätt den axxar som en jävla f1 bil nu..helt SJUUUKT

hehe dags att tävla mot dom stora pojkarna på  monzabanan ´då eller

Ja säger bara KIMI håll dig borta från banan

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Smålänning
7 887 Inlägg
5 februari 2008
#150
Men det är så smile Har personligen inget emot 740, faktiskt tvärtom smile , 16 valven är rätt pigg, och kul när de e blött big_smile Det är ägarna (med vissa undantag såklart) som tror att bilarna är snabbast och bäst i världens som stör lite...

Fanns sånna när jag gick också smile Min saab blev kallad slö, och det är den egentligen med tongue (128 hk på 1230 kg), men ingen med en 740 GL (116 hk på 1400 kg) ville rejsa... Men ändå va 740 GL snabbare smile

Men som sagt, en 740 är inte snabbare än en 200sx. Det är bara så...

Men vänta du tills sommaren när jag fått på turbofälgarna (+50 hk) på saaben, sen plockar jag på turbovingen med (+ 100 hk), sen kommer ingen dra mig!! Muhahaha!! big_smile big_smile ( OBS!! Ironi! )

Kommer man väll höra från folk som missade det fetstilta ovan... smile
Senast redigerat av twin_cam (5 februari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
5 februari 2008
#151
tobee skrev:
steifan skrev:
Rojpen skrev:
klart 200sx är snabbare:) menar min primera drar 740s(dock TIC kan vara jobbiga) å då är ju 200an snabbare än en primara på 130hk...

Borde gå rätt jämnt med en frisk Volvo 740 GLT 16 Valve med B234F.

Min 740 GLE drar ganska jämt med Nissan Primera 2.0 SLX (1992:a, 115hästarn).
Dock inte provat upp i några högre hastigheter. Och GLTn äter GLE:er (även trimmade) till frukost wink

Haha "ganska" jämt:P När ska du lära dig att din gamla GLE är långsammare än Jankens gamla primera? Likaså BMW 320 E30 med fungerande vxllåda wink Och den har inte en suck i 100+!

Jag har gjort många vetenskapliga motorvägstester mot Falun/Borlänges många 740s inkl. 16 valve med gamle 320n, den blev aldrig förnedrad! Några 16 ventilare hakade på eller hakades på. Men sanningen är den att luftmotståndet är ENORMT på 740n! Känns verkligen inte som 159hk i dom farterna. Är sugen på att köpa en 320 igen på skoj så jag får tyst på dig nån gång wink

En 200SX skulle piska alla ovanstående utan ansträngning i dessa farter. 0-100/rödljusrejs beror ju på så många olika faktorer att det känns löjligt att mäta bilarnas potential här.

GLEn är då iaf snabbare till 140km/h än en Mitsu Galant -99 2.4 GDI wink
320n är nog inte speciellt snabb nånstans. Du vågade ju inte ens rulla ut
320n efter Ibizan blev förnedrad wink lol

Ja köp en gammal pundar-320 så får vi se vem som blir förnedrad lollol


Avstängd
1 266 Inlägg
5 februari 2008
#152
steifan skrev:
tobee skrev:
steifan skrev:
Borde gå rätt jämnt med en frisk Volvo 740 GLT 16 Valve med B234F.

Min 740 GLE drar ganska jämt med Nissan Primera 2.0 SLX (1992:a, 115hästarn).
Dock inte provat upp i några högre hastigheter. Och GLTn äter GLE:er (även trimmade) till frukost wink

Haha "ganska" jämt:P När ska du lära dig att din gamla GLE är långsammare än Jankens gamla primera? Likaså BMW 320 E30 med fungerande vxllåda wink Och den har inte en suck i 100+!

Jag har gjort många vetenskapliga motorvägstester mot Falun/Borlänges många 740s inkl. 16 valve med gamle 320n, den blev aldrig förnedrad! Några 16 ventilare hakade på eller hakades på. Men sanningen är den att luftmotståndet är ENORMT på 740n! Känns verkligen inte som 159hk i dom farterna. Är sugen på att köpa en 320 igen på skoj så jag får tyst på dig nån gång wink

En 200SX skulle piska alla ovanstående utan ansträngning i dessa farter. 0-100/rödljusrejs beror ju på så många olika faktorer att det känns löjligt att mäta bilarnas potential här.

GLEn är då iaf snabbare till 140km/h än en Mitsu Galant -99 2.4 GDI wink
320n är nog inte speciellt snabb nånstans. Du vågade ju inte ens rulla ut


320n efter Ibizan blev förnedrad wink lol

Ja köp en gammal pundar-320 så får vi se vem som blir förnedrad lollol

Kan inte jag oxå få vara med och leka ? (:
Senast redigerat av TheFinnishFlash (5 februari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Rörpulare
1 453 Inlägg
5 februari 2008
#153
Haha när tom 200:an spöar e30 m3 förutom 2 steg i denna lista tror ja inte en fyrkant till volvo tar den smile

                  Nissan 200SX        -89 BMW M3 -89
0-70 km/h        4,20 sek      4,62 sek
0-100 km/h       7,15 sek         7,39 sek
0-150 km/h      15,20 sek         16,16 sek
0-201 meter     9,85 s / 122 km/h      10,23 s / 116,1 km/h
0-402 meter       15,15 s / 149 km/h     15,49 s / 149 km/h
50-110 km/h     5,80 sek         5,61 sek
70-110 km/h     4,15 sek         4,21 sek
90-110 km/h      2,40 sek         2,29 sek
100-150 km/h    7,85 sek        8,51 sek
Senast redigerat av E30Tompa (5 februari 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Meister
6 763 Inlägg
5 februari 2008
#154
Jag läste bara lite i början..

Men 200sx väger 1450 och jag tror inte att 740 väger så mycke mer faktist. Men sen fanns de ju siffror som sa att de va väldigt jämt eller till och med kört för 200:an. Men de låter på alla andra som att de siffrorna är fel.


huh?
10 427 Inlägg
5 februari 2008
#155
camaro67 skrev:
Jag läste bara lite i början..

Men 200sx väger 1450 och jag tror inte att 740 väger så mycke mer faktist. Men sen fanns de ju siffror som sa att de va väldigt jämt eller till och med kört för 200:an. Men de låter på alla andra som att de siffrorna är fel.

Blandades in lite siffror från nån nyare modell Nissan 200 som var lika snabb som
en "740 Turbo Wagon 89".. big_smile Den nyare kanske är ännu tyngre eller klenare.


Meister
6 763 Inlägg
5 februari 2008
#156
steifan skrev:
camaro67 skrev:
Jag läste bara lite i början..

Men 200sx väger 1450 och jag tror inte att 740 väger så mycke mer faktist. Men sen fanns de ju siffror som sa att de va väldigt jämt eller till och med kört för 200:an. Men de låter på alla andra som att de siffrorna är fel.

Blandades in lite siffror från nån nyare modell Nissan 200 som var lika snabb som
en "740 Turbo Wagon 89".. big_smile Den nyare kanske är ännu tyngre eller klenare.

Men de måste ju vara s14 då? Den har ju typ 200hk. Men de kan vara som du säger att den är tyngre. Men den har diffbroms så de borde ju kapa en del på tiden åxo big_smile


7 120 Inlägg
5 februari 2008
#157
Haha! Den "nya", 200sx SE-R har bara 140hk. Inte konstigt att Volvon hade samma tid. smile

461 Inlägg
5 februari 2008
#158
shogun skrev:
Oavsett prestanda.
Det finns många fina 740:or och andra Volvobilar också.
Kolla bara in "Topplistans favoritlista", det är en populär bil. Ligger faktiskt någon före min också och det tycker jag är rätt så kul faktiskt. Kul att en svensk gammal klassiker kommit upp sig såpass.
Tummen upp alla Volvo-ägare big_smile...ja tummen upp för alla bilar här på Garaget. Det kvittar vilken modell man har, huvudsaken är att man gillar den bil man själv har och har kul med den big_smile

Skönt att nån fattat att det är bilen och inte märket som betyder nått:)
Måste bara säja att du har en av få snygga 200er, ser fram mot att se den ute på vägarna nån gång!

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

2 117 Inlägg
5 februari 2008
#159
Tack Persson. Det är precis så det är. Alla gillar sin egen bil bäst och det har de full tillåtelse att göra.
Vi ses på en gata nära dig i sommar wink smile

Jag sökte lite på nätet ang den där lite udda 200:an och hittade detta.

Rätt ovanlig kärra Nissan 200SX SE-R. FRAMHJULSDRIVEN! roll
Producerades 1995-1998 :

1996: 7.205
1997: 3.200
1998: 3.504

2.0-liter DOHC sugmotor
140 hp @ 6400 rpm
Vikt strax under 1200kg

http://images.securedwebform.com/reviews/images/200sx_p.jpg

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/www.edmunds.com//pictures/VEHICLE/1998/Nissan/14074/1998.nissan.200sx.8224-E.jpg

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/www.edmunds.com//pictures/VEHICLE/1998/Nissan/14074/1998.nissan.200sx.8327-E.jpg


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
5 februari 2008
#160
shogun skrev:
Tack Persson. Det är precis så det är. Alla gillar sin egen bil bäst och det har de full tillåtelse att göra.
Vi ses på en gata nära dig i sommar wink smile

Jag sökte lite på nätet ang den där lite udda 200:an och hittade detta.

Rätt ovanlig kärra Nissan 200SX SE-R. FRAMHJULSDRIVEN! roll
Producerades 1995-1998 :

1996: 7.205
1997: 3.200
1998: 3.504

2.0-liter DOHC sugmotor
140 hp @ 6400 rpm
Vikt strax under 1200kg

http://images.securedwebform.com/review … 00sx_p.jpg

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/ … 8224-E.jpg

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/ … 8327-E.jpg

ser ju mer ut som en 100nx..ful va den



Sök