Vad gäller för regler ang bygga egen släpa?

Germax
13 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Vad finns det för regler ang konstruktion om man ska bygga egen släpa?
Om man använder sig av en husvagnsaxel, behövs bara registreringsbeviset som intyg på axeln?
Konstruktion på själva släpet, reglar mm. Kula?

Finns säkert alla svar på Vägverket men deras hemsida är som grekiska för mig, kan lågon länka till något vettigt tar jag tacksamt emot.

Germax
14 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Plz.. va inne på vv sen, som jag befarade, fattade noll. Deras sökfunktion är ju helt värdelös.
Jag vill bygga släpa! tongue

stylinguffe Egen företagare
14 februari 2008 · 201 Inlägg

Det går bara bygga om ett husvagnschassi till släpvagn,ombyggt fordon
Går ej att bygga en nysläpvagn och få den registreade

Big_JN
24 december 2012 · 2 126 Inlägg

Tar och lånar denna tråden!

Hade tänkt bygga mig ett släp bestående av en bakdel ifrån en VW Caddy och hade tänkt att använda mig av ett gammalt bromsat 750kg släp jag har liggande (papper finns) men som har en kass axel. Tänkte använda mig av bommen/ramen ifrån det släpet men inte mycket mer. Tänkte isåfall använda mig av Caddyns bakaxel och bladfjädring men det kanske inte går?
Får ju lasta 570kg bak på caddyn och garanterad bakaxeltryck är 930kg enligt regbevis så det ska ju inte vara ett problem med den tycker man!

Någon som vet hur man går tillväga så skulle jag uppskatta ett svar...

Annars blir det väl att ringa Transportstyrelsen efter Jul ledigheterna hmm

KHRacing
25 december 2012 ·

sfro.com :-)

Big_JN
25 december 2012 · 2 126 Inlägg

KHRacing skrev:
sfro.com :-)

Dom handskas väl bara med ombyggda fordon om jag inte minns fel eller?
Hittar iallafall inget på deras hemsida hmm

henke_99 Offroad Racing
25 december 2012 · 3 122 Inlägg

Det jag har förstått när jag sett detta diskuteras på andra ställen är att man behöver ha eu-godkänd påskjutsbroms och axel/axlar. Eget chassi kan man däremot bygga. Fungerar alltså förmodligen inte med en gammal bakaxel från en bil.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Big_JN
25 december 2012 · 2 126 Inlägg

henke_99 skrev:
Det jag har förstått när jag sett detta diskuteras på andra ställen är att man behöver ha eu-godkänd påskjutsbroms och axel/axlar. Eget chassi kan man däremot bygga. Fungerar alltså förmodligen inte med en gammal bakaxel från en bil.

OK misstänkte nästan det men axlar finns ju att köpa nya så det är inga problem.

henke_99 Offroad Racing
25 december 2012 · 3 122 Inlägg

Köper man bara godkända axlar och påskjutsbroms så ska det enda kravet för att bygga eget chassi till kärran vara att man gör en hållfasthetsberäkning av det. Alltså inga problem att bygga nåt eget av valfri storlek.

Min bror har kollat en del på detta då han jagar ett släp med 3500kg totalvikt och så hög lastvikt som möjligt. (gärna drygt 2800kg så vi kan köra min skogsbil på den) Fabrikstillverkade med den totalvikten är ofta tunga och dom är framför allt väldigt dyra.

Senast redigerat av henke_99 (25 december 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang