ABS ur funktion-740

Berra85
14 december 2005 · 62 Inlägg

Tjena..Ska besiktiga min vinterbil(Volvo 740) på fredag och Abs har slutat fungera. Måste skiten fungera eller?
Snabba svar tACK...

Berra85..

Jeppe
14 december 2005 · 118 Inlägg

Berra85 skrev:
Tjena..Ska besiktiga min vinterbil(Volvo 740) på fredag och Abs har slutat fungera. Måste skiten fungera eller?
Snabba svar tACK...

Berra85..

lyser lampan?

mjo, så äre nog
Volvo V70 "R Design" (2009)
Berra85
14 december 2005 · 62 Inlägg

Ja den lyser...Tänkte plocka ur den men det märks väl ändå när dem bromsar in hårt vid provkörning. mvh berra

Germax
14 december 2005 · 12 086 Inlägg

ABS måste fungera. men de låser väl inte ljulen på besiktning?
Släck lampan så går du nog fri!

opelmtx
14 december 2005 ·

Lampan måste tändas när dom virder på täningen sen ska den slockna när motorn startat... sen skiter dom i om absn går  bara lampan fungerar som den ska  låter dumt men så är det på svenskbilprovnig

Senast redigerat av opelmtx (14 december 2005)

Kimmen
14 december 2005 · 245 Inlägg

Du kan koppla den kabeln till abs-lampan till en annan lampa som också ska släckas när motorn startats, då ser de ut som allt är lungt! wink

Har gjort så på farsgubbens 745a.

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
sternviken
14 december 2005 · 81 Inlägg

jag hade tur på min besiktning. hade klippt kabeln men dom såg inte den...

så, får du en petig kontrollant så kan det bli nedslag på det. men är det en som inte är jättepetig går den nog igenom.

Xoff Volvo tönt... =)
14 december 2005 · 2 344 Inlägg

jag har bessat bilen i flera år utan ABS och utan lampa... har aldrig haft problem... jag har en 745 -90... så det borde inte vara nårra problem..

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Germax
14 december 2005 · 12 086 Inlägg

opelmtx skrev:
Lampan måste tändas när dom virder på täningen sen ska den slockna när motorn startat... sen skiter dom i om absn går  bara lampan fungerar som den ska  låter dumt men så är det på svenskbilprovnig

Aldrig, min bil tänds det inte någon abslampa när man startar, och har inte gjort på någon bil jag kört lr varit med om! och ABS måste fungera, och inte för att en lampa ska fungera utan för att det har med bilens bromssystem o göra.. vilket man ej vill ha strul med när man kör.

opelmtx
14 december 2005 ·

JapMax skrev:

opelmtx skrev:
Lampan måste tändas när dom virder på täningen sen ska den slockna när motorn startat... sen skiter dom i om absn går  bara lampan fungerar som den ska  låter dumt men så är det på svenskbilprovnig

Aldrig, min bil tänds det inte någon abslampa när man startar, och har inte gjort på någon bil jag kört lr varit med om! och ABS måste fungera, och inte för att en lampa ska fungera utan för att det har med bilens bromssystem o göra.. vilket man ej vill ha strul med när man kör.

Säger du det så... Har du abs??????
Ring bilprovnigen o kolla.. besiktiga en bil senast i sommras med det felet att lampan lös då sa dom åt mig att lampan skulle slockna när motorn startat eller när hjulet snurat lite åkte hem koppla ur lampan åkte tillbaks får en tvåa på att lampan inte fungera sorry hehe

Germax
14 december 2005 · 12 086 Inlägg

Det är en helt annan sak att lampan slocknar.. det betyder ju att ABS fungerar. Måste rätta mig på en punkt, kom på en bil jag kört som tände ABS lampan vid start.. en Sierra med ABS..

Men icke att det är krav på att en ABS lampa ska lysa vid start.

opelmtx
14 december 2005 ·

JapMax skrev:
Det är en helt annan sak att lampan slocknar.. det betyder ju att ABS fungerar. Måste rätta mig på en punkt, kom på en bil jag kört som tände ABS lampan vid start.. en Sierra med ABS..

Men icke att det är krav på att en ABS lampa ska lysa vid start.

Abs lampan är en varnings lampa som ska tändas tilsammans med "alla" andra varnings lampor vid stars för att sen slockna tillsamans med alla andra varnigs lampor? Det har jag iallafall fått lära mig på fordons utbildnigen och på bilverkstan där jag jobbar... Läs i instruktions boken till en bil med ABS kolla under kappitlet ABS
Jag vill inte spela bror duktig men jag vet det för jag har skruvat så mycket med skiten
Mvh

Blyfoten
14 december 2005 · 81 Inlägg

ABS-lampan SKA lysa när tändningen slås på om bilen är utrustad med ABS-bromsar, samt slockna vid start av motorn. Märk väl att det spelar inte heller någon roll om man konverterar om bromssystemet till "vanliga" bromsar och plockar bort allt som har med ABS att göra. Bilen är fortfarande typad med ett fungerande ABS-system och därför skall det både sitta där, och fungera, på besiktningen.

Vill du fuska igenom bilen så koppla bort tråden till ABS-lampan som går till instrumentet och paralellkoppla istället lampan med oljetryckslampan så får du samma funktion som det är tänkt.

MEN... vill du verkligen ha ett bromssystem på bilen som är defekt??

OPEL - Ett sätt att ha det bra!
opelmtx
14 december 2005 ·

Blyfoten skrev:
ABS-lampan SKA lysa när tändningen slås på om bilen är utrustad med ABS-bromsar, samt slockna vid start av motorn. Märk väl att det spelar inte heller någon roll om man konverterar om bromssystemet till "vanliga" bromsar och plockar bort allt som har med ABS att göra. Bilen är fortfarande typad med ett fungerande ABS-system och därför skall det både sitta där, och fungera, på besiktningen.

Vill du fuska igenom bilen så koppla bort tråden till ABS-lampan som går till instrumentet och paralellkoppla istället lampan med oljetryckslampan så får du samma funktion som det är tänkt.

MEN... vill du verkligen ha ett bromssystem på bilen som är defekt??

Tack!

Drönirettab
14 december 2005 · 21 761 Inlägg

Har ingen aning om vad bilprovningen säger men det är bäst att fixa så att den fungerar sen iaf. Det är ju ingen onödig utrustning precis.

sveddan
14 december 2005 · 1 453 Inlägg

Just precis, oavsett om bilen går igenom besiktningen eller inte så är det väl ändå viktigt att ABS-systemet fungerar? Det är ju inte för bilprovningens skull du har det monterat. Mvh

Kirre
14 december 2005 · 2 122 Inlägg

kolla säkringen smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
frasse4
14 december 2005 · 736 Inlägg

Jaha varför skulle det vara så jäkla farligt att åka utan ABS? Det har man gjort i 100 år... bromssystemet är INTE defekt för att inte ABS systemet inte fungerar... ABS är ett hjälpsystem... man bör aldrig köra mindre försiktigt och skylla på att man har ABS... Visst kanske man kan styra i en nödsituation istället för att åka raktfram eftersom man blir handlingsförlamad och står på bromsen. Men om man är handlingsförlamad kan man då styra undan??

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Germax
14 december 2005 · 12 086 Inlägg

frasse4 skrev:
Jaha varför skulle det vara så jäkla farligt att åka utan ABS? Det har man gjort i 100 år... bromssystemet är INTE defekt för att inte ABS systemet inte fungerar... ABS är ett hjälpsystem... man bör aldrig köra mindre försiktigt och skylla på att man har ABS... Visst kanske man kan styra i en nödsituation istället för att åka raktfram eftersom man blir handlingsförlamad och står på bromsen. Men om man är handlingsförlamad kan man då styra undan??

Det tål att diskuteras! smile Faktum är att ABS har räddat många liv!

Senast redigerat av JapMax (14 december 2005)

frasse4
14 december 2005 · 736 Inlägg

Jo, naturligtvis är det bättre att åka med ABS, jag menade bara att några i tråden antydde att det var livsfarligt att åka utan ABS, men många bilar har det ju inte från grunden... Man har ju inte sämre bromsverkan utan ABS (Om man bromsar utan att låsa hjulen).

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang