Bygga Bur, hur går man till väga?

Jesperrrrrrr
17 februari 2008 · 1 Inlägg

Funderat ett tag nu hur man bygger en bur till bilar, kör en volvo 740 som ja funderar på att installera en bur i. Men hur gör man ??

Corpze
17 februari 2008 · 1 311 Inlägg

1 ringer till nån smidesfirma som bockar rör ex.v gunnarsjö svets å smide, de tar 3600 för en fullbur till 740

2 Börjar svetsa med en BRA svets, de godkänner endast fogar med GOD genombränning!

följ reglementet på sbf´s hemsida för racing så är hälften vunnet, det sbp har att anmärka på är hur lätt i och urstigning i bilen är (framsträva) samt hasplåt från taket ner till underkant i röret ovanför framrutan (så du inte klappar huvet i röret vid ev. krock) trepunktsbälte måste sitta kvar om du inte visste det...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
KHRacing
18 februari 2008 ·

Corpze skrev:
1 ringer till nån smidesfirma som bockar rör ex.v gunnarsjö svets å smide, de tar 3600 för en fullbur till 740

2 Börjar svetsa med en BRA svets, de godkänner endast fogar med GOD genombränning!

följ reglementet på sbf´s hemsida för racing så är hälften vunnet, det sbp har att anmärka på är hur lätt i och urstigning i bilen är (framsträva) samt hasplåt från taket ner till underkant i röret ovanför framrutan (så du inte klappar huvet i röret vid ev. krock) trepunktsbälte måste sitta kvar om du inte visste det...

Lite tillägg :-)

Gunnarsjö har slutat sälja burer på postorder tyvärr.
Han bygger bara på beställning om man lämnar bilen till han numera !

Min SBP-gubbe (ansvarig för just regbesiktningar)  sade att han sket fullständigt hur det var att ta sig i & ur, han kollade enbart så att dte var säkert att sitta på plats i blen & att alla delar utab buren som man i fastspänt läge i stoeln, kan slå i med kroppsdelar, var inskyddade utav rörstoppning !

För en bur du vill ha som "styling". så kan du i teorin göra den i plaströr (men du måste ändå regbesiktigt)

För en racebur så finns det vissa dispanser för en bil som har "gat-papper" (alltså att den skall besiktigas hos SBP)  Bla så slipper man efter dispansansökan att ha sk: Toyotastag monterade.

Toyotastag >>> http://www.geting.se/image.php/86398-bur-toyotastag.JPG

NoFantasy Garaget Anhängare!
12 september 2011 · 2 068 Inlägg

Lånar tråden lite, vilken storlek ska det vara på rören?
hur tjock gods ska man helst använda?

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
kolvas
12 september 2011 · 4 001 Inlägg

dirtmas skrev:
Lånar tråden lite, vilken storlek ska det vara på rören?
hur tjock gods ska man helst använda?

det beror vad man ska ha buren till, är det bara för ball-faktorn så spelar det ingen roll, sak den användas i tävlingssammanhang så är det lämpligt att läsa igenom och följa reglerna som finns på www.sbf.se

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
NoFantasy Garaget Anhängare!
13 september 2011 · 2 068 Inlägg

kolvas skrev:

dirtmas skrev:
Lånar tråden lite, vilken storlek ska det vara på rören?
hur tjock gods ska man helst använda?

det beror vad man ska ha buren till, är det bara för ball-faktorn så spelar det ingen roll, sak den användas i tävlingssammanhang så är det lämpligt att läsa igenom och följa reglerna som finns på www.sbf.se

inte för cooletens skull, hade tänkt att den ska kunna rädda mitt liv om jag skulle köra åt helvete!
Tack för länken ska läsa lite där!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
Oskar_Thompson
30 november 2019 · 335 Inlägg

Hej, håller själv på och ska bygga bur i mitt bygge, jag har bestämt mig på att göra det själv för kostnaden och erfarenhetens skull, jag undrar bara om nåhon här ver var man kan få tag i sömnlösa kalldragna rör i rätt kvalitet.. jag har hört med massor av stålhandlare runt Göteborg men ingen vet. Det är 45mm som gäller för hela buren

Utmarks-Loke
30 november 2019 · 5 833 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:
Hej, håller själv på och ska bygga bur i mitt bygge, jag har bestämt mig på att göra det själv för kostnaden och erfarenhetens skull, jag undrar bara om nåhon här ver var man kan få tag i sömnlösa kalldragna rör i rätt kvalitet.. jag har hört med massor av stålhandlare runt Göteborg men ingen vet. Det är 45mm som gäller för hela buren

Vad är det för kvalitet du skall ha, kallas den något? Annars har ju hydroscand sömlösa rör till hydraulsystem, kanske de är ok? Finns i 42mm och 50mm dock. Gissar att de är svindyra.

https://www.hydroscand.se/se_se/produkt … /hydraulik

Oskar_Thompson
30 november 2019 · 335 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Oskar_Thompson skrev:
Hej, håller själv på och ska bygga bur i mitt bygge, jag har bestämt mig på att göra det själv för kostnaden och erfarenhetens skull, jag undrar bara om nåhon här ver var man kan få tag i sömnlösa kalldragna rör i rätt kvalitet.. jag har hört med massor av stålhandlare runt Göteborg men ingen vet. Det är 45mm som gäller för hela buren

Vad är det för kvalitet du skall ha, kallas den något? Annars har ju hydroscand sömlösa rör till hydraulsystem, kanske de är ok? Finns i 42mm och 50mm dock. Gissar att de är svindyra.

Helst skulle jag vilja förja SBFs regelbok ifall jag skulle få för mig att köra något race i framtiden, och om inte annat bara för att garantera en bra säkerhet i bilen. Det här är vad dem skriver:
Endast kalldragna, sömlösa, olegerade stålrör med max. kolhalt 0,3 % är tillåtna.
Rören ska ha min. sträckgräns på 350 N/mm². Dimensioner: min 45mm od, 2.5mm tjocklek.

Utmarks-Loke
1 december 2019 · 5 833 Inlägg

Kolla på rejsa.nu för där har nog många byggt egna burar som stämmer med regelementet

Oskar_Thompson
1 december 2019 · 335 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Kolla på rejsa.nu för där har nog många byggt egna burar som stämmer med regelementet

Jo, får väll fixa ett konto där och göra det, men tack för hjälpen iaf!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang