Etanol i volvo 740?

Poulsen462 Långtradarchaufför
18 februari 2008 · 282 Inlägg

snabba svar om man kan köra en volvo 740 gl -90 med kat med etanol utan att man behöver göra om nått?, eller om man kan köra 50/50 etanol/bensin?

BMW - Det stavas som det låter:)
beetleracing Håga locals
18 februari 2008 · 45 Inlägg

Hej!
Ja det går att köra etanol i din 740 men jag skulle nog inte blanda mer än 40% etanol och det bara på sommaren. kör du med etanol i på vintern så är det större risk för mer slitage i motorn och så blir den nog genast mycket mer svårstartad. Därför som man bör köra med blyfri98 i Etanolbilar vinertid.
vissa bilar drar minde och vissa drar mer soppa när man tankar etanol. och vissa ger mer effekt medan vissa tappar effekt. vissa går det inte att varva ur helt och hållet heller pga av att soppa trycket inte är tillräkligt.
Mvh Timo cool

Volkswagen 1303S "DTM edition" (1973)
apelsinsaft
18 februari 2008 · 46 Inlägg

soppapumpen gillar inte etanol, iaf inte om du kör på 100% etanol.

Tom Darth Vader
18 februari 2008 · 1 644 Inlägg

Om det är en b230f du har, som du säkert har med så råder jag dig till att inte göra det till mer än 20-25%. Den går tungt som attan på etanol, verkligen kass.

Senast redigerat av DoWahDiddy (18 februari 2008)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
MrLego Volvonörd
18 februari 2008 · 1 187 Inlägg

bmwmannen skrev:
snabba svar om man kan köra en volvo 740 gl -90 med kat med etanol utan att man behöver göra om nått?, eller om man kan köra 50/50 etanol/bensin?

Prata med HockeyLinda här på garaget.. Hon kör med 100% etanol i sin 740

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 februari 2008 · 946 Inlägg

Passa dig lite för det där med etanol. Jag körde ungefär 50/50 i min 940. Slutade med det efter några månader, dock började saker och ting hända sen. Topplockspackningen rök, sedan insugspackningen också. Har börjat tro att etanolen hade ett finger med i spelen där och torkade ut packningarna... Så ett litet varningens finger. smile MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
shogun
18 februari 2008 · 2 117 Inlägg

Ja, det går ju åt mer etanol jämfört med bensin för att få samma effektuttag. Därför blir bilen slöare om du inte ökar på volymen med tex högre bränsletryck och/eller större spridare.

Vissa gummipackningar, slangar mm gillar inte etanol eftersom de snabbt blir spröda och börjar läcka.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
MrTurbo Better than God \o/
18 februari 2008 · 1 882 Inlägg

Snälla, tanka inte sprit i bilar som inte är byggda för det!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
beetleracing Håga locals
18 februari 2008 · 45 Inlägg

MrTurbo skrev:
Snälla, tanka inte sprit i bilar som inte är byggda för det!

jo etanolen är lätantänd som fan. brandkåren gillar det inte!

Volkswagen 1303S "DTM edition" (1973)
waldoo
18 februari 2008 · 40 Inlägg

Kör 100% E85 i min 745 91 med bendix regina.
Har en ställbar btr och en v kam i bilen och jag upplever den mycket piggare än vad den var innan.
Har ALDRIG haft problem med att den inte startar på vinten. Har haft 17 minut nu i vintras och den startade fint. Körde den även på ren e85 innan jag fick min Btr och den gick på det med.
vet om många som kör på E85 i 740 och dom har aldrig haft problem med det.
Så enligt mig så funkar det skit bra och jag kommer inte att köra på bensin igen i bilen.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________
Volvo 744 (1987)
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 februari 2008 · 4 529 Inlägg

jag har b230f motorn i min 740 och den gick totalt kasst
orkade inte ens varva mer än 3500 på 2an och då körde jag med 50/50

Zalle
18 februari 2008 · 28 Inlägg

Ni måstre ju ha en bränslepump o spridare som klarar av att ge etanol så de räcker.. och för att ni ska få någon märkbar effekt så ska ni ju helst öka tändningen, men va beredd på att e85 gillar o spika i mellanregistret om du höjer tändningen. ett ordentligt eftermarknads tändsystem är att föredra.

Senast redigerat av Zalle (21 februari 2008)

Marcus_89 Biltokig elektriker
18 februari 2008 · 3 352 Inlägg

Inte konstigt att den går dåligt när man tankar utan att konvertera. Man kan inte räkna med att det bara är att tanka och köra som vanligt. Antingen gör man som waldoo eller kan man t ex köpa flexitune då man även får en choke-funktion. Men det går att lösa annars med. Har själv kört på etanol och det var inga problem de, då med höjt soppatryck wink

Nybbe_gefle
18 februari 2008 · 11 Inlägg

Jisses vad mycket folk har fått om bakfoten när det gäller etanol!! För det första: Etanol gör inte så att din motor slits mer när det är kallt ute(hur den nu skulle kunna göra det??), däremot blir det lite svårare att få igång en bil som inte är optimerad för etanoldrift (vilket man kan komma runt på rätt enkla sätt). 2. det finns inga belägg för att bränslepumparna skulle må dåligt av etanol (har kört med Volvo orginalpump i 8000mil på etanol). 3. Om topplockspackningen och insugspackningen sticker har ma andra problem än just att man för tillfället kör på 50/50. Vissa korkpackningar (som oftast återfinns i gamla jänkare) tycker inte om etanol men i övrigt är det skrämselpropaganda. 4. Alla slangar som tål bensin tål oxå etanol, däremot tål inte alla slangar för etanol oxå bensin....... 5. Etanolen är inte mer lättantänd än vad bensinen är snarare tvärtom, det krävs mer energi för att antända etanol. 6. När man kör och blandtankar kan det vara bra att nolla styrboxen så att den får adaptera sej till den blandning du kör på. Annars går den på "bensinläget" och då går den för snålt.

Har som sagt kört lite drygt 8000 etanolkonverterade mil (lätt ökning av soppatryck och större spridare) utan minsta problem med vare sej slangar, packningar eller annat!!

//David

Etanol - Gör både bilen och miljön gott!!
Poulsen462 Långtradarchaufför
18 februari 2008 · 282 Inlägg

oj vad olika svar man fick då men ok, det verka rimligt att tanka etanol under en tid för att pröva iaf, och det kan ju inte bli värre än att nån packning rycker men spelar roll, har nyligen bytt alla packningar.

Ja, det är en B230F motor och om det skulle tappa effekt så gör det inget de allra minsta, de e ju volvo så de e skit samma, ville bara kolla om ett altenativt billigare bränsle, med tanke på hur dyr bensinen är idag, och det är väl inte ens lönt att tänka tanken om DIESEL.

BMW - Det stavas som det låter:)
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 februari 2008 · 3 352 Inlägg

Konvertera och kör på bara smile Ska du köra med ställbar btr eller på vilket sätt ska du konvertera?

Poulsen462 Långtradarchaufför
18 februari 2008 · 282 Inlägg

Helst ingen konventering alls, göra så lite som möjligt om de går, ja slösar inte nån förmögenhet på en volvo

BMW - Det stavas som det låter:)
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 februari 2008 · 3 352 Inlägg

Konverterar du inte alls så funkar det inget vidare, bara så att du vet wink Motorn kommer gå för alldeles för magert och knappt vara körbar. Man måste konvertera för att det ska fungera. Ska man blandtanka så är det på gränsen...

Poulsen462 Långtradarchaufför
18 februari 2008 · 282 Inlägg

jahapp så kan de va, men man måste prova sig fram annars händer inget, men måste ändå ha nåt altenativ mot den dyra bensinen som blir ännu dyrare

BMW - Det stavas som det låter:)
rooolerboy volvonörd
18 februari 2008 · 116 Inlägg

går å köra dem på ren etanol utan att konvertera,dock blir den slöare,men det är ju en 230F redan från början,det bästa är å stoppa dit 850 turbo spridare,då får den va 30% mer sås å kommer gå kanon,ingen skillnad gämfört med bensin å kommer snitta litern vid normal körning å lukta mkt godare:)

har kört mina senaste 3 740is på den setupen å många tusen mil å endast behöft byta en soppaslang som va duktigt torr,men det berodde nog mest på åldern

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang