Tror inte på mitt chip. hjälp?

Paran Biturbo
18 februari 2008 · 89 Inlägg

jag lämnade iväg min 2,7t -00 till en person som hade bra pris på chip. (har hört både ris o ros om han.)
men ska jag vara helt ärlig så kännde jag ingen större skillnad mot för när den var orginal.

Jag har VAG COM men är rätt ny med de. men man ska tydligen kunna kolla laddtryck och sådant där..
Om den är chippad så bör det ju vara mer än 0,3bar?

Nu måste jag rusa på muggen..
Tacksam för lite tips och råd..

Paran rides with style
Audi quattro
Fredrik-79
18 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Låter som om du har blivit lurad!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Reichte86
18 februari 2008 · 509 Inlägg

Jag tyckte inte att jag kände någon skillnad heller när jag hade varit på autotech men det kom mer mer, Det skulle det även göra sa de på autotech men efter några timmar gick bilen bättre och bättre vet ej hur länge du har haft din sedan du chipade den.

Reichte86
18 februari 2008 · 509 Inlägg

du får väl bromsa den så märker du hur mycket det är i den

Paran Biturbo
18 februari 2008 · 89 Inlägg

det är ju någon månad sedan jag chippa.. men jag är iaf osäker på effekten som utlovas..

Paran rides with style
Audi quattro
Reichte86
18 februari 2008 · 509 Inlägg

hur många hästar hade han lovat då`?

Paran Biturbo
18 februari 2008 · 89 Inlägg

45 extra hästar.. så man borde ju känna lite mer tycker jag..

Paran rides with style
Audi quattro
Bostrom RS
18 februari 2008 · 886 Inlägg

Ja 45 hästar känner man alla gånger!

Focus RS
Stampep inte som alla andra...
18 februari 2008 · 127 Inlägg

har du 0,3 nu? vad hade du innan? nog bör den ladda mer med chip, tycker nog den bör ladda mer orig med..
kolla så att du inte har nå felkoder så att den ligger i limp home läge.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!
Paran Biturbo
19 februari 2008 · 89 Inlägg

Jag har inte 0,3 nu får jag väl hoppas på.. men jag har fått lite hjälp nu hur jag ska kolla upp laddtrycket med hjälp av VAG COM..
så jag återkommer senare under dagen.

mvh

Paran rides with style
Audi quattro
Detta_Blir_Dyrt
19 februari 2008 · 3 Inlägg

Såg du frågat om lamdasond förut, kan ju vara så att bilen går i nödläge pga trasig lamda.
Vet inte vad grundladd (som är vid nödläges körning) är på din bil men en 1,8T ligger det på 0,3 bar väl?

Har du varit i kontakt med de som chippat bilen?

Senast redigerat av Detta_Blir_Dyrt (19 februari 2008)

DPB Öh, barlös.
19 februari 2008 · 300 Inlägg

Detta_Blir_Dyrt skrev:
Har du varit i kontakt med de som chippat bilen?

Jag tror han är iväg på firman nu, dem skulle hjälpa honom att kolla ladden.
Så jag tolkade hans inlägg iallafall, men undrar också om du kollat felkoder och sådant annars ska du ju ta upp det med dem.

Karlzzon Bil och MC guru
19 februari 2008 · 272 Inlägg

Enklaste sättet att kolla laddtrycket är att koppla in en laddtrycksmätare löst och dra in slangen i kupen via fönstret. Jag har stor erfarenhet av 2,7 biturbo bilar och om bilen går på nödprogram så skall den ladda 0,4-0,45bar.. Om bilen är chippad så skall den ladda över 1,1bar. Vet du om det kollades felkoder etc på bilen INNAN chippningen? Det gör en seriös trimmare. Om du har ett fel som genererar felkoder så försvinner inte det bara för att man trimmar bilen utan eftersom marginalerna minskar med trim så blir styrelektroniken känsligare.
Får du upp några felkoder nu? Vet du att bilen inte var chippad innan?

Men kolla upp trycket å hör av dej om du behöver fler tips och råd.

Mvh

Karlzzon

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Paran Biturbo
19 februari 2008 · 89 Inlägg

Karlzzon skrev:
Enklaste sättet att kolla laddtrycket är att koppla in en laddtrycksmätare löst och dra in slangen i kupen via fönstret. Jag har stor erfarenhet av 2,7 biturbo bilar och om bilen går på nödprogram så skall den ladda 0,4-0,45bar.. Om bilen är chippad så skall den ladda över 1,1bar. Vet du om det kollades felkoder etc på bilen INNAN chippningen? Det gör en seriös trimmare. Om du har ett fel som genererar felkoder så försvinner inte det bara för att man trimmar bilen utan eftersom marginalerna minskar med trim så blir styrelektroniken känsligare.
Får du upp några felkoder nu? Vet du att bilen inte var chippad innan?

Men kolla upp trycket å hör av dej om du behöver fler tips och råd.

Mvh

Karlzzon

Jag kollade upp tycket med hjälp av VAG COM (har ingen laddtrycksmätare tillhands så jag fick kolla via datorn) då fick jag fram att den laddar runt 0,4 till 0,5bar. Jag lämnade iväg min bil till en bekant som fick chippa den åt mig, för jag var bortrest på jobb. Felkoder fanns där innan chippning för de hade jag kollat innan.. Men om han som chippade bilen kollade dom har jag ingen aning om.. misstänker att han inte gjorde de.
Sen är det ju säkert möjligt att den var chippad när jag handlade den.. men jag är väldigt osäker.. därimot tycker jag att den är lite slö.. eller är det bara att man har blivit van "effekten"..

Jag får upp några fel koder nu så som.

Address 01     -------------------------------------------------------
   Controller: 4B0 907 551 F 
   Component: 2.7l V6/5VT     G   0001
   Coding: 05712
   Shop #: WSC 66565
2 Faults Found:
17867 - Exhaust Gas Temp Sensor 2 (G236): Implausible Signal
            P1459 - 35-10 - - - Intermittent
17868 - Exhaust Gas Temp Regulation for Bank 2: Limit Reached
            P1460 - 35-10 - - - Intermittent

Address 35     -------------------------------------------------------
   Controller: 4B0 962 258 D 
   Component: Zentralverriegelung D33
   Coding: 04673
   Shop #: WSC 02325
1 Faults Found:
00955 - Key 1
            09-10 - Adaptation Limit Surpassed - Intermittent

Address 56     -------------------------------------------------------
   Controller: 4B0 035 186 E 
   Component:  Radio             0001
   Coding: 00207
   Shop #: WSC 02325
1 Faults Found:
00852 - Loudspeaker(s): Front
            36-10 - Open Circuit - Intermittent

End   -------------------------------------------------------

hur och vad allt betyder har jag ingen aning om.. men det är nått med någon tempsensor sen är de nå annat bös..  hmm

Senast redigerat av Paran (19 februari 2008)

Paran rides with style
Audi quattro
torpis Forummoderator
19 februari 2008 · 10 572 Inlägg

Den säger att EGT(avgastemp) har gått i botten, att sprutet inte kan korrigera med tillräkligt mycket soppa...

Jag gissar på att du har ett chip från it's fun där man bara höjt laddtrycket, dvs ett pystrim för 4900kr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Detta_Blir_Dyrt
19 februari 2008 · 3 Inlägg

Lamdasond som är dålig, ger ett sporadiskt fel med "ej möjlig" signal

Det andra är något knas med nyckeln

Tredje delen är en trasig/ej inkopplad högtalare fram.

Har du testat tömma felminnet? Kommer felkoderna tillbaka direkt?



EDIT: Fick det till att det var lamdasonden som spökade i första delen? Men kan ju ha väldigt fel.

Senast redigerat av Detta_Blir_Dyrt (19 februari 2008)

Paran Biturbo
19 februari 2008 · 89 Inlägg

torpis skrev:
Den säger att EGT(avgastemp) har gått i botten, att sprutet inte kan korrigera med tillräkligt mycket soppa...

Jag gissar på att du har ett chip från it's fun där man bara höjt laddtrycket, dvs ett pystrim för 4900kr

ne det har jag inte. jag valde att chippa min hos (powerchip) jörg. men det är ju kanske i samma klass. man får väl vad man betalar för..

Paran rides with style
Audi quattro
Paran Biturbo
19 februari 2008 · 89 Inlägg

Detta_Blir_Dyrt skrev:
Lamdasond som är dålig, ger ett sporadiskt fel med "ej möjlig" signal

Det andra är något knas med nyckeln

Tredje delen är en trasig/ej inkopplad högtalare fram.

Har du testat tömma felminnet? Kommer felkoderna tillbaka direkt?



EDIT: Fick det till att det var lamdasonden som spökade i första delen? Men kan ju ha väldigt fel.

Detta fick jag för en liten stund sen.
Control Module Part Number: 4B0 907 551 F 
  Component and/or Version: 2.7l V6/5VT     G   0001
           Software Coding: 05712
            Work Shop Code: WSC 66565
3 Faults Found:
17866 - Exhaust Gas Temp Sensor 2 (G236): Short to Ground
        P1458 - 35-00 - -
17868 - Exhaust Gas Temp Regulation for Bank 2: Limit Reached
        P1460 - 35-10 - - - Intermittent
17869 - Exhaust Gas Temp Regulation for Bank 1: Implausible Signal
        P1461 - 35-00 - -

Paran rides with style
Audi quattro
TTTTT
19 februari 2008 · 945 Inlägg

It`s fun ska väl åxå köra med progvara från jörgen weisse. Rätta mig om jag har fel nån.
Om det är så och Torpis har rätt i sitt uttalande så spelar det ju ingen roll vem/vilken firma som har chippat, då är det ju samma prob iaf.
Känner ingen som åker med jörgen Weisse chip, men han ska ju vara erkänd när det gälle chipning.
Sen så är det ju så att man bör laga felakigheter innan man chippar. Är det inte?

blinka blått om du vill rejsa!
Rock-Star
19 februari 2008 · 2 982 Inlägg

aa du , hade jag haft en 2,7biturbo hade jag asolut inte lämnat iväg bilen til en hobbymek utan en riktig verkstad ex. atechmotor, BSR....eller hört med dem först. kan redan lista ut vilket chip du skaffat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang