Vilket topplock ska jag ha till Volvo 740GLT???

affroman
19 december 2005 · 6 Inlägg

Tjena!
Jag var precis nere på en verkstad och gjorde ett kompressionstest på min Volvo 740 GLT -89 och fick reda på att cylinder nr.2 inte har någon kompression! En mycket trevlig julklapp vill jag säga så här en vecka innan besiktningen!
Frågan är bara vilken topp jag ska ha till min 16 ventilare?... för jag behöver byta hela toppen eller? Jag har hört att det finns 530 och 531 toppar men vilken passar min bil bäst?
Är det någon som ligger inne med en topp så går det bra att skriva det här! smile

Tacksam för ett svar av någon som vet!

MVH Johan

Sharky
19 december 2005 · 10 287 Inlägg

??

Har du en 740GLT 8V eller en 740GLT16V.

Har du en 16V så finns bara 16V toppen som passar.

Har du en 8V så funkar både 530 och 531.

/Göran


P.S. Är det en 16V så är det inte säkert att du behöver byta toppen, det kan räcka att tvätta igenom tryckarna. En van mek bör kunna hjälpa dig.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Xoff Volvo tönt... =)
19 december 2005 · 2 344 Inlägg

530 å 531 är ju 8-ventilare... du ska ju ha 16-ventilare igen men vad den toppen heter har jag glömt... men det är inte bara topp-packningen då? kan ju vara kolvringar också... vet inte hur svårt det är att ev byta ventiler på 16-valve... men nån kompliterar mig nog snart... smile ha d bra...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Sharky
19 december 2005 · 10 287 Inlägg

Byta ventiler är skitlätt. (tycker jag med verkstad och båge och hela kittet...).

Men det behöver inte alls vara krokusar, som jag skrev så kan tryckarna gegga igen.
Har han dammat ventiler i kolvarna så måste man kolla styrningarna noga också.

Mvh
Göran

Xoff skrev:
530 å 531 är ju 8-ventilare... du ska ju ha 16-ventilare igen men vad den toppen heter har jag glömt... men det är inte bara topp-packningen då? kan ju vara kolvringar också... vet inte hur svårt det är att ev byta ventiler på 16-valve... men nån kompliterar mig nog snart... smile ha d bra...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
4G63GalantGTI_R Avstängd
29 december 2005 · 138 Inlägg

kortare kamrem balansaxlar bort bytsträckare..bygg..om den så, så passar ett 530 531 8v topp ist.. eller var det glt med gl motor..altså bara utrustningspaketet+??

Germax
30 december 2005 · 12 086 Inlägg

är inte så inne i volvomotorer men låter otroligt fattigt att byta bort en 16v mot en 8v topp?

Scaze
7 april 2006 · 7 Inlägg

GLT 16V är en B234 motor då 4an står för fyra ventiler per cylinder
och sen fins det 740 GLT med 8 Ventilers topp. B230F motorer i, då de ändast är GLT utrustade.

Har du en 16V så blir det renovering av toppen som gäller.

Volvo 760 Turbo InterCooler "Sossecontainer" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang