Saab 9000 Aero-X "500hk saab" (nya bilder på sista sidan!)

Hammarslag Inläggskritiker
30 november 2008 · 990 Inlägg

VictorW skrev:

Hammarslag skrev:
Rakskuren 6-växlad tätstegad drevsats för Saab och Opel. Passar rakt i F25/F35 växellådshus och håller för stora mängder effekt. Mycket lämplig för dragracing, banracing rallycross och kompromisslösa gatbilar.

Har under flera år använts i värdens snabbaste Saab (Robert Uhr, 10.41/231km/h) och värlens snabbaste Saab 9-5 (Micke Edstrand, 11.63/212km/h), där över hundra 402m körningar avklarats helt utan transmisionshaveri i någon av bilarna med effekter mellan 600-800hk.

Vill oxå ha, men plånboken tillåter inte det big_smile

Hur går det, har det löst sig med trimning av boxen än?

Bilen var på mappning hos trollspeed för nån månad sen, då upptäckte dom i datorn att spridare nr2 var lite igensatt eller inte funka som den skulle, så de bytte ut den och då uppstod det missljud
= förmodligen har kolvringen nypt i 2ans cyl, bilen är fullt körbar som den är nu men motor och låda ska ur bilen igen. (därför ja köpte drevsatsen)
Så får hoppas bara blocket har klarat sig, den smidda kolven borde pallat.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
VictorW Medlem 34530
30 november 2008 · 908 Inlägg

Hammarslag skrev:

VictorW skrev:

Hammarslag skrev:
Rakskuren 6-växlad tätstegad drevsats för Saab och Opel. Passar rakt i F25/F35 växellådshus och håller för stora mängder effekt. Mycket lämplig för dragracing, banracing rallycross och kompromisslösa gatbilar.

Har under flera år använts i värdens snabbaste Saab (Robert Uhr, 10.41/231km/h) och värlens snabbaste Saab 9-5 (Micke Edstrand, 11.63/212km/h), där över hundra 402m körningar avklarats helt utan transmisionshaveri i någon av bilarna med effekter mellan 600-800hk.

Vill oxå ha, men plånboken tillåter inte det big_smile

Hur går det, har det löst sig med trimning av boxen än?

Bilen var på mappning hos trollspeed för nån månad sen, då upptäckte dom i datorn att spridare nr2 var lite igensatt eller inte funka som den skulle, så de bytte ut den och då uppstod det missljud
= förmodligen har kolvringen nypt i 2ans cyl, bilen är fullt körbar som den är nu men motor och låda ska ur bilen igen. (därför ja köpte drevsatsen)
Så får hoppas bara blocket har klarat sig, den smidda kolven borde pallat.

Tråkigt när man får extra kostnader, men du är väl van nu med tanke på att du bara tänkt satsa 25.000:- på motorn wink Ska du bänka bilen, när allt är intrimmat o klart. så du får papper på hur mycket du har under huven.

hoppas som sagt att blocket klarat sig, för då är du ju snart på rull igen, hoppas bara det inte är någon snö då big_smile glömde nästan, se upp för polisen. de brukar inte uppskatta om man inte håller hastigheten cool

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
30 november 2008 · 3 404 Inlägg

För mycket pengar till övers eller vad är det frågan om? Den var sjuk innan men med den lådan så bör den ju piska det mesta big_smile Bara 4wd som saknas...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Hammarslag Inläggskritiker
1 december 2008 · 990 Inlägg

VictorW skrev:

Hammarslag skrev:

VictorW skrev:

Vill oxå ha, men plånboken tillåter inte det big_smile

Hur går det, har det löst sig med trimning av boxen än?

Bilen var på mappning hos trollspeed för nån månad sen, då upptäckte dom i datorn att spridare nr2 var lite igensatt eller inte funka som den skulle, så de bytte ut den och då uppstod det missljud
= förmodligen har kolvringen nypt i 2ans cyl, bilen är fullt körbar som den är nu men motor och låda ska ur bilen igen. (därför ja köpte drevsatsen)
Så får hoppas bara blocket har klarat sig, den smidda kolven borde pallat.

Tråkigt när man får extra kostnader, men du är väl van nu med tanke på att du bara tänkt satsa 25.000:- på motorn wink Ska du bänka bilen, när allt är intrimmat o klart. så du får papper på hur mycket du har under huven.

hoppas som sagt att blocket klarat sig, för då är du ju snart på rull igen, hoppas bara det inte är någon snö då big_smile glömde nästan, se upp för polisen. de brukar inte uppskatta om man inte håller hastigheten cool

// Victor

Ja den ska mappas hos trollspeed och då ingår även intyg. Den bör lämna runt 500 med orginalkammarna.

Uppgradering vintern 2009 blir väl race kammar större spridare och störreledningar + en till pump så har ja väl 600hk.

Men får räcka med de 500 till att börja med. tongue fan inte kört turbobil på 1år nu, o sist ja körde turbobil var saaben o då var den org ! 225hk.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
1 december 2008 · 990 Inlägg

TenZer skrev:
För mycket pengar till övers eller vad är det frågan om? Den var sjuk innan men med den lådan så bör den ju piska det mesta big_smile Bara 4wd som saknas...

Hehe 4wd är värdelöst när det väl rullar smile
Jag är ingen 402m människa, dock lär ja väl prova nu när ha har en låda som håller fört.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Eberlund VW Ägare
2 december 2008 · 1 011 Inlägg

Snacka om att du kommer att förbruka däck. smile

Henrik Eberlund
Hammarslag Inläggskritiker
2 december 2008 · 990 Inlägg

Eberlund skrev:
Snacka om att du kommer att förbruka däck. smile

Andra däcken höll 2500mil tongue dock var bilen orginal då, men samma körsätt används nu som då.
Dock var det hårda jävla kina däck, funka bra när det var torrt men blött var inge vidare.

Men ett par framdäck per sessong lär väl kunna gå åt framöver, speciellt om man ska prova på strippkörnining och bankörning nu när man har en låda som garanterat håller o är gjord för det smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
henningssson
22 maj 2009 · 1 Inlägg

shenna undrar vart du köpten din koppling någonstans letar även efter tryckplatta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang