3083
Sök

Trimning eller Motorbyte!

196 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
Hej!

har en stor fråga får man byta motor i bilar nu? hade tänkt sätta i en volvo turbo motor i min 940gl?...eller ska jag bara trimma den?

Seb

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
23 december 2005
sebbe_j skrev:
Hej!

har en stor fråga får man byta motor i bilar nu? hade tänkt sätta i en volvo turbo motor i min 940gl?...eller ska jag bara trimma den?

Är de bara en turbo motor du vill ha i så byt motor till el 940 turbo motor å regga om. när de är klar så kan du ju g loss på maskineriet.
Lättare att göra de i den ordningen, eftersom 940 finns med turbo motor så ska de inte vara några som helst problem angående avgaskrav mm, de finns redan angivna i deras databaser.

Skruva på.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

196 Inlägg
24 december 2005
Trådstartare
Så jag ska kunna byta ut motor utan att dom ska ge mig ombesiktning???

Seb

10 287 Inlägg
24 december 2005
Om som informerat i min Sticky så är det i princip helt att glömma att göra en laglig ombesikting.

Teoretiskt kan det finnas någon verkmästare på nån Volvo-verkstad som inte känner till interna Volvo reglementet och skulle kunna göra en full komponentkontroll.

Annars går det iofs med fullt identitetsbyte.......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

196 Inlägg
24 december 2005
Trådstartare
Ja men om jag sitter i en 940 turbo motor nu i min gl och kör till besiktningen hur skulle ni tro att det går då?? För det är ju inte precis mycket jobb att byta motor

Seb

608 Inlägg
24 december 2005
va har du för motor nu i den då?
borde inte va nåt problem att få den besiktad med turbo motor för 940 kom ju med turbo maskin så du behöv knappast ändra på så mycket för att få den besiktad

old volkswagens never die,they just get lower:D

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
24 december 2005
Om jag var du skulle jag sätta i en 940 turbomotor och vid besiktning bara byta grenrör så det ser ut som en vanlig, bilen kanske inte går 100% men det funkar för att komma genom bilprovningen (kompisen har en 740gl med 940 tic motor i och gör så).

- Time Attack -

229 Inlägg
24 december 2005
Om du vill ha ut någon effekt så blir det helt klart billigare att byta till en turbo spis än att trimma upp en sug motor. Och det ska väl inte vara några problem att byta motor med besiktningen. Ring och hör med dom vad dom säger. Är det inte billigare och enklare att bara köpa en 940 turbo? och lägga all enegi på den, istället för att byta motor på den du har.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

57 Inlägg
24 december 2005
Håller med dej " lusen " varför inte bara köpa en 940 Turbo med en gång.. herre gud vad ni volvo folk grejar..
Lusen skrev:
Om du vill ha ut någon effekt så blir det helt klart billigare att byta till en turbo spis än att trimma upp en sug motor. Och det ska väl inte vara några problem att byta motor med besiktningen. Ring och hör med dom vad dom säger. Är det inte billigare och enklare att bara köpa en 940 turbo? och lägga all enegi på den, istället för att byta motor på den du har.

© Christer

196 Inlägg
24 december 2005
Trådstartare
Jo men man har ju som blivit kär i bilen och vill inte byta bort den!..Den är väldigt fin har gått lite så!.....Jag sätter nog bara i en 940turbo motor i stället?

Seb

BMW Power
2 362 Inlägg
24 december 2005
joo hehe big_smile samma sak som för mig här.. trimma min golf 2a gti 16v ? byta topp och kammar osv för 10.000:- värt det ? nee tror inte det.. får direkt ingen effekt av det hela.. byta till en a3 1,8 t för ca 10-11.000:- ? låter rimligare..

BMW, bogsering med wire :/

10 287 Inlägg
24 december 2005
Jens,

jag vet att det funkar annorlunda i Finland.

Men snälla försök föstå att bilbesiktningen i Sverige skiter totalt att biltypen finns med turbomotor.

Det enda dom går efter är att just den bilens identitet inte är en bil med turbomotor. Allt annat är för dom helt ointressant.

/Göran

jens volvo in sports skrev:
va har du för motor nu i den då?
borde inte va nåt problem att få den besiktad med turbo motor för 940 kom ju med turbo maskin så du behöv knappast ändra på så mycket för att få den besiktad

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
24 december 2005
Det är tvärstopp i besiktningshallen om du inte byter identitet på bilen helt och hållet till en bil med turbo från fabrik.

Gå in på SFRO och snacka med Gustaf eller någon annan av dom som kan ombyggda fordon och dom regler som gäller.

Och fattar du hur mycket som behövs bytas om du skall "slänga ner" en motor från en 940 Turbo?

Tro inte på dom som har kompisar som känner kompisar som har hört att man kan bla bla bla....

Göran

sebbe_j skrev:
Jo men man har ju som blivit kär i bilen och vill inte byta bort den!..Den är väldigt fin har gått lite så!.....Jag sätter nog bara i en 940turbo motor i stället?

(Groucho Marx).

196 Inlägg
25 december 2005
Trådstartare
jag kommer nog prova i af!...Det är faktiskt inte så besvärligt att byta motor innan och efter besiktning heller=P

Seb

10 287 Inlägg
25 december 2005
Go ahead.

Tänk på att du behöver byta rubbet i motorutrymmet:
- Komplett motor
- Intercooler
- Tryckrör
- Flytta batteriet
- Annan luftburk
- Andra kabelmattor
- Andra spridare
- Slangar till expansionskärl
- Koppling
- Avgassystem
- Förkopplingsmotstånd till spridare

Samt bränsle och tändbox.

/Göran

(Groucho Marx).

Mr
267 Inlägg
25 december 2005
sebbe_j skrev:
jag kommer nog prova i af!...Det är faktiskt inte så besvärligt att byta motor innan och efter besiktning heller=P

Tur det ^^.......... Det är ju BARA Alfons..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Avstängd
138 Inlägg
29 december 2005
Bra val. tänk vilket ös det blir med en Turbo! 158 hk/1760 kg..
Tugg.. Turbo är gött när man har husvagn...märks liksom inte på 5an i backarna behöver inte växla heller ...Ojojoj!!

Har en -88 740 gl 2,3i/8v 2wd 115 hk/187 nM
Så j..la slöö....Hahaha FAST BARA VINTERBIL...

Jägare
172 Inlägg
22 mars 2006
Men sharky kan man inte få papper på att den är turbo konverterad laglig i Finland då lr norge??

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

10 287 Inlägg
22 mars 2006
Kanske det. Men vad hjälper det dig här i Sverige.

Exempel:

Mercedes 500E fanns i Tyskland med fetare bromsar. Godkända i Tyskland men ej sålda i Sverige. Vid import av sådana blev det tvärstopp i reg.besiktningen.
Dom skiter fullständigt i om bilen är godkänd i Finland elle Norge eller whatever. Dom bara öppnar sin pärm och kollar om denna modifiering är godkänd i Sverige.

/Göran

Journath skrev:
Men sharky kan man inte få papper på att den är turbo konverterad laglig i Finland då lr norge??

(Groucho Marx).

Jägare
172 Inlägg
22 mars 2006
Ok livet är hårt!
MEn du sharky har du besiktat din med 16v motorn och dom 450 hk.. undrar bara hur du gör?

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

Sök