1907
Sök

kapa fjädrar

110 Inlägg
24 december 2005
Trådstartare
häj...hur är det att kapa fjädrarna? är det ett bra alternativ? och kan jag ha samma dämpare som innnan?

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.

SAABlare
190 Inlägg
24 december 2005
nja blir väl inte så bra köp en sänkningssats brukar vvara billiga, billigare än original tillochmed.. och så är dom styvare bli bra mycket bättre.

Mja Mjo! Så kan de gå!

70 Inlägg
24 december 2005
Asså det är inte ett jätte bra alternativ men de funkar.
Jag gjorde så att jag kapa c:a 1 och ett ½ varv och så värmde jag fjädern så att den blev likadan i böjen som den var innan så då försvann de lite till så den blev kortare.
En del säger att fjädern lättare kan gå av där man värmt på den, men ja gjorde de ändå så får man se vad som händer. Men ja tror att besikningen inte kommer gilla om man inte värmen och böjer till där man kapat..för anläggningsytan mot fjäderbenet blir så lite om man inte böjer fjädern. Ja har testat detta men ja har inte kört något med bilen bara satt på och testat och de funka bra men sen får man se hur de blir när man ska köra..men ja tror de kommer funka bra.
Man ska igentligen byta dämpare om man kapar, för dämparen kan inte jobba likadant om man har kapat fjädern..men de håller ju ett tag.

Det bästa är att köpa sänkningsattser med riktiga fjädrar och dämpare.

MVH SEBBE

http://www.garaget.org/?car=13842
Senast redigerat av S3BB3 (24 december 2005)

Snabb =)
247 Inlägg
24 december 2005
hissa upp bilen och värm med gas på ca 3ställen på fjädern  och sen medans fjädern är mjuk släpp ner bilen till önskad höjd och spruta kallvatten på fjädern så hårdnar den.

Jag tycker det är bättre att värma än att kapa men det bästa är ju säkningssatts

/God Jul

Just real power no turbo shit =)

bilbytarkung
196 Inlägg
24 december 2005
det blir ju inte tillräckligt lågt med sänkningssats..

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
24 december 2005
Visst kan man kapa om man bara vill ha lite lägre bil billigt men inte är ute efter någon förbättring i väghållningen, skulle dock ge fan i att värma och ha mig då risken finns att man pajar härdningen totalt samt att risken är stor att det inte blir lika mkt sänkt på båda sidorna.

- Time Attack -

70 Inlägg
25 december 2005
Jo man ska vara försiktig med att värma för härdningen kan försvinna i fjädern, men besikningen gillar inte om man bara kapar och sätter tillbaka de som de är.

MVH SEBBE

238 Inlägg
26 december 2005
hmm tänkte att min fråga passade inn här

har funderat på att värma fjädrarna, men vissa säger att bilen blir stel i dämpningen och vissa att den blir mjukare, vad är sant ?

om den blir mjukare är det ju värdelöst tongue om den blir stelare så gör det ju bara lite mer gocart känsla tongue är ändån ingen lyxbil ju så tongue

// Tobbe

238 Inlägg
5 mars 2006
Fortfarande ingen som svarat på min fråga ju ;P

911 Inlägg
13 mars 2006
asså, varför inte bara köpa nya sport dämpare som redan är sänkta ?
har du orginal så är dom ju mjukare än sport dämpare, och kapar du orginala så kanske du blir av med avgassystemet om du råkar köra för fort över ett gupp.... " ok kanske inte avgassystemet, men det kommer slå imot"   !

pic up the phone, wazzzaaa

186 Inlägg
13 mars 2006
Tuben skrev:
hmm tänkte att min fråga passade inn här

har funderat på att värma fjädrarna, men vissa säger att bilen blir stel i dämpningen och vissa att den blir mjukare, vad är sant ?

om den blir mjukare är det ju värdelöst tongue om den blir stelare så gör det ju bara lite mer gocart känsla tongue är ändån ingen lyxbil ju så tongue

// Tobbe

har ingen erfarenhet, men kan tänka mig att en del har fått lite härdningseffekt och andra inte, kan också tänka mig att det är olika från bil till bil och att det spelar roll på vilka ställen man värmer..

2lateuloose
543 Inlägg
14 mars 2006
jag köpte sänkbara fjäderben & när dom inte sänkte tillräckligt kapade jag fjädrarna me.. skarre va lågt får man nog räkna med att känna alla gruskorn på vägen..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

5 Inlägg
27 april 2006
narki skrev:
häj...hur är det att kapa fjädrarna? är det ett bra alternativ? och kan jag ha samma dämpare som innnan?

kapa fjärdrarna = nödlösning
om du söker på Google så kommer du att hitta sänkningssatser i olika höjd allternativ till din bil, och angående stötdämparna så skulle jag rekomendera att skaffa några med en kortare slaglängd. Har du tur så kan original dämpen hålla i några månader, men sen är packningarna i dämpen slut. Pga att det blir ett övertryck i dom när du pressar ihop dom för mycket. och då får man skaffa sig ett njurbälte samt en säck med åksjuke tabletter.

Volvo V70N T5 / Chevrolet S10 Sportside 4x4

hmmmm
1 094 Inlägg
27 april 2006
på min 740 kapade jag fjädrarna. men kan ju inte säga att det vart super bra, visst bilen vart hårdare samt lägre men ingen skön känsla att åka med när det kommer ett gupp för mina fjädrar vart lite för korta.... så dom glappar lite bak. (fixat riktiga fjädrar nu) och nu på v40 har jag köpt riktig sänkning. inte allt för dyrt, bara fjädrar kostade 1700 med dämpare kostade det 3500. jag rekomenderar iaf att du köper åtminståne riktiga fjädrar

75 Inlägg
27 april 2006
enberg_187 skrev:
hissa upp bilen och värm med gas på ca 3ställen på fjädern  och sen medans fjädern är mjuk släpp ner bilen till önskad höjd och spruta kallvatten på fjädern så hårdnar den.

Jag tycker det är bättre att värma än att kapa men det bästa är ju säkningssatts

/God Jul

Hur fan vågar du???????
Du skrotar ju härdningen helt åt helvete och jag kan nästan lova dig att fjädrarna kommer inte hålla länge innan de går av.. Då du sprutar på vattnet så härdar du om fjädrarna och eftersom det är ett speciellt stål i fjädrar (fjäderstål) så tål inte detta omhärdning eftersom att du tar bort fjäderverkan i stålet och hur bra tror du det är?
Fjädrar är ju alltid avstämda för en viss typ av längd och hårdhet direkt från fabrik. Jag skulle inte bli förvånad om du redan har sprickor i fjädrarna efter omhärdningen.
Plus att ni inte kan kontrollera värmen när ni ångar på med gasen.
Ska ni ändå göra detta så håll er borta från mig o min blåa polo jag vill inte ha en fjäder som skjutit av i min dörr eller huv..

Så läs på lite elller om ni går i skolan så prata med en industri/fysik lärare ang. härdning och omhärdning av fjädrar/fjäderstål på bil så kan ni ju se vad de säger om ni inte tror på d ja säger.

Mvh. Jonas

93 Inlägg
27 april 2006
jag var också och kapade i mina fjädror + att jag värmde och böjde om dom lite.. men höll några meter sedan jick dom av där jag hade värmt, så om det är samma diameter på fjädern helavägen ner så går det nog bra att kapa,, men blir du tvungen att värma något så skulle jag råda dig att köpa nya fjädrar altså sänknings sats

Toyota "The Feeling Never Ends"

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
16 maj 2013
sha! tar upp det här igen smile

jo, min e36 är på tok för hög men mina sänkningfjädrar. ska ner ca 7 cm till smile

har sånna fjädrar som smalnar av i ändarna och det ska sitta skruvar på. grejjen är att jag vill få fjädern kortare och gärna hårdare på samma gång och sen sätta dit sänktningsskruv igen. är den där värmemetoden en bra ide? någon som har en bättre guide på hur man gör?

Stil>Funktion

Sök