3007
Sök

V70 T5 Rycker och svag vid full gas LÖST

17 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Tjena

För någon vecka sedan började min v70 T5 awd italien -97 rycka vid fullgas.
Det var då väldigt blött och regnade så trodde det kommit fukt in i fördelarlocket.
Sedan har det kommit och gått lite granna ryckningar vid full gas, tog upp locket idag och det såg hemskt ut så jag bytte locket och rotorn.

Startar upp bilen för test körning och den går väldigt bra på tomgång och låga varv med halv gas. Jag varmkörde för att sedan testa en fullgas repa.
Den har alltid laddat 0.4 stabilt, och när jag ger full gas så känns det som den inte går på alla burkar från och till, och ibland så hoppar mitt ladd upp till 1.0 och 0.4 framoch tillbaka snabbt och går piss. Men detta är bara vid full gas, jag kan hålla ca 75% gas hela vägen upp till 5´000varv med 0.2-0.3 ladd och den går som en klocka, tills jag trycker fullt och börjar rycka.

Jag har läst runt lite på andra trådar här på forumet men hittar ingen som skrivit om samma fel.

Kan det vara nått hål i nån turbo slang? om det vore så så borde han väl tappa tryck inte få spikar/ryckningr?

Mycket tacksam för svar!
MVH
Senast redigerat av _Benz_ (25 mars 2008)

294 Inlägg
24 mars 2008
Ja det kan vara mycket.

Svårt att ge svar så här.

men min 855 t5 betedde sig EXAKT likadant. och för mig var det tändstiften,

jag kollade dem inte för jag tyckte det var för löjligt, den gick ju så bra i övrigt....

Men bytte stiften och fick upp dem och ett av dem var av. http://www.garaget.org/gallery/archive/62408/large/271644_g50ko5.jpg

Lycka till, hoppas det går lika lätt som för mig.
Senast redigerat av unpatterned (24 mars 2008)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

1 Inlägg
24 mars 2008
TJENA!Låter lite som om det vore luftmassemätaren,har haft samma problem med min t5a gick också mycket sämre vid dåligt väder.

17 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Ojojoj, jaru, ska kolla tändstiften first thing imorgon! Hoppas verkligen att det är det..
Tack som fan!

726 Inlägg
24 mars 2008
tycker det låter som tändstiften , att dom inte pallar vid fullt drag

17 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
BTW Vilka tändstift rekomenderar ni? surfade lite snabbt in på mekonomens hemsida för att kolla pris,
NGK stift 45kr
Platina 125kr

Vad skiljer dessa åt? Va påväg att köpa sånna där "effekt stift" som skulle ge 3-7% mer hästar eller va det va men de flesta som jag fråga sa att det va bara dynga.

294 Inlägg
24 mars 2008
Min bil gick, hur skall man säga, " bra" när man inte gasade upp laddtryck. men så fort laddtrycket kom upp så började det rycka, jag trodde att det spikade, men så var det inte.

Allt hände vid 4500rpm också, tror att det berodde på att vridet ligger som max där, och då med det lite mycket för det dåliga stiftet.

(mitt stift gick troligen av när jag avmonterade det, men att det fanns en spricka är ett faktum)

17 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
unpatterned skrev:
Min bil gick, hur skall man säga, " bra" när man inte gasade upp laddtryck. men så fort laddtrycket kom upp så började det rycka, jag trodde att det spikade, men så var det inte.

Allt hände vid 4500rpm också, tror att det berodde på att vridet ligger som max där, och då med det lite mycket för det dåliga stiftet.

(mitt stift gick troligen av när jag avmonterade det, men att det fanns en spricka är ett faktum)

Exakt så är det för mig med, vid 4000-4500 blir allt ryckade

294 Inlägg
24 mars 2008
Se till att kolla stiften då.

Tänk på att det skall vara fina stift i t5an.....

Annars kan du vara tillbaka på ruta ett inom "för kort tid"

LYCKA TILL

294 Inlägg
24 mars 2008
_Benz_ skrev:
BTW Vilka tändstift rekomenderar ni? surfade lite snabbt in på mekonomens hemsida för att kolla pris,
NGK stift 45kr
Platina 125kr

Vad skiljer dessa åt? Va påväg att köpa sånna där "effekt stift" som skulle ge 3-7% mer hästar eller va det va men de flesta som jag fråga sa att det va bara dynga.

Om du är osäker, köp platina stift av ett märke du känner till,

Själv kör jag med HALO stift, service intervall på 15 000mil, och otroligt fin gniska,
är ganska dyra i sverige,
jag köpte ifrån greenplugs.com
fick hem 5 stift på 1,5 vecka för 350kr, kontra 600kr med platina stift i sverige.

Halo stiften till T5an heter     B-DR14YC

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 mars 2008
unpatterned skrev:
_Benz_ skrev:
NGK stift 45kr
Platina 125kr

Själv kör jag med HALO stift, service intervall på 15 000mil, och otroligt fin gniska,
fick hem 5 stift på 1,5 vecka för 350kr, kontra 600kr med platina stift i sverige.

Varför köra på massa huxflux stift.... har volvo byggt en motor och har en viss modell av stift så ska du köra med detta om du nu inte kör väldigt trimmat eller så.... Tvivlar lite på att de är 15tusen mils intervall på halostiften men aja.... Kör du på volvo orginal istället ...kan bli problem med andra stift...

294 Inlägg
24 mars 2008
Xuri skrev:
unpatterned skrev:
_Benz_ skrev:
NGK stift 45kr
Platina 125kr

Varför köra på massa huxflux stift.... har volvo byggt en motor och har en viss modell av stift så ska du köra med detta om du nu inte kör väldigt trimmat eller så.... Tvivlar lite på att de är 15tusen mils intervall på halostiften men aja.... Kör du på volvo orginal istället ...kan bli problem med andra stift...

jovisst, och att volvo tar 620kr för sina stift är ju också ett bra argument, jo därför att volvo freak köper dem endå....
Och ett platinum stift, SKALL gå 6 000 mil, så att ett stift med en elektrod som fördelar gnistan till olika ställen skulle gå längre än inga konstigheter.

men som jag skrev, är du osäker, ta fina platinum stift...

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 mars 2008
unpatterned skrev:
Xuri skrev:
unpatterned skrev:

jovisst, och att volvo tar 620kr för sina stift är ju också ett bra argument, jo därför att volvo freak köper dem endå....
Och ett platinum stift, SKALL gå 6 000 mil, så att ett stift med en elektrod som fördelar gnistan till olika ställen skulle gå längre än inga konstigheter.

men som jag skrev, är du osäker, ta fina platinum stift...

Jag vet att de kostar att ha bilen och jo jag köper de som ska vara till den...
visste du att man på vissa märken kan behöva mappa om bilen om man kör med halostift för dom på vissa bilar antänder soppan tidigare...

Stiften funkar kanske upp te 15000mil men då ska man nog ha väldigt fin förbränning och få lite rester kvar som sätter sig på stifen..bra spolar också

Sen kan de vara en fördel å byta stiften var 6000mil för då kan man ibland märka att motorn kanske inte mår så bra som den borde...

17 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
unpatterned skrev:

Säker att dom heter B-DR14YC och inte B-DR15YC? Om man kollat på "Find product" så ska alla V70 ha dom.

17 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Fel löst!

Efter låång googling och lite snack här så fick jag det enkla tipset att ett tändstift kan ha spruckit.

Det vart platinum stift från mekonomen ändå, ska väl beställta från greenplugs senare.
Mina gamla stift verkar ha suttit där i evigheter, innan felet uppstod så "tyckte" jag bilen gick bra, lite svag på låga varv bara. Nu efter nya stift så får den huuur mjukt som helst och känns mycket starkare på låga varv.
Man lär sig på länge man lever, på en turbo bil om stiften är dåliga så kan laddtrycket blåsa ut gnistan = inte går på alla cylindrar från och till.

Glad i hågen nu ska jag åka till arbetet och ha lönesamtal! Trevlig dag på er alla!

1 Inlägg
5 augusti 2009
tjena! har just haft samma problem med min t5a och då bytte jag stiften och sedan gick den som den skulle igen!! trevlig sida det här!
mvh classeh
Senast redigerat av classeh (5 augusti 2009)

20 Inlägg
5 augusti 2009
Från greenplugs.com

"Notice: The Halo™ Plugs should not be used in vehicles with Turbo or Supercharged engines. If these engines are ran at 5,000 rev/min or higher, a problem may occur since the Halo™ Plug may not dissipate the extreme amount of heat."

106 Inlägg
5 oktober 2009
Lägger in denna info, kanske kan det hjälpa någon!?

Har haft problem med min S80 T6 -04 att den ryckt (pulserat) vid fullt gaspådrag. Vid normal körning inga problem.

Bytte turboreglerventilen (magnetventilen som sitter fast på luftburken, tre slangar och en elkontakt) 504:-på Volvo.

Bilen går nu som ett skott!!!

Mvh Jocke

4 Inlägg
30 augusti 2011
Drar upp en gammal tråd men jag börjar förstå att detta är ett vanligt fel på dessa motorer. Har en V70R 2,0T 225hk FWD italienimport.

Började gå sämre och sämre och vid 4500-5000 misstände och spikade den som fan. Vid låga varv ex. på dragläget med lite gas då man drar ner varvtalet till under 1000 och rullar rakta hoppade den och ryckte. Den var även orkeslös och hoppade vid fullgas ibland.

Köpte nya platinastift 96kr/st på mekonomen, bytte dom och tänkte att jag kollar i fördelarlocket samtidigt, såg som misstänkt förjävligt ut, bränt och skitigt, så det vart en sväng till autoexperten och fixa nytt.

Slängde ihop skiten på 10 min och min bil gick som en dröm igen!

(detta var inlägget jag letade efter när jag "felsökte" på internet!)

Adam

Sök