BMW 318is som går illa

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
3 april 2008 · 277 Inlägg

Tjaa! det är så att när jag startar upp min bmw 318is och varvar den lite så funkar den riktigt i några sekunder.
sen när jag börjar köra med den så huger å hackar den sej fram, jag kan röra gasen ca 2-4 mm på pedalen för att den inte ska dö. trycker jag fullt elr bara halvgas så blurar den ibland elr så dör den. tomgång finns men den går lite oroligt där med. har kollat lambdasonden om den var hel och det är den, har även kollat å dra ur sladen som går till luftmasemätarn å den går lika dåligt. och jag har inte en anning om vad felet kan vara?  finns det någon bränsletrycksregulator på den och vart isf sitter den?

kanske någon här som kan ge mej lite tips om vad som kan vara fel?

tacksam för alla svar å tips big_smile

Senast redigerat av Scoooby (3 april 2008)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Jonathan_A Volvo PV
3 april 2008 · 222 Inlägg

Det kan inte vara luftmassemätaren som är paj?

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
3 april 2008 · 277 Inlägg

har bytt den! men fortfarande lika dant. funderar på bensinpump elr bensintrycksregulatorn. för den beter sej precis som att den inte får nån soppa

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Jensus
3 april 2008 · 151 Inlägg

hmm låter skumt..tippa med på luftmassemätaren men den va bytt och den gick inte bättre för det.?
prova byta det..kan ju va det som klöddar med.

har aldrig vatt med om dess like på en bmw så jag är nog inte till så stor hjälp:P

Play It Loud
BMW E46 328 sedan "Bakaxelras som heter duga" (1999)
Joohanoo Smed
3 april 2008 · 47 Inlägg

Låter precis som när man körde moppe och hade fel blandning, dvs Luft/bensin. Så kolla det

Batta
3 april 2008 · 1 353 Inlägg

BMW har Luftmängdmätare, inte massemätare ^^

sen sitter det en bränsletrycksklocka på returen, typ direkt i början på returen tror jag, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på den där motorn ^^

kollat kontakten till spridarna?

en stor rund kontakt som sitter under insuget.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
3 april 2008 · 718 Inlägg

Kan inte va en vakumslang som e kass då??

DrKamikaze Allmänt efterbliven
3 april 2008 · 542 Inlägg

Batta skrev:
BMW har Luftmängdmätare, inte massemätare ^^

Nae, dom har båda...mängdmätare på dom lite äldre och massamätare på dom lite nyare wink

Men hade du testat med en annan lmm? Eller bara provat koppla ur den? Min gick ungefär så när jag körde med en kass lmm.

Senast redigerat av DrKamikaze (3 april 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Batta
3 april 2008 · 1 353 Inlägg

DrKamikaze skrev:

Batta skrev:
BMW har Luftmängdmätare, inte massemätare ^^

Nae, dom har båda...mängdmätare på dom lite äldre och massamätare på dom lite nyare wink

Men hade du testat med en annan lmm? Eller bara provat koppla ur den? Min gick ungefär så när jag körde med en kass lmm.

jo, iofs tongue
men nu var det faktiskt en lite äldre det gällde smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
3 april 2008 · 277 Inlägg

Batta skrev:
BMW har Luftmängdmätare, inte massemätare ^^

sen sitter det en bränsletrycksklocka på returen, typ direkt i början på returen tror jag, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på den där motorn ^^

kollat kontakten till spridarna?

en stor rund kontakt som sitter under insuget.

okej okej! men vet du hur stor den klockan är? har bara skruvat med sexan innan så denna motorn e lite lätt klurig tongue
nej kontakten till spridarna har jag inte kollat. men detta skall kollas upp oxå


och drkamikaze jag har bytt ut lmm. + att jag har testat att kopplat ur den med. både den som satt innan och den jag har nu. och den gick mkt mkt sämre då

Senast redigerat av Scoooby (3 april 2008)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Batta
4 april 2008 · 1 353 Inlägg

jag har också bara hållt på med sexan typ tongue
nja, typ som en vanlig bränsletrycksregulator, enda skillnaden är att du inte kan ställa trycket på klockan.

i värsta fall så får du väl följa returledningen bakåt, men den borde sitta framme vid motorn nånstans tongue

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
4 april 2008 · 277 Inlägg

har hittat den nu. men verkar inte vara det felet heller! testade att koppla ur den. men ingen skillnad. ska men kanske testa att byta den?

Kan det vara soppa pumpen som spökar?

inga fler ideér nån? kom gärna med fler tips

Senast redigerat av Scoooby (4 april 2008)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
5 april 2008 · 277 Inlägg

testade att plugga retur ledningen till bensinen, då gick den bättre men felet finns fortfarande kvar! :S börjar ledsna på detta nu vad F*N kan det vara som spökar??

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Jimm
5 april 2008 · 1 661 Inlägg

Kanske lite för enkelt men du har kollat hur luftfiltret ser ut? Kan bli så om dem är blöta. Prova utan filter. Du kan ju kolla om pumpen leverar bra genom att koppla loss soppaslangen vid spridarbryggan. Stoppa den helst i en flaska eller nåt för det blir bra flöde.

Cyrax1
5 april 2008 · 82 Inlägg

Jag hade ungefär samma fel på min sierra och då var det katalysatorn som var kass.. lite tråkigt problem med det låter som det iaf.
Plocka ner katalysatorn o skaka den, skrammlar det som fan så en den kass..

Jimm
6 april 2008 · 1 661 Inlägg

connyolsson skrev:
Kolla bränsletrycket.. vet inte vad det ska va på bmw men 3 kilo iallafall skulle jag tro..

Jaoo, kilo är ju en snygg enhet. Om man är född på 60talet. Det blir nästan exakt samma i bar för alla som har pluggat i närheten av 2000-talet. ca 3 bar.
Ta inte åt dig Conny
mvh

Edit, om katalysatorn är paj så ska inte bilen gå skit, lambdasonden ska sitta innan katten.

Senast redigerat av Hardjim (6 april 2008)

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
6 april 2008 · 277 Inlägg

luftfiltret är nybytt å mkt fint! men ska kolla upp idag så att pumpen funkar som den ska. ska även testa att kolla så att spridarna har den bensinen dom behöver med.

Tack för alla svar. känns bra att kunna rådfråga här på gorg. bevis på en trevlig å bra sida smile
ha d bra

Senast redigerat av Scoooby (6 april 2008)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
bmw_mannen
6 april 2008 · 68 Inlägg

koppla upp dig mot diagnos, borde lätt kunna läsa ut fel ur motorstyrningen DME

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
10 april 2008 · 277 Inlägg

problemet är kvar ännu!! men har en ny fråga till er där ute big_smile
Måste man ha bränsletryckfiltret som sitter på? jag tycker att det borde funka med ett vanligt soppa filter? elr?             Jag tackar för alla svar

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang