Saker som svenskk bilprovning har missat på er bil?

mattem
11 april 2008 · 6 Inlägg

niborn skrev:
på en ombesiktning ska dom fan bara kolla det som man hade anmärkning på efter första besiktningen..

Nejdu... De har rätt att slå ner på nya anmärkningar även på ombesiktningen. Dock så tar de inget extra betalt för det roll

Senast redigerat av mattem (11 april 2008)

Tyskenracing BE*CE
11 april 2008 · 419 Inlägg

varningstreangeln  , dragkrok bla

Volvo R racing
Speedwaykungen
11 april 2008 · 11 Inlägg

jag har besiktat min bil med tonade framrutor.. sa inget om det...
Se nhade jag en gammal opel astra... den besiktade jag med riktigt dåligt hjullager... bilen hade varit avställd 1 år typ.. och förra besiktingen hade den fått nedslag på hjullager... men när jag tog över bilen så bara fixade jag lite andra grejer... bytte aldrig hjullager... och åkte upp och chansade... dom frågade mig bara har du bytt hjullager..? jag bara aaa det har jag gjort... sen så kollade dom det... dom sa aa det här var ju bra.... haha.... fatta va sjukt asså...

Saab 9-3 (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
11 april 2008 · 26 144 Inlägg

Under tidigare ägares besiktning missade dom att höger framfjäder var av på två ställen.
Plus att åtmindstone tre av dämparna var fulla med sand eller skräp, vilket alltsammans
visade sig när allt blev bytt till nya grejer.
Plus, under min tid - nu senast - så missade dom att tutan inte funkade, samt att avgassystemet
inte riktigt hängde som det skulle.
Jippie, sa jag när den gick igenom utan anmärkning smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Big_JN
7 januari 2009 · 2 126 Inlägg

Fan vad glad jag e för att killen på bilbesiktningen missade värsta glappet i vänster bakhjul (hjullagret) idag på besiktningen av XR4X4:an och den kom igenom med blankt papper o får köra ett år till!

Inte illa pissat av en 20 år gammal bil köpt för 5000 kr smile

Sebus
7 januari 2009 · 164 Inlägg

Jag råkade ut för ett pucko som kollade min bil senaste besiktningen, Som de flesta kanske inte vet så har saab 99 -83 handbroms i fram, Jag sa det till killen som skulle provbromsa oxå, Tror ni han testade p-bromsen på framhjulen? Självklart inte... Så självklart fick man ju nerslag på det, Åkte dit 2 dagar senare (var ett svetsjobb som behövdes göras) Jag nuddade inte ens bromsarna, Fick samma snubbe igen, Han kollade och testade och slog ner igen, Sen när han stod och skrev ut papper gick jag in till en kompis jag har som jobbar där och berättade vad snubben höll på med ÄVEN fast jag sagt till att p-bromsen tar i fram så testade han den ibak, Då satte dom sig båda i bilen (min vän och puckot) Och självklart hade jag perfekt bromsverkan...

Saab 9-3 Aero 1,9ttid "Äntligen Familjeräser IV" (2008)
Germax
7 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Big_JN skrev:
Fan vad glad jag e för att killen på bilbesiktningen missade värsta glappet i vänster bakhjul (hjullagret) idag på besiktningen av XR4X4:an och den kom igenom med blankt papper o får köra ett år till!

Inte illa pissat av en 20 år gammal bil köpt för 5000 kr smile

Exakt samma sak när jag besikta farsans XR3i förra månan, vänster hjullager bak smile
Fast jag fick nedslag på felaktigt bromsljus ist sad


En polare med sin fetstylade A4 gled igenom UA med bland annat svarttonade rutor runt om. Men de va nog ingen miss, mer ett undantag från någon på bra humör wink

Senast redigerat av JapMax (7 januari 2009)

Boostrider Försöker iaf
7 januari 2009 · 1 998 Inlägg

Fick ett par ettor som igentligen inte skulle gått igenom
Parkeringsjus båda ur funktion
Däckmönster dåligt ett däck
Å ena sidoblinkersen funka inte.
3 ettor alltså

Sen missa dom (de va 2) Hastighetsmätarn. Funkar inte
Ena helljuset kasst men de kolla inte ens de.

Att ja hade såpass många fel berodde ju på att ja renoverde den å gjorde en körbar för bes för att inte få körförbud. Kan tillägga att ja bessade den kl 13 å va klar med den runt 11 på morgonen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
DusanMandick Random Hero
7 januari 2009 · 4 047 Inlägg

WilliamL skrev:
Dom missade att min varningsblinkers inte fungerade, Tutan funkade inte heller xD, han som besiktigade måste ha älska Volvo!

varningsblikers glömmer dom fan ofta o kolla tongue har nog aldrig sett dom göra de tongue

fast iofs så besiktigar ja i skövde så då e de inte så konstigt tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
bmx
7 januari 2009 · 7 100 Inlägg

skulle nästan blivit lite sur om dom missade nåt på mina bilar!
tänk om typ nånting håller på och går av,och så ser dom inte de,och då tänker man "fan va bra att den gick igenom,då är det ingen fara"
och vips så går den saken av,och så kör man åt helvete eller i värsta fall kör ihjäl någon!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
AeroMalm BMW fantast
7 januari 2009 · 1 172 Inlägg

inte missat nåt på min bil, men jag var med polaren när han skulle bisiktiga sin 200sx. han hade plockat bort hela absenheten för den läckte, åsså hade han kopplat ihopa alla bromsrören med ett T.kors. Besiktningsgubben tog tag i T-korset och kände på det, och sa bara att du får nog fästa det bättre så det inte skadas. Man borde väl märka att hela enheten är borta. det e ju en stor tung klump...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Smajly
7 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Ja på mina har dom inte missat nått heller.. inte vad jag vet iallafall.
Men på en av mina gamla bilar fick jag 2'a på bromsrören fram och dessa bytade jag. Man såg inte dom ovanifrån utan var tvungen att hissa upp bilen för att se dom.
När jag bytat dom och körde in på ombesiktning så öppnade gubben motorhuven och glodde lite, stängde igen huven och skrev ut ett rent papper..
smile Jaja, bara o köra igen och vara glad..
Fast tur att dom såg dom första gången för dom var riktigt dåliga och då var de ju ändå bra att man fick dom bytade men att dom inte ens SER dom nya rören på ombes e ju fan otroligt..

edit: Jo nu när jag tänker efter så missade dom ett tokslut bakhjulslager och en slutburk full av hål på touringen som var inne just innan nyår.. Slutburken läckte som ett såll och lagret det malde så man inte kunde snacka med passagerare i baksätet när man körde fortare än 50km/h.
Lagret är nu bytt och dämparen fixad så nu går hon så tyst så man kan bli mörkrädd smile

Senast redigerat av Smajly (7 januari 2009)

Navkapsel
7 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Inget men jag har ägt bilar som de missat eller struntat i saker för att vara "snäll" när tidigare ägare besiktigat dem. Dels är det tråkigt att åtgärda sådant man inte räknat med och dessutom är det trafikfarligt. Dessutom känner jag många som fått sin bil godkänd trots att de inte skulle få det. Tråkigt att en sådan sak som bilprovningen ska fuska.

Senast redigerat av EmilHammarlund (7 januari 2009)

Hybriden
7 januari 2009 · 677 Inlägg

Min sket fullständigt i att jag hade 3'hel system från motorn utan dämpare tongue 
Lät som fan !

DoT Häst
7 januari 2009 · 1 099 Inlägg

Bergkuist skrev:
Min sket fullständigt i att jag hade 3'hel system från motorn utan dämpare tongue 
Lät som fan !

Samma för mig o min förra bil. smile
Dom var så snälla mot mig. smile

Än är inte den sista idioten född..
thell_gti CORRADOÄLSKARE
7 januari 2009 · 205 Inlägg

Var inna och besikigade polarens scirocco. hade inget lyktglas på ena framlyktan och precis innan vi körde in så fäste vi upp lyktan med strips och kilade fast den med en sten undertill så den inte skulle röra sej. och tro fan att det blev perfekt inställt och blev ingen anmärkning där.

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Dom måste ha missat ett hål i min bakre ljuddämpare nu i dec.. Det har låtit konstigt och nu har det blivit värre. Men dom sa inget på bilprovningen iaf.. Andå var dom under och kollade.

Men bästa var det en gång när jag fick nedslag på att höger bakdäck var slut på en 240 jag hade då. Jag tog en rövare, drog till däckgubben och sa att han skulle byta plats på bakhjulen. Sagt och gjort, sen drar jag tillbaks på drive-inåterbesök och får blankt papper. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
7 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Hm. När jag besiktade min 850 GLT så verkade dom inte reagera på att lagret var
så dåligt så att man inte kunde köra ens i 50km/h... men ja... det var väl inte tillräckligt antar jag.

På min 855 T5:a var dessutom en bussning som är en av de viktigaste som håller fast motorn
helt sprucken. Men det var det tydligen ingen reaktion på. Däremot hittade dom en massa annat
kul, som jag själv inte hade någon aning om, så det tog väl ut vartannat...

doitfast Ratthållare på E4
7 januari 2009 · 165 Inlägg

Jag har klarat mig från att jag har dubbla k:n i tråden.

"Saker som svenskk bilprovning har missat på er bil?"

Är livet värt att liva utan bil??
oggy_swe utbildad klant
7 januari 2009 · 2 197 Inlägg

Mina bak lampor dog helt på volvon när jag rullade in där. men han sa inget om att dom inte blinkade bak eller inget broms ljus inget. han bara sa att bilen var den finaste 142an han sett under:P han frågade bara vad jag gav för den å allt. å om jag skulle sälja XD

Mvh O.Frankeståhl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang