Volvo 940Turbo: 200hk+ på begränsad budget?

0rr3
7 april 2008 · 80 Inlägg

Nu är det såhär.. Jag köpte en vit 940 turbo i fredags.. en 94:a.. Vilken motormodell har jag inte hunnit kolla upp riktigt, dock vet jag att det är varianten med 165 hästar i orginal. Det första jag gjorde när jag tog hem den var att byta olja, oljefilter och ett termostat (eftersom det inte blev nån värme i pärlan).

Skulle vilja ha lite råd om hur jag kan få den att pinna på hyffsat bra, MEN fortsätta dra ungefär lika mycket soppa som den i dagsläget gör.. (runt litern).

Har funderingar på chippning.. Bsr främst eftersom dom är billigast 2500 för steg 1.
Sedan har en polare en 3 tums-sats utan katt som jag ska tjacka för en 5 hundring.
utöver det vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. Känner inte för nån snuskig *fis-ventil* iallafall. Den ger ju ingen effekt eller har jag fel där?

Tackar för alla svar och alla åsikter:D

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
Sharky
7 april 2008 · 10 287 Inlägg

Chip, annan kam, uppställt laddtryck = Klart.

Får du avgas för en femhundring så tryck dit det, ger några hästar i alla fall även med orginalaggregatet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jonve Livsnjutare
7 april 2008 · 342 Inlägg

Chip
Wastegate + laddtrycksmätare
3" system
Öppet filter
Och en pys-ventil om man tycker det är festligt

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
nordstromj
7 april 2008 · 1 772 Inlägg

B230FT är iaf motorn, hur du ska göra har redan nämts smile

Senast redigerat av Nordstrom_J (7 april 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
jocke_berg93
7 april 2008 · 158 Inlägg

Sharky skrev:
Chip, annan kam, uppställt laddtryck = Klart.

Får du avgas för en femhundring så tryck dit det, ger några hästar i alla fall även med orginalaggregatet.

/Göran

Ställer dom inte upp laddet när du chippar den smile

turboforssen Telge Drifting Team
7 april 2008 · 5 398 Inlägg

0rr3 skrev:
Nu är det såhär.. Jag köpte en vit 940 turbo i fredags.. en 94:a.. Vilken motormodell har jag inte hunnit kolla upp riktigt, dock vet jag att det är varianten med 165 hästar i orginal. Det första jag gjorde när jag tog hem den var att byta olja, oljefilter och ett termostat (eftersom det inte blev nån värme i pärlan).

Skulle vilja ha lite råd om hur jag kan få den att pinna på hyffsat bra, MEN fortsätta dra ungefär lika mycket soppa som den i dagsläget gör.. (runt litern).

Har funderingar på chippning.. Bsr främst eftersom dom är billigast 2500 för steg 1.
Sedan har en polare en 3 tums-sats utan katt som jag ska tjacka för en 5 hundring.
utöver det vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. Känner inte för nån snuskig *fis-ventil* iallafall. Den ger ju ingen effekt eller har jag fel där?

Tackar för alla svar och alla åsikter:D

viking chip är billigare 1500 så får du ett chipp du kan ladda hur mycket du vill med:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Jeebz
7 april 2008 · 542 Inlägg

Rekomenderar ett vikingchip så monterar du det själv. Tror chipet kostar 1000:- men är inte säker. 

http://www.vikingchip.com/

turboforssen Telge Drifting Team
7 april 2008 · 5 398 Inlägg

744tic skrev:
Rekomenderar ett vikingchip så monterar du det själv. Tror chipet kostar 1000:- men är inte säker. 

http://www.vikingchip.com/

1500 å är säker i alla fall för eco max chippet:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Sharky
8 april 2008 · 10 287 Inlägg

Chippet i sig ställer inget ladd. Det är mekaniskt ställt laddtryck på dessa motorer.

/Göran

jocke_berg93 skrev:

Sharky skrev:
Chip, annan kam, uppställt laddtryck = Klart.

Får du avgas för en femhundring så tryck dit det, ger några hästar i alla fall även med orginalaggregatet.

/Göran

Ställer dom inte upp laddet när du chippar den smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jocke_berg93
8 april 2008 · 158 Inlägg

Sharky skrev:
Chippet i sig ställer inget ladd. Det är mekaniskt ställt laddtryck på dessa motorer.

/Göran

jocke_berg93 skrev:

Sharky skrev:
Chip, annan kam, uppställt laddtryck = Klart.

Får du avgas för en femhundring så tryck dit det, ger några hästar i alla fall även med orginalaggregatet.

/Göran

Ställer dom inte upp laddet när du chippar den smile

Ok då vet ja smile Lär sig nått nytt varje dag tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang