Tips och råd ang. trimning av Volvo 945

Avterax
25 april 2008 · 45 Inlägg

Ja, som topic skulle jag vilja ha lite råd av er som vet och kan dom här bilarna.

Har en 945ltt 96:a som jag skulle vilja få lite fart på.
Självklart kan man ju göra det enkelt för sig och få den chippad och sedan låta det vara bra med det, men jag vill eventuellt ta det hela lite längre.
Åtminstone vill jag kolla upp alternativen.

Vad krävs för säg 300hk? Realistiskt utan att behöva göra jätteingrepp? Med detta menar jag tex. komplett genomgång av motor med byte av innehåll osv. Visst skulle även ett värstingbygge vara kul men det känns som overkill på en bruksbil.

Hur tycker ni att jag ska gå tillväga, och med vad?
Meningen med det hela är att få en bruksbil som fungerar dagligen men som inte skäms för sig vid ett ev. spontanrace eller liknande.

Vill även tillägga att jag har sökt, men inte fått dom specifika svar jag söker.

Tack på förhand!

Volvo_Mannen Volvoskadad
27 april 2008 · 6 017 Inlägg

jag skulle rekomendera att du chippar, höjjer laddet, 3" system och annan kam, så har du på rätt sida 200 sträcket,

Jonas
turboture
27 april 2008 · 93 Inlägg

detta är en bra början=)


chip, spridare, portad 531 topp,a-kam,tjockare skärkantstoppackning,extraktor,större turbo t3/t4,större intercooler,hårdare tryckplatta, 3" från turbon, renovera med lager osv

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Tomas_H
27 april 2008 · 486 Inlägg

turboture skrev:
chip, spridare, portad 531 topp,a-kam,tjockare skärkantstoppackning,extraktor,större turbo t3/t4,större intercooler,hårdare tryckplatta, 3" från turbon, renovera med lager osv

För 300hk är det inte nödvändigt med varken portad topp, skärkantspackning eller extraktor.

Jag skulle gjort såhär:

Köpt ett 19T och vridigt så att det passar. Köpt ett 3" avgas med 2 dämpare så det inte blir så brötigt. Köpt en walbro 255L pump, för den är rätt liten så den går ner i tanken. Köpt en ny kam, t.ex KGs turbo kam. Köpt några rätt stora spridare, typ 500-600cc och motsvarande LMM. Höjt soppatrycket. Köpt en bättre intercooler. Bytt tryckplattan. Bytt tändstift till några bättre. Nya tänddetaljer. Skaffat guld tändboxen. Tankat E85 och låtit någon kunnig mappa den.
Detta borde, om allt är rätt gjort, resultera i runt 300hk och 450nm. Med körbarhet. Men det förutsätter också att motorn är i prima skick.

Och jag har garanterat glömt något wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Avterax
28 april 2008 · 45 Inlägg

Ok, där har vi ju lite uppslag, tackar för det!
Angående chippning hos ex. bsr, är detta pengar i sjön om man i slutändan siktar på mer, ungefär som ovan med annan turbo osv?

Var handlar jag dessa saker bäst?
Vore guld värt om någon har länkar eller andra sätt att visa just dom saker som behövs!

AspeliN
28 april 2008 · 65 Inlägg

www.blocket.se  www.klracing.se  www.kgtrimning.com www.g-e-t.biz ...  googla på det du behöver så får du alltid napp på ngn sida big_smile

Volvo 244 TIC
Avterax
28 april 2008 · 45 Inlägg

Ok, något sådant här då:

19T agg, är detta det man ska satsa på?

Walbro 255L pump

Kam, vilken?

Spridare, vilka?

Intercooler, lämplig?

Guld tändbox?

Koppling?

Valfritt 3" avgassystem

Vad för specifika delar samt vad tillkommer utöver detta?

Volvo_Mannen Volvoskadad
29 april 2008 · 6 017 Inlägg

19t räcker till en bit över 300hk,

spridare "R-spridare" 968or, 465cc vid 3,8bar. el liknande

någon form av alu ic som får plats

Chippad guldbox är en rätt stor fördel (slutnr, 219)

Kgtrimning har bra kopplingar

3" bygger du själv eller köper hos jt-tuning, men då måste ju bygga om downpipe flänsen

någon ställbar btr bör du ha

portad topp med större ventiler är ju ett plus

Lmm anpassad efter spridare

sen bör du byta låda om du har m46

har du m90 bör du byta svänghjul till ett enkelmassivt

diffad bakaxel

är vad jag kommer på

Edit: såg att du hade m90

Senast redigerat av Volvo__Mannen (29 april 2008)

Jonas
Avterax
30 april 2008 · 45 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
19t räcker till en bit över 300hk,

spridare "R-spridare" 968or, 465cc vid 3,8bar. el liknande

någon form av alu ic som får plats

Chippad guldbox är en rätt stor fördel (slutnr, 219)

Kgtrimning har bra kopplingar

3" bygger du själv eller köper hos jt-tuning, men då måste ju bygga om downpipe flänsen

någon ställbar btr bör du ha

portad topp med större ventiler är ju ett plus

Lmm anpassad efter spridare

sen bör du byta låda om du har m46

har du m90 bör du byta svänghjul till ett enkelmassivt

diffad bakaxel

är vad jag kommer på

Edit: såg att du hade m90

Finfint! Men var handlar jag bäst allt detta?
Blocket går ju förstås att finkamma men jag vill i möjligaste mån köpa nya och fräscha grejer.

Senast redigerat av Avterax (30 april 2008)

Sharky
30 april 2008 · 10 287 Inlägg

Volvo_mannens recept är i princip rätt förutom att han glömde att man måste byta kam. Orginal kam är DYNGA. För 300Hkr bör man nog satsa på en K-kam.

Och orginal soppapump räcker en bra bit över 300Hkr med orginal soppatryck. Om man däremot kör med - låt oss säga 4 bar - och laddar massor - typ 1.8 bar - för att man har för klen topp - då storknar pumpen. Men med orginal 3 bar och runt 1.3 - 1.4 i ladd så räcker pumpen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Grundstrom Nismo
30 april 2008 · 758 Inlägg

varför byta till enkelmassivt svänghjul? E de bättre än dubbelmasse?

Sharky
30 april 2008 · 10 287 Inlägg

Dubbelmassesvänghjulen är en otrevlig förmåga att gå sönder. Visst kan man stumsvetsa dom om man balanserar efteråt men dom är onödigt tunga.

/Göran


Grundstrom skrev:
varför byta till enkelmassivt svänghjul? E de bättre än dubbelmasse?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Avterax
1 maj 2008 · 45 Inlägg

Låter bra detta!
Dock skulle det vara väldigt fint med lite tips på inköpsställen för dom här sakerna.

Sen gärna lite mer specifikt, som tex vilken intercooler och vilken koppling? Visst att en intercooler som passar är att föredra, men vad passar? wink
Angående diffad bakaxel är det väl skroten som gäller?

Vill inte tjata men då man inte har gjort detta innan vill jag i möjligaste mån få allt helt klart för mig, på så vis blir det förhoppningsvis rätt från början! smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
2 maj 2008 · 6 017 Inlägg

bytte koppling idag; kgs 712-platta med tillhörande lamell, funkar bra.

https://www1.garaget.org/archive/22/21005/65440/65440-848404.jpg

angående spridare, finns ju på blocket, annars säljer ju lgspeed nya

http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=17&id=15

ic vet jag inte riktigt, men det är väl bara att mäta lite

topp är ju bara att lämna in på tex: http://www.jb-engine.se/

btr finn ju lite var stans

guldbox är ju blocket eller tpc forumet bäst

bakaxel finns säkert på skroten. volvos 1041:a (slungdiff)
men rekomenderar att du skaffar en bättre http://www.bakaxel.se/ har några varianter

Jonas
Avterax
2 maj 2008 · 45 Inlägg

Bra!
Btr=bränsletrycksregulator?

Guldboxen, vad är speciellt med den och vilka bilar satt den på?

Bakaxel, mja är nog inte så sugen att ge några 7-8000 för en sådan, det är trots allt bara en bruksbil.

Lmm, var och vilken?

Turbon, är det begagnat som gäller?

Svänghjulet?


Sen en annan fråga, säg att jag chippar bilen hos tex BSR idag, är detta ca 5000:- i sjön om man menar gå vidare med det vi har pratat om här?

Senast redigerat av Avterax (2 maj 2008)

Sharky
3 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Att trimma från 165 till 300 Hkr är alltså en trimning på 135 Hkr vilket enligt min tumregel på 300 kr/Hkr blir runt 40.000 kr. Att det är en bruksbil gör inte trimningen billigare - snarae dyrare eftersom du måste kunna lita på bilen då det är en bruksbil och inte en busbil.....

Avterax skrev:
Bakaxel, mja är nog inte så sugen att ge några 7-8000 för en sådan, det är trots allt bara en bruksbil.

Svar ja.

Avterax skrev:
Btr=bränsletrycksregulator?

I princip "plask"

Avterax skrev:
Sen en annan fråga, säg att jag chippar bilen hos tex BSR idag, är detta ca 5000:- i sjön om man menar gå vidare med det vi har pratat om här?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Avterax
3 maj 2008 · 45 Inlägg

Tycker mig ana att du är tveksam till om det är värt det på en bruksbil och jag är väl i viss mån inne på samma spår.

Om man stannar på säg 250hk istället, billigare/enklare?

Hur blir det om man exempelvis chippar hos bsr och byter avgassystem och kam? Öppet filter (mest för ljudets skull) eller är någon sorts dump att föredra? Ska väl vara återcirkulerande på dessa bilar? (Ja, jag gillar lite kvitter wink)
Sedan kanske en slungdiffad bakaxel på detta?

Annars, har som sagt inte gjort detta själv men har folk som kan hjälpa om det behövs, men att räkna runt 25000 för 300hk är ändå ingen överdrift enligt dig?

Hur hade du själv gjort? Meningen är ju inte att få en bil som gör 10:or på strippen utan en lite roligare bil som inte blir frånkörd av allt o alla smile.

Avterax
4 maj 2008 · 45 Inlägg

En snabb fråga till,
är portning av toppen tvunget?

Sharky
4 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Problemet med en bruksbil är att man normalt sett måste kunna lita på att skiten fungerar. Av den anledningen så skall man undvika att ha den som "exprimentverkstad" om man inte är van att trimma bilar och har järnkoll på vad man gör. Underhållet ökar också - bromsar, olja, koppling...

Bruksbilstrimning som är vettig är att chippa, byta avgas och kam. Då har man typ 200 - 220 pålitliga hästar för relativt lite pengar. (man brukar torska på en bättre tryckplatta också då orginal är komfortskit). Detta kan man få att lira utan större problem som ren amatör.

Nästa steg kräver byte av turbo och kan nog fortfarande försvaras som bruksbilstrimning för en rimlig slant. Då byter man ut sin orginal turbo mot tex en Mitshu 15G eller 16T. Då får man runt 240-250Hkr. Här kan man få problem med orginal tändkurva så det är sannolikt så att man bör skaffa en "guldbox / 219 box" och ett vettigt tändchip. Här är det nog lämpligt att låta någon med vana kolla att allting lirar som det ska.

Steget efter detta är att byta spridare och luftmassemätare och med en 18T/19T så får man typ 280Hkr med orörd oportad topp. Här krävs det någon med vana för att få det att lira 100%. Här börjar dessutom bilen bli lömsk på vått väglag /vinterväg och kräver en del förstånd så man inte helt plötsligt ser sina egna bakljus framför sig.

Över detta krävs i princip att man lyfter toppen och portar alternativt byter till en 531 topp för annars får man våldsmata motorn med onödigt mycket laddtryck.

Priset beror på många parametrar: Hur mycket man KAN göra själv, vad man måste leja ut, hur bråttom man har, hur bra man lyckas vid första försöket, om något går sönder eller inte, om man vågar lita på beggade delar etc.

Och köra utan diffad bakaxel är sannolikt bara vettigt i första steget.

/Göran


Avterax skrev:
Tycker mig ana att du är tveksam till om det är värt det på en bruksbil och jag är väl i viss mån inne på samma spår.

Om man stannar på säg 250hk istället, billigare/enklare?

Hur blir det om man exempelvis chippar hos bsr och byter avgassystem och kam? Öppet filter (mest för ljudets skull) eller är någon sorts dump att föredra? Ska väl vara återcirkulerande på dessa bilar? (Ja, jag gillar lite kvitter wink)
Sedan kanske en slungdiffad bakaxel på detta?

Annars, har som sagt inte gjort detta själv men har folk som kan hjälpa om det behövs, men att räkna runt 25000 för 300hk är ändå ingen överdrift enligt dig?

Hur hade du själv gjort? Meningen är ju inte att få en bil som gör 10:or på strippen utan en lite roligare bil som inte blir frånkörd av allt o alla smile.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
4 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Kam köper man beggad. Volvos kammar håller extremt bra. Guldbox är per definition begagnad. R-spridare går att hitta beggade vilket är helt ok.
Turbo bör man köpa ny eller garantirenoverad av någon känd renoverare. Tryckplatta kan vara svårt att få tag på beggad med få mil. Bakaxel med slungdiff köper man beggad på skroten. Avlastningsventiler ("dumpventiler") köper man två stycken Audi 1" (en före och en efter IC).
Chip torde Turbocenter eller Viking ha. Ställbar bränsletrycksregulator köper man ny eller beggad beroende på vad mn hittar.

Större luftmassemätare kan man bygga själv om man är händig men annars så bygger min garagepolare TTR-Stefan sådana på "löpande band". Stefan kan även ge tips runt sådana här byggen då han har gjort rätt många.

Pris. Tja, nu har jag inte detaljkoll på priser på alla delar men säg runt 20.000 för alla delar.

Till saken hör att jag hade en sådan här 280Hkr-kombo i min 940 för 10 år sedan när vi höll på labbade för att se hur det lirade och det är den mest körbara och vettiga kombo jag har haft eller känt på i en 940.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang