Tips och råd ang. trimning av Volvo 945

Avterax
5 maj 2008 · 45 Inlägg

Det låter bra! Ska titta lite närmare på detta så får vi se vad jag hittar.
Återkommer om och när jag stöter på patrull wink.

Jo förresten, dessa Audi 1" finns dom nya eller är det begangat som gäller även här?


Sharky skrev:
Kam köper man beggad. Volvos kammar håller extremt bra. Guldbox är per definition begagnad. R-spridare går att hitta beggade vilket är helt ok.
Turbo bör man köpa ny eller garantirenoverad av någon känd renoverare. Tryckplatta kan vara svårt att få tag på beggad med få mil. Bakaxel med slungdiff köper man beggad på skroten. Avlastningsventiler ("dumpventiler") köper man två stycken Audi 1" (en före och en efter IC).
Chip torde Turbocenter eller Viking ha. Ställbar bränsletrycksregulator köper man ny eller beggad beroende på vad mn hittar.

Större luftmassemätare kan man bygga själv om man är händig men annars så bygger min garagepolare TTR-Stefan sådana på "löpande band". Stefan kan även ge tips runt sådana här byggen då han har gjort rätt många.

Pris. Tja, nu har jag inte detaljkoll på priser på alla delar men säg runt 20.000 för alla delar.

Till saken hör att jag hade en sådan här 280Hkr-kombo i min 940 för 10 år sedan när vi höll på labbade för att se hur det lirade och det är den mest körbara och vettiga kombo jag har haft eller känt på i en 940.

/Göran

Avterax
10 maj 2008 · 45 Inlägg

Sitter här och letar efter bakaxel men utbudet är något begränsat. Utöver detta verkar inte alla tycka att en 1041 är överdrivet bra, hur ligger det till egentligen? Bör jag satsa på något annat och isåfall vad samt pris på den?

Sharky
10 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Inget fel på den axeln i sig. Bara man kontrolldrar bultarna i upphängningen ibland och vrider dom stora ihåliga bussningarna 90 grader.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Avterax
11 maj 2008 · 45 Inlägg

Sharky skrev:
Inget fel på den axeln i sig. Bara man kontrolldrar bultarna i upphängningen ibland och vrider dom stora ihåliga bussningarna 90 grader.

/Göran

Fint! Spelar det någon roll vilken årsmodell axeln kommer ifrån? Automaten har väl annan utväxling men hur är det med de manuella? Passar det tex med en axel från 91 till min 96:a? Eller måste det vara en 95 eller nyare?

Avterax
13 maj 2008 · 45 Inlägg

Avterax skrev:
Fint! Spelar det någon roll vilken årsmodell axeln kommer ifrån? Automaten har väl annan utväxling men hur är det med de manuella? Passar det tex med en axel från 91 till min 96:a? Eller måste det vara en 95 eller nyare?

Citerar mig själv då jag måste veta, känns dumt att eventuellt köpa saker som inte passar wink.

Sharky
13 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Såg inte ditt inlägg. Nåja, I princip är det likadana bakaxlar på alla årsmodeller. Det är utväxlingen som skiljer och huruvida det sitter slungdiff eller inte. Faktum är att jag inte vet om alla manuella har samma utväxling.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Avterax
17 maj 2008 · 45 Inlägg

Sharky skrev:
Såg inte ditt inlägg. Nåja, I princip är det likadana bakaxlar på alla årsmodeller. Det är utväxlingen som skiljer och huruvida det sitter slungdiff eller inte. Faktum är att jag inte vet om alla manuella har samma utväxling.

/Göran

Tack, sålänge jag hittar en från en manuell går det bra då?

Funderade även på om det kanske är något annat man borde byta i samband med att man byter bakaxeln, tänker på bussningar och liknande?

Senast redigerat av Avterax (17 maj 2008)

Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Här har du ett ställe med mycket trevliga grejer till Volvo:
http://www.bakaxel.se

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Avterax
1 juni 2008 · 45 Inlägg

Sharky skrev:
Bruksbilstrimning som är vettig är att chippa, byta avgas och kam. Då har man typ 200 - 220 pålitliga hästar för relativt lite pengar. (man brukar torska på en bättre tryckplatta också då orginal är komfortskit). Detta kan man få att lira utan större problem som ren amatör.

En liten parantes här mitt i alltihop det mer "avancerade" pratet.

Säg att jag chippar och byter kam, räcker en 3" halvsats då? Känns som att byta hela med katt kanske blir lite onödigt vid detta steg?

Är det en k-kam som gäller även här?
Samt tryckplatta, var och vilken?

Sen är det ju det här med luftfilter, ett öppet låter förstås bra men är kanske inte så snällt mot bilen i övrigt, hur bör man göra här?
Öppet, insats, orginal osv? Vad passar denna bilen bäst?

Volvo_Mannen Volvoskadad
1 juni 2008 · 6 017 Inlägg

jag bytte till jt 3" hela vägen och rör istället för kat, och det blev skillnad, så det kan jag rekomendera
tryckplatta är kgtrimning som gäller, deras "712" tryckplatta,

Jonas
Avterax
4 juni 2008 · 45 Inlägg

Tack ska du ha smile
Någon som har mer input?

Avterax
6 juni 2008 · 45 Inlägg

Ingen som har något angående de öppna/insats/original luftfiltrens vara eller inte vara?

Och tryckplattan är alltså en sådan "712" @ 2695:-?

Ovanstående vid enbart chippning och ev kam alltså.
För det är klart, vill man hålla det hela på en lätt o lagom nivå med chip och ev kam för att  sedan behöva tryckplatta, 3" helsats, luftfilter eller liknande, då är man ju uppe i över 15000:- iafl. Är det verkligen värt det, sett till vad man får för pengarna så att säga?

Volvo_Mannen Volvoskadad
6 juni 2008 · 6 017 Inlägg

jag har chippat, höjt ladd, 3" från turbo, öppet fiter, bytt tryckplatta, och jag personligen tycket det har vart värt det, det blir en stor skillnad i att köra, har dessutom en vx3 kam som ligger som ska monteras snart

Jonas
TobbeTT
6 juni 2008 · 948 Inlägg

Avterax skrev:
Ingen som har något angående de öppna/insats/original luftfiltrens vara eller inte vara?

Och tryckplattan är alltså en sådan "712" @ 2695:-?

Ovanstående vid enbart chippning och ev kam alltså.
För det är klart, vill man hålla det hela på en lätt o lagom nivå med chip och ev kam för att  sedan behöva tryckplatta, 3" helsats, luftfilter eller liknande, då är man ju uppe i över 15000:- iafl. Är det verkligen värt det, sett till vad man får för pengarna så att säga?

öppet filter är väl inget måste utan mest för att det ska se bra ut och "pyscha" mer wink
så ett ersättnings sportluft filter från te x bsr räcker gott och väl och borra upp luftfilter boxen med håll borr så den får lite mer luft

och tryckplatta är verkligen värd att byta när du trimmar verkligen en skillnad och blir inte så mkt trögare att koppla heller

Avterax
1 juli 2008 · 45 Inlägg

Drar upp min gamla tråd igen då jag har funderat igenom det här å det grövsta.
Bilen är en bruksbil och jag kom till sist fram till att det inte är någon mening med några mer avancerade övningar, det är bättre att göra sådant på ickebruksbilar.

Har bestämt mig för att chippa, antagligen hos BSR samt 3" system från JT hela vägen men med rör istället för katalysator.
Tryckplatta från KG
Eventuellt ett luftfilter, där har jag väl tänkt lite som så att visst låter det fint med öppet men det finns ju också nackdelar, kanske bättre att välja ett insatsfilter och lägga pengarna på en annan kam istället?
Vilket leder till nästa fråga, vilken kam till detta?

Vad sägs om det här? Duger det till att få lite fart på bilen? Något som bör ändras/bytas/läggas till?

Mvh

Senast redigerat av Avterax (1 juli 2008)

turboture
2 juli 2008 · 93 Inlägg

du kan prova a-kam som är ganska snäll men ändå mycket bättre än original. sen finns det k-kam och vx3 kam som du kan pröva.

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
Avterax
6 juli 2008 · 45 Inlägg

När det gäller kamaxel, är det alltså någon av dessa två? (KG-trimning)

A-profil     25767     1395:-
VX-profil     25272     1595:-

inte

KG004 bra gatkam, motsvarar Volvos K-profil = vår snällaste kam. Mycket stark, drar från botten. Går att använda utan alltför mycket modifieringar.      11.95              2395:-

KG2T - TURBO kamaxel för turbobruk Ökar dragvilligheten på låga varv - vilket märks framförallt vid stadskörning. Ger även bättre dragvillighet på mellanregistret. Går att varva längre.     in 10.5
ut 11.9     114°     300°     2595:-


Tryckplatta, denna?
Tryckplatta 240mm förstärkt till B230 turbo m fl med M90 växellåda. Till det s k
dubbelsvänghjulet. För vridmoment upp till 525 Nm med standard organisk lamell.
TP-712 2695:-

Räcker det med bara tryckplattan eller bör man byta hela kopplingen?

Bör man montera en återcirkulerande dump? Öppen är ju tyvärr inte att tänka på iom lmm.

Senast redigerat av Avterax (6 juli 2008)

TobbeTT
7 juli 2008 · 948 Inlägg

byt allt när du har allt nere som packboxen som sitter bakom svänghjulet mot vevaxeln för dom kan ha en tendens att läcka inte så jättevanligt och byt tryckplattan till den förstärkta, urtrampningslagret och byt oljan i m90in när du har den nere så har du gjort det ordenligt och känns bra smile och kom ihåg att markera ut vart svänghjulet ska sitta med.
äsch skit i dumpen kör med ett öppet filter om du vill ha dump ljud

Xuri One Man Clan
7 juli 2008 · 4 287 Inlägg

Jag kör följande på min spis ...

Portad 531 topp
A-kam
T04b snurra
Portat grenrör
3 tums med orginalkatten
Orginal tändbox
465cc spridare. 76mm lmm
Std bränslepump å  5-6 kg soppa tryck ...detta gav 250 hk å 336-346 nm vid 0.8 bars laddtryck å borde ge 300 hk vid 1-1.2 bars laddtryck....

Detta lär vara skonsammare för motorn å man behöver inte ladda lika möe som med 19t å samma setup...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Avterax
24 juli 2008 · 45 Inlägg

Är det någon som har stenkoll på vilken kamaxel som satt i vilken motor?
Då det verkar vara begangnat som gäller när man ska ha tag i en sådan här kam vore det mycket värt att veta säkert vilken bil/motor/årsmodell man ska leta efter!

A:?
VX3:?
V:?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang