Volvo V40 2.0T [2013-04-21]

V40:n införskaffades som tilltänkt pendlarbil men med planer på att bygga om den lite. Nu är målet att den ska vara en fungerande familjebil men ändå inte helt orginal. Får se vad som händer framöver
  • 5 Följare
  • 113 002 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 oktober 2014
VictorW Medlem 34530
31 januari 2009 · 908 Inlägg

hur går det? front o bakre stötfångare ser riktigt bra ut, hur går det med lackeringen?

Tycker det är dax för en uppdatering nu wink

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
31 januari 2009 · 2 258 Inlägg

Ja, den här tråden var ju spännande, jag vill också se mer! big_smile

// Ellen big_smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
-Akerfeldt-
31 januari 2009 · 2 638 Inlägg

Håller med föregående skrivande, hur går det med bilen och kjolpaketet. Vi vill ha en uppdate nu big_smile

gentoo
1 februari 2009 · 569 Inlägg

Det går segt, kjolpaketet måste plastat klart först innan lack, dessutom åkte jag på problem igår: Halvljuset är dött... Lampbyte är ju lätt fixat, men det hjälpte inte..

Häromdagen tyckte jag mig se att högra halvljuset hoppade igång lite senare än det vänstra och igår dog det helt. När jag mäter på halvljuskontakten så finns det spänning (11.52V med endast tändningen på) men när jag stoppar i en lampa (H7 55W) så visar multimetern 0.0V

Provade att dra en sladd från + på batteriet till ena benet på lampan samtidigt som andra benet satt i - på kontakten och då lyser det.

Någon som har varit med om något liknande och har en bra lösning på problemet? Säkringar och glödlampor är hela. Misstänker att det är dålig kontakt någonstans eller kabelbrott.

Jag som hade tänkt börja skissa på dörrsidorna idag trots det aningen kalla vädret men det gick ju åt h-vete tongue

Björn J - Projekttråd V40
Rallyhalle
1 februari 2009 · 4 299 Inlägg

Det är inte nått relä som spökar?

gentoo
1 februari 2009 · 569 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Det är inte nått relä som spökar?

Bra fråga, vettefaen hur allt är kopplat på bilen, vore kul att se en skiss på det smile Tror att jag ska ta och läsa lite i reparationshandboken, inte så kul att köra med trasigt halvljus i mörkret på väg hem från jobbet.

Björn J - Projekttråd V40
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
1 februari 2009 · 187 Inlägg

Jag fick samma strul på min förra V40 och då var det vredet inne i bilen som hade lämnat in. sitter en idiotisk kul lösning inne i den som tydligen slits ut. 1500:- på volvo, för det är en hel enhet. Har du nån polare som har någon s/v40, som du låna vredet ifrån kan testa med, då är det ju fort kollat om det är den.
Men de symtom du beskriver stämmer med vad jag upplevde på min.

Senast redigerat av V40ThoppE (1 februari 2009)

gentoo
1 februari 2009 · 569 Inlägg

Jag skruvade bort panelen under ratten och började slita lite i diverse kablar för att upptäcka att halvljuset började lysa helt plötsligt, vet fortfarande inte riktigt vart det är glappt men jag hittade en suspekt sladd där isoleringen var borta, ser ut att vara något eftermonterat, någon som har något tips på vad det är?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76263/559197_04yhou.jpg

Det var när jag ryckte lite försiktigt i den blåa sladden som högra halvljuset tändes igen. Tänkte hoppa in på rejmes och höra om de har någon koll och förslag på åtgärd, skönt att lyckas lokalisera skiten iallafall smile

Björn J - Projekttråd V40
Lozinmust "Unloaded"
1 februari 2009 · 1 557 Inlägg

Mycket fint, ser dig fan aldrig på jobbet yikes

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
gentoo
1 februari 2009 · 569 Inlägg

Mechanimal skrev:
Mycket fint, ser dig fan aldrig på jobbet yikes

Det är för att jag tillfälligt (?) (typ 4 månader) kör Kumla istället för min ordinarie sväng, du får ta eran lilla caddy och köra ut kumlapaketen någon dag, det brukar ni ju göra ibland, kommer inte ihåg vad han heter som kör då tongue

Om någon vecka kanske jag är tillbaka på tnt och härjar, saknar det faktist, ett ypperligt sätt att avsluta arbetsdagen på smile

Provade att koppla in mitt gamla "Gas cyber x4" i bilen idag, ett 4x100W, bryggkopplade två av kanalerna och det klår mitt mds-monoblock ("850W") med hästlängder.. Pinsamt tror jag tongue

Hur går det med ditt bygge då? smile

Björn J - Projekttråd V40
Allansson
1 februari 2009 ·

Varför inte bara byta ut den dåliga sladden?

gentoo
2 februari 2009 · 569 Inlägg

Allansson skrev:
Varför inte bara byta ut den dåliga sladden?

För att ena änden av den dåliga sladden går rakt ut i en tjock bunt med kablar i en stor kabelstrumpa som försvinner ut genom torpedväggen. Jag ska helt klart titta vidare på detta men det får bli en helg när jag kan avsätta all tid åt bilen. Det konstiga var ju att glappet inte verkade vara där isoleringen var trasig utan vid någon av kontakterna vid lådan märkt "Central Electric Module Lhd". Tänkte forska vidare i vad den där kopplingen har för betydelse under tiden som jag funderar på hur jag ska ersätta den skadade sladden på lämpligaste sätt.

Vore skönt att bli av med problemet permanent så att man kan lägga tid och pengar på roligare saker

Björn J - Projekttråd V40
Lozinmust "Unloaded"
2 februari 2009 · 1 557 Inlägg

gentoo skrev:

Mechanimal skrev:
Mycket fint, ser dig fan aldrig på jobbet yikes

Det är för att jag tillfälligt (?) (typ 4 månader) kör Kumla istället för min ordinarie sväng, du får ta eran lilla caddy och köra ut kumlapaketen någon dag, det brukar ni ju göra ibland, kommer inte ihåg vad han heter som kör då tongue

Om någon vecka kanske jag är tillbaka på tnt och härjar, saknar det faktist, ett ypperligt sätt att avsluta arbetsdagen på smile

Provade att koppla in mitt gamla "Gas cyber x4" i bilen idag, ett 4x100W, bryggkopplade två av kanalerna och det klår mitt mds-monoblock ("850W") med hästlängder.. Pinsamt tror jag tongue

Hur går det med ditt bygge då? smile

Jofan det går framåt, har min egna projek-tråd nu big_smile och nu är äntligen mina dörrsidor inkopplade(dubbal rockford fosgate punch-system) smile

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
gentoo
2 februari 2009 · 569 Inlägg

Så typiskt, efter regn kommer.. ösregn? På väg till jobbet så började motorlampan lysa.

P0130 O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P0139 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 2)

Någon som har tips på vad jag borde kolla?

Björn J - Projekttråd V40
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
2 februari 2009 · 187 Inlägg

låter glapp i lambdasond, men jag är inte helt hundra. men där skulle jag börja iaf.

gentoo
3 februari 2009 · 569 Inlägg

Pratade med en mekaniker på en meca-verkstad idag, han trodde att det kunde vara spjällhuset och om jag lämnade in bilen på volvo så skulle de byta till ett nytt för den ynkliga summan runt 6000 kr. Inte riktigt vad jag är sugen på att lägga ut sad

Björn J - Projekttråd V40
janne_299
3 februari 2009 · 15 Inlägg

Testa plocka av plus polen 20 min för då nollställer databoxen slocknar lampan då är det inget fel för det räcker att du får fel avgasvärden eller om du har öppet filter och gasat lite mycket så luftmängden blir annan så lyser lampan och registrerar det, och då lyser lampan tills man nollat boxen har själv haft samma fel.

gentoo
3 februari 2009 · 569 Inlägg

janne_299 skrev:
Testa plocka av plus polen 20 min för då nollställer databoxen slocknar lampan då är det inget fel för det räcker att du får fel avgasvärden eller om du har öppet filter och gasat lite mycket så luftmängden blir annan så lyser lampan och registrerar det, och då lyser lampan tills man nollat boxen har själv haft samma fel.

Jag hade batteriet urkopplat hela natten men imorse när jag kopplade in det igen så var motorlampan släckt men felkod P0130 var fortfarande aktiv enligt obdläsaren. Ligger den möjligen kvar i minnet trots att batteriet har varit frånkopplat?

Björn J - Projekttråd V40
krutmats
3 februari 2009 · 1 892 Inlägg

Ja du måste gå in i OBD läsaren och återställa, annars ligger det kvar som aktivt fel.
Hur går det med ditt bygge??

gentoo
3 februari 2009 · 569 Inlägg

krutmats skrev:
Ja du måste gå in i OBD läsaren och återställa, annars ligger det kvar som aktivt fel.
Hur går det med ditt bygge??

Misstänkte att det var så, fick inte det att fungera i linux, kanske saknar skrivrättigheter till serieporten eller något, får leta reda på en windowsdator och prova.

Fast det konstiga är ju att det bara är P0130 som är kvar P0139 försvann av sig själv.

Bygget går segt, hade tänkt börja med dörrsidorna lite i helgen men hela söndagen gick ju åt till det där förbannade halvljuset. Önskar just nu att jag hade lite mer pengar, lite varmare och större garage, lite mer tid och ruskigt mycket motivation tongue Vad händer nu efter att du har fått på breddarna på din bil?

Björn J - Projekttråd V40
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang