Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

Mortalis VW-nörd?
7 maj 2008 · 4 332 Inlägg

kolvas skrev:

Mortalis skrev:
Ska detta bli en tråd där det är synd om de på landet nu igen...
Ni betalar vadå, 2-500 000 för en villa...OJ VA DYRT!!! När riktpriset för en villa i GBG kommun ligger på runt 2.5-3 miljoner minst...ni kan köra bil för 2-3 miljoner innan ni e uppe i vad vi betalt för våra bostäder ens.

Sluta gnälla, ni har för helvete valt att bo där själva, ska ni ha alla lättnader och vi i stan ingenting?
I norrland har de till o med kall-tillägg, ett tillägg för att de har högre elkostnad. Samtidigt som husen då kostar nada...men lönerna är samma som i storstad.
Gnäll gnäll gnäll...ni har valt de själva.

PS. Man måste inte bo 5-50 mil från en storstad för att slippa betong...finns villaområden som e hur fina som helst som ligger några km från stan...

Det finns faktiskt annat än Norrland som har en bit att åka för att komma till jobbet m.m och där betalar man inga 2-500 000 för en villa utan snarare 1 - 3 miljoner.... vilka pengar ska dom köra för då?
och där finns inga kall-tillägg heller.

Då tycker ja ni e dumma om ni bor på landet för 3 mille när ni får en villa i en storstad för dom pengarna tongue Allvarligt.

Ska bara tillägga här att huspriserna siktade ja inte bara på norrland, finns gott om andra delar av landet där husen e löjligt billiga i söder, småland, västra götaland, osv. så inte bara norrland tongue

Senast redigerat av Mortalis (7 maj 2008)

anderssonboy
7 maj 2008 · 355 Inlägg

om alla skulle sätta utt lappar med länken till bensinskatte protesterna i sina byar så skulle de nog komma väldigt många underskrifter och om man typ går till biblioteket o skriver in de som startsida osv...

edit alla kan ju även gå in på sidan en gång om dan härifrån o skriva under med så många underskrifter man orkar...

Senast redigerat av anderssonboy (7 maj 2008)

_BOOST_ME_ Lokal gasglad kille
7 maj 2008 · 112 Inlägg

har väl skrivit på varenda namninsamling som finns om sänkning av bensinpriset..men händer det nåt då..NEJ. Hur fan kan vi svenskar låta politiker m.m låta hålla på som dom gör. Nej nu får det fan vara nog

loftom
7 maj 2008 · 192 Inlägg

ähh,,, mycket att gnälla om kosta vad det kosta vill, ingen är lär nog sluta åka bil ändå,,,,,,, har man inte råd att tanka i sin befintliga bil ska man nog byta till en snålare,,,

//// Tommie
EckeHolmgren T5 & R Fantast
7 maj 2008 · 1 279 Inlägg

tycker att soppan är lite överdriven dyr! säjer bara en grej sänk soppa skatten

Erik H
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 maj 2008 · 2 252 Inlägg

J-FORSGREN skrev:

fegge_89 skrev:
Politiker är egoister de tänker bara på sig själva.
Jag tror nog inte att det är så dyrt för dem med 13kr / liter eller mer.
Inte med tanke på deras löner.

Jag har en släkting som jobbar i rikstaden inom ett parti och han sa att det inte är några små summor en politiker känar. hmm

Det värsta är ju att dom betalar typ 3-4 kr/liter så dom har ju inget att gnälla över iaf. Gris jävlar är vad dom är. Visst att soppan är dyr men då kan ju dom som sitter i regeringen oxå betala samma skatter och skit.

Dom, maud sitter med en månadslön på drygt 300k i månaden..., sen dom betalar visst alla skatter som alla andra gör, men dom bryr sig inte pågrund av deras jävla skyhöga löner...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 maj 2008 · 2 252 Inlägg

laika skrev:

tobee skrev:

laika skrev:
Sen är det absolut största hindret i hela miljöarbetet den mänskliga faktorn. Ingen vill förändra sin livsstil och konsumtionsmönster. Det återspeglar sig i ditt inlägg för du utgår ifrån att folk måste pendla 5mil men det är inget som är gjutet i betong. Det hör ihopp med att landets infrastruktur är byggd för att passa ett samhälle som inte är hållbart. Men det går att strukturera om landet relativt snabbt för att bli hållbart men återigen är vi för konservativa och tröga för att vilja ändra oss.

Här slår du verkligen huvudet på spiken. Dom här raderna visar verkligen vilka två olika världar vi lever i. Tror du verkligen på fullaste allvar att man kan tvinga in folk i storstäderna? Hur tror du dessa människor kommer att känna sig? Det är ett skrämmande sätt att argumentera på och väldigt osolidariskt. Men det är precis vad som sker. Folk blir tvingade att bo någonstans där dom inte trivs. Alla kan inte trivas i storstan, själv får jag panik efter runt en vecka i stockholm och det är verkligen så att jag MÅSTE därifrån. Människor måste få vara olika...  Annars blir dom olyckliga å ja, då får samhället ett annat problem att ta tag i. Politikerna borde utgå från att dom "tröga" småortsfolket inte vill ändra sig, för så är det faktiskt...

Du verkar verkar vara blivande akademiker och ganska påläst. Men jag kan inte ta dig riktigt på allvar för som så många andra som läser mycket så faller dom eget grepp. Du ser helt enkelt inte verkligeheten som den är. För mycket fakta, för lite vett. Ut å träffa vanliga människor som berörs istället, så kanske du får en liten annan syn på det hela. Du argumenterar för saker som för mig är orealistiskt då jag försvarar lanedsbyggden. Då blir det hela ganska trångsynt och tråkigt. Är du lite miljöpartist kanske? wink Å nej, det var ingen komplimang...

det är snarare så att folk som inte utbildar sig har svårare att se saker och ting subjektivt. Jag menar det är en fråga om överlevnad då kan man inte prata om hur man mår. Vi håller på att utrota hela planet och det finns folk i sverige som har det så bra att dom börjar lipa över att dom inte kan bo på landet. Det jag skrev om är att det är en otrolig lyx vi lever i och den kostar och det är inte mycket att göra åt. Samhället ändras och då måste människan också ändras. Så tyvärr är det mest solidariska att flytta. Det gäller att se hela bilden är det ok att öka välfärden och glädjen hos några tusen och låta några miljoner leda. Tyvär det går inte att vrida på det och få det osolidariskt det mest solidariska är det som gynnar samhället som mest och då är en individsvilja betydelselös i jämförelse med det stora hela. Så du missar en del av bilden när du påstår att man inte är solidarisk och inte inser vad som händer för man är för påläst snarare att man ser hela bilden och måste välja det alternativ som är bäst för den stora massan.

Sen finns de ju dom som lever på landsbygden för att dom MÅSTE, t.ex jag, jag lever på landsbygden för att jag ger dom i storstäderna kött o mjölk samt även en del spannmål, hur fan skulle de se ut om jag börja föda upp kor o tjurar mitt i storstan?, jag gör ett stort arbete för att hålla nere transportkostnader av mjölk o kött i landet, Ät lokalproducerat även de är lite dyrare, de blir billigare i längden iallafall hur man än vrider på det. tänk på de här: 1liter lokalproducerad mjölk eller 1kg lokalproducerat kött spara 10kg farliga utsläpp...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 maj 2008 · 2 252 Inlägg

kolvas skrev:

Mortalis skrev:
Ska detta bli en tråd där det är synd om de på landet nu igen...
Ni betalar vadå, 2-500 000 för en villa...OJ VA DYRT!!! När riktpriset för en villa i GBG kommun ligger på runt 2.5-3 miljoner minst...ni kan köra bil för 2-3 miljoner innan ni e uppe i vad vi betalt för våra bostäder ens.

Sluta gnälla, ni har för helvete valt att bo där själva, ska ni ha alla lättnader och vi i stan ingenting?
I norrland har de till o med kall-tillägg, ett tillägg för att de har högre elkostnad. Samtidigt som husen då kostar nada...men lönerna är samma som i storstad.
Gnäll gnäll gnäll...ni har valt de själva.

PS. Man måste inte bo 5-50 mil från en storstad för att slippa betong...finns villaområden som e hur fina som helst som ligger några km från stan...

Det finns faktiskt annat än Norrland som har en bit att åka för att komma till jobbet m.m och där betalar man inga 2-500 000 för en villa utan snarare 1 - 3 miljoner.... vilka pengar ska dom köra för då?
och där finns inga kall-tillägg heller.

haha jag bor ganska långt upp i norrland o inte får vi nått kall-tillägg på vintrarna, de där är skitsnack, kanske fått de förut de vet jag inget om men inte nu iaf...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Edvinoo Hetast Just Nu!
7 maj 2008 · 1 355 Inlägg

jag tror att om man söker efter "bensin uppror" så hittar man lika många länkar som man gör underskrifter.. lika många förslag på vad man kan/ska/borde göra.. människor som är förbannade och besvikna över att det kan bli såhär,,, men det är då fan inte lika många resultat av någon som har gått ut och gjort uppror,,
uppror är inte att sitta hemma och fylla i sitt namn på en blanket som herr politiker inte ens bryr sig om de minsta... om han ens vet att den finns.. uppror är att gå utanför hans jobb parkera din bil och vägra flytta på den.. när "du" och alla andra som vill göra uppror för bensinen gör samma sak, helst samma dag annars e de ganska meningslöst. tro fan att han kommer se/höra erat uppror...

grejen e den att om "jag" skulle sätta ett datum då man skulle mötas och protestera tror jag faktiskt inte att många skulle komma dit...

så isället för att klaga hela tiden och på varenda tråd så KOM FRAM TILL EN PLATS OCH ETT DATUM SÅ ÅKER VI ALLA DIT OCH GÖR UPPROR.... PÅ RIKTIGT !

Inspiration comes standard
lodan
7 maj 2008 · 217 Inlägg

hehe.. inte rikigt med saken ått göra.. men såg nått shitt på nyheterna igår om ett skitställe i usa där dom va förbannade för att bensinen höjts till 6 kr litern.. om man ändå hade det så här..

men det e helt sjukt att det ska vara sånna jävla skatter på bensinen.. fattar inte hur dom tänker.. om alla hade ställt bilen och åkt kollektivt en vecka så kan dom ju se hur det kan se ut i framtiden.. och då e det sjukt många som inte ens har en chans att åka kollektivt.. :S

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 maj 2008 · 2 252 Inlägg

man ska protestera där de känns, de man kan göra är att, alla tar sin bil ner till sthlm o parkerar sönder stockholm på lagliga platser så de blir knöka fullt o sen skyller på att vi har råd att tanka att köra iväg, eller som en tidigare sa, få så många som möjligt att skippa bilen nån dag, förlorar staten och oljebolagen för mkt pengar så sänker dom priserna...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Almgren Stressad fläkt
7 maj 2008 · 93 Inlägg

Eller hur, det börjar bli allvarligt om vi inte gör någonting åt det. Jag tycker att det vore en bra ide med ett uppror, om det bestäms ex, en dag som så många som möjligt verkligen visar vad vi tycker om bensinskatten så skulle det nog göra skillnad!
Skulle nån engagerad person gå ut till tidningar och dom hjälper till att skriva om det skulle det nog bli stort. Bara man visar att man verkligen gör det, att skriva en liten lapp att den dagen gör vi uppror, gör ingenting utan vi behöver slå till på stort.

Senast redigerat av Almgren (7 maj 2008)

Volvo 244, Suzuki RM 125, Lynx 670 Big-Pipe X, Crescent 120cc 4t
pimpad740
7 maj 2008 · 812 Inlägg

finns hur många sånna här trådar som hällst.. vi skulle juj blockera en väg i stholm men de vart ju inte av för alla som säger att dom ska med bangar jue!  för nå åt saken ist för att sitta här å klaga blir ju inte bätre iaf.. kasta ut lite invandrare som kostar massa skatte pengar å inför skatt för kreatur för de e dom som släpper ut mer skit en en 50tals bil för fan..

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
kolvas
7 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Mortalis skrev:

kolvas skrev:

Mortalis skrev:
Ska detta bli en tråd där det är synd om de på landet nu igen...
Ni betalar vadå, 2-500 000 för en villa...OJ VA DYRT!!! När riktpriset för en villa i GBG kommun ligger på runt 2.5-3 miljoner minst...ni kan köra bil för 2-3 miljoner innan ni e uppe i vad vi betalt för våra bostäder ens.

Sluta gnälla, ni har för helvete valt att bo där själva, ska ni ha alla lättnader och vi i stan ingenting?
I norrland har de till o med kall-tillägg, ett tillägg för att de har högre elkostnad. Samtidigt som husen då kostar nada...men lönerna är samma som i storstad.
Gnäll gnäll gnäll...ni har valt de själva.

PS. Man måste inte bo 5-50 mil från en storstad för att slippa betong...finns villaområden som e hur fina som helst som ligger några km från stan...

Det finns faktiskt annat än Norrland som har en bit att åka för att komma till jobbet m.m och där betalar man inga 2-500 000 för en villa utan snarare 1 - 3 miljoner.... vilka pengar ska dom köra för då?
och där finns inga kall-tillägg heller.

Då tycker ja ni e dumma om ni bor på landet för 3 mille när ni får en villa i en storstad för dom pengarna tongue Allvarligt.

Ska bara tillägga här att huspriserna siktade ja inte bara på norrland, finns gott om andra delar av landet där husen e löjligt billiga i söder, småland, västra götaland, osv. så inte bara norrland tongue

har du hört talas om nåt som kallas för jobb? ifall alla hade flyttat till städerna så hade det inte funnits några jobb där och huspriser m.m hade ökat ännu mera.

Att höja bensinpriset är bara shit för att få in mera skattepengar, om man nu värnar om miljön som politikerna påstår sig göra så ska dom SÄNKA priset på kollektivtrafiken

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
gatflickan
7 maj 2008 · 4 Inlägg

Alla som har fordon skulle ställa sina bilar i strejk några dgr,då hände nog något  i Sverige.

Jag är emot alkohol bakom ratten.
Team-Adolfsson Gödseldräng
7 maj 2008 · 4 529 Inlägg

tankade 95 oktan idag
13.29kr L
98 oktna
13.40 nånting
diesel
13.99kr L
blir grymt förbannad på detta jävla pissland

Muttley
7 maj 2008 ·

gatflickan skrev:
Alla som har fordon skulle ställa sina bilar i strejk några dgr,då hände nog något  i Sverige.

min bil strejkar 3 dar i veckan smile när jag slipper köra till jobbet big_smile

Kita
7 maj 2008 · 234 Inlägg

Tackar vet jag mitt privata tankningsställe. 2.50 kr / L
dock inte alltid man får chansen indär. men bara så ni vet bensinbpriset ligger på ca 2.63 UTAN SKATT!!
dvs om priset på den sing är exakt 13 kr så blir det 10,37 :- i skatt.

Motorcyklar <3
Skoda Fabia "Gröna faran" (2002)
Honda Accord "Röda Rebellen" (1991)
Xuri One Man Clan
7 maj 2008 · 4 287 Inlägg

jag vet inte riktigt hur mycke ni tjänar....men jag tjänar som en vanlig svensson ..min hobby är bil och jag kör runt 2500mil per år ...visst soppa priset är högt men jag tycker inte direkt de är högt...vad slänger ni alla era pengar på  och kör ni v8er allihopa eller kan ni inte köra bil å komma under 2 liter milen ????

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Edge EVOLUTION GARAGE
7 maj 2008 · 1 837 Inlägg

Tankade i söndags. Visserligen V-Power, men 13,49kr/L, det är ju lite sjukt..
Undrar hur långt det kan gå egentligen?
Sänka skatten lär dom väl inte göra, inte när de "tjänar" så bra på att den finns.
Snart införs väl en extra straffskatt så som den som finns kvar på dieseln.. nä usch säger jag bara!

//Edge
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang