Dumpventil - Golf V 1,4 TSI -08

Nybakk_240 DREAMTEAM
6 maj 2008 · 248 Inlägg

Jag har planer på dump till min Golf V 1,4 TSI -08
Men fungerar det? eller är det allt för mkt givare å skit som kommer fungera som störande moment?
och om det fungerar så undrar jag vad som fungerar - öppen/stängd dump? eller återcirkulerande?

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
MeloveGolf Vw trimmare
6 maj 2008 · 2 995 Inlägg

finns nog en återcirkulerande orginal och så är smartast att behålla den återcirkulernande en öppen dump
funkar inte särskilt bra ihop med lmm...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Nybakk_240 DREAMTEAM
15 maj 2008 · 248 Inlägg

ingen mer som har något att säga om detta? vill veta så mkt som möjligt big_smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
mrlarssa
17 maj 2008 · 101 Inlägg

Är det motorn med bara turbo ? Eller den med kompressor också ?

bumpe Lastbilsmekaniker
17 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Det är den med kompressor, den med bara turbo heter TFSI...
Öppet luftfilter är nog det enda som kan fungera utan större problem. Man får mer insugs ljud och äve lite dump-ljud.
Dock kan luftmassemätaren haverera om man använder för mkt olja på filtet. Förutsätter förstås att filtret ska oljas in...

Nybakk_240 DREAMTEAM
19 maj 2008 · 248 Inlägg

bumpe skrev:
Det är den med kompressor, den med bara turbo heter TFSI...
Öppet luftfilter är nog det enda som kan fungera utan större problem. Man får mer insugs ljud och äve lite dump-ljud.
Dock kan luftmassemätaren haverera om man använder för mkt olja på filtet. Förutsätter förstås att filtret ska oljas in...

Japp detta e den motorn med kompressor och turbo.
öppet luftfilter har jag testat, och alldrig att jag skulle använda oljade.
men man vill ju ha det riktiga dumpljudet...för med luftfilter dumpar den bara där kompressorn
laddar som mest. runt ca 3000rpm...

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
fady
22 juni 2008 · 58 Inlägg

ja köpte en dump ventil från forge motorsport till min golf gt 1.4
ska möntera den snart ja skriver sen om den funkar eller ej .

Volkswagen golf mk5 Gti "GIAC by Stertman" (2009)
bluey
23 juni 2008 · 13 Inlägg

Dumpen är monterad i turbon och är elektronisk.. Tror inte att det går att montera en eftermarknads dump!

fady
10 augusti 2008 · 58 Inlägg

ja har mönterat min o det funkat kanon bra o de låter som en supra big_smile
man mönterar den på original dumpventilen o de blir melan dumpen och turbon direct big_smile
PS : ja sålde min gt o nu har ja gti så min dump är till salu om nån vill big_smile

Volkswagen golf mk5 Gti "GIAC by Stertman" (2009)
fady
17 augusti 2008 · 58 Inlägg

dumpen e såld till anderzzzon

Volkswagen golf mk5 Gti "GIAC by Stertman" (2009)
allanberg
12 juni 2012 · 88 Inlägg

hittade denna tråd och undran om någon kan förklara lite bättre var dumpventilen ska sitta och vad som behövs göras ?  tack för svar

Saab 9-5 2.0T "brukisen" (1998)
Xipe
16 juli 2012 · 37 Inlägg

fady skrev:
ja har mönterat min o det funkat kanon bra o de låter som en supra big_smile
man mönterar den på original dumpventilen o de blir melan dumpen och turbon direct big_smile
PS : ja sålde min gt o nu har ja gti så min dump är till salu om nån vill big_smile

e sugen på dump till min mk5 gti men hittar bara färdiga kit till golf 4 hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang