Vibrationer med M47 växellåda

fabianbom
7 maj 2008 · 10 Inlägg

Har bytt Stödlager på kardan och Hardyskiva.Ändå har jag vibrationer i spaken när ja kör i 95 - 120 km upp till 90 i princip inga vibrationer och över 125 försvinner dom.Någon som vet vad detta kan bero på ?

Raggerkung_ VolvoRaggare
7 maj 2008 · 55 Inlägg

ett magiskt varvtal, nej men de kallas självsvängning.
detta kan du uppleva vid en viss hastighet som vibrationer o ratten eller pedaler.
all materia har en viss frekvens som gör att vibrationerna vid den frekvensen förstärks extra mycket.
så just din bil har den frekvensen 90-120, kan bero på växellådan, eller det vanligaste: fälg+däck.
dessa speciellt kan man uppleva självsvängningar hos.
pröva o skifta däck bak o fram o se om du upplever nån skillnad.

som sagt de kan bero på allt möjligt som kan vibrera vid just den hastigheten

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Drönirettab
7 maj 2008 · 21 761 Inlägg

fabianbom skrev:
Har bytt Stödlager på kardan och Hardyskiva.Ändå har jag vibrationer i spaken när ja kör i 95 - 120 km upp till 90 i princip inga vibrationer och över 125 försvinner dom.Någon som vet vad detta kan bero på ?

Hade du även vibrationer före bytet av stödlager+hardyskiva?

fabianbom
8 maj 2008 · 10 Inlägg

Ja hade vibrationer före ja bytte Hardyskiva och Stödlager men dom är betydligt mindre nu. Innan ja bytte så va de vibrationer även i låga varv

Senast redigerat av fabianbom (8 maj 2008)

fabianbom
16 maj 2008 · 10 Inlägg

fabianbom skrev:
Ja hade vibrationer före ja bytte Hardyskiva och Stödlager men dom är betydligt mindre nu. Innan ja bytte så va de vibrationer även i låga varv

Jag har även balanserat däcken men samma problem med vibrationer i växelspaken. Någon vänlig själ som vet vad som kan va fel ?

Senast redigerat av fabianbom (16 maj 2008)

Drönirettab
16 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Hur ser växellådskudden och motorkuddarna ut, är de slitna/spruckna och mjuka?
Vet du om kardanens splines sitter helt rätt så att knutarnas läge följer "samma linje"?
Har vibrationerna funnits hela tiden som du ägt bilen?

Tänkte att om någon tidigare ägare har bytt tex knutar och att kardanaxeln inte har blivit ditsatt på ett korrekt sätt, då kan vibrationer uppstå.

Senast redigerat av Drönirettab (16 maj 2008)

fabianbom
18 maj 2008 · 10 Inlägg

Hur ser jag om knutarna sitter rätt ? Kan växellåds kudden ge upphov till vibrationer ? Jag kikade under bilen på knutarna Verkar som de e bytta för de var en markering på hur kardanen ska sitta. De va inga glapp kring knutarna när man kände på dom. De enda ja märkte va att de fanns ett litet glapp när man rykte i kardan från kardan in mot växellådan men de va ytterst lite. Undrar fortfarande på hur ja ska bli av med dessa vibrationer som uppkommer när ja paserar 95 km/h

twin_cam Smålänning
18 maj 2008 · 7 877 Inlägg

Alla bussningar i växelföraren är friska?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
inca_mange
18 maj 2008 · 3 Inlägg

kardanen är balanserad o måste sitta exakt rätt annars uppkommer ganska kraftiga vibbar satte min fel
kan oxå vara kärvande knutkors

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang