Hammarlack vs. Värmebeständig färg till bromsoken?

Bjork OEM <3
8 maj 2008 · 6 957 Inlägg

Jag har suttit å sökt igenom en jäkla massa trådar nu och blir inte klok
på vilken slags färg ja ska ha till oken?

Hammarlack eller värmebeständig sprayfärg?

Så en gång för alla VILKEN FÄRG SKA MAN ANVÄNDA...för ett bra resultat?

Oken skall bli silver.

Mvh Björk smile

OEM <3
Obrero
8 maj 2008 · 132 Inlägg

Jag använde mig av värmetålig sprayfärg men om det är bäst vet jag inte.. Jag får bättringsmåla mina 1gång om året pga av smuts och annat..

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
jocke_gronberg
8 maj 2008 · 4 586 Inlägg

Bjork skrev:
Jag har suttit å sökt igenom en jäkla massa trådar nu och blir inte klok
på vilken slags färg ja ska ha till oken?

Hammarlack eller värmebeständig sprayfärg?

Så en gång för alla VILKEN FÄRG SKA MAN ANVÄNDA...för ett bra resultat?

Oken skall bli silver.

Mvh Björk smile

du ska inte ha hammarlack då det innehåller silicon.

kör med Foliatec penselfärg gör rent innan och färgen sitter som berget

peegee Forummoderator
8 maj 2008 · 2 924 Inlägg

jorre83 skrev:
du ska inte ha hammarlack då det innehåller silicon.

För att?? Vad spelar silicon för roll? hmm

Jag har alltid kört med hammarlack och det har funkat toppen för mig och många bekanta gör det också smile

Foliatec's bromsoksfärg är säkert okej men den är oskäligt svindyr så bojkottar den totalt.

Senast redigerat av peegee (8 maj 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
sveddan
8 maj 2008 · 1 453 Inlägg

Bromsoken kyls ner effektivt av körning, värmebeständig färg krävs därför inte.

sik
8 maj 2008 · 1 072 Inlägg

Om du gör rent riktigt ordentligt och grundprimar så kan du till & med lacka oken i bilens färg med vanlig 2k färg. Du kan få allt att sitta men personligen väljer jag värme färg. Men som ovan, jag behöver bättre imellan pga skit och massa annat.

Senast redigerat av sik (8 maj 2008)

peegee Forummoderator
8 maj 2008 · 2 924 Inlägg

sveddan skrev:
Bromsoken kyls ner effektivt av körning, värmebeständig färg krävs därför inte.

Nu är du allt ute och cyklar... roll ...bromsok kan bli grymt varma efter lite offensiv körning eller kö-körning en varm dag.... visst kan man köra och kyla bromsarna en del efter varje sånt tillfälle innan man parkerar men tror inte det är så hållbart i vanlig vardagskörning... så visst behöver färgen vara värmetålig!

Senast redigerat av peegee (8 maj 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
MilleN
8 maj 2008 · 9 108 Inlägg

För vanlig vardagskörning funkar vanlig sprayfärg till och med, men är man en "inspirerad" förare, så kör med värmebeständig.

Det där med silikon är inte så noga på bromsoken, silikonet gör att ingen annan färg fäster ovanpå har jag för mig, därför är det inte bra på bilar för även om man slipar ner det så finns silikonet kvar. Bromsoken är ju en annan femma, det gäller bara att måla med hammarlack nästa gång också.


sveddan skrev:
Bromsoken kyls ner effektivt av körning, värmebeständig färg krävs därför inte.

Du har aldrig kört bana va? cool

Inte jag heller visserligen men jag vet hur ett par bromsok kan se ut efteråt och det är inte vackert.

kolvas
8 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Problemet är oftast bromsdamm m.m som fastnar när oken är varma, jag har provat nästan allt och det fastnar ändå en massa skit på oken som inte lossnar efter bara några tävlingar...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Bjork OEM <3
8 maj 2008 · 6 957 Inlägg

kolvas skrev:
Problemet är oftast bromsdamm m.m som fastnar när oken är varma, jag har provat nästan allt och det fastnar ändå en massa skit på oken som inte lossnar efter bara några tävlingar...

Här ska inte tävlas serru tongue
Ja kör inte heller som fan med bilen ska tilläggas tongue

Av allt ja läst verkar ju båda parter nöjda med både hammarlack och sprayfärg.

Var å köpte mig en burk hammarlack för en dryg timme sen, testar detta till att börja med.
Blir det inte bra, ja då gör ja om de å sprayar. smile

Tack för svaren

Mvh Björk

OEM <3
krutmats
8 maj 2008 · 1 892 Inlägg

Personligen tror jag att för att bli helt nöjd är det 2K färg avsett för bromsok som gäller,  men en grundlig rengörning innan, kanske blästring??  Mvh/Englund

Bjork OEM <3
8 maj 2008 · 6 957 Inlägg

krutmats skrev:
Personligen tror jag att för att bli helt nöjd är det 2K färg avsett för bromsok som gäller,  men en grundlig rengörning innan, kanske blästring??  Mvh/Englund

Det blir rengöring på plats med stålborste, avfetta lite, ev. slipa försiktigt.
Blir de inte bra, ja då får man riva ner allt tongue

Mvh Björk

OEM <3
krutmats
8 maj 2008 · 1 892 Inlägg

Okej,  låter som bra plan det smile
lycka till och lägg upp lite bilder sen wink
Mvh/Englund

sveddan
8 maj 2008 · 1 453 Inlägg

MilleN skrev:
För vanlig vardagskörning funkar vanlig sprayfärg till och med, men är man en "inspirerad" förare, så kör med värmebeständig.

Det där med silikon är inte så noga på bromsoken, silikonet gör att ingen annan färg fäster ovanpå har jag för mig, därför är det inte bra på bilar för även om man slipar ner det så finns silikonet kvar. Bromsoken är ju en annan femma, det gäller bara att måla med hammarlack nästa gång också.


sveddan skrev:
Bromsoken kyls ner effektivt av körning, värmebeständig färg krävs därför inte.

Du har aldrig kört bana va? cool

Inte jag heller visserligen men jag vet hur ett par bromsok kan se ut efteråt och det är inte vackert.

Vem har snackat om bankörning? Prova att hålla dig on topic först och främst.
Du säger att du aldrig kört på bana men ändå gör du uttalande om det - jag har använt hammarlack på mina bromsok under lång tid och kan med säkerhet säga att det inte är några problem!

sik
8 maj 2008 · 1 072 Inlägg

Köp temperatur tape och klistra på oken. En porsche som körde banan fick upp sina Ok i 130c lite drygt. En värme färg tål 650c. Vad man väljer spelar ingen roll om förarbetet är vettigt. Men jag är endå emot hammarlack, men var & en väljer själv!

overdeliver
8 maj 2008 · 56 Inlägg

Jag målade mina för nån månad sen med hammarlack och det blev toppen. Pensel målade två gånger. Kolla mina bilder för resultat smile

jocke_gronberg
10 maj 2008 · 4 586 Inlägg

peegee skrev:

jorre83 skrev:
du ska inte ha hammarlack då det innehåller silicon.

För att?? Vad spelar silicon för roll? hmm

Jag har alltid kört med hammarlack och det har funkat toppen för mig och många bekanta gör det också smile

Foliatec's bromsoksfärg är säkert okej men den är oskäligt svindyr så bojkottar den totalt.

nackdelen är att färg som innehåller silicon inte kan lackas över utan man får lämna oken på blästring för att färgen ska fästa, har man vanlig bromsoksfärg så är det lätt att lägga på ett lager till. så himla dyr är inte färgen kostar 300 då räcker det till alla bromsarna

FLindgren
10 maj 2008 · 5 089 Inlägg

jag har använt hammarlack på alla mina bilar, har aldrig märkt några problem med det.  kvittar om nu färgen lossar efter ett tag som någon trodde, man behöver ändå måla om det igen för att oken är så sketna dåwink

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
aakesson
10 maj 2008 · 812 Inlägg

På min förre Golf GTI -99 så målade jag först med 2 lager rostskydds färg och sedan 2 lager vanlig metall färg. Fungerarde bra, även fast jag körde på bana några gånger

Senast redigerat av golf4gti (10 maj 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang