4492
Sök

Check engine oil

97 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Hejsan, när jag slår på tändningen på min saab 9000 - 92 står det check engine oil ända tills jag startar då försvinner det. Det brukar även vara precis när man startat också, men inte när man är ute och åker å så. Lyser den så varje gång man startar eller varnar den på riktigt? För oljan ligger precis på max strecket smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 maj 2008
på tänding har du inget oljetryck då lyser lampan och att den lyser några sekudner efter att bilen startat är också fullt normalt men händer det när du är ute och kör ska du slå av så fort som möjligt...

Edit: dålig formulering jag är trött cool
Senast redigerat av MeloveGolf (9 maj 2008)

1 019 Inlägg
9 maj 2008
Check engine oil varnar för låg oljenivå inte lågt oljetryck. Det är helt normalt att den tänds när man vrider på tändningen. Den tänds bl.a. för att man ska se att själva lampan är hel.

study
772 Inlägg
9 maj 2008
men datorn visarj u vad som är fel ju bakljus funkar inte eller liknade.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 maj 2008
Garfield skrev:
Check engine oil varnar för låg oljenivå inte lågt oljetryck. Det är helt normalt att den tänds när man vrider på tändningen. Den tänds bl.a. för att man ska se att själva lampan är hel.

för att summera:

lampan blinkar = lågt oljetryck
Dålig med olja = lampan lyser indirekt pga av dåligt tryck när motorn står på tändingen och därav lyser lampan precis som batteri lampan....Givarna startar när tändingen slås på och har du då inget tryck så lyser den oavsett hur länge du står med tändingen det har alltså INTE med att man ska se om lampan funkar eller ej även om den indirekt gör det..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2008
På bilar med bara lampa så brukar lampan blinka om nivån är för låg och lysa om det inte finns något tryck... Samma sak med kylvätskelampan, den blinkar om det är för lite, den lyser om det är för varmt...

Gällande just saaben så ska texten lysa innan motorn startat... När den startat ska både ce oil slockna och oljetryckslampan... varningstexten kan tändas om man saknar 1.5 liter olja men fortfarande har oljetryck...

1 019 Inlägg
10 maj 2008
MeloveGolf skrev:
Garfield skrev:

för att summera:

lampan blinkar = lågt oljetryck
Dålig med olja = lampan lyser indirekt pga av dåligt tryck när motorn står på tändingen och därav lyser lampan precis som batteri lampan....Givarna startar när tändingen slås på och har du då inget tryck så lyser den oavsett hur länge du står med tändingen det har alltså INTE med att man ska se om lampan funkar eller ej även om den indirekt gör det..

Som bumpe skriver, Check Engine Oil-lampan tänds bara vid låg oljeNIVÅ. Är oljetrycket lågt tänds istället oljeTRYCKSlampan. Två helt olika lampor, iaf på Saab 9000.

Sök