V6 vs V8

Soderbergh
15 maj 2008 · 11 Inlägg

Jag har funderat mycket på detta med v6or..
Varför finns dem?   Är det BARA för att dom är mindre o får plats i mindre bilar och drar mindre bensin?

Om man skulle gemföra en v6a och en v8 med samma motorvolym eller en v8a med mer volym,
har då v6an några fördelar effektmässigt?

NxV ElectroRaggare
15 maj 2008 · 883 Inlägg

Mest för att den tar mindre plats skulle jag tro. Vemfan vill ha en V6:a btw..? big_smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
15 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Ja, tar man och jämför en 3.5 V6 original med en förgasare mot en 3.5 V8 original också med en förgasare är det väl ganska troligt att åttan vinner både på effekt och vrid. Däremot skulle jag tro att sexan kanske varvar mer.. Inte så många åttor som har så liten volym.. BMW har ju iofs ner till 3 liter.
Om inte annat så är det ett jävligt mycket skönare ljud från en V8.. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Soderbergh
15 maj 2008 · 11 Inlägg

Så ska man sammanfatta det så att v6orna endast gjordes för att få plats i små bilar, och som ett ekonomiskt alternativ till v8orna?

Germax
15 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Vilket jävla resonemang?

Ja, varför finns det små bilar när man kan åka stora?

I regel är ju fler cylindrar = större motorvolym och därigenom oftast större motor. V6an är en motor i raden av alla andra varianter? Varför den finns? Jävla meningslös fråga, den finns för att den gör de!

V6an är känd för sin harmoniska gång, det har med tändföljd och vinkeln att göra.
Finns inte många motorer som har allt en V6a har, harmonisk gång, bred effektkurva.


Såg att någon skrivit att en 3.5 V6 varvar mer än en 3.5 V8 det är ju generellt fel då 8an har mindre kolvar (alt kortare slag)  och därför kan varva mer!

Lixom vafan snackar du om? Du ifrågarsätter V6ans existens som om de är nått skit man har i brist på bättre, det är en motor som vilken annan som hällst. Dessutom en bra sådan!

Man kan sammanfatta att v6an garanterat kom före v8an!

"Så ska man sammanfatta det så att v6orna endast gjordes för att få plats i små bilar, och som ett ekonomiskt alternativ till v8orna?"

Seriöst, jag får fan damp på de här! Blääää

Senast redigerat av JapMax (16 maj 2008)

Soderbergh
15 maj 2008 · 11 Inlägg

Jag var inte tydlig när ja formulerade det, detta gäller i stort drag amrikanare.
Har v6an alltså nån fördel mot v8an effektmässigt sätt om man ska trimma den?

Germax
15 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Soderbergh skrev:
Jag var inte tydlig när ja formulerade det, detta gäller i stort drag amrikanare.
Har v6an alltså nån fördel mot v8an effektmässigt sätt om man ska trimma den?

Givetvis inte, 2 fler cylindrar betyder mer mer effekt! Ska du ha en massa effekt ska du ha så stor motor som möjligt. Sen beror de på vilken slags effekt du vill ha, en jättestor V8a kan i praktiken va ganska otymplig då den är stor och tung och inte är särskillt rapp.

Är ända kravet mesta möjliga hästkrafter är de så stor cylindervolym (fördelat på rimliga mängder kolvar) som möjligt som gäller, det är trots allt där effekterna skapas och i varvet! Visst kan man bygga en V6a lr en rad4 på 10 liter men då blir volymen för varje cylinder så stor att man hämmas av fysiska lagar. Därför delar man upp cylindervolymen på fler kolvar, så man får mindre rörelseenergi, kan varva mer och få mer effekt!

Edit: Ja du formulerade dig dåligt, du undrar alltså varför vissa gamla jänkarklassiker utrystades med V6a ist för v8an? Det gjorde dom för att de ville hitta ett billigare alternativ för de som inte prioriterar effekt. Motorn är billigare att bygga och drar mindre soppa, vilket vart aktuellt efter oljekrisen på 70talet.

Senast redigerat av JapMax (15 maj 2008)

MST4
15 maj 2008 · 224 Inlägg

JapMax skrev:
Vilket jävla resonemang?

Ja, varför finns det små bilar när man kan åka stora?

Varför den finns? Jävla meningslös fråga, den finns för att den gör de!

Lixom vafan snackar du om?

Seriöst, jag får fan damp på de här! Blääää

Det var inte snälla or det där tongue

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Casy vinnarskalle!
15 maj 2008 · 907 Inlägg

sanna ord grymma visor tongue

BMW M3 "Crisis" (2002)
MilleN
15 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Varför finns det V8or med pinsamt lite effekt (200hk eller mindre) när man lika gärna kan ha V6?

Original jänkemotorer låter ju lika upphetsande som en Silja Line-färja på tomgång så ärligt talat fattar jag inte grejen. Men så länge det är mycket liter är det ballt, även om man blir tokdragen av en SAAB med fyra på 2 liter?

Innox Turbocharged
15 maj 2008 · 421 Inlägg

MilleN skrev:
Varför finns det V8or med pinsamt lite effekt (200hk eller mindre) när man lika gärna kan ha V6?

Original jänkemotorer låter ju lika upphetsande som en Silja Line-färja på tomgång så ärligt talat fattar jag inte grejen. Men så länge det är mycket liter är det ballt, även om man blir tokdragen av en SAAB med fyra på 2 liter?

En SAAB kan ju aldrig köra ifrån en amerikansk V8! Har du inte lärt dig någonting av alla jänkefantaster på internet? wink

JapMax har rätt, så rätt.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
Soderbergh
15 maj 2008 · 11 Inlägg

"Du undrar alltså varför vissa gamla jänkarklassiker utrystades med V6a ist för v8an?"

Nej jag undrar om det är värt o lägga ner tid o pengar på en v6a när det finns v8or.

Innox Turbocharged
15 maj 2008 · 421 Inlägg

Soderbergh skrev:
"Du undrar alltså varför vissa gamla jänkarklassiker utrystades med V6a ist för v8an?"

Nej jag undrar om det är värt o lägga ner tid o pengar på en v6a när det finns v8or.

Nej, inte om du har råd med en V8.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
CarpeDiem German Engineering
15 maj 2008 · 9 081 Inlägg

Jag skulle ha valt V6 wink

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
blacken
15 maj 2008 ·

"Man kan sammanfatta att v6an garanterat kom före v8an!"
Det stämmer inte, Darraque tillverkade en V8 vid sekelskiftet, den första serietillverkade "V" motorn var Fords sidåtta. Och hyvelbänken kom före V6:an.
Sedan att dom skulle vara ekonomiska, så kolla på granada sexorna, dom drar MER än en Cheva "350" lätt..

Senast redigerat av blacken (15 maj 2008)

MilleN
15 maj 2008 · 9 108 Inlägg

blacken skrev:
"Man kan sammanfatta att v6an garanterat kom före v8an!"
Det stämmer inte, Darraque tillverkade en V8 vid sekelskiftet..
Sedan att dom skulle vara ekonomiska, så kolla på granada sexorna, dom drar MER än en Cheva "350" lätt..

Men snälla nån, bara för att en V6 är pissigt byggd är väl inte hela konceptet mer oekonomiskt?

blacken
15 maj 2008 ·

MilleN skrev:

blacken skrev:
"Man kan sammanfatta att v6an garanterat kom före v8an!"
Det stämmer inte, Darraque tillverkade en V8 vid sekelskiftet..
Sedan att dom skulle vara ekonomiska, så kolla på granada sexorna, dom drar MER än en Cheva "350" lätt..

Men snälla nån, bara för att en V6 är pissigt byggd är väl inte hela konceptet mer oekonomiskt?

Det har med tändföljden att göra, en "V" sexa tänder mer per arbetsvarv än en "V" åtta. Vilket i sin tur leder till att sexan kan förbränna (dra) mera bränsle per varv. Sedan så inverkar ju både slagvolym och varvtal på det hela..

Sharky
15 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Här har vi en ledande fråga:

- varför är F1 motorer med sina 3 liter V10:or? Och inte V6 eller V8?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
15 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Öhhh nej.
Hur mycket bränsle som kan förbrännas per vevaxelvarv har inte med antal cylindrar att göra.

/Göran

Fotnot: Skall man vara riktigt konstruktionsmässigt petig så inverkar motorns geometri och konsstruktion på "bränsle per vevaxelvarv" men i princip har det inte med antal cylindrar att göra.

blacken skrev:
Det har med tändföljden att göra, en "V" sexa tänder mer per arbetsvarv än en "V" åtta. Vilket i sin tur leder till att sexan kan förbränna (dra) mera bränsle per varv. .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mackanol
15 maj 2008 · 2 079 Inlägg

Sharky skrev:
Här har vi en ledande fråga:

- varför är F1 motorer med sina 3 liter V10:or? Och inte V6 eller V8?

/Göran

för att de vill sticka ut

V8 ska de va http://www.garaget.org/?car=77420 big_smile

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang