5478
Sök

Laddtryck Volvo B230FT

726 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
hej! har en b230FT helt orginal bortsett från en S60R-snurra och T5 Spridare. vad vågar man ladda i den för att grejjerna ska hålla ? motorn har gått 18000mil och är från en 940 -94 och turbon har gått 2000 mil...

Rapidoz
688 Inlägg
14 juni 2008
6 bar tongue

lägg den på 0,7
ganska bra nivå enligt mig, får bra drag men inte för kraftigt för motorn.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

218 Inlägg
14 juni 2008
Håller med 0.7 är perfekt! dessutom så är det orginal ladd på de flästa turbos med inbyggd WG smile så kör på wink

33 Inlägg
14 juni 2008
om du bytt turbo och spridare så antar ja att du vill ha mer effekt ja hade en 940 med exakt lika grejer på och ja laddade 1,6 en hel sommar utan några problem alls, men ja fick trycka ihop min bränsletrycksregulator för att få lite extra soppa. så mer än 0,7 kan du ladda man måste ju utnyttja den effekt man kan ha cool

223 Inlägg
14 juni 2008
Men skaffa större pump så det trycker på mer risken finns att den inte kommer får tiräkligt bränsle å då börjar den spika , kan skaffa oktan höjjare men vet ej om de är värt de

summitracing.com

1 196 Inlägg
14 juni 2008
fredrikeriksson skrev:
om du bytt turbo och spridare så antar ja att du vill ha mer effekt ja hade en 940 med exakt lika grejer på och ja laddade 1,6 en hel sommar utan några problem alls, men ja fick trycka ihop min bränsletrycksregulator för att få lite extra soppa. så mer än 0,7 kan du ladda man måste ju utnyttja den effekt man kan ha cool

hur menar du med att trycka ihop?

Med.lem
3 759 Inlägg
14 juni 2008
Man knackar inhopp orginalregulatorn så den blir mindre, då ökar man trycket.. Lite bontrimm men det funkar.. smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 196 Inlägg
14 juni 2008
ok kanske får göra det på min då hehe tack för tipset smile

539 Inlägg
14 juni 2008
fredrikeriksson skrev:

hehe håller med:P.. ja laddar 1,5 å det håller:)

38 Inlägg
14 juni 2008
sj kör jag 1.5 bar funkar fint enda jag gjort är btr från misab.se å lite pul... funkar fint...

Eller det skiter väl jag i

38 Inlägg
15 juni 2008
fredrikeriksson skrev:
jag har för mig att soppa pumparna på 240 turbon pumpar mer

inte mer men dom klarar högre tryck då mekaniska insprutningen har ett högre tryck

Eller det skiter väl jag i

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
15 juni 2008
under 2 bar ska det inte vara

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 juni 2008
lyssna inte på alla idioter som skriver här.... vad motorn orkar å vad du har för utrustning är helt olika saker....du skulle säkert kunna ladda 3 bar (inte hälsosamt  för turbon men de håller ett tag) OM du har bränsle till de... Jag har kört 1.5 bar ladd med 850 t5 turbo på min men jag hade bränsle till att... å de var ändå överdrivet laddtryck...  men den spisen hade gått ca 25000 mil då å går fortfarande men i vilket skick din spis är i vet ingen här på forumet... Å hur bränslesystemet på din 740 är vet jag inte...du har la dubbla pumpar å om dessa är bra å orkar me några hästar vet jag inte.. vilken årsmod är de på din spis ? dom klena stakarna ? ta reda på årsmod på spisen innan du börjar ladda för dom klena stakarna ger sig fort...men med den turbon å 0.7 i ladd så ligger du på kanske 200 hk om du har tur å då räcker dina spridare med i alla fall utan problem.... utian då är frågan hur bränslechippet å bränslepumparna hänger med...

10 287 Inlägg
15 juni 2008
SM i vebodtrimning....

Tyvärr är det så här att när folk börjar diskutera hur mycket laddtryck dom har då vet man att det cyklas friskt. All trimniing värd namnet början med att höja och med att bibehålla motorns effektivitet (VE) under laddtryck. Som någon slags tumregel kan man nog säga att laddtrycksökningar på mer än måhända 30% över orginal laddtryck utan att modifiera motorns möjlighet att svälja är dumheter. (Undantag finns och gäller framförallt lågtrtycksturbomotorer där man bör räkna från högtrycksvariantens laddtryck).

Bara en kommentar runt det sprut som sitter i 940: - långt innan man inne i kuoen hör att det spikar så känner knacksensorn av detta och backar mha sprutet hem tändningen fem grader. Detta är samma sak som att tappa all effekt man fick av eventuell laddtryckshöjning. Att hävda att något "går bra" utan att ha satt upp bilen i bromsbänk och titta vad som händer är bara tro och inte vetande.

OP kan ta och surfa lite på forumet och kolla på vad som bla behövs göras med LMM och med kam för att någon trimning skall vara värd namnet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

726 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
Xuri skrev:
lyssna inte på alla idioter som skriver här.... vad motorn orkar å vad du har för utrustning är helt olika saker....du skulle säkert kunna ladda 3 bar (inte hälsosamt  för turbon men de håller ett tag) OM du har bränsle till de... Jag har kört 1.5 bar ladd med 850 t5 turbo på min men jag hade bränsle till att... å de var ändå överdrivet laddtryck...  men den spisen hade gått ca 25000 mil då å går fortfarande men i vilket skick din spis är i vet ingen här på forumet... Å hur bränslesystemet på din 740 är vet jag inte...du har la dubbla pumpar å om dessa är bra å orkar me några hästar vet jag inte.. vilken årsmod är de på din spis ? dom klena stakarna ? ta reda på årsmod på spisen innan du börjar ladda för dom klena stakarna ger sig fort...men med den turbon å 0.7 i ladd så ligger du på kanske 200 hk om du har tur å då räcker dina spridare med i alla fall utan problem.... utian då är frågan hur bränslechippet å bränslepumparna hänger med...

står i mitt inlägg va de e för årsmodell. det är en -94 från en 940. om dom stakarna är klena eller inte har ja ingen aning om ,  kan även tilläga att ja ska skaffa en BTR och chippet är ett viking chip

Sök