Motorlampa tänd efter avgassystem byte

zapp
19 juni 2008 · 103 Inlägg

Hej.

Bytte till ett ferrita sportavgassystem på min peugeot 206 idag.. Och efter att jag hade kört ca 3 mil och låtit bilen stå i nån timma och sedan skulle starta så tände sig motorlampan, som varnar för tändning,avgasrening, katalysator etc...
Min tanke är att den kanske har tänt sig för att katalysatorn "känner" av att det rostfria bränner till sig, med tanke på att det luktade bränt...

Tar gärna emot svar smile..

ThomasH_gg
19 juni 2008 · 48 Inlägg

Du har inte kommit åt lamba soden så den har pajat eller någon kabel som låsnat? Jag tror inte att soden känner av svgasystemet när den sitter monterad före katen. Sen ska väll inte sonden paja av bränd legering från rostfritt. Jag kör med rostfritt grenrör och har inga problem.
Mvh Thomas

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92
zapp
19 juni 2008 · 103 Inlägg

Jo tänkte oxå att dom kan ha kommit åt något..men lite svårt att se det när bilen står på marken..Och det e lite konstigt att det funkade när jag körde bilen ifrån verkstaden o körde ca 3 mil..o sen ställde den, starta igen och körde en bit och lät bilen stå nån timma..det va då den började klaga...Men om det är lamda sonden, kan man köra då?..

mvh Robin

WeXio
19 juni 2008 · 6 Inlägg

Ja, du kan köra utan lambda, men det kommer kosta dig i höjd bensinförbrukning.
Lambdasonden (ibland har du även en extra efter katalysatorn) har till uppgift
att kolla bensin/luftblandningen, och ställa om motorn till optimal förbränning.
Om den är trasig så går motorn extra fett, och du får sämre gång på motorn.
Har du en extra efter katalysatorn så är det en lambdasond som ska kolla att avgasreningen i katten funkar som den ska. Om denna går sönder så visar din bil en felkod, men går annars som den ska (iaf på chevor).
Felkodskontroll kan nog svara på vad som är problemet. Lambdasonder kan vara ganska dyra,
men är enkla att byta själv (om de inte är fastrostade).
Åk tillbaka till de som satte in systemet och fråga om de kan lyfta bilen så ni kan titta,
och åk till en verkstad som kollar felkoder på din bil.

Chevrolet Caprice SS -94
Police Interceptor
zapp
19 juni 2008 · 103 Inlägg

Tackar..och ja det sitter någon sort kontakt/givare efter katten..men det e ju bra att man vågar köra med bilen iaf..ska köra den till peugeot verkstad..va iväg o pratade med peugeot idag och dom sa att det kan ha uppstått om det har varit feltändning vid en uppstart och att varningen kvarstår ett tag men försvinner inom en viss tid, så får väl se om lampan slockna..annars blir det till att åka till en verkstad o kolla läget.. Grejjen e den att bilen går som den skall och känner ingen som helst skillnad...men men..

zapp
19 juni 2008 · 103 Inlägg

OM det är till någon hjälp så står det "antipollution fault" på displayen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang