2205
Sök

SAAB Motorer

425 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
Alla gnäller att SAAB 9-3 9-5 2.0t och 2.3t är dåliga...Är det verkligen så...alla skriver att SAAB 9000 är mkt bättre???

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

1 453 Inlägg
24 januari 2006
Ärligt talat, vad tror du nu svaret blir? smile

Skyline User
187 Inlägg
24 januari 2006
ja helt klart är t5 motornerna bättre än t7 motorerna !! T5 sitter i ng900/ 9000 94-98 och sen i vissa tidiga 9-3 och dom är bättre än t7

173 Inlägg
24 januari 2006
Turbo_Knuff, varför är dom äldre motorerna bättre än dom nya? Det verkar lite konstigt att saab skulle bygga sämre motorer nu än förr men om så är fallet, vad är då kvalitetsproblemen?

1 453 Inlägg
24 januari 2006
Ostsåsen skrev:
Turbo_Knuff, varför är dom äldre motorerna bättre än dom nya? Det verkar lite konstigt att saab skulle bygga sämre motorer nu än förr men om så är fallet, vad är då kvalitetsproblemen?

General Motors.

Saab entusiats
45 Inlägg
24 januari 2006
ja varför skulle en 9000 motor som är en t5 (trionic) vara bättre än t7.. som finns i 9-5.
jag förstår inte ditt resonemang!

Ölbryggare
339 Inlägg
24 januari 2006
Bättre å bättre, det beror väl på vad man vill få ut av motorn?

T7, drar mindre soppa. Man slipper byta toppackning. Kedjerna tenderar att hålla mycket bättre, men det måste nog mest vara en kännsla jag fått för jag vet inte vad som blivit bättre.

Men om du ska ha effekt, eller bara åka dina 800 meter till ICA varannan dag så är en T7 motor kass om du servar den som vanligt. Den kräver mycket oftare service om man startar den kall många många gånger, vilket också står med fet text bakpå instruktionsboken..Men få verkar bry sig..

Men som sagt, billig effekt är inte en T7 motors starka sida. Men den har många andra fördelar som glöms bort tyvärr..

10 287 Inlägg
24 januari 2006
I princip alla nyare motorer är konstruerade med finita element metoden och andra sköna verktyg som gör att man kan minimera mängden material så att grejorna precis håller för orginaleffekt.
Äldre motorer byggdes med räknesticka.

Detta gör att man har små marginaler att trimma i moderna spisar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
24 januari 2006
Turbo_Knuff skrev:
T5 sitter i ng900/ 9000 94-98

´

Ville bara tillägga att första T5 (trionic,fast 5.2) kom på 9000 -93
Senast redigerat av Tiaz (24 januari 2006)

Skyline User
187 Inlägg
24 januari 2006
tja det var inte t5 bilarna som började rasa en efter en med oljsludge prob big_smile
Om nu t7 är bättre varför stoppar folk i kolvar och stakar från t5 motorerna för att fådet att hålla ?

Ölbryggare
339 Inlägg
24 januari 2006
Turbo_Knuff skrev:
tja det var inte t5 bilarna som började rasa en efter en med oljsludge prob big_smile
Om nu t7 är bättre varför stoppar folk i kolvar och stakar från t5 motorerna för att fådet att hålla ?

För att folk inte kör med bilen som tillverkaren tänk kanske?
Vad jag vet så håller det för runt 300 pållar..å det är en del mer än orginal..man kan inte räkna med att det som varit extremt bra alltid ska vara det. 9-5 är tyngre och på nåt sätt är man tvingad att få ner förbrukningen om man överhuvud taget ska kunna sälja bilen. Dock var det väl inte den bästa lösningen..

Beror som sagt på vad man ska ha bilen till...

5 710 Inlägg
25 januari 2006
Pepe skrev:
Kedjerna tenderar att hålla mycket bättre,

Vill jag inte hålla med om....

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
25 januari 2006
jonTe skrev:
Pepe skrev:
Kedjerna tenderar att hålla mycket bättre,

Vill jag inte hålla med om....

Ååå nej inte igen...

85 Inlägg
25 januari 2006
Pepe skrev:
Turbo_Knuff skrev:

För att folk inte kör med bilen som tillverkaren tänk kanske?
Vad jag vet så håller det för runt 300 pållar..å det är en del mer än orginal..man kan inte räkna med att det som varit extremt bra alltid ska vara det. 9-5 är tyngre och på nåt sätt är man tvingad att få ner förbrukningen om man överhuvud taget ska kunna sälja bilen. Dock var det väl inte den bästa lösningen..

Beror som sagt på vad man ska ha bilen till...

Hej !

Även orginal så rasar T7 motorerna oftare än dito med T5...

Men jag personligen skulle aldrig behålla orginal T7-kolvar särskilt länge om jag nu hade en T7 bil

det är bara att kolla upp hur många med (Samt ett stort antal utanför Stcs) T7-bilar som har skrivit på www.stcs.nu att deras Kolvar/Motor Rasat!,Både Viggen som 9-5Aero och ner till Ltt:n,- 
Men Konstigt nog inte många med T5:or..

Har du sett skillnaden på T5kolvar respektive T7kolvar ? ,Om inte så borde du göra det...

Mvh
Senast redigerat av Talladega Power (25 januari 2006)

Ölbryggare
339 Inlägg
25 januari 2006
Jag är väl kanske lite trångsynt här, men jag referar delvis till de bilar som krånglat i krokarna kring mig här. Vet inte hur många 9000 vi nytt kedja på. Toppackning och diverse andra småsaker..
Min pedantskötta 9000 2.0i som endast fick Saab delar och vård av Saabfolk hade vid 23000 mil bytt kedja, tre omgångar motorkuddar och en toppackning, soppapump osv...
Men visst, det är inte så att T7 motorer rasar mer sällan, de rasar oftare. Ganska exakt dubbelt så ofta som medel på bilar i allmänhet. Eller var det tre ggr så ofta kanske? Men det betyder väl fortfarande att jag inte tycker dom är bättre?
Har det överhuvud taget pratats nån stans om hur mycket en 9-5:a med T5 kolvar drar mer i soppa? Det kanske är en marginell skillnad, men jag tror den finns..
Min har gått 28100 mil nu och den är tyst i motorn, det ända som är bytt är soppapumpen..resten har ju hållt..Men det är klart att jag ska knäppa lite kort på kolvarna när nu skiten rasar nån gång efter 30, om det nu händer..Jag tror att kedjor kommer ge med sig innan kolvarna ger sig..

Men det är klart att dom nog var lite för naiva när dom konstruerade T7 motorn med tanke på att den inte hållt så bra..är ca: 32-35/1000 som rasar vad jag har förstått det. Och det är för alldeles för mycket för att vara normalt..

Sök