Jag är väl kanske lite trångsynt här, men jag referar delvis till de bilar som krånglat i krokarna kring mig här. Vet inte hur många 9000 vi nytt kedja på. Toppackning och diverse andra småsaker..
Min pedantskötta 9000 2.0i som endast fick Saab delar och vård av Saabfolk hade vid 23000 mil bytt kedja, tre omgångar motorkuddar och en toppackning, soppapump osv...
Men visst, det är inte så att T7 motorer rasar mer sällan, de rasar oftare. Ganska exakt dubbelt så ofta som medel på bilar i allmänhet. Eller var det tre ggr så ofta kanske? Men det betyder väl fortfarande att jag inte tycker dom är bättre?
Har det överhuvud taget pratats nån stans om hur mycket en 9-5:a med T5 kolvar drar mer i soppa? Det kanske är en marginell skillnad, men jag tror den finns..
Min har gått 28100 mil nu och den är tyst i motorn, det ända som är bytt är soppapumpen..resten har ju hållt..Men det är klart att jag ska knäppa lite kort på kolvarna när nu skiten rasar nån gång efter 30, om det nu händer..Jag tror att kedjor kommer ge med sig innan kolvarna ger sig..
Men det är klart att dom nog var lite för naiva när dom konstruerade T7 motorn med tanke på att den inte hållt så bra..är ca: 32-35/1000 som rasar vad jag har förstått det. Och det är för alldeles för mycket för att vara normalt..