Körde förbi fartkamera på vänster sida av vägen

christofferedil Yellow bug!
30 juni 2008 · 1 640 Inlägg

Westin skrev:
det är lugnt. de blixtrar till rejält även under dagsljus. man hör även blixtknallen. så du kan andas lugnt wink

Hur i helsike kan man höra "blixtknall"? tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

prodrive skrev:
Dom måste kunna identifiera föraren för att det ska bli några böter, och dom kan inte tvinga din far att han ska ange dig.

edit: och var det 2 bilar jämsides slänger dom bilden direkt för det kan aldrig bli några böter då.

Fast dom brukar jämföra kortet med alla familjemedlemmar. Så det är ju inte alltid som dom behöver fråga någon...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Edil_ skrev:

Westin skrev:
det är lugnt. de blixtrar till rejält även under dagsljus. man hör även blixtknallen. så du kan andas lugnt wink

Hur i helsike kan man höra "blixtknall"? tongue

Antingen så har man en gammal bil med dålig ljudisolering, eller så har man rutan nervevad.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
gamlingen
30 juni 2008 · 5 198 Inlägg

Sushikocken skrev:
körde förbi hela iggesund (typ 10 fartkameror) i 160 med mcn ingen flörta med mig iaf hmm

3st mellan Iggesund och Hudik och virse versa

caromania Forummoderator
30 juni 2008 · 9 296 Inlägg

prodrive skrev:

caromania skrev:

prodrive skrev:

Dom måste kunna identifiera föraren för att det ska bli några böter, och dom kan inte tvinga din far att han ska ange dig.
edit: och var det 2 bilar jämsides slänger dom bilden direkt för det kan aldrig bli några böter då.

Fast det där är en sanning med modifikation. Det blir ett jäkla elände och tjafsande om man inte informerar vem föraren är.

Jag har läst en hel del om fartkameror på olika forum, och om jag inte har fått det helt om bakfoten skickar dom ut ett brev där dom BER bilägaren att identifiera föraren, men det brevet kan man torka sig i röven med på skithuset om man vill.

Min kamrat ringde och frågade anonymt hur det låg till då han åkte fastnade i en fartkamera. Han fick väldigt klart för sig att han inte borde "torka sig i röven" med det brevet. Bilägaren blir kallad till förhör och eventuellt värre, och det är ju frågan om man har tid/råd med det eftersom det sker på arbetstid. Visst kan man säkert blåneka som en idiot och klara sig. Är det värt det? 

Jag tror att det florerar en massa idéer om hur man kan blåsa farbror blå och staten om man åker dit, ivrigt framhejade av tuffa, kaxiga småkillar på olika motorforum runt om på internet. Frågan är dock hur kaxiga dessa småpojkar är när det kommer till kritan?

Antingen blir det som följer:
1) Du åker dit för fortkörning. Åfan. Bit i det sura äpplet, du har förtjänat det som åkt för fort.
2) Ägaren tjafsar emot och det blir ett j-la liv. Rättegångar och värre tjafs/alternativt han kommer undan.

Livet är fullt av svåra beslut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Joohanoo Smed
30 juni 2008 · 47 Inlägg

Du kan nog känna dig lugn. som alla andra skriver så blixtrar det till rejält. och sen så är det bara en bråkdel av kamera som är igång. Rätta mig om jag har fel smile

suiit
1 juli 2008 · 83 Inlägg

ingen fara alls.. den tar inge kort om man kör på vänster sida jag känner flera som har kört på vänster sida av vägen som inte har idats bromsa ner mitt i natten..

Volvo vad annars ?
jocke_gronberg
1 juli 2008 · 4 586 Inlägg

blixtrar dag som natt och kan lova att det syns lång väg att den fungerar såg mitt på dagen när en annan bil blev taget av en kamera jag var då 20-30 meter bakom

kjaell
18 augusti 2008 · 1 Inlägg

Jag körde på fel sida vägen förbi en fartkamera ( pga gående på sidan) tog ut ca 100m före körde förbikameran som jag hade missat på en 70 sträcka körde ca 110. Det blixtrade! Är jag fast på bild eller har de bara fått med en del av bilen? Tar kamerna bild av hela vägen?

Rogel
18 augusti 2008 · 20 Inlägg

kjaell skrev:
Jag körde på fel sida vägen förbi en fartkamera ( pga gående på sidan) tog ut ca 100m före körde förbikameran som jag hade missat på en 70 sträcka körde ca 110. Det blixtrade! Är jag fast på bild eller har de bara fått med en del av bilen? Tar kamerna bild av hela vägen?

Den tar på hela vägen dock kan det bli svårt för dem att zooma in ditt ansikte. När jag blev tagen låg jag på rätt sida vägen och tyckte att bilden de hade zoomat in mitt ansikte på var väldigt otydlig men det syndes ju ändå att det var jag.
Men du kommer ändå en bra bit längre bort från kameran när du ligger på fel sida vägen så jag kan tänka mig att det blir problem att zooma... Hur länge sen är det sen du blev tagen?

johannaj
19 augusti 2008 · 2 Inlägg

Om man blir registrerad, och identifierad, brukar böteslappen komma inom 7 arbetsdagar! smile Men som sagts tidigare, de flesta kort kastas bort, eftersom de är för otydliga! Och blixtrat har det gjort för mig varje gång!

Värre blir det om de ändrar lagen, så att böteslappen tillfaller fordonet, och inte föraren....

Men man kan ju göra som Mr Bond, en anordning som kan dölja nummerplåten. Har funderat flera ggr på det...hehe!!

Rogel
19 augusti 2008 · 20 Inlägg

johannaj skrev:
Om man blir registrerad, och identifierad, brukar böteslappen komma inom 7 arbetsdagar! smile Men som sagts tidigare, de flesta kort kastas bort, eftersom de är för otydliga! Och blixtrat har det gjort för mig varje gång!

Värre blir det om de ändrar lagen, så att böteslappen tillfaller fordonet, och inte föraren....

Men man kan ju göra som Mr Bond, en anordning som kan dölja nummerplåten. Har funderat flera ggr på det...hehe!!

Det tog en månad innan jag fick min lapp och för kompisar till mig har det tagit två månader.

Joo
20 augusti 2008 · 741 Inlägg

Enligt vägverkets hemsida så blixtrar kamerorna ALLTID yikes

FL3JM Inga konstigheter
20 augusti 2008 · 2 064 Inlägg

Är det nån som har en bild från en ny fartkamera man kan titta på? Skulle vara kul å se vilken vinkel den tar ifrån exakt.

Donken86
20 augusti 2008 · 184 Inlägg

Jo det blixtrar på dagen o JA det syns att de tar kort, sett ett antal gånger det blixtrat. Den som missar den blixten måste se väldigt dåligt. Har sett både dom nya och dom gammla skåpen ta kort.

epic_mazur
26 augusti 2008 · 274 Inlägg

alla  fartkameror  är inte på 24 timmar om dygnet   dom   lite random

så om du kör för fort Förbi en fartkamera  betyder det inte att den   tagit ett kort på dig!wink

JNorda
23 juli 2010 · 10 Inlägg

ok så va jag har fattat av denna tråd så blixtrar de till när kameran tar kort? ser att det är en gammal tråd så är det någon som vet hur de är idag?
körde nämligen i 90 så slår de om till 70 för de bar en korsning o som alla vet så sitter ju kameran nästan intill 70 skylten men jag såg alldrig någon blixt! han kanske att bromsa in för min gps skrek tänk på hastigeheten=P

Men vet någon om dom blixtrar dag som natt nu? 2010

Saab 900 Se (1997)
P957
23 juli 2010 · 31 Inlägg

själv har jag lyckats fastna på en sådan en gång och man märker om den tar kort.... detta var på ljusa dagen ska kanske tilläggas!

jag kan lova dig att den inte tagit kort, för de hade du märkt!

mvh Jocke

__hogberg__
23 juli 2010 · 1 161 Inlägg

Om det är likadant som i Norge så blixtrar det till såpass att du ser det på långt håll med solen rakt framför dig dessutom.. 

Låg nämligen på en raka för några veckor sedan mellan Mysen och Sarpsborg(Kanske någon vet vart det är?) där det är 2 kameror på rad med ganska långt mellanrum och innan jag var vid den första så blixtrade det till där vid kamera nummer 2 så antar att någon körde lite fort smile Klockan var då runt 4-5 tiden så solen låg mot ögonen ganska bra men man såg ändå blixten..

Så oroa dig inte du för har du missat den blixten så skulle du nog inte klarat syn testet till körkortet smile

Tias88 OEM Rox
23 juli 2010 · 245 Inlägg

suiit skrev:
ingen fara alls.. den tar inge kort om man kör på vänster sida jag känner flera som har kört på vänster sida av vägen som inte har idats bromsa ner mitt i natten..

Det där är väldigt fel, de nya kamerorna når över hela vägbanan, och de tar även väldigt bra kort som når på denna sida. Har själv sett bilder på det när kompisen åkte dit.

Däremot märker du om blixten går! Den är stark som satan och slås på natt som dag, men jävligt många utav kamerorna är inte igång, jag kör alltid solskydds metoden och det har blixtrat 3 av ja oberäkneliga gånger. Fortfarande inga brev på posten. Jag antar att de inte orkar slåss om vem som körde bilen.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang