Avundsjuka ??

Wejn
29 januari 2006 · 71 Inlägg

Detta med att ge kritik när man inte har någon egen bil upplagd, Ni bygger ju iprencip hela uttalandet på att ni är kinkiga för ni har fått några 1or från folk som inte har egna bilar så ni själva inte kan gå in och skriva hur fula bilar dom har, som dom i sin tur inte behöver ha men "ni måste" för att "hämas" lite och inte känna er sämre.

Varför skulle jag även om jag inte har min bil upplagd här säga nått annat än om jag skulle haft det? Barnsligheter, låter ju bara som jag inte skulle våga säga något för "oooj, han kanske ger mig en 1a då och det är ju det sista jag vill ha", Tror ni kritiken för andras bilar blir annolunda och man inte vågar skriva vad man tycker för att sedan känna att 1orna bara flödar in på grund av det har ni ju ganska fel. Ändras ens smak för man laddar upp några bilder på sin egen bil och ger helt plötsligt alla en 5a och bara måste skriva "Fin bil, definift en 5a, rösta gärna på min" och iprencip ger sig själv en 5a fast motsvarande som du gav en 5a till från början kanske tycker din bil ser ut som värsta skrothögen men inte vill vara sämre och "oshysst". Men hur mycket rätt ser ni i det systemet?

1or får alla, 2,3,4 och 5or också. Alla tycker annorlunda. Och tex i mitt fall, Jag tycker inte Supran (I detta fallet) är speciellt lockande, Det är ett unikt arbete och det gör betyget för denna bilen för min del. Utseéndet, Självklart är det en fantastik maskin, Men om man inte gillar bilens utseénde överhuvudtaget i vilket fall? En bil kan ju precis som allt annat inte falla dig direkt i smaken och det är ju olika från person till person. En bil som har många 5or visar ju att fler gillar bilen och bredden för intresset för den är stort. Men om man säger tex Deamons Supra, Hur många har inte röstat på den? I skrivande stund exakt 491 röster, Att den då faller 355 stycken i smaken och klickar in en 5a är ju inte lite det, Faktiskt extremt många, att sedan 70 pers inte tycker om bilen, faller den inte i smaken, tycker den ser för mycket ut eller liknande behöver inte ha alls med avensjuka att göra (men vissa röster får man väl räkna dit i vilket fall, men långt ifrån alla). Många kanske sätter så långt betyg för dom inte gillar när folk tar beröm för bilar som dom själv inte byggt som tidigare diskuteras i någon tråd här på garaget. Men det är fortfarande bilen det handlar om, och där spelar allt in i ett röstsystem där man inte röstar olika röster för Motor, utseénde osv. Allt är i EN röst pers medlem. Att bilen ser bra ut går inte alla bara efter, Tänk på det.

Man behöver inte tycka att bilen ser dålig ut för att man ger ett lågt betyg, Man behöver inte tycka att bilen är snygg för att ge ett högt betyg. Mycket handlar om hur medlemmen i fråga har följt projektet och hur personen tycker om olika saker tex lirar alla grejorna på bilen tillsammans eller är det ett misslyckat bygge på nån punkt där byggaren av projektet kunde tagit sig mer tid och förfinat något som i slutet visar sig stort. Många grejor blir det i slutändan som medlemmen som ska sätta betyget kan ha i tankarna när personen sätter betyget.

Att quota mig och påstå att jag sätter ett felaktigt betyg på om jag skulle haft min bil uppladdad här eller inte går tyvärr inte tillsammans. Avensjuk på andras prylar har jag nog ganska svårt att bli, tycker en utställningsbil är fin att titta på, inget jag själv skulle vilja äga, det är i många fall mer tid och pengar som läggs än vad man tror när man köper ett sådant projekt.

Det tar ju emot en aning att sätta ett högt betyg på en bil man inte tycker ser speciellt bra ut, Jag satte ingen 1a på tex denna Supran som diskuteras, Jag tycker det är för mycket arbete bakom bilen och fast jag inte tycker om utseéndet till 100% tycker (i mitt fall) jag den fortfarande ser bra ut.

Att rösta en 1a behöver i vilket fall inte betyda avensjuka, det kan ligga en hel del olika tankesett bakom rösterna.

//Wejn

Pegg
29 januari 2006 · 42 Inlägg

Precis lucifer84 känns iaf tryggt och veta att man får medhåll från folk. det finns ett ordspråk som lyder "behandla andra som du själv vill bli behandlad" följer man den så har man sitt på det torra. jag följer iaf den så gott det gårwink

"Den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker" /Playboy
Wejn
29 januari 2006 · 71 Inlägg

Pegg skrev:
Precis lucifer84 känns iaf tryggt och veta att man får medhåll från folk. det finns ett ordspråk som lyder "behandla andra som du själv vill bli behandlad" följer man den så har man sitt på det torra. jag följer iaf den så gott det gårwink

Problemet med det resonemanget är bara det att vi säger att du enbart får 5or på din 325. Det eftersom du själv bara ger 5or till alla andra. Du skiner som en sol, Alla gillar min bil. Men gör alla det?

Det finns en viss skillnad på att behandla andra som du själv vill bli behandlad och vara ärlig när det gäller saker. Kritik kan ges, På rätt sätt! Därimot att behandla folk som man själv vill bli behandlad är en annan sak, Det säger ju sig själv att det fungerar bäst. Men när det gäller saker och prylar måste man ju iaf vara lite ärlig om man ska kunna uppnå någonting som både du själv och andra tycker om att titta på. Att vara ärlig och ge kritik som ett barn och bara skriva "Den tyckte jag var riktigt ful" är en sak, att vara ärlig och ge shysst kritik som tex "Ser ju kanon bra ut, I min ägo skulle nog vingen åkt av men det är ju bara vad jag tycker." är en helt annan.

//Wejn

Pegg
29 januari 2006 · 42 Inlägg

Wejn jag förstår allt att vad du menar med att du inte röstar annorlunda om du skulle ha haft en bil upplagd och det tycker jag e riktigt, jag däremot röstar inte alls på en bil jag tycker e ful, gillar inte märket, osv. dom jag röstar på e dom som faller mig i smaken dvs dom får mina 4or och 5or varför ska jag rösta alls på en bil som inte tilltalar mig det minsta det känns ganska onödigt. jag tycker så iaf, sen att andra tycker annat är pga av det faktum alla är inte lika.

sen att man inte har en bil upplagd eller inte är mer för då när man får kommentarer och du kollar vem som kommenterat så ser du att användaren inte lagt upp en bil. oftast får man bra men så kommer en dålig och då står de givetvis "användaren har inte lagt upp en bil" ganska trist i min mening om personen ifråga inte kan stå för kommentaren den personen skrivit.

men helt klart wejn du har rätt tankesätt.

//Pegg

Senast redigerat av Pegg (29 januari 2006)

"Den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker" /Playboy
Pegg
29 januari 2006 · 42 Inlägg

Wejn skrev:
Problemet med det resonemanget är bara det att vi säger att du enbart får 5or på din 325. Det eftersom du själv bara ger 5or till alla andra. Du skiner som en sol, Alla gillar min bil. Men gör alla det?

Det finns en viss skillnad på att behandla andra som du själv vill bli behandlad och vara ärlig när det gäller saker. Kritik kan ges, På rätt sätt! Därimot att behandla folk som man själv vill bli behandlad är en annan sak, Det säger ju sig själv att det fungerar bäst. Men när det gäller saker och prylar måste man ju iaf vara lite ärlig om man ska kunna uppnå någonting som både du själv och andra tycker om att titta på. Att vara ärlig och ge kritik som ett barn och bara skriva "Den tyckte jag var riktigt ful" är en sak, att vara ärlig och ge shysst kritik som tex "Ser ju kanon bra ut, I min ägo skulle nog vingen åkt av men det är ju bara vad jag tycker." är en helt annan.

//Wejn

Precis snäll kritik är ju nåt som förbättrar bilen/saken;)

"Den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker" /Playboy
Wejn
29 januari 2006 · 71 Inlägg

Pegg skrev:
Wejn jag förstår allt att vad du menar med att du inte röstar annorlunda om du skulle ha haft en bil upplagd och det tycker jag e riktigt, jag däremot röstar inte alls på en bil jag tycker e ful, gillar inte märket, osv. dom jag röstar på e dom som faller mig i smaken dvs dom får mina 4or och 5or varför ska jag rösta alls på en bil som inte tilltalar mig det minsta det känns ganska onödigt. jag tycker så iaf, sen att andra tycker annat är pga av det faktum alla är inte lika.

sen att man inte har en bil upplagd eller inte är mer för då när man får kommentarer och du kollar vem som kommenterat så ser du att användaren inte lagt upp en bil. oftast får man bra men så kommer en dålig och då står de givetvis "användaren har inte lagt upp en bil" ganska trist i min mening om personen ifråga inte kan stå för kommentaren den personen skrivit.

men helt klart wejn du har rätt tankesätt.

//Pegg

Men problemet blir ju det att skulle alla gjort så, bara röstat på dom som dom tycker är fina är det nya problem. 8412 bilar på garaget.org som bara ligger på toppbetyg. Men samma gäller mig om man kollar på min status, Självklart dras min att rösta positift på dom bilarna man tycker om och skippar gärna dom lägre betygen mest för att verken göra ägaren besviken eller orkar gå ner och rösta på en bil som där inte ligger någon intresse från mig i. Det är just på det sättet röstsystemet sviker lite, Iprencip omöjligt att få ihopa rättvisa siffror i ett system som detta, Obligatorisk röstning på varje besökt bil är ju ett alternativ, men kommer sluta med att varranan medlem klickar på betygs knappen som ligger närmast till hand även om det är en 1a på nån av Sveriges finaste bilar, Intresset finns kanske inte och personen är bara ute efter att kolla på bilar och bläddra sidor så snabbt som möjligt. Tyvärr har allt sina brister.

Om man nu säger att jag själv skulle haft min bil här på garaget, en medlem kommer och slänger in en omogen kommentar och man känner att efter den kommentaren kanske man tycker är så pass att det helt enkelt inte är roligt att ha bilen här längre, Skulle jag ju först och främst precis som du säger först gå in och se vad han själv kör. Att snacka skit (dåligt kritik) om andras grejor när man själv inte har bättre är ju definitift fel, fel i vilket fall att lägga dålig kritik på fel sätt men det kanske finns någon ironiskt eller liknande i kommentaren när man ser hans sida senare, Medlemmen i fråga skulle jag anmält vidare till moderatorer om fortsatt tillgång till forum/kommentarer för sånt trycker bara ner siten.

Om därimot samma medlem skulle kommigt och lagt en fin kommentar och visat att han visste hur man la en mogen kommentar och framförde kritik på rätt sätt, skulle jag kanske svara och till och med tänka över vad personen skrev.

Allt handlar väl igentligen om att kunna ge och ta kritik på rätt sätt, Veta när man stöter på en användare man direkt märker inte sköter sig och anmäler vidare till moderatorer/admins.

En av dom största anledningarna som ni som nu fått en hel del inlägg i era "Bild gästbäcker" som är stötande och tråkiga och kommer från folk som inte har bilar online har ju att göra med att användaren inte brukar forumet och gästbäckerna på ett bra sätt och kanske bara registrerar sig och senare skiter lite i vad han skriver för det gör inte personen nått i vilket fall om han blir avstängd eller inte. Dock ska ni nog tänka över detta och inte dra alla som inte har en bil uppladdad över samma kant. Man måste få kommentera bilar negatift fast man inte själv har en bil online, Utan negativ kritik (framför på bra sätt) är ju allt bra och alla har 5or. Men vad folket tycker igentligen är ju en annan sak. Och lägger jag upp en bil här kan jag ju då lova att jag hellre tar emot ärliga röster än massa oärliga som bara ger mig 5or för jag gett dom.

//Wejn

Edit: Börjar blir sent nu. smile

Senast redigerat av Wejn (29 januari 2006)

Alex_halvordsson
29 januari 2006 · 657 Inlägg

Din Supra är ju svinfet, självklart man är avundsjuk... Ja menar, vem vill INTE ha en sån??? Det är få förunnat att ha en sådan bil... Fast iofs så är en supra i det diskretare slaget mer min melodi... Hade röstat en 6:a på din om de ginge...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Pegg
29 januari 2006 · 42 Inlägg

Precis Wejn helt klart;) tyvärr e det så att det alltid kommer finnas omoget beteende bland folk så man får helt enkelt försöka ignorera dom.

//Pegg

"Den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker" /Playboy
Alecci
29 januari 2006 · 2 014 Inlägg

Själv har jag inget problem med att få 1:or på min bil (har ett gäng numera), det jag stör mig på är att folk gör det utan en synbar anledning. Om man nu vill besvära sig med att ens rösta (av över 5600 visningar finns det i skrivande stund 53 röster), så kan man gott bemöda sig att skriva en kommentar om vad som är bra eller mindre bra med bilen i fråga.

Jag tar tacksamt emot 1:or om det är så att stödet för detta betyg består av konstruktiv kritik. Som många vet är det inte lätt att fixa något om man inte vet vad som är fel. Är det däremot så att man inte tycker om den bil man tittar på eftersom man ogillar något mycket grundläggande (exempelvis modellen) anser jag att man bör avhålla sig från att rösta. Inte särskilt schysst att kalla någon annans ögonsten för "skroten nästa" bara för att man inte gillar typen av bil.

Att folk dessutom påstår att de "egentligen inte bryr sig om" vilka betyg de får tror jag är rent skitsnack. Ansåg de verkligen det, skulle de inte besvära sig om att vare sig lägga upp bilen här eller att vädra sina åsikter angående betygsystemet. Alla vill ha högt betyg, för vem vill inte äga en bil som tilltalar folk i allmänhet? Att man sedan däremot ärligt kan tycka att man kanske inte förtjänar mer än man får är en helt annan sak.

Sist men inte minst, att sätta högt betyg enbart på grund av beundran för modellen eller lågt betyg enbart på grund av avundsjuka - om sådan föreligger - är lika drygt om ni frågar mig. Det är nu en gång individuella bilar det handlar om, och få vet hur mycket eller lite arbete någon lagt ner på att få sin bil i det skick den visas. Lika få vet nog vad ägaren i slutänden är ute efter.

Jag själv exempelvis är allt annat än en stor beundrare av Saab och Volvo, men en fin bil är alltid en fin bil, oavsett märke eller modell eller pris eller prestanda. Att jag sedan kanske skulle välja att aldrig äga en själv är en helt annan sak, som inte har med betygsystemet att göra.

Så försök istället att rösta ärligt med tanke på vad man tycker om den AKTUELLA OCH INDIVIDUELLA bilen!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
mickecorrado Bilplåtslagare
29 januari 2006 · 1 036 Inlägg

Nu får väl jag en j*vla massa efter mig, men det ligger nog lite avundsjuka i det.
I mitt tycke är din bil grym specielt motorrummet.
Men är det inte lite mycket att klaga över att man får några ettor när man inte delar ut några betyg själv.

Smoke Tires Not Drugs.
Semifreak
29 januari 2006 · 98 Inlägg

Hmm.. Det finns oftast på alla bilar någon del man inte gillar... Detta är bara ett ex för att få fram min åsikt smile.. T.ex har jag lite svårt för mätarmonteringen på passagerarsidan samt färgen, men bara för det förtjänar den inte ett lågt betyg.. Det är 2 småsaker jämför mot rätt många stora plus t.ex kjolar, vinge, finish både utsidan och under huven, för att inte tala om en tilltalande summa vridmoment på bakhjulet smile.. Så jag personligen skulle gett den 4.85 ist för 5 om de gick, men att ge 1-2.. skulle jag nog säga att avundsjuka är bara förnamnet! Om ni nu vill hänga mig för min uppriktighet, varsågoda men jag fick fram min poäng iaf..

PeppeVectra Peppe Vectra
29 januari 2006 · 1 076 Inlägg

Slayer9 skrev:
Hmm.. Det finns oftast på alla bilar någon del man inte gillar... Detta är bara ett ex för att få fram min åsikt smile.. T.ex har jag lite svårt för mätarmonteringen på passagerarsidan samt färgen, men bara för det förtjänar den inte ett lågt betyg.. Det är 2 småsaker jämför mot rätt många stora plus t.ex kjolar, vinge, finish både utsidan och under huven, för att inte tala om en tilltalande summa vridmoment på bakhjulet smile.. Så jag personligen skulle gett den 4.85 ist för 5 om de gick, men att ge 1-2.. skulle jag nog säga att avundsjuka är bara förnamnet! Om ni nu vill hänga mig för min uppriktighet, varsågoda men jag fick fram min poäng iaf..

där håller jag också med.

Som din sissta upplagda bil du har här. en evo 8....  ja menar...  ska inte säga något.

Ska jag ge den här killen en etta för att jag inte själv har råd att köpa en av mina drömbilar å för att han hann före mig?..  hmm

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
FugitivE BMW Power
29 januari 2006 · 2 362 Inlägg

jag tycker att folk borde tänka till lite också , visst jag tycker själv att supran är värd en 5a , inget snack om saken alls.. fast sedan när det gäller andra bilmärken och tex äldre bilar , som är riktigt snygga, så ska man ju ge en 5a på dom med om man tycker den är riktigt snygg. då ska man ju inte tänka tillbaka på dom nyare och snyggare bilarna och absolut inte andra bilmärken.. för jag börjar bli lite smått irreterad på allt skit mellan Volvo och Saab bilar här på Garaget.org. Bara för att jag t.ex inte gillar Volvo eller Saab sådär speciellt, så kan det alltid komma upp en riktigt snygg Volvo eller Saab som verkligen är snygg.. då ska man ju inte tänka att typ ge en 2a istället för en 1a bara för att man annars hatar Volvo eller Saab så att man är snäll denna gång att inte ge en 1a ( tongue ). Jag tycker också att folk borde förstå att en gammal bil som inte är en The Fast And The Furious bil så kan den också få en 5a med tanke på hur kanske fräsch och hur pedant skött den är för att vara en sådan pass gammal bil.. så tycker inte folk ska rösta ner bilar som inte ser ut som kellogs cornflakes bilar tongue som faktiskt vissa kan göra.. fast det är ytterst få då.. för om du t.ex röstar en 5a på deamon supran och sedan kommer till en orginal oldstuff tongue haha så ska du ju inte tänka på vad du gav till supran så att det kan påverka ditt betyg på denna oldie tongue. ni kanske förstår lite vart jag vill komma..

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/
FugitivE BMW Power
29 januari 2006 · 2 362 Inlägg

och sen finns det ju småbarn som ser allt som skrot om den tex inte ser ut som Deamon Supran wink fast dom som har röstat just 1or på den bilen så gäller nog endast avundsjuka wink .

BMW, bogsering med wire :/
MrTurbo Better than God \o/
14 februari 2006 · 1 882 Inlägg

Känner igen det där, röstar de etta pga av sin smak så ok, men bara för att jävlas så är det ju barnsligt!!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Diesel Linus
12 mars 2006 · 106 Inlägg

Jag kan förstå dom som röstar en etta på en supra!
Jag åker hellre merca diesel med 85 döda hästar under huven än den där plast racern!

Senast redigerat av Diesel Linus (12 mars 2006)

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!
apex
12 mars 2006 · 1 Inlägg

Jag fick bara , nästan iaf nån 3-4 kanske, 5:or på min bil tills den hamnade på topplistan, då fick jag ett gäng 1:or!! Löjligt.

Tenacious_Dboy Eksjö
12 mars 2006 · 346 Inlägg

tur att ingen har röstat på min bil eller jag vet inte vart man ser det iaf men det kanske är bäst så har man inget att störa sig på iaf..

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
Volvoz84 "Ijenkligen"
12 mars 2006 · 786 Inlägg

Diesel Linus skrev:
Jag kan förstå dom som röstar en etta på en supra!
Jag åker hellre merca diesel med 85 döda hästar under huven än den där plast racern!

avundsjuk eller?

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Phaetoon
12 mars 2006 · 8 156 Inlägg

Alltså, även om hellre åker merca så är det väl inte ett skäl till att rösta ner en supra?
1:or och 2:or ger man bara bilar som ser riktigt risiga ut? Typ omodifierade daily-drivers.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang