2803
Sök

Problem med vindrutespolning

Evolution Garage
394 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
#1
Igår slutade min vindrutespolning på min gamla Escort att fungera.
Det började med att det kom ett litet sprut, och sen hände ingenting.... väntar 5min, så kommer det ett litet sprut igen, och sen stendött. Sen på eftermiddagen kom ett sista litet sprut, och sen har det inte funkat alls.
Har kollat så det inte är igensatt någonstans i slangarna, att dom är hela, och att säkringen är hel.

När man trycker på spolningen så ska man väl höra ett litet knäpp från pumpen som åtminstone försöker pumpa om den fungerar... det gör jag inte.

Finns det något som jag har missat att tänka på? Eller ska jag behöva skruva loss massa skit för att komma åt den där väl inklämda pumpen för att kolla ström/pump?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

21 761 Inlägg
26 januari 2006
#2
Normalt sett ska väl pumpen höras ganska tydligt. Om du inte hör något så tror jag att du får börja bråka med den, tyvärr. Även om det skulle ha frusit någonstans så skulle det ha surrat från den.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
26 januari 2006
#3
om du håller in spolarspaken, hör du om motorn går då?.... låter det inte över huvetaget så kan det vara så att den är trasig.. prova att dra ut slangarna från motorn och dra in lite tryckluft och kolla så att det inte är stopp...  om det inte är stopp så tror jag att motorn är slut!

Team Insane Racing

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
26 januari 2006
#4
Av symptomet att dömma låter d som spolvätskan ä slut, men jag antar att du kollat det...


Evolution Garage
394 Inlägg
27 januari 2006
Trådstartare
#5
hehe, nej spolarvätskan är inte slut... det var det första jag kollade när den började gå konstigt.. men hade redan halvfullt.

Och nix... pumpen är helt knäpptyst, inte ens minsta lilla klick när jag trycker på knappen.

Ska testa med en annan pump imorrn, attans att man inte slapp skruva isär åbäket wink

Tack för svaren!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

5 710 Inlägg
27 januari 2006
#6
Denna passade lite bättre i allmänt så den fick flyga dit smile

/moderatorn

MVH Jonas
..............

Avstängd
21 Inlägg
27 januari 2006
#7
Troligen så har pumpen frusit... Och då surrar det INTE om den!!!
Jag har varit med om det Många ggr på kund bilar, en del pumpar spricker t.o.m när dom fryser....
Senast redigerat av blom142 (27 januari 2006)

polo 1,1 racing.. (OBS cl.)
0-100 ca 2.95 sek..... har kvitto på det!!

SSS -12
3 217 Inlägg
27 januari 2006
#8
Jag hade samma problem men min vägrade spola alls... Det visade sig att fördelaren av spolarvätskan hade gått sönder, munstycket hade knäckts!

Därför kom inget vatten ut till någon av spolarna och jag fick byta!

Lätt operation, testa att åka till skroten och handla nytt... På min var det ganska svårt att hitta, men sök på Sierrorna också, hittade min på en sån!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

21 761 Inlägg
27 januari 2006
#9
blom142 skrev:
Troligen så har pumpen frusit... Och då surrar det INTE om den!!!
Jag har varit med om det Många ggr på kund bilar, en del pumpar spricker t.o.m när dom fryser....

Jaha, där hör man. Får komma ihåg det.

Evolution Garage
394 Inlägg
30 januari 2006
Trådstartare
#10
Gav mig på projektet att byta pumpen igår... det visade sig lättare sagt än gjort. För att komma åt pumpen så är man tvungen att lossa skärmen ovanför vänstra framdäcket, och sen ska man ha loss hela den förbaskade fronten också.... och för att få loss den så måste man troligen lossa lamporna. Hade självklart inte tillräckligt tid, så när man kommit halvvägs var man tvungen att skruva tillbaka allt för att hinna iväg.

Jävla kompakta motorrum sad.... escortens motorrum är iofs inte särskilt kompakt... men ford har envisats med att sätta spolarpumpen utanför det.

Blir att gå på't imorrn igen!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

21 761 Inlägg
30 januari 2006
#11
barrre skrev:
Jävla kompakta motorrum sad.... escortens motorrum är iofs inte särskilt kompakt... men ford har envisats med att sätta spolarpumpen utanför det.

Jaha, sitter den utanpå skärmen eller på kofångren då.

Evolution Garage
394 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
#12
Nej, den sitter framför vänstra skärmen, bakom fronten... INTE i motorrummet enligt mig, då den sitter utanför själva karossen.
Enda delen utav det systemet som sitter i motorrummet är ett påfyllningsrör, som går ut genom plåten.

Sen kan man ordbajsa hur länge man vill om vad som är motorrum eller inte, men besvära er inte tongue

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage


Sök