3375
Sök

Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

831 Inlägg
17 juli 2008
Den väger ju mer och är bra mycket klumpigare än EP3 (dvs type-R 02-05). Du skulle kört en EP3 istället.

Losgard skrev:
Kör just nu en Saab 9-3 2.0T kupe, men var och provkörde flertalet bilar.
Däribland en Honda Civic Type-R 2008, var inte imponerad ett dugg.
V-tec kändes aldrig när den gick in, inte ens nära turbon i Saaben, som för övrigt bara har ~10 hk mer.
Det enda den gjorde var att den varvade.
På 50vägarna med rondeller va det väl helt skapligt, rätt rolig liten bil att rulla runt i, precis som alla småbilar med bra väghållning i låga hastigheter, men långt ifrån rolig prestanda.
Väl ute på motorvägen så varvade jag som tusan med den, trodde den lille motorn skulle haverera innan jag kommit till avfarten, drog och drog och drog, och vid ~8500 varv gick varvspärren i.
Tanken var väl mest när v-tec skulle gå i...roll

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
18 juli 2008
Har aldrig blivit ifrånkörd av en EP3 så tydligen funkar tubo bättre smile Att köra en riktig turbobil ger en så sinnessjuk kick efter 5000 RPM att de inte går att jämföra med vtech
Senast redigerat av roxe (18 juli 2008)

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Got VTEC?
1 593 Inlägg
18 juli 2008
roxe skrev:
Har aldrig blivit ifrånkörd av en EP3 så tydligen funkar tubo bättre smile Att köra en riktig turbobil ger en så sinnessjuk kick efter 5000 RPM att de inte går att jämföra med vtech

Jaha, så det är bara CTR som har VTEC eller? Prova köra mot en NSX t.ex så kan vi ju se om turbo funkar bättre än VTEC.. smile Visst, Supror kan va snabba rakt fram, dock har jag sett en Supra som har blivit piskad av en EP3 men iallafall, prova köra mot en EP3 på bana så kan vi ju också se hur bra det går för dig smile

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

7 120 Inlägg
18 juli 2008
VTEC är underskattat, men det slår inte turbo.

(Lär er att det heter VTEC och inte V-TEC, VTECH, V-TECH och vad fan ni skriver)

847 Inlägg
18 juli 2008
Felax skrev:
Takashi skrev:
Pikey skrev:

Nae han syfta nog på sin 850 med 290hk vilket jag tror drar ifrån CTRns 200hk

Det tror inte jag..

Lowenhart skrev:
Golf 2 Cl

Va?

Inte en chans att han drar ifrån en ctr med 290hk i en container. Isf över 200km/h men hur kul är det.. En container med 300hk drar knappt ifrån en crx med lite modds haha!
Nu är min iofs inte helt original men vid ett blackrace mot en saab 900 med 400hk + diffad låda gick det nästan lika, säger väl en hel del..

Men CRXen har ens inte chans mot en 220hästas Volvo kombi på kinnekulle...

1 963 Inlägg
18 juli 2008
En crx b16 mot en 220 ?????!! hk volvo kombi? haha.. på bana??? ahhah

Men are not born - Men are made

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
18 juli 2008
min bil har endå nå ccolt  den  drar bra från 2k te 3 k sen så blir den slö från 3k till 4k efter de så varvar den men då händer iget ännu tills man kmr till 5k då ger de  xD men då äre bara 1 k kvar så e de max varv xD

831 Inlägg
18 juli 2008
Möjligt, men de bilar jag har kört med turbo är ingen knuff jag gör indianhopp över. Vad rattar du för bil?

EDIT: Om det är Supran i din profil är det mycket möjligt, men det är skillnad på turbo och TURBO som redan påpekats.

roxe skrev:
Senast redigerat av CrilleD (18 juli 2008)

Slav
1 454 Inlägg
18 juli 2008
Har åkt både hysteriska tyrbo bilar och hondor med V-tec, det är inte samma sak men båda är roliga upplevelser. Kolla in tumez här på garaget. han har det bästa av 2 världar wink

Sen skulle ja gärna ha en gammal crx istället för en turbo bil nu när ja e ung och inte har nå vidare inkomst pga pluggandet.

Edit: PGA Aerodynamiks fruktansvärda petighet så måste ja väl ändra mitt lilla hast fel tongue
Senast redigerat av Henka_ (18 juli 2008)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

7 120 Inlägg
18 juli 2008
Henka_ skrev:
Har åkt både hysteriska tyrbo bilar och hondor med V-tech, det är inte samma sak men båda är roliga upplevelser. Kolla in tumez här på garaget. han har det bästa av 2 världar wink

VTEC heter det och inte något annat. roll

dARKiE
5 031 Inlägg
18 juli 2008
Henka_ skrev:
Har åkt både hysteriska tyrbo bilar och hondor med V-tech, det är inte samma sak men båda är roliga upplevelser. Kolla in tumez här på garaget. han har det bästa av 2 världar wink

Håller med, min polare har en likadan Civic med vtec och turbo och den piskar allt den har mött. Och det är MÅNGA olika bilar allt från skyline till T5 osv, sjukt rolig bil. 250hk på hjulen.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Brum säger bilen.
394 Inlägg
18 juli 2008
Är det inte så att även tex. Ford puma har typ "vtec" eller är jag helt ute och cyklar?

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

1 963 Inlägg
18 juli 2008
Hur många biltilverkare som helst som har variabel ventilstyrning nu för tiden. Ferrari är ju ett exempel.

Men are not born - Men are made

1 827 Inlägg
18 juli 2008
Volvo_Emil skrev:
Men CRXen har ens inte chans mot en 220hästas Volvo kombi på kinnekulle...

HAHAHAHAHAHA!!!

Dom stackars Volvobilarna var ju för fan vägkoner på Knutstorp i helgen... Är det en sak volvo är usla på, så är det bankörning.

Svar på andra frågor. JA, många andra motortillverkare har motsvarande VTEC (skapades runt år 2000, sådär lagom 10 år efter VTEC kom och patentet släpptes...)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Före detta Uno Raggare
312 Inlägg
18 juli 2008
Körde ifrån en civic type r häromdagen så jag får väl säga att turbo är aningen bättre.
Gott ljud i vtecen dock, men inte mer.

~~-----@ Timmy @-----~~

648 Inlägg
18 juli 2008
Föredrar VTEC  pga av att det är som 2olika motorer   snäll och lugn under 6000 och vild och snabb mellan 6000-9000..dvs ..VTEC innebär också bra bränsleekonomi kontra prestanda

men säger inte blä om Turbo heller  det kan vara riktigt kul men jag tycker mer om höga varv och rapp respons som bara en vass sugmotor kan ge,,, massiv turbokick klingar svårkörd på kurvigavägar o bana och det är inget jag vill ha
Senast redigerat av Ejan (18 juli 2008)

2 021 Inlägg
18 juli 2008
Skönaste motorkaraktären ja känner till är uten tvekan jaguars R motor som sitter i xjr ,xkr mfl
kompressor+vtc (Vtec) , kompressorn ger bra vrid från botten sen drar den bra på högvarv tack vare varibla kamtiderna.
4,2liters V8 = 430 häst
Helt underbar motor, de bästa av 2 världar.

1 827 Inlägg
18 juli 2008
Rille0 skrev:
Skönaste motorkaraktären ja känner till är uten tvekan jaguars R motor som sitter i xjr ,xkr mfl
kompressor+vtc (Vtec) , kompressorn ger bra vrid från botten sen drar den bra på högvarv tack vare varibla kamtiderna.
4,2liters V8 = 430 häst
Helt underbar motor, de bästa av 2 världar.

Nej, VTEC är inte variabla kamtider... För helvete, det finns ju i alla bilar numer. VTEC är variabla lyft! Du har med andra ord dubbla nockar på kammarna.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Med lem
1 127 Inlägg
18 juli 2008
Eisenhut skrev:
Nej, VTEC är inte variabla kamtider... För helvete, det finns ju i alla bilar numer. VTEC är variabla lyft! Du har med andra ord dubbla nockar på kammarna.

Syftar inte på dig nu, men många andra i tråden. Finns inga andra bilar än just Honda som har VTEC
. Det är ju deras namn på just sitt system. Jättemånga biltillverkare som använder det idag, ungefär samma funktion men andra namn. Bmws heter ju Vanos, Toyotas VVT-I m.fl..

Dock är väl få så extrema som just Hondas motorer.

En Honda S2000 vore inte helt fel att ha i garaget. RWD, vass sugmotor och cab. big_smile

Men för gatkörning, turbo alla gånger. För bana och lite bus på helgerna på knixiga vägar, N/A power. wink

12 086 Inlägg
18 juli 2008
VTEC va inte de variabla insugslängder i början?

Sök