4392
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 mars 2012
damn_fast skrev:
Fan vad kul att det snart är vår så man kan ut och köra lite.

Har även börjat kolla på ett komplement till R1'an och det är en KTM 690 R enduro.

Någon som har just en sådan hoj, har inte ägt en KTM själv men ryktet kring KTM och kvalitet är inte det bästa.

Väntar mycket service om man köper en sådan ?

http://www.ultimatemotorcycling.com/fil … ew%201.jpg

vad jag vet om KTM (vilket inte är så mycket) så rullar den på LC4-motorn, samma spis som i 640 och 660. Den ska vara ganska rapp för att vara en offroad (jämfört med andra cyklar i samma storleksklass) driftsäkerheten är väl sådär efter vad jag hört. Vill man ha driftsäkerhet så är det nog en XT 660 som gäller, dock så är ju just den cykeln ett kliv neråt i effekt med 20 hk, å andra sidan så får man istället en motor som är mer eller mindre odödlig och 1000-mila serviceintervall...

edit: skiljer en hel del i försäkring också...
Senast redigerat av TS_quattro (18 mars 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Xenoholic
2 559 Inlägg
18 mars 2012
Ännu ett par frågor från en ganska nybliven sporthojsåkare. big_smile
Vart köper man drevpaket o servicedelar till vettigt pris? tongue
Vad är det för skillnad på vanliga drevpaket o racingprylar? De sistnänmda är ju billigare? hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

3 354 Inlägg
18 mars 2012
Aerocombi skrev:
Ännu ett par frågor från en ganska nybliven sporthojsåkare. big_smile
Vart köper man drevpaket o servicedelar till vettigt pris? tongue
Vad är det för skillnad på vanliga drevpaket o racingprylar? De sistnänmda är ju billigare? hmm

man kan kolla på ebay om man vill eller kolla med säljare som t.ex (inte alla men några jag fick upp i huvudet) 24mx, grevens, S-racing etc
sen skillnaderna jag sett gentemot olika paket är sträckning av kedjan och hur länge de håller, hur mkt effekt de klarar, väderbeständigheten. X-ring och/eller O-rings tätningar
Färger på kedjan wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

689 Inlägg
18 mars 2012
TS_quattro skrev:
damn_fast skrev:

Har även börjat kolla på ett komplement till R1'an och det är en KTM 690 R enduro.

Någon som har just en sådan hoj, har inte ägt en KTM själv men ryktet kring KTM och kvalitet är inte det bästa.

vad jag vet om KTM (vilket inte är så mycket) så rullar den på LC4-motorn, samma spis som i 640 och 660. Den ska vara ganska rapp för att vara en offroad (jämfört med andra cyklar i samma storleksklass) driftsäkerheten är väl sådär efter vad jag hört. Vill man ha driftsäkerhet så är det nog en XT 660 som gäller, dock så är ju just den cykeln ett kliv neråt i effekt med 20 hk, å andra sidan så får man istället en motor som är mer eller mindre odödlig och 1000-mila serviceintervall...

Nix inte samma motor som 640 och 660. Det sitter nya generationens lc4 motor i den. Och förresten är det inget problem med driftsäkerheten på nån av lc4 motorerna så länge man servar och sköter dom som man ska

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 mars 2012
n_andersson skrev:
TS_quattro skrev:
damn_fast skrev:

Nix inte samma motor som 640 och 660. Det sitter nya generationens lc4 motor i den. Och förresten är det inget problem med driftsäkerheten på nån av lc4 motorerna så länge man servar och sköter dom som man ska

öpps, my bad i så fall, vad är det för intervall på en 690?

Numera leg. grusligist!

V-Power
1 186 Inlägg
18 mars 2012
Har inte heller upplevt att KTM ska ha några stora kvalités problem, var kommer detta ifrån?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Administratör
2 981 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Ja jag kom 15 meter med en RC8R ny innan kopplingen rasade i alla fall... kvalitet eller inte det är min erfarenhet smile

En kopp av den svarta såsen...

3 354 Inlägg
18 mars 2012
kan nog inte uttala mig om kvalitet men kusinen har yttrat sig om servicepriserna att de har iaf varit höga

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

689 Inlägg
18 mars 2012
TS_quattro skrev:
n_andersson skrev:
TS_quattro skrev:

öpps, my bad i så fall, vad är det för intervall på en 690?

750 mil är intervallen på. Men vill man va på säkra sidan så är det inte fel att byta vid 500 mil.

V-Power
1 186 Inlägg
18 mars 2012
Goffen skrev:
Ja jag kom 15 meter med en RC8R ny innan kopplingen rasade i alla fall... kvalitet eller inte det är min erfarenhet smile

Hahaha ja ok lol Aja vad vet jag dem är kanske skit ändå big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Smålänning
7 887 Inlägg
19 mars 2012
Står du ut med rasrisk dock, så är KTM frantastiska körmaskiner och snygga som tusan.

På mässan var det i princip bara KTM som hade mer än en intressant modell.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Administratör
2 981 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Sådär nu har jag min GoPro2 HD i handen ! I sommar ska det jävlar i mig filmas möe gött !

En kopp av den svarta såsen...

V-Power
1 186 Inlägg
20 mars 2012
twin_cam skrev:
Står du ut med rasrisk dock, så är KTM frantastiska körmaskiner och snygga som tusan.

Naaa där kan jag inte riktigt hålla med, tyckte KTM bara bleknade när man såg sig om och snabbt hittade Aprilia precis bredvid där man hittade SXV, RSV4R och RSV4 Factory cool
Senast redigerat av R1kard (20 mars 2012)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Smålänning
7 887 Inlägg
20 mars 2012
R1kard skrev:
twin_cam skrev:

Naaa där kan jag inte riktigt hålla med, tyckte KTM bara bleknade när man såg sig om och snabbt hittade Aprilia precis bredvid där man hittade SXV, RSV4R och RSV4 Factory cool

Nää, hittade ingen aprilia som skulle fixa skogsstigarna wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

79 Inlägg
22 mars 2012
damn_fast skrev:

Hej! Kör själv KTM (LC8) och har inte haft några problem med just den. LC4 och LC8 hade en del problem som de flesta åtgärdade med garanti. Finns en del att läsa på sporthoj och då 950sm tråden som sen länkar vidare.

Det finns måndagsex av alla maskiner. Men de man pratar med har oftast inte haft några problem om de är servade som de ska och garantiproblem.

Det med kvalité är nog inte som det var tidigare... jag vet att det för en herrans massa år sedan var problem med deras MX/Enduro maskiner.. folk var allt annat än nöjda med dem. Det är möjligt att detta har smittat av sig...

Köp den, kör den... och kör den hårt! Det pallar dem smile. Rätt kul att se XT folket på forumet som tycker allt annat än deras är skräp utan att egentligen veta kanske? För att de jämt blir omkörda förmodligen... ÄVEN PÅ GRUS tongue (Var tvungen)

Har blivit vuxen och kör nu motorcykel istället... eller??

Masterworks
22 mars 2012
Då var säsongen igång då! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59078/59078-c71963501cc783eedbaa82cc5254018d.jpg

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
22 mars 2012
koston skrev:
damn_fast skrev:

Hej! Kör själv KTM (LC8) och har inte haft några problem med just den. LC4 och LC8 hade en del problem som de flesta åtgärdade med garanti. Finns en del att läsa på sporthoj och då 950sm tråden som sen länkar vidare.

Det finns måndagsex av alla maskiner. Men de man pratar med har oftast inte haft några problem om de är servade som de ska och garantiproblem.

Det med kvalité är nog inte som det var tidigare... jag vet att det för en herrans massa år sedan var problem med deras MX/Enduro maskiner.. folk var allt annat än nöjda med dem. Det är möjligt att detta har smittat av sig...

Köp den, kör den... och kör den hårt! Det pallar dem smile. Rätt kul att se XT folket på forumet som tycker allt annat än deras är skräp utan att egentligen veta kanske? För att de jämt blir omkörda förmodligen... ÄVEN PÅ GRUS tongue (Var tvungen)

nja, XT är väl inte bäst på något ungefär, den är tung, trött (blir bättre om man drevar ned den) och har en allmänt småseg framgaffel, dock så är den billig att försäkra, billig att serva med långa intervall och gör sig mycket bra som pendlarhoj, var just det som gjorde att jag skaffade en. det finns mycket som är både rappare, lättare och roligare att köra, dock så kostar det mer, både i försäkring, drift och underhåll.

Numera leg. grusligist!

V-Power
1 186 Inlägg
23 mars 2012
Masterworks skrev:
Då var säsongen igång då! cool

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 54018d.jpg

Ser jävligt bra ut! Världens bästa sporthoj, får snart in och testa om 2012 är mycket bättre big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

plankan
23 mars 2012
I dag fick man första insekt-sk**en på visiret då är säsongen i full gång tongue

Sök