3214
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 juni 2009
dabby skrev:
Att det kan vara dyrt att försäkra en hoj visste jag trots att jag inte har kort ännu. Men att det kan vara så sjukt som exemplet det hade jag ingen aning om.
70 papp helåret för en 60tkr hoj, haha :s

Stämmer statistiken om att 50% av alla nyregistrerade R1+R6+CBR600+CBR1000 blir helförsäkringsärende inom 12 månader så är det inte så konstigt om f-bolagen samtidigt vill gå med liten förtjänst/marginal.

Behövs väl inte mycket extra för att skrota en båge så de ärendena blir nog mest inlösta och föraren får en ny att krascha.

Nu är ju min båge ner på 60 i värde så tagit bort försäkringen. Kraschar man den så kanske det ändå går att sälja delar för några tusen så är det bara åka och hämta en ny dagen efter och slippa alla dessa pappersjobb och tjafs.

Under förutsättning att man överlever då :p

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
4 juni 2009
Martin 9-3 skrev:
dabby skrev:
Att det kan vara dyrt att försäkra en hoj visste jag trots att jag inte har kort ännu. Men att det kan vara så sjukt som exemplet det hade jag ingen aning om.
70 papp helåret för en 60tkr hoj, haha :s

Stämmer statistiken om att 50% av alla nyregistrerade R1+R6+CBR600+CBR1000 blir helförsäkringsärende inom 12 månader så är det inte så konstigt om f-bolagen samtidigt vill gå med liten förtjänst/marginal.

Behövs väl inte mycket extra för att skrota en båge så de ärendena blir nog mest inlösta och föraren får en ny att krascha.

Nu är ju min båge ner på 60 i värde så tagit bort försäkringen. Kraschar man den så kanske det ändå går att sälja delar för några tusen så är det bara åka och hämta en ny dagen efter och slippa alla dessa pappersjobb och tjafs.

Under förutsättning att man överlever då :p

Vid helförsäkring så ersätts mer än hojen. Bärgning, skyddskläder, sveda och värk, sjukhusbesök, ambulansfärd m.m.
Så om det vore en engångskostnad kunde jag gå med på det.
Det sjuka är att om du klarar dig 3år utan skador så har du betalt nästan 200.000.- i försäkringspremie...

blacken
4 juni 2009
Lömsk premie. Stackars grabb..

92 Inlägg
4 juni 2009
Hur många här hade kunnat tänka sig köpa hjälm från biltema eller lidl då?

Street Knight

Kanon..
1 473 Inlägg
5 juni 2009
jente skrev:

Jag kör iaf enbart shoei.
Inte hittat nåt annat som sitter som de ska på min skalle.

Men sitter de som de ska så funkar de säkert bra.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
5 juni 2009
jente skrev:

Missade första delen av Plus men som jag förstod det så klarade Biltema hjälmarna typgodkännande? Jag tror och hoppas att exempelvis Arai klarar lite mer.
Min Arai klarade sig bra när jag blev påkörd av en bil i slutet på april. Hoppas även min nya Arai skyddar mig nästa gång.

blacken
5 juni 2009
jente skrev:

Inte jag..

92 Inlägg
5 juni 2009
TCG skrev:
Missade första delen av Plus men som jag förstod det så klarade Biltema hjälmarna typgodkännande? Jag tror och hoppas att exempelvis Arai klarar lite mer.
Min Arai klarade sig bra när jag blev påkörd av en bil i slutet på april. Hoppas även min nya Arai skyddar mig nästa gång.

Biltema och lidl klarade bättre än nolan hjälmen.

Street Knight

blacken
5 juni 2009
jente skrev:
TCG skrev:

Biltema och lidl klarade bättre än nolan hjälmen.

Jo, men de säger inte så mycket, Nolan är ett lågbudgetmärke medans Arai ligger i "proffsegmentet" så att säga..
Och vid en test för ett par år sedan så var Nolan bäst i sitt segment..
Senast redigerat av blacken (5 juni 2009)

född blåvit
624 Inlägg
5 juni 2009
Det var som så att SP (Statens Provningsanstalt) testade enligt gällande normer och både Lidls och Biltemas (499 och 599 tror jag?) klarade testerna med marginal.
Nolans (ca 3400kr) hade inte blivit godkänd om det varit SP som utfört typgodkännande testet. Hjälmen dämpade för dåligt en bra bit framtill och var på gränsen baktill också. Det hade med största sannolikhet att göra med det inbyggda solvisiret i hjälmen som för att få plats, självklart betyder mindre dämpande material.

Tilläggas bör att den gällande svenska normen är mycket lägre än t.ex USA's.
Senast redigerat av dabby (5 juni 2009)

SQ
1 343 Inlägg
5 juni 2009
Bra första hoj?

http://www.blocket.se/sodermanland/Kawa … amp;last=1

körning om par veckor bara och vill ha en hoj tills dess om man klarar skiten big_smile

Ljudnörd!

blacken
5 juni 2009
Lardi skrev:
Bra första hoj?

körning om par veckor bara och vill ha en hoj tills dess om man klarar skiten big_smile

Nej!!!

321 Inlägg
5 juni 2009
Lardi skrev:
Bra första hoj?

Bra första hoj är det men lite dyr,bör ju kunna få loss en sådan för lite under 30.smile

321 Inlägg
5 juni 2009
blacken skrev:
Lardi skrev:
Bra första hoj?

Nej!!!

Varför skulle det inte vara en bra första hoj????smile

SQ
1 343 Inlägg
5 juni 2009
har ca 35-40 att lägga på en hoj... vill helst börja med nån runt 600cc.. fått för mig iaf att de är "bättre" som första då dom är mer lätthanterliga.. och inte lika mkt effekt smile

kan tillägga att denna va ca 1/3 i försäkring på halv jentimot en r6:a  reggat på mig själv givetvis..
Senast redigerat av Lardi (5 juni 2009)

Ljudnörd!

blacken
5 juni 2009
Superman skrev:
blacken skrev:
Lardi skrev:
Bra första hoj?

Nej!!!

Bortsett premien?. Så ska man börja något "lite" lugnare, att börja med något som går som ett glödgat apspett genom ett hett kaminrör när man inte är så van, "kan" sluta illa..

SQ
1 343 Inlägg
5 juni 2009
blacken skrev:
Superman skrev:
blacken skrev:

Nej!!!

Bortsett premien?. Så ska man börja något "lite" lugnare, att börja med något som går som ett glödgat apspett genom ett hett kaminrör när man inte är så van, "kan" sluta illa..

denna var ca 1/3 av försäkringspriset om man jämför med en r6:a.. är ute efter en sport runt 600cc..

Ljudnörd!

321 Inlägg
5 juni 2009
Ok,tänk på att köpa BRA utrustning (skinnställ,hjälm osv) köp inget billigt skit.
Mkt bättre att köpa märkes grejer ,dels så skyddar dom dig samt så håller dom mkt bättre.
Lycka till med ditt hoj köp!
Kolla gärna in Sporthoj.com

SQ
1 343 Inlägg
5 juni 2009
Superman skrev:
Ok,tänk på att köpa BRA utrustning (skinnställ,hjälm osv) köp inget billigt skit.
Mkt bättre att köpa märkes grejer ,dels så skyddar dom dig samt så håller dom mkt bättre.

Kolla gärna in Sporthoj.com

ja kläder har ja tänk lägga max 10k på.. hoppas hitta något sånt.. Enda nackdelen ja ser med skinnställ är att ja är något så grymt varm hela tiden.. finns de "smala" skinnställ för den som inte är så frusen? tongue

Ljudnörd!

321 Inlägg
5 juni 2009
Vill man köra sporthoj och det vill ju alla...
Håller med dig det är en bra första hoj.
Absolut inte för snabb,det gäller bara att köra med huvudet!

Sök