Skillnad på volvos T5 motorer?

Pro_fxr jobbar påre
29 juli 2008 · 751 Inlägg

Tjena. snurrar runt nu i en V50 T5 AWD -05a..ca 220hk

snackade me en kille på jobbet och han äger en s60 T5. och han sa att hans bil levererar 250hk.

vad är det för skillnad på motorerna? annan turbo? lr bara nerställt tryck?. går det isf att ställa upp trycket till den samma som s60in har för å få 250hk?

Audi A5 (2008)
Jungmar
29 juli 2008 · 847 Inlägg

Ska du hitta din motor i en S60 så är det 2,5T motorn som är den mest lika, du har alltså en lågtrycksmotor, men annan mjukvara än 2,5T.

Micke_Passat Lastbilschaufför
29 juli 2008 · 156 Inlägg

V50 kan man knappt kalla volvo... låter bättre med ford ;o)  Även om de é fina bilar ( V50 då )  ;o)

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)
Christian S
30 juli 2008 · 4 816 Inlägg

Pro_fxr skrev:
Tjena. snurrar runt nu i en V50 T5 AWD -05a..ca 220hk

snackade me en kille på jobbet och han äger en s60 T5. och han sa att hans bil levererar 250hk.

vad är det för skillnad på motorerna? annan turbo? lr bara nerställt tryck?. går det isf att ställa upp trycket till den samma som s60in har för å få 250hk?

Det är en helt annan motor.
Ja det går att chipa dom med, här är en länk till Autotech´s hemsida där du kan se vad du får i dom olika trim stegen www.websitefolder.net/atechmotor/Trimsteg(26).asp

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Pro_fxr jobbar påre
30 juli 2008 · 751 Inlägg

okej.tack..tyckte de lät lite mysko;d

Audi A5 (2008)
TurbOla Reservdansk
30 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Bara för att motorn heter 2,5T innebär det inte att det är en T5. wink Många gör det misstaget, men det är skillnad på fullblodsturbo och lättryckare. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Christian S
30 juli 2008 · 4 816 Inlägg

S40,V50,C30 T5 är ingen högtrycksturbo utan är mer en låg-mellantrycksturbo.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TurbOla Reservdansk
30 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Aha, det var mer än vad jag visste. Har inte så bra koll på Volvos nyare bilar och motorer.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pro_fxr jobbar påre
2 augusti 2008 · 751 Inlägg

hehe.men vad skulle hända om jag byter till en högtryck? är motorn byggd för å klara ngt sånt? eller är den enbart byggd för lågtryck/mellan ??

Audi A5 (2008)
Joo
2 augusti 2008 · 741 Inlägg

Pro_fxr skrev:
hehe.men vad skulle hända om jag byter till en högtryck? är motorn byggd för å klara ngt sånt? eller är den enbart byggd för lågtryck/mellan ??

Med andra ord så chippar man den, och det klarar din bil utmärkt av utan att rasa smile ioförsig är det volvo så man vet väl aldrig.. Haha nää då skojar, klart du ska trimma big_smile

TurbOla Reservdansk
2 augusti 2008 · 6 271 Inlägg

Många som har 850 AWD med 2,5T motorn tänker så. Det är ju bara att byta turbo till T5ans eller att ställa upp laddtrycket så är det en T5 med 2,5 liter.

Men så är det inte. Det är tunnare gods mellan cylinderväggarna i en 2,5T.
Vet inte hur kolvarna är i en sån, men 850 T5ans kolvar klarar 500hk+.

Den stora svagheten är snarare vevstakarna, som inte vill ladda mer än 1,2 bar.
Och som sagt, jag kan inte de nyare motorerna, men det är kanske bara laddtrycket som skiljer? Eller turbo, spridare, stakar, kolvar?

Det är en hel del faktorer som spelar in... Men klart det finns trimsteg till 2,4T och 2,5T också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
viktore
4 augusti 2008 · 187 Inlägg

De nyare motorerna har andra hållbarare stakar o kolvar.
Lite olika spridare bla bla.
Sen ska man inte blanda ihop 2.4blocket med nya T5an(05-)
2.4an har det stora borret, 90 slag medan T5an har 81 borr samt 93.2 slag.

Tommy_P
4 augusti 2008 · 396 Inlägg

precis, du kan säkerligen ta ut runt 300hästar ur blocket som sånt, men risken för ras ökar ju så klart när man har tunnare väggar. dock så tror ajg inte du behöver oroa dej wink finns motorer med högre effekt som är sämre byggda än så big_smile

Volvo_S40T4
4 augusti 2008 · 8 Inlägg

Nån som har koll på hur mycket effekt man kan plocka ur nya T5an i c30/s40/v50 utan att öppna motorn?

Volvo_S40T4
4 augusti 2008 · 8 Inlägg

Dansken- skrev:

Volvo_S40T4 skrev:
Nån som har koll på hur mycket effekt man kan plocka ur nya T5an i c30/s40/v50 utan att öppna motorn?

AutoTech har en V50 T5 på E85 med K24 turbo som de har bromsat 370 hk på i vintras.

Inte illa. Tänkte ifall man skaffar ett sånt här kitt:http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch … _Code=VC30 undra hur mycket man behöver byta i maskin för att det ska hålla? Räcker med vevstakar och ett par roligare kammar kanske?

Greeken
4 augusti 2008 · 161 Inlägg

Om man chippar en bil så försvinner motorgarantin har jag för mej så ha det i baktanke när man chippar en nyare bil. hmm

Volvo_S40T4
4 augusti 2008 · 8 Inlägg

Dansken- skrev:

Volvo_S40T4 skrev:

Dansken- skrev:

AutoTech har en V50 T5 på E85 med K24 turbo som de har bromsat 370 hk på i vintras.

Inte illa. Tänkte ifall man skaffar ett sånt här kitt:http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch … _Code=VC30 undra hur mycket man behöver byta i maskin för att det ska hålla? Räcker med vevstakar och ett par roligare kammar kanske?

Ja, det ser inte helt fel ut. Kammarna behöver du inte byta pga. hållfastigheten av motorn, men enbart om du vill ha den till att andas bättre. Vevstakar är helt klart ett måste. Den som blir spännande är ju hur blocket mår, för borret är ju stort.

Bränslesystemet måste ju helt säkert uppgraderas rejält.

Ja kammarna menade jag mest för att varva lite mer, tycke den slutade dra efter 5000rpm när jag provkörde c30 T5an.
Frågan är väl som sagt om blocket med 83mm borr håller för ett sånt kitt. Jag vet ingen som testat så mycket effekt i dom nya T5orna iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang