skakningar i viss hastighet

marcusjj
31 juli 2008 · 173 Inlägg

Halloj!

Har kört 250mil med min helt nya golf nu. För några dagar sedan så märkte jag att det var lite vibrationer/skakningar i bilen när jag körde runt 75-80km/h. Inga stora men ändå så att det kändes i bilen.

Vad kan detta bero på? jag kör över en trotoarkant in till min parkering varje dag. Smyger i 1an över den. Kan detta påverka att det blivit vibrationer?

EDIT: Den går alltså jättemjukt och fint 0-70 och 80->.

Senast redigerat av marcusjj (31 juli 2008)

Jonathan_A Volvo PV
31 juli 2008 · 222 Inlägg

Tjena, du får väl åka tillbaka med bilen där du köpte den å säga till dom om vibrationerna. Annars kan du testa med att göra en 4-hjulsinställning. Funkade på min BMW.

Amazon_123GT Driifter;)
31 juli 2008 · 1 630 Inlägg

kör dit du köpte den å säg som det är.. är de en vettigt försäljare försöker han ju hjälpa dig..  de flesta vill ju ha nöjda kunder

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
mellowd Drop Shop
31 juli 2008 · 926 Inlägg

balansera hjulen

te_wik Forummoderator
31 juli 2008 · 12 813 Inlägg

skakningar i den hastigheten är oftast om inte alltid beroende på oblansans i framhjulen eller ojämnt ringtryck.

Mvh tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
marcusjj
1 augusti 2008 · 173 Inlägg

Har påväg hem från jobbet idag kollat däcktrycket. Det ena bakdäcket hade 0.1bar mindre än de andra så jag tryckte i lite luft i det. Vibrationerna blev bättre men den gungar fortfarande lite runt 75km/h. Men inte lika mycket som innan. Tror jag kan stå ut med detta nu. Tack för tipsen allihop!

Mr_EmCom Med.lem
1 augusti 2008 · 3 759 Inlägg

Kan ju vara så enkelt att en vikt på nån fälg som har släppt.

Jag skulle göra som mellowd sa, balansera hjulen.

Senast redigerat av Mr_EmCom (1 augusti 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
master_lars
1 augusti 2008 · 1 180 Inlägg

Så där blir det på SL-bussarna i stan. Skakar som fan i ratten och liksom vaggar fram på vägen vid typ 60-90. Där beror det oftast på spindelleder, bromskivor och obalanserade däck.

CC72
1 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Åk tillbaka med den till bilhandlaren så fixar dom det där om dom är seriösa, inga problem!

Marten87
1 augusti 2008 · 80 Inlägg

Kolla också spindel led. Det kan påverka också, det gjorde så på min bmw och fick byta ut det då allt blev tysta igen.

BMW 528i (1987)
CC72
1 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Varför ska han hålla på att kolla massa saker på den i onödan?

Bilen har gått 250 mil och är sprillans ny, nog fixar verkstan felen vad än det nu är, det är då min gissning.

Joo
1 augusti 2008 · 741 Inlägg

marcusjj skrev:
Har påväg hem från jobbet idag kollat däcktrycket. Det ena bakdäcket hade 0.1bar mindre än de andra så jag tryckte i lite luft i det. Vibrationerna blev bättre men den gungar fortfarande lite runt 75km/h. Men inte lika mycket som innan. Tror jag kan stå ut med detta nu. Tack för tipsen allihop!

Du ska inte stå ut med någonting, åk med bilen dit du köpte den och be dom laga den, du har ju fasiken nybilsgaranti..

Varför köper folk nya bilar? jo för att slippa punga ut pengar på fel som upstår för det täcker nybilsgarantin..

marcusjj
1 augusti 2008 · 173 Inlägg

Sexyicecube skrev:
Varför ska han hålla på att kolla massa saker på den i onödan?

Bilen har gått 250 mil och är sprillans ny, nog fixar verkstan felen vad än det nu är, det är då min gissning.

Precis, inte direkt något som e fel på den tror jag iaf. Det kan ju inte hända mycket på 250mil. Stället jag köpte på är 25mil så jag kör nog inte dit för dessa små skakningar som är kvar nu. I ratten känns ingenting, det är bara liiiiiite som bilen gungar typ smile

CC72
1 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

En liten bit att åka då med andra ord. Slå dom en pling och hör hur du ska göra, kanske du kan få lämna in den i närheten där du bor och dom står för kostnaden, inget är omöjligt!

Annars om du har nån i din bekantskapskrets som är haj på bilar, låt han/hon kika på den.

marcusjj
1 augusti 2008 · 173 Inlägg

Sexyicecube skrev:
En liten bit att åka då med andra ord. Slå dom en pling och hör hur du ska göra, kanske du kan få lämna in den i närheten där du bor och dom står för kostnaden, inget är omöjligt!

Annars om du har nån i din bekantskapskrets som är haj på bilar, låt han/hon kika på den.

Tack för förslaget. Ska köra lite med bilen nu och känna efter hur den beter sig. Ska be någon annan åka i den för att se om det verkligen är mycket gungningar. Det kanske bara är jag som är lite kräsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang