Big_JN skrev:
JockeT skrev:
rätta mig om ja har fel men kablarna till rattlås/nyckellåset är väll inga starkströmskablar

e väll 12 volt som i sin tur drar ett relä..så relät i med knappen drar ju där org nyckelbrytaren e. så då har man kvar org starktströmsrelä.
eller?
Oftast är startmotorn kopplad direkt till tändningslåset det är därför som nyckeln "fjädrar" tillbaka till tändningsläget efter du vridit på den!
Startmotorkretsen brukar vara dragen så du har direktström ifrån batteriet till startmotorn via tändningslåset utan säkring. Har varit så på dom bilarna jag har satt startknapp på iallafall
Lite Fakta

Ohms lag:
P/U=I
Där P=effekt, U=Spänning och I=Ström
Exempel om startmotorn är på ca 1,4kW (1400W)
1400/12=116,7 A
Alltså kanske lite mycket för ett vanligt relä!?

så du menar att startströmmen går igenom tändningslåset och inte igenom en solenoiden på det flesta bilar? inte konstigt att det sprids okunande på detta forum...
"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"