Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 408 548 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
TurbOla Reservdansk
19 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Alltså, det är ju uppenbart att han inte kan kalla sig lackerare eftersom han inte kan göra det ordentligt.

Så det känns som en lycksökare har försökt slå sig in i lackerar-business och gör nu grova snedsteg.
Han kan inte göra jobbet bra.
Han tar orimligt betalt (varför ska kunden betala för att han gör fel?)

Och framför allt så är han en privatperson som leker företagare...

Nej, usch, hoppas du får det här löst snabbt och lätt så du kan gå vidare med din bil. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
21 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Hmm... Okej... vad har hänt sen sist?

Jag kompletterade ärendet med ett mail till konsumentvägledaren och berättade om fredagens händelser.

Igår fick jag två tomma SMS från "lackeraren". Jag tyckte det var mycket obehagligt och har sparat dem för ev anmälan.

Idag har det fortfarande inte kommit någon paketavi.

Däremot har konsumentvägledaren mailat ett svar:

***

Hej Elenor,
Ursäkta att du fått vänta på svar. Är din motpart "Robban" verkligen registrerad som näringsidkare och har en firma? Jag tycker det inte det verkar som det av den oproffsiga tonen i mailen. Konsumentvägledningen ger bara råd i frågor där man som konsument har ett problem med en näringsidkare.

Om man utför jobb som har mer omfattning än normal hobbyverksamhet, ska man betala skatt för sina inkomster. Har du hans personuppgifter? Då kan du ringa skattemyndigheten och kolla om han finns registrerad som företagare. Du kan även ringa kronofogden och kolla om han har skulder.

Det hela verkar oseriöst och jag tycker du ska tala med polisen om de kan hjälpa dig.

Med vänlig hälsning
Annika Wilow Sundh /konsumentsekreterare

***

Så, då är det väl polisen som gäller IGEN då, och frågan är om de verkligen kan göra något?

*suckar*

Jag återkommer.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Smajly
21 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Ja du kan ju göra som hon sa sålänge.."Då kan du ringa skattemyndigheten och kolla om han finns registrerad som företagare."
Ring dom och hör och säg att han utgör sig till att vara företagare och utför jobb till en del höga kostnader.
Då kommer dom nock o kolla upp honom också..
Man vet ju med säkerhet att skatteverket vill ha pengar.. säkerligen av honom med.

Supra_robin
21 oktober 2008 · 4 663 Inlägg

tyckar att du bör gå till polisen å berätta hur de ligger till och om de lr du kan kolla om han skulder m.m   
  skit tråkigt att sådana saker händer
mvh robin

ichibon mmm, blåbärssoppa.
21 oktober 2008 · 616 Inlägg

Usch vad trött jag är på den här historien nu.

Hämta inte ut paketet, då godkänner du affären.
Ring polisen och hör vad dom säger. Detta borde falla under egenmäktigt förfarande.
Lägg inte för mkt energi på polisanmälan som han gjorde, den kommer med all säkerhet inte leda ngnstans och är bara ett tydligt tecken på att han vet att han gjort fel.
Tycker ni ska åka dit ngn gång när han är hemma (eniro.se kolla upp hemnumret, ring och låtsas att ni ringde fel, innan ni åker) och pratar med honom face to face. Han är säkert rädd och osäker egentligen och jag tror faktiskt han skulle lämna ifrån sig delarna på plats. Nu ligger dom ju dock antagligen på ngt postkontor ngnstans, men återkommer väl till honom om du inte hämtar ut det.
Ge inte upp utan stå på dig, man får inte bete sig hur som helst och komma undan med det.

/ichi
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
22 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Är så trött och less på alltihop nu att jag inte vet om jag ens ids berätta.

Men det gör jag nog ändå.

Har legat idag med smärtor, trodde det var ryggen när jag klev upp i morse och tog dottern till skolan, men under dagen har det övergått till mer huggande smärtor som gjort det omöjligt att djupandas och röra sig, och när jag ringde sjukvårdsupplysningen ville de ha in mig akut. Lyckades dock inte lösa barnvakt och skjuts för att ta mig in, så jag avvaktar tills i morgon bitti då det är enklare.

Det otrevliga är väl att det jag tyckte borde vara muskelvärk eller möjligen en njursten behövde kollas upp eftersom det också kunde vara en propp långt ner i lungan?

Äh, bestämmer att det är muskelvärk och försöker sova gott i natt!

Nå, lackeringen då...

Ringde till polisen i måndags efter mailet från konsumentvägledaren. Tyvärr var de inte alls intresserade, då det var en tvist mellan två privatpersoner. Han tyckte jag skulle vända mig till konsumentvägledaren, men det vet vi ju redan att det inte var någon ide...

Det här räknas som ett civilrättsligt mål, då avtalet skrivits mellan två privatpersoner. Vill jag driva ärendet får jag anlita en jurist och den vägen stämma honom till tingsrätten. För egen bekostnad såklart.

Polisanmälan blir inte aktuellt förrän han antingen dödshotar mig eller försnillar/stjäl delarna.

Så var det med rättssamhället i Sverige!

Jaja. Han skrev ju att han hade skickat delarna i fredags eftermiddag. När ingen avi kommit skickade jag följande brev till honom:

***

Mail den 22 oktober 2008:

Hej

Jag har ännu inte fått någon avi från posten. Har du någon kopia på inlämningskvittot?

Stephan som du ”polisanmält” (För vad? Man måste göra lagöverträdelser för att kunna anmälas?) är min särbo. Han svängde in hos dig när han var på väg mellan Lidköping och Skara, det var ingen jätteomväg. Du skulle ju komma hem från resan och jag ville inte ha grejorna skickade med posten, då jag är rädd att de blir förstörda.

Vi chansade på att du kanske var hemma och när du inte var det ringde han dig från sin egen privata mobil, registrerad på honom själv för att avtala tid som passade. Så beter sig knappast en ”bulvan”.

Ni enades om att han skulle komma och hämta delar på tisdag eller onsdag, eftersom ingen var hemma förrän efter fyra-fem. Märkligt nog fick jag ett mail redan vid halvfyra, att delarna var skickade per post.

Detta trots att ni kommit överens om att de skulle hämtas hemma hos dig några dagar senare?!

Jag är RIKTIGT besviken på dig. Jag har verkligen försökt ha en kommunikation och lösa problem. Och det mesta har också skett skriftligen så du kan själv se vad vi enats om.

När du från början höjde priset kraftigt från 1500-2000 kronor betalade jag 2700 kronor utan knot för att jag ville komma till ett avslut i den här affären. Detta trots att jag redan betalat 500 kronor för färgen som jag fick när jag lämnade in delarna första gången.

Att du inte använde det material vi kommit överens om ledde till att jag blev tvungen att reklamera delar. Reklamationer sker vanligtvis utan kostnad för den drabbade.

Du har flera gånger sagt att delarna är klara, för att sedan ändra dig och skjuta upp möjliga avhämtningsdagar.

Du har inte varit tillgänglig så vi har kunnat hämta delarna, att du kunde med att begära ÄNNU mer betalt ville jag helst inte diskutera över telefon, men till slut gav du mig inget val. Och då blev du extremt otrevlig.

Att du agerar på egen hand och gör saker som vi inte kommit överens om fungerar inte. Jag är rädd om mina delar och vill ha dem hela. Därför hade jag en STARK önskan om att hämta dem på plats, vilket också du och Stephan enades om.

Trots det skriver du att du skickade du iväg delarna, och det mot postförskott vilket vi inte enats om alls.

Onödiga kostnader och onödiga diskussioner. Hoppas du tycker det var värt det. För mig har det kostat på både ekonomiskt och psykiskt att du inte höll det du lovade från början och jag önskar att jag kunde göra kontakten med dig helt ogjord och anlitat någon som var seriös och kunde sina saker i stället.

// Ellen

***

Redan i kväll kom ett svar:

***

Mail den 22 oktober 2008:

Att hålla ett ingått avtal för dig är tydligt att det gäller tydligt bara det som står på nätet.

Du kommer hit med delarna jag tittar på dem o vi kommer överens om att lacka dem med en solidlack utan klarlack då du tycker det blir för dyrt. Som jag skrev till dig i förstaläget så är priset beroende på hur delarna ser ut.

Jag har även efter reklamationen stått för alla kostnader förutom klarlacken som vi inte ingått muntligtavtal om.

Att han vart polisanmäld beror på som jag skrev till dig förra gången, att han gjort en rivstart på vår p-plats för bilar o att han tog fotografier på garaget. Detta finns det vittne på.

Att jag sände iväg delarna beror på just detta hot och att de gick iväg den tiden beror på att jag var nere på stan för att köpa mat då jag fick reda på att han vart vid vårt hus. Då tog jag beslutet att sända iväg dem o sände mailet till dig via jobbet.

Hoppas att delarna kommer fram i denna veckan, o jag har embalerat dem med mängder av papper så det skall inte vara något problem.

Sedan så kommer du med rena lögner, jag har inte sagt att delarna är färdiga o de inte vart det, jag har fått delarna grundade men inte fått dem lackade det har jag sagt, men detta finner jag skit samma nu då delarna är sända till dig o allt är lackat fast inte som vi kom överens om utan med klarlack o inte en solidlack.

Lycka till.

***

Jaja, det är väl bara att vänta på den där försändelsen och se vad som händer. JAG har då inte uppfattat att jag beställt något i "solidlack", utan hela tiden förklarat att jag vill ha RIKTIG billack, sån som man förr kallade tvåkomponentslack. Om det är med eller utan klarlack nu i den vattenbaserade färgvärlden har jag inte koll på ska jag ärligt säga, men RIKTIG billack som dessutom tål lite stryk (kjolarna sitter ju liksom under bilen), när man förklarar det så ska väl någon som utger sig för att vara lackerare begripa vad man menar?

Dessutom, proffsfirmorna i stan tar som sagt runt 3000 spänn för lack med klarlack och då får man det på några dagar, så jag tycker fortfarande inte att jag borde reagerat på att priset skvallrade om helt fel materialval.

Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska lösa ut försändelsen, har helt slut på sparpengar nu och förra månaden fick mamma gå in och sponsra med mat sista veckan. Det lär inte gå ihop sig bättre den kommande månaden är jag rädd.

Får väl sova på saken, och hoppas att värken ger med sig under natten också...

Kramar // Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
teamvolvoracing Trucker
22 oktober 2008 · 1 220 Inlägg

alltså fy fan! lider grymt med dig, har följt ditt projekt ett tag nu å jag blir bara mer å mer förbannad på den sk "lackeraren". Hoppas det löser sig snart och att du får dina grejer

Vissa är bara bättre än andra!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
23 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Jag har sovit rätt ok inatt. I rätt vinklar kan jag djupandas när jag ligger ner, så det är nog något muskulärt eller nervspel som gör ont, därmed har jag beslutat att INTE trassla mig till vårdcentralen idag. smile
Det ger sig väl, typ! big_smile
Tills dess får jag acceptera att jag blir liggande då och då eller tappar andan emellanåt.


Idag funderar jag på hur jag ska göra med mina delar....

JAPP. AVIN ÄR HÄR!!!

400 spänn kostar det att hämta paketet.

Ska jag, ska jag inte?!

Vore iofs rätt skönt att hämta det, hoppas att det är mina delar och att de är i gott skick, konstatera att det kostade mig 3 600 kronor, sex resor till Norra Härene och fem månader att få dem lackade...

Kanske ska försöka klämma det idag, i morgon åker Embla och jag till Stephan för att fira höstlov några dagar (och gå på naturhistoriska IGEN!).

Annars får jag ta det när vi kommer hem, men å andra sidan kan det ju vara skönt att ha det klart.

För det känns som om jag kommer hämta ut dem, om inte annat för att slippa ha någon mer kontakt med "lackeraren".

Pussar // Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2008 · 26 167 Inlägg

Jag lider med dig Ellen. Även om man inte skriver så ofta, så är jag - liksom många - en frekvent läsare, och det är då rent ut sagt förjävligt att du ska behöva ta sån skit från "lackeraren", men för fridens skull så kanske det är lika bra att hämta ut paketet?
Jag själv är i och för sig en sån träbock så jag vägrar ge mig, oavsett om jag står på fattighetens brant eller ej. Men så är jag den jag är också.
Hoppas du kommer må bättre efter allt med "lackeraren" är över smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Rock-Star
23 oktober 2008 · 2 982 Inlägg

hämta ut paketet, sen får du hmmmm ha en bilträff nära där fjollan bor

discokapten Kapten på disco!
23 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

Jag rekomenderar dig att hämta ut paketet, är inte lacken OK så är det läge för att åka hem till killen och ge han valet att antingen hosta upp pengar eller gå till ting, eftersom det rör sig om ett såkallt "småmål" (vilket inte finns i lagens mening längre men fortfarande praktiseras) så blir det inga rättegångskostnader att prata om.

Jobbar man svart/utger sig för att vara företagare så är man ödmjuk, risken finns alltid att någon skvallrar för skatteverket.

Jag tycker det är synd som fan att du har blivit blåst, men om lacken är OK och du inte har all tid i världen så är ända sättet att få tillbaka pengar att åka hem till honom och hämta dom själv.

Senast redigerat av discokapten (23 oktober 2008)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
23 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Nu alla nyfikna... tongue

Jag har hämtat paketet!

400 fick jag betala idag, så sammantaget har jag alltså betalat 3 600 kronor, väntat i ungefär fem månader och fått sidokjolar, frontläpp, fyra hörn, två ögonlock och en hajfena lackerad. Och fått en sprayburk med blå färg också för att kunna bättra på det jag blästrade på bilens bakskärm och tröskel!

Hur såg det då ut i lådan?

Jag visar med bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/488583_50t91w.jpg
Ett paket har kommit... de sista delarna efter reklamationen... Totalt 3 600 kronor för lackering av kjolarna, ögonlock och hajfena. Det var i alla fall mycket tejp...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/488585_t9o88h.jpg
I lådan låg en hel hög med pappersförpackade och tejpade småpaket...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/488586_qpqxn4.jpg
Det tog sin tid att få ut delarna ur en hel massa hushållspapper och maskeringstejp...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/488588_74v9lz.jpg
De flesta bitarna såg helt okej ut, men en av hörndelarna var inte speciellt lyckad... Svårt att visa på bild, men ungefär...

Nå, nu är delarna hämtade, jag har lärt mig att man ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG anlitar en privatperson utan först kontrollerar att han är företagare även om det ser ut som om det är företagsverksamhet och man får se på andra lackjobb som avslutats och pågår!!!

Alla avtal ska vara SKRIFTLIGA!

Delarna får nu vara som de är, för jag orkar inte fightas mer om det här, hoppas det här osnygga hörnet inte syns så mycket när det blir monterat, och de andra har bara småsaker jag inte är nöjd med, några är till och med riktigt snygga.

Jag har inte tänkt montera delarna nu i slutet av oktober och köra med dem över vintern, utan väntar till våren med det. Har ju ändå missat hela säsongen redan.

Så, nu hoppas jag VERKLIGEN att jag inte behöver skriva mer om dessa delar och den här sorgliga "lackeraren".

Lär av mitt misstag. Nu får vi se när jag får tid/ork att fortsätta med bilen, just nu känns den lite avslagen, men det kan jag också bero på höstmörkret att det känns lite oinspirerat.

Än en gång TUSEN tack till er alla för er uppbackning. Det har varit tungt att ta sig igenom, men ni har hjälpt mig att orka och att säga ifrån. Han VET i alla fall att jag inte är nöjd med honom... smile

Efterräkningar... Jo, det blir det nog, men jag skriver inte här om åtgärderna, men många bra och seriösa sätt finns det som går att använda utan risk för bakslag.

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
23 oktober 2008 · 4 190 Inlägg

Du har kämpat och visst försvann lite mer pengar än väntat.. men nu har du ju lärt dig något hmm

Hoppas allt går bra tillsvidare nu så inge mer krånglar.. tycker det är smart att du väntar över vintern me att sätta på grejerna! blir ju fint me nyglansande saker till nästa sommar smile

Lycka till i fortsättningen!
Mvh Kim

discokapten Kapten på disco!
23 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

Alltså jag har inte gått någon form utav lackutbildning, har aldrig ägt egna lacksaker men va fan, jag vet att jag hade kunnat gjort det bättre. Synd att det fortfarande inte är tipptopp.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Muninet
23 oktober 2008 · 769 Inlägg

skönt att du har fått dina delar även om lackjobbet inte var 100%, men du har iaf dina delar. Tja du, det var en sur läropeng 3600kr kan man ha mycket skoj för. Önskar dig lycka till med bilen och hoppas att du inte helt tappat suget! Annars får du komma å hälsa på min V40 å få lite inspiration smile

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
MrJAM
23 oktober 2008 · 1 464 Inlägg

Fy f...
Intressant läsning, på det sättet att jag fortfarande blir förvånad hur falska personer kan vara. Jag som så många lider med dig. Vet du vad du borde göra...

1. Skicka ett mail till honom.
2. Tacka så mycket för arbetet, med en glad ton.
3. Fråga sedan om han själv tyckte listerna såg bra ut, med seriös ton.
4. Klistra sedan in länken till denna tråd.
5. ...och fråga sedan om du han är sugen på mer arbete, för det är nog måååånga som är sugna på att anlita honom. Med en... humoristisk ton kanske.

Med vänlig hälsning... bla bla...

Sen hade jag fortsatt undersöka chanserna att anmäla honom, svartjobb eller vad som helst. Nästa gång lurar han någon annan.

Ett stort lycka till med projektet dock!

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
25 oktober 2008 · 447 Inlägg

Alltså, hmm.. Till och med Jag kan göra ett bättre jobb, och då är jag ingen lackerare över huvudtaget. Till och med så att jag kan erbjuda mig själv att göra om allt det där, jag betalar allt för den delen. Så mycket tycker jag synd om dig just nu.

Det kommer att bli snyggt på bilen vilket som! big_smile (som dom skriver i annonser "Det är ju en gammal bil så skavanker finns det ju") wink

Ont om hästkrafter är det gott om.
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
12 november 2008 · 2 258 Inlägg

Torsdagen den 6 november fick Embla vara hemma från skolan på grund av elak hosta, och eftersom Stephan söker jobb gjorde vi en biltur till en möjlig arbetsgivare. Embla vilade i bilen och så gick vi en liten promenad när vi var på plats.
På vägen hem besökte vi en kompis när vi ändå var ute och åkte. Dessvärre fick vi också smällpunka på bilen!

De där vinterdäcken jag har på min bil har ju inte varit annat än problem sedan jag satte på dem första gången förra vintern. Mina vinterdäck från den silvriga V40-dieseln skickade exet iväg med nån salubil, så jag fick några andra vinterdäck med mig när vi separerade.

Tyvärr var de däcken SOPOR och inget annat. Massor av dubb saknas. Fick byta en fälg som var jätteskev, men har ändå haft fortsatta problem med att flera fälgar är vinda, några ventiler har läckt så jag har fått kränga däck och byta... Jag vet inte hur många gånger under förra vintern som bilen stod på nödhjulet, men det var väl ofta. Men budgeten är som den är, så det får gå. Därmed åkte skithjulen på igen nu när det var dags för vinterdäck.

Och i torsdags small alltså ett framhjul. Däck och fälg och alltihop gick åt helvete, så det var inget att spara på. Körde de sista hundra metrarna hem till väninnan och åt lunch. Sedan la jag mig med Embla på soffan och vilade lite (Embla tvärsomnade) medans Stephan och Karin gick ut i verkstaden och bytte hjul.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/497554_alggc5.jpg
Volvon på nödhjul IGEN. Jäkla skitvinterdäck! Nu blir det antingen andra 15" plåtisar eller 16" däck till mina originalalufälgar.

Tyvärr har jag ingen bild av det sönderkörda hjulet, men tro mig, det var bara sopor. Är någon sugen på tre skabbiga vinterhjul till V40 vet ni vart det finns... tongue Finns också tre snygga navkapslar till dessa. Hehe.

När vi kom hem, vilket tog sin tid eftersom nödhjulet inte får köras så fort, satte jag mig och började leta däck på nätet. Fanns inget som kändes vettigt för pengarna på rätt fälgar, men däremot hittade jag fyra 16" i Skövde för 2000 kronor, på fel fälgar då. De kan jag ju lägga på mina originalfälgar och då blir det nog snyggt och prydligt.

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
12 november 2008 · 2 258 Inlägg

Efter allt strul som varit med min bil, min lackering och mina hjul har jag äntligen fått lite ordning på en del!!! big_smile

På Blocket hittade jag en uppsättning Hakkapelitta 4 på mondeoplåtfälgar som inhandlades till en klart billig penning. Däcken var från 05-06 och hade 5 respektive 8 mm kvar och dubben i behåll. Perfekt!
(Nej det är inte samma däck och annons som jag nämnde i förra inlägget)

Fick åka upp till Råda utanför Lidköping och hämta dem, men det var det värt!

Fortsatte sedan ner förbi Falköping, med bilen full av hjul. Åkandes på tre usla gamla skrotdäck och ett nödhjul, med fyra utslitna 16" sommarhjul på originalfälgarna i skuffen, tillsammans med fyra dubbdäck på modeoplåtfälgar... Såg ut som om vi var handelsresande i däck... tongue

Lagom till lunch var vi på plats, vi tog lunch och fika och sedan plockade vi in bilen i verkstaden.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/500313_173hpc.jpg
Min bil på plats i Jimmys fina verkstad. Alla mina hjul är utspridda i väntan på krängning.

Ut med alla hjul och sedan fick Jims arbeta! tongue Av med fyra däck och sedan av med fyra till och vara rädd om alufälgarna... Och sedan på med fyra dubbdäck, och ett jäkla balanserande. Tydligen är det så med alufälgar, och så hade han fått fel vikter också så han hade bara 10-grammare... Lagom kul när maskinen ber om 60 gram på en och samma plats... Mååånga vikter blev det...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/500316_hd67d5.jpg
Sista bilden av bilen på skithjulen. I fram är det nödhjulet som sitter på IGEN. Det har blivit välanvänt till den här däckuppsättningen.

Sedan hystade Jimmy upp min bil på den ena lyften. Lite väl låg. Bilen alltså. Men den andra lyften var upptagen, så det fick gå ändå. Med hjälp av en domkraft under framänden kom bilen upp på lyften och nu har jag SNYGGA och BRA vinterhjul på bilen!!! big_smile

Problemen som återstod då var att det var hög tid för oljeservice, så plupp åkte pluggen och sen for filtret strax därefter, och sedan tog det inte många minuter förrän ett nytt filter var på plats, ny olja var ihälld och sedan var servicelampan släckt i ett nafs! smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/500328_079kpo.jpg
Bilen har fått nya hjul och oljeservice! big_smile TUSEN TACK för hjälpen Jimmy! big_smile

Min handbromsvajer behöver också bytas, men tiden rann ut för oss, så den får vara tills vidare. Har jag klarat mig utan handbroms sen i maj går det nog ett tag till...

Ena framlampan slocknade igår eller förrgår så den skulle också fixas. Men det visade sig att det inte var lampan utan ett relä som gått i strejk. Tyvärr hade Jimmy inga sådana hemma, men vi fick lov att skugga honom till Mekonomen i Falköping. I hällregn och blåst bytte han sedan reläet ute på Mekonomens parkering innan vi åkte hem!

GULLE-GULLE dig!!! TUSEN TACK FÖR HJÄLPEN IDAG JIMMY! smile

Inte nog med att jag fått hjälp med min bil, vi fick dessutom tillfälle att umgås och fika och prata ordentligt, vilket vi inte gjort på EVIGHETER, och nu har jag sett verkstaden och allt och det var MYCKET trevligt! smile  Du är BILLIG... tongue Bara så du vet... ;P (Hehe, sa ju att jag skulle säga det! tongue )

Får väl återvända någon dag framöver och fixa ljusinställningen, handbromsvajern och ... öh... har för mig det var något mer?! Hm. Det kan iofs vara hjulinställningen som spökar, men den kan vi inte göra där, det krävs annan utrustning till det.

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 december 2008 · 2 258 Inlägg

Kanske dags att skriva någon rad här igen... Det händer inte så mycket med bilen. Men lite pyssel ändå, fast den här gången var jag inte inblandad alls. smile

När vi la på vinterdäcken blev något knasigt någonstans, för ena bakhjulet håller inte luft. Har pumpat från ett halvkilo ungefär varannan dag och det är rätt tröttsamt med grannens handpump...

Så, i torsdags tog Steph bilen och drog till Jimmy igen och så hade de en grabbdag! Det innebar att de nog pratade en himla massa, men också att jag fick mitt hjul fixat. Det var nån skit mellan däck och fälg på insidan som Jims fick väck med en krängning. Skönt! big_smile

Sedan skulle även handbromsen fixas, men då ringde Steph efter en stund och sa att det inte alls var vajern utan oket som havererat? Besiktningskillen sa vajer så jag köpte vajer. Det blir helt enkelt till att byta det där oket, oken ÄR ju på upphällningen och har varit länge så det var ju inte någon enorm överraskning, tyvärr.

Dock fick bilens belysning en genomgång så nu är framlamporna justerade så jag slipper jaga ekorrar i trädtopparna, och så har jag åter dubbel belysning i baklamporna, samt fullt fungerande nummerskyltsbelysning också! big_smile

Känns lite lyxigt att det ENDA som inte är okej på bilen just nu är handbromsen! smile Och hjulinställningen också då...

TACK än en gång för all hjälp, Jims! big_smile

Senast redigerat av Vivendi (7 december 2008)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang