Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 407 816 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
21 augusti 2008 · 2 258 Inlägg

Oo-ooo-oooh! big_smile  *förtjust*

Idag insåg jag hur snyggt låg min bil blivit. Antingen har den satt sig nu efter sänkningen, har ju hunnit köra lite med den äntligen, eller så berodde det på att jag parkerade intill en originalhög bil.

Men JÄKLAR vad bra sänkningen blev!!! big_smile big_smile big_smile

Nu står jag lätt ut med att behöva krypa över våra extremt ojämna järnvägsövergångar och tänka mig för som attan innan jag svänger upp till pappsen, för det här blev BRA!!!

Ska bli MYCKET intressant att se hur det hela tar sig ut när jag får på mina kjolar också, när nu lackeraren är klar med dem så att jag kan få tillbaks dem...

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 augusti 2008 · 2 258 Inlägg

Nu har det kommit fler mail till växlingen... tongue

Skrev häromdagen, en vecka efter att han skrivit till mig förra gången:

***

2008-08-27

Hej!

Hur går det med mina delar?

Har ärende till Saleby i morgon mellan 10 och 13.30 någon gång (ska möta vid skolan sedan så jag måste tillbaka) och undrar om jag kan hämta delar när jag ändå är i faggorna?

Mvh // Ellen

***

2008-08-28

Hej jag är inte hemma för än klockan 1430 på fredag men jag kan lägga ut de delar som är klara, jag har tyvärr inte hunnit åka till Tibro för lackering av de två sista delarna. De ligger i garaget o är grundade o till viss del slipade. Jag får ta det någon gång i nästa vecka när jag åker till tibro. jag åker ju inte så ofta som jag gjorde i somras.

MVH! Robban

Vill du att jag lägger ut de färdiga delarna så ring mig eller maila.

***

Hej!

Nej, jag väntar tills allt är klart så jag får med alltihop samtidigt. Bara så jag vet.

Mvh // Ellen

***

Så nu återstår det att se om grejorna jag lämnade i maj kanske är klara innan oktober i alla fall... sad

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Seth
1 september 2008 · 3 354 Inlägg

orka att de ska ta så lång tid för såna småsaker ändå

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Rallyhalle
1 september 2008 · 4 299 Inlägg

Hur går de, nått nytt än??
Han e ju en jävel på o dra ut på tiden iaf hmm Hoppas han får tummen ur snart o gör färdigt dina grejer så de kommer på innan vinterhjulsdags iaf...

Ha de bra!
//Jacob

Johnson
1 september 2008 · 613 Inlägg

Ska nog inte köpa min lack av honom dårå, han va ju en trevlig prick men synd att de drar ut sådär!

Ford Mondeo (2010)
Rover Mini (1991)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
HansN83 x40
10 september 2008 · 1 209 Inlägg

synd med att dina grejer e inte klara, jag tycker att du ska inte betala te han nåt.. efterson han håller d inte d han lova.. men ja.. lycka till och grym fin blir din bil..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Muninet
11 september 2008 · 769 Inlägg

har du fortfarandei nte fått dina delar lackade å klara ? det är väl nästan dags för hembesök hos lackeraren och ta saker i pant tills han är klar! Lider med dig. Hoppas det löser sig till slut.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
11 september 2008 · 2 258 Inlägg

Osannolikt nog har det varit knäpptyst från lackerarens sida sedan senaste mailväxlingen. Å andra sidan har det gått ännu två veckor, så det är väl dags att återigen stöta på.

Det ÄR verkligen helt otroligt, att man kan få vänta så här länge och betala så här mycket för ett arbete som aldrig blir klart. Jag missade precis HELA säsongen med det här tramset... sad

Sensmoral: Anlita en känd lackerare med gott rykte och betala vad det kostar. I mitt fall försökte jag komma lite billigare undan och notan slutar på nästan det dubbla.

(1500-2000 var det sagt från början och nu är det uppe på 2700 plus att han vill ha mer för klarlacken till de sista delarna jag reklamerade, samt att jag fick betala 500 för bättringsfärgen till tröskeln som han inte ville hjälpa mig med - risken finns att det här slutar på 3500 i stället för 1500-2000 alltså.)

TACK för er backning, det är värdefullt, jag börjar på att bli lite uppgiven... sad

Senast redigerat av vulture (11 september 2008)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
11 september 2008 · 2 258 Inlägg

Åkte och handlade igår. Inget kul alls. Halvvägs till stan tyckte jag att bilen kändes konstig, och när jag började fundera på HUR det kändes konstigt blev jag övertygad om att en broms låg på.

Det sannolika då tyckte jag var handbromsen bak, då vajern gett sig på ena sidan och jag fått order att låta bli handbromsen tills vajern är bytt, och Steph råkade glömma det när vi kollade på ett hus häromdagen, så tänkte jag att då kanske andra sidan kärvat och fastnat.

Tog det lugnt fram till stan och kollade när vi parkerat konstaterade jag att oket på förarsidan fram var hett. Min blåa färg hade ändrat ton. Det är samma ok som vi renoverade i maj. Något är helt klart inte som det ska med det, trots att det är rent och fint nu. Kanske nytt ok och ny slang behövs?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/339286_i2nq5r.jpg
Bild från att vi målade oken i våras. Just det här renoverades ju också, därav var nästan all färg borta.

Så, ska ev krypa under bilen här på parkeringen när vädret tillåter och jag orkar, tills dess får den stå. Embla är magsjuk och har varit hemma från skolan i två dagar, så det känns som om jag har annat som är viktigare än bilen just nu. Får väl åka tåg om jag måste iväg på något.

Efter undersökning får vi se om det bara går att pressa tillbaka beläggen, om det är dags att byta slangar och bromsvätska eller om jag rentav behöver ett nytt ok. Kollade lite på priser, och kör jag på Biltemas grejor ligger ett ok på 499, en slang på 100 spänn och en liter bromsvätska på 50 kronor. Inte så dyrt, men mycket pengar när man ingen budget har... sad

Senast redigerat av vulture (11 september 2008)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
P-O Putsnisse
11 september 2008 · 265 Inlägg

Hoppas att det ordnar upp sig för dig... tråkigt att det skall strula så...

Muninet
12 september 2008 · 769 Inlägg

stackare, du har verkligen otur med den där bilen :-( och lackeraren är ju helt sanslös!!! jag hade gått upp i atomer för längesen så jag beundrar ditt tålamod.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 september 2008 · 2 258 Inlägg

Okej, jag har fått mail från lackeraren. Han är OTROLIG!!! sad

Efter två veckor till utan ett ljud mailade jag igen, den 12/9 och kan ni tänka er, jag fick svar "redan" den 27/9!?

***

2008-09-12

Hej!

Har delarna blivit tjusigt blå ännu?

Mvh // Ellen

***

2008-09-27

Hej!

Nu är alla delar lackade o klarlackade. Du skall nog inte komma idag lördag utan vänta tills på söndag för jag har just klarlackar en sista gång på de sista delarna.

MVH!

PS:
Glöm inte 400 kr för klarlacken resten får vara läropengar från mig o lackerarfirman.

***

Så nu har han alltså tänkt sig 400 till?! Och jag tycker redan jag betalat ett överpris, PLUS att jag fått vänta orimligt länge på delarna.
Samtidigt vet jag inte om jag törs bråka, tänk om han sabbar delarna eller behåller dem för mig?

När jag ringde om att lacken var mjuk ville han ju först inte tro mig, först när Storm fick luren accepterade han att det var problem och sa att jag fick komma ner med dem, så jag har en känsla av att jag behöver ha med en karl för att "förhandla", mig tar han ju helt klart inte på allvar.

Men för att summera, prisuppgiften från början var 1500-2000, jag har redan betalat 2700 (för att det var mer jobb med trösklarna än han räknat med) plus 500 för ett par sprayburkar och nu vill han alltså ha 400 till för att han klåpat sig IGEN.

Sitter således i valet och kvalet - hur gör jag nu?!

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Muninet
30 september 2008 · 769 Inlägg

varför ska du betala för att han klåpar sig? Lämnar du in till en riktig lackerare och dom klantar sig så får dom göra om på sin egen bekostnad tills kunden är nöjd. Fasen jag hade kört ner prylarna i halsen på karln.

Ta med dig två kompisar å åk över till den j*veln och säg att du vill ha dina delar nu och att du inte betalar ett öre mer än överenskommet! Käftar han emot eller säger att han behåller delarna så har du två vittnen så du kan anmäla honom för bedrägeri.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
HansN83 x40
30 september 2008 · 1 209 Inlägg

jag håller med muniet, och jag tror att du redan kan anmäla han om du skriver ut alla mail som han har och du har skrivit.. jag tycker att du inte ska betala för nåt som han har inte klrara att göra bra jobb...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
discokapten Kapten på disco!
1 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

Tog du det svart eller vitt?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
1 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Vi har inte diskuterat svart eller vitt.

Jag svarade på hans annons på Blocket under "tjänster" och bad om ett pris, och fick det, har sedan lämnat mina saker, köpt färg eftersom han inte ville åta sig att lacka skärmkanterna på bilen när han ändå hade sprutan igång.

Jag har inte fått några kvitton, men heller inte frågat efter det i och för sig.

Killen har visat sig vara lärare på en högstadieskola, och lackar tydligen i någon annans box. Det framgick väl inte direkt i annonsen, hade jag trott det var så låg nivå hade jag givetvis vänt mig till någon av de vanliga lackfirmorna i stan, men nu tänkte jag att jag inte hade illpanik och mer begränsad budget och kunde gå en annan väg. Hade dock inte räknat med samma pris som på storfirmorna och dessutom fyra månaders väntan och massa klåperier.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
3 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Nej nu... GAH!!!

Jag har idag sammanställt all mailväxling i ett dokument och försökt få tag på konsumentvägledaren i min kommun.

Tyvärr var hon sjuk, jag får försöka igen på måndag.

Eftersom lackeraren åker bort den sjunde och är tillbaka först den sextonde känner jag att jag nog kommer få ta tag i det här ensam i alla fall. Hittar inga polare som känner sig som några förhandlare och vill hänga med, så jag laddar själv i stället.

För att ha något att jämföra med ringde jag också en "vanlig" lackfirma i en av de näraliggande städerna (tog numret på Eniro).

Frågade vad han skulle ha för att lacka mina originalkjolar samt ögonlock och hajfena om jag lämnade in delarna löst, och hur lång tid det skulle ta att få dem...

"Räkna med 2000-3000 kronor, eller, med smådelarna också... säg cirka 3000 kronor. Det är klart på några dagar. Då är det med klarlack och allt..."

FAN, FAN, FAN! VARFÖR tog jag inte ett sånt alternativ från början eller?! Ibland är man jävligt dum!!! sad

Får se om otåligheten slår till i helgen och jag åker dit med firmans kostnadsförslag och våra mail som stöd, eller om jag avvaktar tills jag fått kontakt med konsumentvägledaren.

Men det blir inte en spänn till. Och sabbar han grejorna eller blir hotfull polisanmäler jag honom banne mig!

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
fredda_king Fotograf
3 oktober 2008 · 1 319 Inlägg

verkar inte vara nå bra kille den där lackeraren.. hoppas det löser sig med det.
(har suttit och läst hela tråde nu:) kul läsning) mvh Fredrik

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
-Akerfeldt-
3 oktober 2008 · 2 638 Inlägg

Har också kollat igenom tråden, hoppas att det löser sig för dig med lackeraren. Inte kul när det drar ut på tiden och aldrig blir ordentligt gjort.
Lycka till fortsättningsvis med bilen och projektet smile

Smajly
3 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Sicken jädra idiot den dära "hittepålackeraren" du hittat..
Han kan för sjutton inte ta betalt när han gör reklamation.. Lackerare my ass.
Bara en hobbysnubbe som gör sig svarta pengar o lackar hemma i garaget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang