Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 407 822 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
MrLego Volvonörd
6 oktober 2008 · 1 187 Inlägg

Jag hoppas verkligen att han tar sitt förnuft till fånga och ger dej sakerna idag, ta med dej ett gäng polare och åk dit och hämta dem idag, sen så säger du att du vill ha reseersättning för detta "lidande" och farande fram - tillbaka för att få se dåligt lackade saker. Sen antar jag att du kommer att byta lackerare... wink Nåja ha en bra/underbar dag nu iaf.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
båge montör och hobby mekaniker
6 oktober 2008 · 2 672 Inlägg

ja dra dit idag innan han åker i morgon med en eller två, tre polare å hämta sakerna! och kräv som sagt reseersättning av honom, men försök ta det idag så han kanske mår lite sämmre av sitt samvete å sånt, när han är borta! men hoppas delarna är bra nu iaf! annars jävlar!

Edit: glömde ju skriva det positiva jag tänkte också tongue blev grymm skillnad med alla småsakerna du gjort! smile bara att fortsätta smile

Senast redigerat av båge (6 oktober 2008)

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
6 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Jahapp.

Jag har FÖRSÖKT hämta grejor idag. Det har inte gått...

Mailade en förfrågan vid lunch om när han var hemma, och skickade sedan SMS också.

***

SMS 6 oktober 2008 från Ellen:

Hej. När finns du hemma idag? Tänkte försöka få ihop det så jag kan hämta delarna. Mvh Ellen

***

SMS 6 oktober 2008 från Robban:

Ikväll klockan åtta

***

SMS 6 oktober 2008 från Ellen:

Oj det var sent. Behöver få min sjuåring i säng och få körhjälp för jag är inte i skick att mörkerköra. Hur dags åker du i morgon då?

***

SMS 6 oktober 2008 från Robban:

Jag sänder ett SMS när jag kommer hem

***

Sedan hände inget mer, så vid nio skickade jag följande SMS:

***

SMS 6 oktober 2008 från Ellen:

Nu lägger jag dottern och avbokar chauffören. Hur dags åker du i morgon?

***

SMS 6 oktober 2008 från Robban:

Finns folk hemma hela dagen.

***

Måste ju bara tacka för allt stöd ni ger mig här, det är värdefullt, och förhoppningsvis klarar jag av att stå på mig när delarna ska hämtas. Idag hade Seth möjlighet att hänga med, nu får vi se om jag kan få ihop det så jag kan ta mig iväg i morgon. Är egentligen bokad på förmiddagen (Stödteamet kommer och hämtar mig för att handla mat) men det kan jag avboka om det behövs. Om jag kan ta mig iväg och handla på annat sätt alltså... smile

Är hur som helst förberedd med alla mailen utskrivna och i ordning, och dessutom en sammanfattning där jag noterat det jag ska använda som argument tänkte jag: Avtalat pris och specat vilket arbete och material som avses, avvikelse på 15 procent enligt konsumentrådgivaren, när vad har skett och vad andra firmor lämnat för offerter på samma arbete.

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Jahapp. Nytt mail nu då.... Känns ju lätt att hämta grejor. Ska tilläggas att det är sju mil enkel resa...

***

7/10 2008:

Hej Mona är hemma till och ifrån idag och vi åker klockan 1400 idag och kommer hem igen den17/10.
Är inte Mona hemma när du kommer om du kommer idag så får du vänta.

MVH! Robban

***

Stödteamet hämtar mig för mathandling vid 10.30 och då är vi hemma igen strax efter 12, nu ska jag snart iväg med Embla till skolan, och sedan ska hon hämtas igen 14.20... Det betyder... att om jag äter i bilen SKULLE jag kunna chansa på att NÅGON är hemma runt ett och sedan stressa som ett russin tillbaka till Emblas skola.... Det är ju liksom en och en halv timme som går åt...

// Ellen *trött, grinig och less*

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
MrLego Volvonörd
7 oktober 2008 · 1 187 Inlägg

Mmm jag skulle skriva ett mail tillbaka om att nån inte är hemma vid 13 så kommer det en anmälan av nåt slag... Kan man göra så? Ja jag vet inte men kanske en polisanmälan för utebliven leverans av varor lr nå liknande. Ta kontakt med konsumentvägledningen igen å visa dem mailet å fråga vad du ska göra.... kanske enklaste sättet....?!?!?

Hoppas att det löser sig iaf snarast nu för dej..

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Droors
7 oktober 2008 · 811 Inlägg

fy fan va tråkigt. man blir ju fan irriterad själv på hobbylackeraren. om du redan har betalat arbetet från grunden så är det bara att åka och hämta grejerna och inte ge honom en spänn extra och säga att man tar grejerna till en seriös lackerare.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Ja... Nu blir det polisanmälan om inget oväntat inträffar.

Fick ihop ett SMS förut, och skickade det:

***

SMS 7 oktober 2008 från Ellen:

Kan du lägga ut sakerna så ordnar jag med hämtning under dagen. Kan inte ordna chaufför och chansa med risk att ingen är hemma när jag kommer. Mvh Ellen

***

Det gick en stund och sen ringde han upp och var måttligt irriterad. Vaddå lägga ut? Det följde en lång, ilsken utläggning. Han kunde ju inte ta ansvar för mina delar, och för den delen tänkte han minsann inte släppa några delar utan att först få pengar i handen...

Där brast jag. Upplyste honom om att jag väntat i fyra månader på mina delar, att jag behövde få hem dem och (efter mer otrevliga mothugg från honom) berättade att jag hela dagen i går haft folk stått på "standby" och väntat på att han skulle höra av sig. Påminde om att jag igår fått besked om att jag kunde komma när som helst under dagen idag och att jag hade svårt att få ihop det här. När han började prata om att jag försökte blåsa honom och att han minsann inte gick på vad som helst kunde jag inte hålla mig.

Jag sa att jag betalat 2700 kronor mot vår första överenskommelse som gällde 1500-2000 kronor. Han högg emot med att det minsann gällde solidlack och inte klarlack och sådant. Erbjöd mig att läsa innantill ur hans eget mail till mig där han skrivit att klarlacken ingick, då tyckte han inte jag behövde hämta några delar om det var på det viset.

När jag sa då sa att jag skulle prata med konsumentvägledaren slängde han luren i örat på mig!

Var så arg att jag skakade och mådde illa!

***

Fick en väninna att ringa mig och lunga ner mig lite, och lyckades först få iväg ett mail till honom, hans eget mail till mig där han skriver "Pris lite beroende på hur delarna ser ut men runt 1500-2000 beroende på lack, då ingår slipning slipgrund slipning av den eventuell spackling och lack med klarlack."

Sedan lyckades jag också få ordning på ett SMS:

***

SMS 7 oktober 2008 från Ellen:

Har mailat över ditt prisförslag så du kan se vad du lovat. Priset får öka med 15 procent enligt Konsumentvägledaren som rekommenderar mig att göra polisanmälan om jag inte får mina delar i gott skick omgående. Mvh Ellen

***

Sedan kom stödteamet och vi har varit och handlat men han har inte hört av sig mer. Vet att han åker klockan 14.00 idag, och har han inte hört av sig innan dess blir det polisanmälan, det verkar vara det enda gångbara.

Vad tror ni, tar de tag i ett sånt här ärende eller läggs det bara ner? Finns en rimlig chans att jag får mina delar?

Kramar // Ellen

Senast redigerat av Vivendi (7 oktober 2008)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Hoevding Withlimb
7 oktober 2008 · 210 Inlägg

Om det finns ett pris som ni båda kommit överens om och han har avvikit från den med mer än de där 15 procenten så kan du bussa KV(konsumentverket) på honom. Om du kan visa upp alla mail och liknande och vad ni har kommit överens om så lär han nog få det tufft att slingra sig från det. När han åker iväg i två veckor nu så har du ju tid att i lugn och ro styra upp det med polisanmälningar och KV och liknande.

Hoppas att det löser sig för dig.

105hk rent vansinne!
airflow Avstängd
7 oktober 2008 · 653 Inlägg

Nu blir fan jag också irriterad, asså rent ut sagt, vilken jävla IDIOT den snubben är mad
Bara driv det vidare tills du får rätt !

Jag har rätt i vad jag än säger.
Coffen Håltagare
7 oktober 2008 · 239 Inlägg

vilken jävla idiot.. bara att ta kontakt med Konsumentverket o lägg en Polisanmälan..

MrLego Volvonörd
7 oktober 2008 · 1 187 Inlägg

Har du fått nå delar från den där #!%¤%&/*^ lackeraren? Om inte så skulle jag ringa polis å hemvärn å alla jag känner för att åka dit å hämta hem dina saker... Skulle vara roligt å se hans min när det kommer nåt från polis eller KV som sagt var. Nä stå på dej å hämta dina saker så blir det lite lättare nu snart....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
7 oktober 2008 · 447 Inlägg

Allvarligt.. jag har inte följt tråden jättenoga.. men nu när jag har läst dina sista inlägg så blir jag förbannad på riktigt!! :@ Vet att det är jobbigt, men gör som dom andra säger. Driv det vidare bara. Han ska fan få smaka på verkligheten!

Ont om hästkrafter är det gott om.
Smajly
7 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Kan man inte göra anmälan på blocket.se också.. så att han inte får annonsera sina "tjänster" längre och blir avstängd..
Ska han vara på de viset e de lika bra o göra de surt för honom.. Står väl nått med anmäl längst ner på annonssidan..

Addy
7 oktober 2008 · 79 Inlägg

skitintressant "blogg". synd bara på lackeraren, är nyfiken på fortsättningen. Keep up the good work!

Rallyhalle
7 oktober 2008 · 4 299 Inlägg

Nästan så att du skulle ta o lägga upp namnet här på han så vi vet vem fan den där Idioten är mad

Hur i helvete tänker vissa, o hur kan man hålla på me sånt utan att läsa vad de e för regler som gäller. För de har han ju uppenbarligen inte gjort, o sen säga att saker ingår o sen säga att han ska ha betalt för de! Nää jag blir riktigt jävla sur på sånt där mad Hade jag bott lite närmare hade jag lätt följt me dig dit o sett till att du kunnat ta me dig dina grejer... E de nått jag inte gillar så e de sånna idioter!

//Jacob

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Det har kommit några mail under dagen, men jag blev ju hämtad vid halvelva och hämtade sedan Embla strax efter två så jag har inte gjort något åt dem. Ser förresten inte vad jag skulle göra. Han vill fortfarande ha betalt för saker jag inte tycker han ska ha betalt för:

***

Mail 7 oktober 2008 från Robban

Pris lite beroende på hur delarna ser ut men runt 1500-2000 beroende på lack.

Hej här har du orginalmeddelandet från mig. Priset är runt 1500-2000 beronde på hur delarna ser ut och beroende på lack. Du valde en solidlack och delarna fick jag lacka två ggr med grundlack. Bara plastgrund, grundfärg, färg o klarlack till dina delar kostar 2000 kr så jag får för allt arbete bara 900 o då har jag laggt över 25 timmar på dina delar. Nu är de lacka o klara o det enda du behöver betala är klarlacken inget för arbetet eller resorna.

Så se till att det dyker upp någon med 400 kr inna klockan 1400 så är delarna dina IDAG om inte så får de vänta tilla du kan komma efter den 17/10. Du skall inte försöka blåsa mig på min 400 kr genom att jag skall lägga ut delarna o att du kan komma o hämta dem o blåsa mig på mina pengar som jag laggt ut för att få dem i lackerat skick.

MVH! Robban

Att det tagit tid beror på att jag inte fått möjligheten att komma intill i lackboxen o då det vart ledigt så har jag inte kunnat, du är sjuk o det har jag också varit. Du skall inte vara oförskämd i telefon när jag försökt hjälpa dig med att få en lack på dina delar, att det kostar 2900 totalt är inte dyrt på något vis enligt lackeraren.

***

Mail 7 oktober 2007

Hej igen.

Det är så att du glömmer av att du också köpt färg och övriga grundlacker som ingår i detta pris o detta finna inte med i mailet.
Titta krast på det. I mailet står inget om hur dina delar såg ut, imailet finns inget om färgerna du köpt till utöver.
Du har betalat 2500 kr och då har du betalat mellan 600-650 kr för färgburkarna du fått med således så har du betalat 1900 kr för lack o arbete, nu tillstötte problem o jag har fixat det men fått betala 400 kr för klarlacken det är den enda kostaden du behöver betala. Inget för problemet som jag löst. Att ringa konsumentvägledare eller göra en polisanmälan hjälper tyvärr inte, du måste ändå betala 400 kr fö4r att få ut dina delar. Jag kan hjälpa dig med att lämna delarna till den du känner i Saleby när jag passerar där i eftermiddag men då måste han/hon betala 400 kr för att jag skall kunna lämna ut delarna.

MVH! Robban

***

Mail 7 oktober 2007

Sänder över ett packet till dig när jag kommer hem o då ligger alla prylarna i packetet. Jag tar då inget ansvar över hur de ser ut då de kommer fram, det får posten göra. Du får då lösa packetet med 400 så står jag för frakten.

MVH! Robban

***

Lika bra jag kommenterar det han skriver lite också. Till att börja med är jag inte alls med i hans matte, 2 900 totalt förstår jag inte alls?! Har ju betalat 2 700 första gången jag hämtade delarna, plus 500 för sprayfärgerna (en burk etsande grundfärg och en burk täcklack i bilens färg). Och nu vill han som sagt ha 400 kronor till.

Jag har uttryckligen beställt tvåkomponents riktig lack i det första mailet, så vad han menar med att jag skulle ha solidlack vet jag inte.

Packar han allt i en låda och skickar den mot att jag måste lösa ut den måste det väl ändå vara egenmäktigt förfarande?! Jag har ju redan betalat mer än nog. Problemet är att han inte är ett dugg sugen på att lyssna på mina förklaringar och nå en vettig lösning.

Har nu gått igenom ALLA mail och SMS, samt skrivit en kortare sammanfattning av ärendet. Har även läst konsumentköplagen. Problemet jag har är att jag inte vet om han är företagare eller inte, tog för givet att han var det när han annonserat ut tjänsten på Blocket.

I morgon försöker jag kontakta konsumentvägledaren i min kommun för att se om hon kan hjälpa mig med en anmälan.

Kramar // Ellen *extremt trött*

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Muninet
7 oktober 2008 · 769 Inlägg

Fy fasen vilken typ och så har han mage att försöka anklaga dig för att blåsa honom på pengar! Vem försöker blåsa vem egentligen ? Stå på dig, prata med konsumentvägledaren samt polismyndigheten och se hur dom kan hjälpa dig att lösa problemet!

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Hasselstrom
7 oktober 2008 · 796 Inlägg

finns idioter till allt.. hoppas de löser sig för dej!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
GurraG INGET ANNAT!!
8 oktober 2008 · 1 725 Inlägg

Usch blir fan förbannad här nu.. vilken jävla klåpare som tar betalt ännu en gång för att han gjort ett dåligt arbete och måste göra om det, har även tagit sjukt lång tid och har sedan mage att hålla på så som han gör.. Du ska INTE betala en krona till åt honom..

Stå på dig och driv igenom detta nu.. Du har rätt, gäller bara att få denna idiot och inse det!
Hade jag bott närmare hade jag gärna varit en av dom som åkt med dig dit..


Personligen i denna situation hade jag nog aldrig klarat hålla lugnet så som du gjort och hade nog nästan tagit lagen i egna händer

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
8 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Idag har jag mailat över allt material till Konsumentvägledaren. Det var var Polisen föreslog när jag pratade med dem.

Vid kontroll med Skatteverket har det visat sig att lackeraren enbart är att betrakta som privatperson, finns ingen F-skattsedel och heller inga uppgifter om att han haft inkomster av näringsverksamhet eller hobbyverksamhet.

Det innebär att han inte måste följa konsumenttjänstlagen som han hade behövt som företagare.

Och det kan bli ett problem.

Det finns en risk att jag måste betala för att få mina delar. Å andra sidan är det kanske egenmäktigt förfarande, det han sysslar med nu. Och det finns fortfarande möjlighet att stämma honom och begära upprättelse, vilket jag givetvis får bekosta själv. Innan jag gör det vill jag ha mer kunskaper om hur liknande fall utvecklats i rätten.

Till att börja med ska i alla fall Konsumentvägledaren sätta sig in i ärendet och titta igenom alla handlingar (en kort sammanfattning, fullständig skriftväxling samt annonsen från Blocket) och diskutera lite med sina kollegor för att se vilka möjligheter som finns och vad som verkar vara de vettigaste åtgärderna.

Hon hör av sig när hon gjort det. Vilket jag ser fram emot. Tills dess försöker jag tänka så lite som möjligt på den här trista historien.

Jag har förresten räknat ut att delarna han har kvar (alla fyra hörnen till kjolarna, ögonlocken och hajfeneantennen) kostar 1 619 kronor att skaffa nya, plus frakt och sådant då. Och då behöver de lackas igen också.

Kramar / Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang