Myter inom bilvärlden,fyll på med era!

Muttley
6 oktober 2008 ·

Sokrates skrev:

tkd_rille skrev:

Sokrates skrev:
Jg har aldrig hört talas om att någon dött av att svetsa i en bensintank från en bil av en s.k. "explosion".
Därmed inte sagt att det är ofarligt, finns en orsak att vissa tankar kontrolleras,,,,
/Tommy.

för att de som svetsar i en bensintank är utbildade och lärda att man alltid rengör tanken ordentligt innan man börjar sätta svetsen i tanken, man måste vara säker på att tanken är gasfri.

*LOL*

/T.

eller du svetsar i en tank när du har gaser kvar i den?.

men iallafall var diskussionen om det klart. jag har sett de med egna ögon och många andra med. synd jag inte filmade in det med.

Sokrates Eliminator
6 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

En annan myt kanske nämnd tidigare är att det är så enkelt och
ger så mycket hästar att konvertera till E85.
Pratade med de som kör Camaro Cup bilarna som är konverterade till E85.
De hittade "bara" 17 Hkr, då snackar vi inte garageuppfartsmeckande.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
kolvas
6 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Sokrates skrev:

tkd_rille skrev:

Sokrates skrev:
Jg har aldrig hört talas om att någon dött av att svetsa i en bensintank från en bil av en s.k. "explosion".
Därmed inte sagt att det är ofarligt, finns en orsak att vissa tankar kontrolleras,,,,
/Tommy.

för att de som svetsar i en bensintank är utbildade och lärda att man alltid rengör tanken ordentligt innan man börjar sätta svetsen i tanken, man måste vara säker på att tanken är gasfri.

*LOL*

/T.

har läst erat käbbel fram och tillbaka och NEJ!!!! En bil exploderar inte som i filmer, man ska ha ganska extrem otur om man lyckas få till en perfekt antänding i en bensintank så den exploderar, dessutom så är många tankar idag utav plast vilket gör att plasten smälter och bensinen rinner ut.

Det är stor skillnad mellan VOFF & POFF!

Prova att tända en tändsticka och släpp ner den i en tom bensindunk, det säger kanske VOFF men inte POFF.
Har för mig att det är ca 5ml bensin i ett 200liters fat för att få till ett POFF allt annat är antingen för magert eller för fett och vid magert blir det inte ens VOFF men vid för fett så blir det VOFF

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Guldfinger Civ.Ing.
6 oktober 2008 · 70 Inlägg

blacken skrev:

Fritz_Jarhald skrev:

brk skrev:
att volvo 740/940 är en säker bil, är en myt idag...

Visst, en gång i tiden ansågs den att vara säker, men idag står den sig inte bra!

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Ta en titt där bara smile

ser ingen motor i 940in har den försvunnit så långt bak heller hade dom ingen i? hade dom ingen motor i så har ju renaulten en djävulsk fördel , för den absorberar en hel del av kraften. bara en tanke jag fick när jag såg filmen hmm

Den står lite "högt" fram också tycker jag.. ( om man ser till avståndet mella skärmkanten och framhjulet..)

Ingen motor, inga motorstag, ingen växellåda osv. Många saker som skulle fördelat energin. Dessutom extra vikt som skulle legat renaulten i fatet.

kolvas
6 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Guldfinger skrev:

blacken skrev:

Fritz_Jarhald skrev:

ser ingen motor i 940in har den försvunnit så långt bak heller hade dom ingen i? hade dom ingen motor i så har ju renaulten en djävulsk fördel , för den absorberar en hel del av kraften. bara en tanke jag fick när jag såg filmen hmm

Den står lite "högt" fram också tycker jag.. ( om man ser till avståndet mella skärmkanten och framhjulet..)

Ingen motor, inga motorstag, ingen växellåda osv. Många saker som skulle fördelat energin. Dessutom extra vikt som skulle legat renaulten i fatet.

titta på filmen riktigt noggrant så ser ni att det sitter en motor men den ligger pressad mot vänster fjäderbenstorn och torpeden, man ser det precis innan han sträcker handen framför kameran efter slowmotion-bilderna.

Renaulten är däremot betydligt nyare, jämför en 940 och en Renault 19 från 1991 istället så blir nog resultatet annorlunda...

Man får ju samma resultat om man krocktestar en Ford Sierra vs. Renault 4, skiljer det 10 år mellan bilarna så är ju till 99% den nyaste bilen den säkraste

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
6 oktober 2008 ·

kolvas skrev:

Guldfinger skrev:

blacken skrev:

Den står lite "högt" fram också tycker jag.. ( om man ser till avståndet mella skärmkanten och framhjulet..)

Ingen motor, inga motorstag, ingen växellåda osv. Många saker som skulle fördelat energin. Dessutom extra vikt som skulle legat renaulten i fatet.

titta på filmen riktigt noggrant så ser ni att det sitter en motor men den ligger pressad mot vänster fjäderbenstorn och torpeden, man ser det precis innan han sträcker handen framför kameran efter slowmotion-bilderna.

Renaulten är däremot betydligt nyare, jämför en 940 och en Renault 19 från 1991 istället så blir nog resultatet annorlunda...

Man får ju samma resultat om man krocktestar en Ford Sierra vs. Renault 4, skiljer det 10 år mellan bilarna så är ju till 99% den nyaste bilen den säkraste

Men man blir lite nyfiken hur det skulle bli ifall dom hade gjort en "head on" kollision istället för en offset kollision. Eller tagit en Saab 99/900 og istället..

Muttley
6 oktober 2008 ·

kolvas skrev:

Sokrates skrev:

tkd_rille skrev:

för att de som svetsar i en bensintank är utbildade och lärda att man alltid rengör tanken ordentligt innan man börjar sätta svetsen i tanken, man måste vara säker på att tanken är gasfri.

*LOL*

/T.

har läst erat käbbel fram och tillbaka och NEJ!!!! En bil exploderar inte som i filmer, man ska ha ganska extrem otur om man lyckas få till en perfekt antänding i en bensintank så den exploderar, dessutom så är många tankar idag utav plast vilket gör att plasten smälter och bensinen rinner ut.

Det är stor skillnad mellan VOFF & POFF!

Prova att tända en tändsticka och släpp ner den i en tom bensindunk, det säger kanske VOFF men inte POFF.
Har för mig att det är ca 5ml bensin i ett 200liters fat för att få till ett POFF allt annat är antingen för magert eller för fett och vid magert blir det inte ens VOFF men vid för fett så blir det VOFF

voff säger hundar.

de säger PANG jättehögt när en tank exploderar, vi har inte diskuterat att de är själva bilen som exploderar utan själva tanken. för mig som faktiskt har sett de i verkligheten så vet jag att de sade PANG PANG JÄTTEHÖGt smile
och detta var på en nyare jeep, vad de har för tank vet inte jag, men antagligen plåttank då ?.
men de blir ju inte en sjukt stor eldsvåda som i amerikanska filmer.

kolvas
6 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

tkd_rille skrev:

kolvas skrev:

Sokrates skrev:

*LOL*

/T.

har läst erat käbbel fram och tillbaka och NEJ!!!! En bil exploderar inte som i filmer, man ska ha ganska extrem otur om man lyckas få till en perfekt antänding i en bensintank så den exploderar, dessutom så är många tankar idag utav plast vilket gör att plasten smälter och bensinen rinner ut.

Det är stor skillnad mellan VOFF & POFF!

Prova att tända en tändsticka och släpp ner den i en tom bensindunk, det säger kanske VOFF men inte POFF.
Har för mig att det är ca 5ml bensin i ett 200liters fat för att få till ett POFF allt annat är antingen för magert eller för fett och vid magert blir det inte ens VOFF men vid för fett så blir det VOFF

voff säger hundar.

de säger PANG jättehögt när en tank exploderar, vi har inte diskuterat att de är själva bilen som exploderar utan själva tanken. för mig som faktiskt har sett de i verkligheten så vet jag att de sade PANG PANG JÄTTEHÖGt smile
och detta var på en nyare jeep, vad de har för tank vet inte jag, men antagligen plåttank då ?.
men de blir ju inte en sjukt stor eldsvåda som i amerikanska filmer.

Då var nog det undantaget som bekräftar reglen... när mina kusiner bilverkstad brann med 3 st bilar där inne så exploderade däcken men inte någon bensintank.
När en kompis bil började brinna så exploderade inte den tanken heller...
enligt en bekant som är brandman så har han aldrig varit med om en bensintank som exploderat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Muttley
6 oktober 2008 ·

nog om voff poff och tjoffs,

en myt är att de är skitcoolt att köra framför stationer där de är mycket folk och dumpa med sin stora dumpventil men lilla motor :L)var en som sade de smile

jag anser att måste man köra och dumpa högt framför småbrudar så har man inte någon charm utan sin bil wink

MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
7 oktober 2008 · 162 Inlägg

tkd_rille skrev:
nog om voff poff och tjoffs,

en myt är att de är skitcoolt att köra framför stationer där de är mycket folk och dumpa med sin stora dumpventil men lilla motor :L)var en som sade de smile

jag anser att måste man köra och dumpa högt framför småbrudar så har man inte någon charm utan sin bil wink

Jag har dumpventil,Jag är charmig med, även utan min bil.

Nog snackat nu.

Detta inlägget var faktiskt det bästa du gjort i denna tråden.

Tack för att ni lagt ner med "bensinkriget" det var ju inte dag för sent.

En ny myt att leka lite med:

Detta är det senaste jag letat upp på nätet.
"STOR" vinge på bakluckan på en framhjuldriven bil,gör att man får mera downforce och kan köra hårdare.

Kul va?

Fyll på med era tankar kring detta.

Jag säger:
-"Ingen vinge på framhjulsdrivna fordon tackar,man vill ju inte minska greppet på drivet..!

Mvh.Micke

Senast redigerat av MickeMys (7 oktober 2008)

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
Lowenhart fälg fantast
7 oktober 2008 · 1 086 Inlägg

kop bmw

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
KimVsWorld Mästare
7 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Lowenhart skrev:
kop bmw

vasaru?

MickeMys skrev:
Tack för att ni lagt ner med "bensinkriget" det var ju inte dag för sent.

En ny myt att leka lite med:

Detta är det senaste jag letat upp på nätet.
"STOR" vinge på bakluckan på en framhjuldriven bil,gör att man får mera downforce och kan köra hårdare.

Kul va?

Fyll på med era tankar kring detta.

Jag säger:
-"Ingen vinge på framhjulsdrivna fordon tackar,man vill ju inte minska greppet på drivet..!

Mvh.Micke

Det kanske skulle kunna vara nåt ifall man ska spinna loss...

Senast redigerat av KimVsWorld (7 oktober 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
kolvas
7 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

MickeMys skrev:

tkd_rille skrev:
nog om voff poff och tjoffs,

en myt är att de är skitcoolt att köra framför stationer där de är mycket folk och dumpa med sin stora dumpventil men lilla motor :L)var en som sade de smile

jag anser att måste man köra och dumpa högt framför småbrudar så har man inte någon charm utan sin bil wink

Jag har dumpventil,Jag är charmig med, även utan min bil.

Nog snackat nu.

Detta inlägget var faktiskt det bästa du gjort i denna tråden.

Tack för att ni lagt ner med "bensinkriget" det var ju inte dag för sent.

En ny myt att leka lite med:

Detta är det senaste jag letat upp på nätet.
"STOR" vinge på bakluckan på en framhjuldriven bil,gör att man får mera downforce och kan köra hårdare.

Kul va?

Fyll på med era tankar kring detta.

Jag säger:
-"Ingen vinge på framhjulsdrivna fordon tackar,man vill ju inte minska greppet på drivet..!

Mvh.Micke

Sorry, håller inte med dig, i kurvtagning behövs mera downforce både ak och fram, framhjulsdrivna bilar har en tendens att bli framtunga. Se på WTCC bilarna så har dom vinge

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
7 oktober 2008 · 162 Inlägg

kolvas skrev:

MickeMys skrev:

tkd_rille skrev:
nog om voff poff och tjoffs,

en myt är att de är skitcoolt att köra framför stationer där de är mycket folk och dumpa med sin stora dumpventil men lilla motor :L)var en som sade de smile

jag anser att måste man köra och dumpa högt framför småbrudar så har man inte någon charm utan sin bil wink

Jag har dumpventil,Jag är charmig med, även utan min bil.

Nog snackat nu.

Detta inlägget var faktiskt det bästa du gjort i denna tråden.

Tack för att ni lagt ner med "bensinkriget" det var ju inte dag för sent.

En ny myt att leka lite med:

Detta är det senaste jag letat upp på nätet.
"STOR" vinge på bakluckan på en framhjuldriven bil,gör att man får mera downforce och kan köra hårdare.

Kul va?

Fyll på med era tankar kring detta.

Jag säger:
-"Ingen vinge på framhjulsdrivna fordon tackar,man vill ju inte minska greppet på drivet..!

Mvh.Micke

Sorry, håller inte med dig, i kurvtagning behövs mera downforce både ak och fram, framhjulsdrivna bilar har en tendens att bli framtunga. Se på WTCC bilarna så har dom vinge

Jag håller med dig med,MEN, ser man till deras aggresiva hjulinställningar, samt splitters och frontläpparna som också bidrar till att öka stabiliteten på kurvtagningen,så blir det en annan kaka.
Vi har ju till exempel Le Mans i år där, en av bilarna blev av med frontläppen och genast började tappa tid på grund av att de fick lite mera understyrning.(OBS detta på en bakhjulsdriven Corvette nu OBS,men ändå)

Såg du undanmanöverna i trafikmagasinet? (då det fanns) mellan en "standard" Nissan Primera och en STCC Primera, det var stor skillnad på en annpassad bil och en standard bil.
"Standard" Nissan klippte konerna vid 60 nåt, STCC Nissan inte ens i närheten av konerna i 90 knyck.

Jag pratar just nu på gatbilar som inte har dessa "baninställningar" Utan man kan ju säga att vingen hjälper en framhjulsdriven vanlig gatbil med vinge att få lite bättre vattenplaningsmöjligheter bara..

Sedan kan jag inte annat än säga att det är snyggt med vingarna på bilarna.
Man gör som man vill,jag vill tacka för att vi startat en annan myt att snacka om ....!


Ha det bäst
Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
kolvas
8 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

MickeMys skrev:
Jag håller med dig med,MEN, ser man till deras aggresiva hjulinställningar, samt splitters och frontläpparna som också bidrar till att öka stabiliteten på kurvtagningen,så blir det en annan kaka.
Vi har ju till exempel Le Mans i år där, en av bilarna blev av med frontläppen och genast började tappa tid på grund av att de fick lite mera understyrning.(OBS detta på en bakhjulsdriven Corvette nu OBS,men ändå)

Såg du undanmanöverna i trafikmagasinet? (då det fanns) mellan en "standard" Nissan Primera och en STCC Primera, det var stor skillnad på en annpassad bil och en standard bil.
"Standard" Nissan klippte konerna vid 60 nåt, STCC Nissan inte ens i närheten av konerna i 90 knyck.

Jag pratar just nu på gatbilar som inte har dessa "baninställningar" Utan man kan ju säga att vingen hjälper en framhjulsdriven vanlig gatbil med vinge att få lite bättre vattenplaningsmöjligheter bara..

Sedan kan jag inte annat än säga att det är snyggt med vingarna på bilarna.
Man gör som man vill,jag vill tacka för att vi startat en annan myt att snacka om ....!


Ha det bäst
Mvh.Micke

På vanlig väg använder man ju inte mer än kanske 5-10% av en normalbils prestanda så då behövs ju absolut inte någon vinge å inga 17" R-däck heller...

Ifall man kör lite hårdare och beroende på bil så hjälper vingen även på en framhjulsdriven, min gamle Kadett betedde sig ganska otäckt i hårda inbromsningar och hård kurvtagning men så kom jag över en ful stor plastvinge ala Cosworth och hängde dit och det blev en klar förbättring.

ang. vattenplaningen så är nog däcken betydligt viktigare än en vinge, sen beror det ju på tillfällighet när vattenplaningen kommer, vid inbromsning vill jag ha mer tryck på bakänden när det är blött än vid torrt väglag och tvärtom vid acceralation

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ironhead volvoraggare
8 oktober 2008 · 4 776 Inlägg

påpekar lite me det där med bensintankar.  min ena morbror skulle svetsa i en tank till en gammal 140 visserligen hällde han vatten i tanken men tanken small när han satte lågan i tanken så helt ofarligt är det inte

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang