Konstigt pip ur högtalarna i samband med att man gasar!? (saab 93og)

Zargon
17 augusti 2008 · 25 Inlägg

hej, jag har precis slutfört mitt ljudbygge i bilen.

men nu har jag ett litet konstigt problem, det tjuter ett ganska högfrekvent ljud ur alla högtalare i bilen, och värre blev det när jag kopplade in baslådan (antagligen för att det är en större högtalare)

men vad kan det bero på, och hur kan jag felsöka. stereo-bygget ser ut som följer om det kan hjälpa

Orginalstereo -> 4x lågnivå -> 4-kanals slutsteg som driver bakhögtalarna och basen direkt ur, sen en kabel till varsit delningsfilter, höger/vänster till dörrarna och instrumentpanelen.

ljudet är bara där efter jag startat motorn, men inte när bara tändnigen är påslagen, och blir värre ju mer jag gasar.

det första jag kom och tänka på va jordslinga, men borde det inte låta hela tiden då? ska testa med en galvanisk avskiljare någon dag.

tacksam för alla svar

Senast redigerat av Zargon (17 augusti 2008)

TT-Avant
17 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Testa sök funktionen här på garaget..finns massor av sånna trådar du har skapat.!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Jesprut Arbetslös CNC-Operatör
17 augusti 2008 · 218 Inlägg

har du dragit strömkabeln och lågnivån på samma sida ? eller remotekabeln och lågnivån på samma sida ? i så fall kan det vara generatorvinet du hör?

kolla gärna in min Projekttråd
Tiny_Rose
17 augusti 2008 · 17 Inlägg

Tjingeling!
Jag är ärligt inte speciellt hajj på det där med bilstereo, men ett tips är att kolla jordanslutningen. Kanske behövs det skrapas bort lite färg eller dyligt. smile

"Man skall se det positiva i det negativa & inte det negativa i det positiva"
Opel Vectra B "Skalman" (1997)
Volvo 142 "SurVolvon" (1973)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

Det kallas för generatorvin och anledningen att det bara hörs med tändningen på är ju att det bara är då generatorn snurrar tongue

Att det blir värre ju mer du gasar beror ju på att generatorn snurrar fortare = mer högfrekvent ju mer du gasar.

Som sagt, du har väl inte dragit både signal- och strömkablar på samma sida bilen ??

Och kolla även jorden.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Zargon
17 augusti 2008 · 25 Inlägg

ska jag va ärlig så har inte jag dragit lågnivån, men jag såg den inte när jag lyfte på listerna och kollade runt strömkabeln, och jag har för mig att jag såg den på högersidan, men remoten ligger ju tillsammans med lågnivån, de har han tom satt ihop, men det är väl ganska vanligt?

men kolla jorden alltså...
några andra saker som kan bidra?

Edit: föresten, någon med en 9-3a som kan tippsa om vart det är bäst att sätta jorden

Edit2: läste runt lite på forumet nu... det smäller även i mina högtalare när jag stänger av bilen, jag tror jag har läst mig till att det också är problem med jorden, stämmer det?

Senast redigerat av Zargon (17 augusti 2008)

Janneutanb
18 augusti 2008 · 7 272 Inlägg

Kan även vara att signaljorden i stereon är bränd.

Lonefox Bad music kills good sound
18 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Brains88 skrev:
Kan även vara att signaljorden i stereon är bränd.

På grund av........?

Jo.....dålig jord vilket får steget att söka jord alla vägar den kan...

Detta HAR varit uppe i många trådar....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Zargon
20 augusti 2008 · 25 Inlägg

ok, tack för svaren, jag va och prata med BRL idag, och de tippsade om att jag skulle jorda bakom baksätet i bältesfästena.

sagt och gjort:
http://img396.imageshack.us/img396/3064/dsc00332jb8.jpg
jag slipade även bort så jag va säker på att den fick kontakt direkt med metallen

det blev lite bättre, men det är långt ifrån borta, vad kan annars bidra?

jag funderade på dom här också, är det något som kan hjälpa?
http://www.kjell.com/content/media/imag … /24137.jpg ?

Janneutanb
20 augusti 2008 · 7 272 Inlägg

Tycker inte riktigt att det där ser ut som någon vidare jordpunkt.
Försök hitta någon som sitter direkt mot karossen.

Som den sitter nu så sitter den väl på ett slags gångjärn som gör att du kan vika sätena fram och bakåt, skulle då inte bli förvånad om det sitter lite fett mellan gångjärnet ner mot karossen och det är nog inte direkt bra för att leda ström.

Zargon
20 augusti 2008 · 25 Inlägg

jo, det kändes lite B, för den där plåten sitter ju inte direkt fast i någon balk, men han jag snacka med sa att det va en bra punkt

jag får försöka igen, tack för svaren iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang