Någon som vågat prova Biltemas "torra" högeffekt tändspole?

Big_JN
19 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

Som topic, nån som köpt denna och vet om den är bra?hmm

http://www.biltema.se/products/producti … emId=89447

INFO ifrån Biltema:

"Högeffektständspole
I nya torra utförandet (ej oljekyld) som har längre livslängd, högre effekt, samt är mindre och lättare att placera än konventionella spolar. Uteffekten är hela 36000 V vid 1000 rpm, 12 V ingångsspänning samt 20 °C"

Senast redigerat av Big_JN (19 augusti 2008)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 augusti 2008 · 2 252 Inlägg

fungerar säkert bra på typ mopeder och skotrar men tror inte den pallar en bil en längre tid

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Big_JN
19 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

The_Mechanic skrev:
fungerar säkert bra på typ mopeder och skotrar men tror inte den pallar en bil en längre tid

Återstår att se köpte och installerade en idag på XR4:an! Orkade fan att driva V6:an iallafall big_smile
Ska bli roligt att se hur länge den håller! tongue
Undrar mest om det finns någon som kört på en sån en längre tid?!

Nico-the-kid
19 augusti 2008 · 509 Inlägg

menar du biltema eller torra spolar rent allmänt?

The_Mechanic skrev:
fungerar säkert bra på typ mopeder och skotrar men tror inte den pallar en bil en längre tid

orange
19 augusti 2008 · 168 Inlägg

har man ingen aning om saker kanske man borde va tyst istället för att sitta och tycka? helt rätt att foska i det..

evilaudio
19 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

har just den spolen i min jetta GTX å den funkar kalas.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Losgard
19 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

Hur dåligt något än är så har du ju garanti på allt som säljs nytt i Sverige. Så att testa som du gjort är ju inga problem när det handlar om småpengar.
Fler borde testa Biltemas saker och släppa lite på "biltema-är-bara-skit"attityden så dom kanske märker att det är helt OK saker. big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Big_JN
19 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

evilaudio skrev:
har just den spolen i min jetta GTX å den funkar kalas.

Tackar, kört många mil med den eller?

evilaudio
19 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

Big_JN skrev:

evilaudio skrev:
har just den spolen i min jetta GTX å den funkar kalas.

Tackar, kört många mil med den eller?

njae men de har gått HÅRDA mil..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Big_JN
19 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

Losgard skrev:
Hur dåligt något än är så har du ju garanti på allt som säljs nytt i Sverige. Så att testa som du gjort är ju inga problem när det handlar om småpengar.
Fler borde testa Biltemas saker och släppa lite på "biltema-är-bara-skit"attityden så dom kanske märker att det är helt OK saker. big_smile

Håller med dig!
Skulle det sedan gå sönder brukar det bara röra sig om små pengar ändå ju!

evilaudio
19 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

Big_JN skrev:

Losgard skrev:
Hur dåligt något än är så har du ju garanti på allt som säljs nytt i Sverige. Så att testa som du gjort är ju inga problem när det handlar om småpengar.
Fler borde testa Biltemas saker och släppa lite på "biltema-är-bara-skit"attityden så dom kanske märker att det är helt OK saker. big_smile

Håller med dig!
Skulle det sedan gå sönder brukar det bara röra sig om små pengar ändå ju!

sen e de ju så att de e minst 2 års garanti så skulle den nu pajja så e de ju bara hämta en ny.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Big_JN
19 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

evilaudio skrev:

Big_JN skrev:

evilaudio skrev:
har just den spolen i min jetta GTX å den funkar kalas.

Tackar, kört många mil med den eller?

njae men de har gått HÅRDA mil..

Desto bättre! Pallar den med det så orkar den nog med en lågvarvig V6:a med! smile

Losgard
20 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

evilaudio skrev:

Big_JN skrev:

Losgard skrev:
Hur dåligt något än är så har du ju garanti på allt som säljs nytt i Sverige. Så att testa som du gjort är ju inga problem när det handlar om småpengar.
Fler borde testa Biltemas saker och släppa lite på "biltema-är-bara-skit"attityden så dom kanske märker att det är helt OK saker. big_smile

Håller med dig!
Skulle det sedan gå sönder brukar det bara röra sig om små pengar ändå ju!

sen e de ju så att de e minst 2 års garanti så skulle den nu pajja så e de ju bara hämta en ny.

Biltema är super på den fronten tycker jag, är det något som inte fungerar så är det aldrig några problem att få ut en ny del. Inte massa jobbiga frågor för att dom skall slingra sig som vissa andra företag.
Biltema har ju expanderat något sjukt på senare år dessutom, dom har ju verkligen allt nästan!
Sådana kedjor finns det ju inte många av, och inte med den servicen som Biltema erbjuder.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Celica89
20 augusti 2008 · 183 Inlägg

Låter intressant! Höjer den effekten märkbart till en celica om nån vågar utala sig om det:P?

luunggan
20 augusti 2008 · 956 Inlägg

Celica89 skrev:
Låter intressant! Höjer den effekten märkbart till en celica om nån vågar utala sig om det:P?

Att den skulle höja effekten tror jag ej, isånafall inte märkbart. Sen kanske den kan sänka soppaförbrukningen, fast inte heller det märkbart, iallafall inte på en originalmotor,

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Evil_90 +Uppfinnare+
20 augusti 2008 · 643 Inlägg

Jag hade en sån på min moppe tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
WilYawn Golle
20 augusti 2008 · 448 Inlägg

Celica89 skrev:
Låter intressant! Höjer den effekten märkbart till en celica om nån vågar utala sig om det:P?

INFO ifrån Biltema:

"Högeffektständspole
I nya torra utförandet (ej oljekyld) som har längre livslängd, högre effekt, samt är mindre och lättare att placera än konventionella spolar. Uteffekten är hela 36000 V vid 1000 rpm, 12 V ingångsspänning samt 20 °C"

Tror inte det är motoreffekten dom snackar om wink

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Celica89
20 augusti 2008 · 183 Inlägg

WilYawn skrev:

Celica89 skrev:
Låter intressant! Höjer den effekten märkbart till en celica om nån vågar utala sig om det:P?

INFO ifrån Biltema:

"Högeffektständspole
I nya torra utförandet (ej oljekyld) som har längre livslängd, högre effekt, samt är mindre och lättare att placera än konventionella spolar. Uteffekten är hela 36000 V vid 1000 rpm, 12 V ingångsspänning samt 20 °C"

Tror inte det är motoreffekten dom snackar om wink

Hehe nae men det stor att den ger högre effekt? Ställde upp tändningen på bilen och det gav ju trots allt märkbar effektökning! Därför jag funderade^^

Big_JN
20 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

Celica89 skrev:

WilYawn skrev:

Celica89 skrev:
Låter intressant! Höjer den effekten märkbart till en celica om nån vågar utala sig om det:P?

INFO ifrån Biltema:

"Högeffektständspole
I nya torra utförandet (ej oljekyld) som har längre livslängd, högre effekt, samt är mindre och lättare att placera än konventionella spolar. Uteffekten är hela 36000 V vid 1000 rpm, 12 V ingångsspänning samt 20 °C"

Tror inte det är motoreffekten dom snackar om wink

Hehe nae men det stor att den ger högre effekt? Ställde upp tändningen på bilen och det gav ju trots allt märkbar effektökning! Därför jag funderade^^

Den hjälper möjligtvis till med ökad förbränning då tändstiften får lite bättre gnista! Kan ge lite renare gång i motorn!

Edit: stavning

Senast redigerat av Big_JN (20 augusti 2008)

Freddaaan
17 maj 2009 · 7 Inlägg

Köpte denna Högeffektständspole och satte in i min valle och den brann upp efter en tid när jag hade tändningen på(utan att motorn gick) för höll på att tästa alla lysen med mera efter som den pågår renovering. blir den sådär varm bara för att jag inte har moton igång eller är det för att jag inte har brytarlöst system på den? ja menar för att spänningen laddar bara på hela tiden utan att något drar från den?
mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang