6861
Sök

Koppling av ström - 3 batterier. Hjälp

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 februari 2006
Trådstartare
Hej,

Vet inte riktigt hur jag ska koppla och dra strömmen till slutsteget nu när jag ska komplettera med batterin.

Jag har såhär idag:

Bilens +  ---> Säkring 80A  ---> Slutsteget.

Nu ska jag in med 2st extra Optima Gul i skuffen.

Man behöver väl inte säkra av mellan batterierna men jag behöver hjälp med kopplingen.

Min fundering:

Bilens +  ---> Optima1 +  ---> Optima2 +  ---> Säkring 80A  ---> Slutsteget.

Sedan behålla stegets nuvarande jordning och jorda de nya batterierna i samma punkt.

Nå.? Helt galet eller något rätt?

Är det något som kan påverka bilen (generatorn) negativt med 2 extra batterier?

Mycket tacksam för hjälp.

/Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

859 Inlägg
9 februari 2006
Hej.

Dra en 20-50mm2 kabel från generatorn. säkra av den max 40cm från generatorn. Sedan bör den gå till ett skiljerelä som drar när bilen starat(så att inte fram och bak-batterierna har kontakt när bilen står still). Bak vid Optimorna har du en säkring på samma kabel max 40cm från batterierna. Mellan optimorna behöver du ej säkra, utan koppla endast ihop dem paralellt med rejäl kabel och kabelsko. Jordpunkten bör vara väldigt bra om du skall jorda två batterier.

Se även till att generatorn är ordentligt jordad.

Vad kommer batterierna användas till?

MVH Theo

Martin 9-3 skrev:
Hej,

Vet inte riktigt hur jag ska koppla och dra strömmen till slutsteget nu när jag ska komplettera med batterin.

Jag har såhär idag:

Bilens +  ---> Säkring 80A  ---> Slutsteget.

Nu ska jag in med 2st extra Optima Gul i skuffen.

Man behöver väl inte säkra av mellan batterierna men jag behöver hjälp med kopplingen.

Min fundering:

Bilens +  ---> Optima1 +  ---> Optima2 +  ---> Säkring 80A  ---> Slutsteget.

Sedan behålla stegets nuvarande jordning och jorda de nya batterierna i samma punkt.

Nå.? Helt galet eller något rätt?

Är det något som kan påverka bilen (generatorn) negativt med 2 extra batterier?

Mycket tacksam för hjälp.

/Martin

2 655 Inlägg
9 februari 2006
Enklaste sättet är som följande:
Köp ett stort relä, (jag använder ett 180A tillslagsrelä, typ till extraljus), ta styrströmmen till relät från kabel till laddningslampan (D+ på generatorn). Sen så drar du stora matarkabeln ju grövre du drar så minskar du spänningsfallet till Optima batterierna. Rekommenderar 35-50mm2 kabel (om det är ca 4m mellan batterierna.
Du behöver inte säkra B+ kabeln på generatorn, snarare dra en grövre..

I skuffen så kopplar du in batterierna i serie (plus till plus), här ska du säkra av matarkabeln så nära batteriet som möjligt (det ena)..

Har gjort ett antal liknande installationer i ljudbilar och husbilar..

Lycka till

273 Inlägg
9 februari 2006
Streckkoden skrev:
I skuffen så kopplar du in batterierna i serie (plus till plus), här ska du säkra av matarkabeln så nära batteriet som möjligt (det ena)..

"Plus till plus" är inte i serie, utan parallell.

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson

859 Inlägg
9 februari 2006
Streckkoden skrev:
Enklaste sättet är som följande:
Köp ett stort relä, (jag använder ett 180A tillslagsrelä, typ till extraljus), ta styrströmmen till relät från kabel till laddningslampan (D+ på generatorn). Sen så drar du stora matarkabeln ju grövre du drar så minskar du spänningsfallet till Optima batterierna. Rekommenderar 35-50mm2 kabel (om det är ca 4m mellan batterierna.
Du behöver inte säkra B+ kabeln på generatorn, snarare dra en grövre..

Har gjort ett antal liknande installationer i ljudbilar och husbilar..

Lycka till

Nehepp, varför skulle man inte säkra fram för? Strömmen tar man ju direkt från generatorn och inte från frambatteriet.

20mm2 räcker egentligen gott och väl för dom 100?A hans generatror kan ge. Men naturligtvis är ju aldrig area fel.

2 655 Inlägg
9 februari 2006
Tar man direkt från generatorn så ska den oxå säkras av, det hänger ju på vilken sida på bilen som det är smidigast å dra kabeln genom kupén...
Om det är Saaben som han ska bygga i så lär det sitta en 120A generator... Sak samma men för 25mm2 funkar men ultimata ligger på 35-50mm2 i kabel diameter...

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 februari 2006
Trådstartare
Oj, Tack för alla svar.

Jag befarade nästan att det inte bara var till att koppla på originalbatteriet mm.
Jag hade tänkt mig att använda den redan dragna 21-kvadatskabeln som går bak i skuffen och steget idag.

Sedan sa han jag snackade med (försäljaren) och sen snackade en kompis också om att det bara var att parallellkoppla med sladdar bara.

Vad är fel i det och vad kan hända om man inte har relä mm utan bara kopplar ändå med nuvarande 21kvadrat???

/Martin

859 Inlägg
10 februari 2006
Streckkoden skrev:
Tar man direkt från generatorn så ska den oxå säkras av, det hänger ju på vilken sida på bilen som det är smidigast å dra kabeln genom kupén...
Om det är Saaben som han ska bygga i så lär det sitta en 120A generator... Sak samma men för 25mm2 funkar men ultimata ligger på 35-50mm2 i kabel diameter...

Åter igen hajjar jag inte mycket av vad du snackar om!

Skall man dra en kabel mellan batterier bak och batteri/generator fram, så säkrar man både fram och bak!

/Theo

859 Inlägg
10 februari 2006
Martin 9-3 skrev:
Oj, Tack för alla svar.

Jag befarade nästan att det inte bara var till att koppla på originalbatteriet mm.
Jag hade tänkt mig att använda den redan dragna 21-kvadatskabeln som går bak i skuffen och steget idag.

Sedan sa han jag snackade med (försäljaren) och sen snackade en kompis också om att det bara var att parallellkoppla med sladdar bara.

Vad är fel i det och vad kan hända om man inte har relä mm utan bara kopplar ändå med nuvarande 21kvadrat???

/Martin

Eftersom batterierna är av olika skick och typ, så är det vanligt att dom drar ur varandra.

Dessutom så tar startmotorn ström från bakbatterierna om du ej har ett relä.

21mm2 räcker bra om du kör med relä.

MVH Theo

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 februari 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Martin 9-3 skrev:
Oj, Tack för alla svar.

/Martin

Eftersom batterierna är av olika skick och typ, så är det vanligt att dom drar ur varandra.

MVH Theo

Om jag väljer att ha alla 3 av samma sort. Optima gul då, är det iaf inte bra att vara utan relä. att startmotorn tar ström från bakre batterierna trodde jag bara var possitivt, dvs att det finns mer att ta utav!?

Har du någon länk till relä och kan jag som glad amatör koppla utan vidare eller?
Ska relät också säkras av eller behövde man inte det, delade meningar, isåfall, med hur mycket ska det säkras av. 80A? Lika som till steget när det är samma kabel jag använder?

/Martin

859 Inlägg
10 februari 2006
Jag kör numera 3 Optima yellowtop i min bil. Ett fram och två bak. 2x50mm2 kabel mellan batterierna, mestadels p g a bilstereotävlandets regelbok. Det är egentligen lite overkill.

Nackdelen med att startmotorn tar ström bakifrån är väl att säkringarna på vägen kan gå, då den tar mycket ström.

Vill du köra med relä, så har Autoleads något passande tror jag, och dom kan man få tag på på tex. Dialect. BRL osv.

Martin 9-3 skrev:
Theo skrev:
Martin 9-3 skrev:
Oj, Tack för alla svar.

/Martin

MVH Theo

Om jag väljer att ha alla 3 av samma sort. Optima gul då, är det iaf inte bra att vara utan relä. att startmotorn tar ström från bakre batterierna trodde jag bara var possitivt, dvs att det finns mer att ta utav!?

Har du någon länk till relä och kan jag som glad amatör koppla utan vidare eller?
Ska relät också säkras av eller behövde man inte det, delade meningar, isåfall, med hur mycket ska det säkras av. 80A? Lika som till steget när det är samma kabel jag använder?

/Martin

21 761 Inlägg
10 februari 2006
Kanske inte så intressant att veta men jag mätte hur mycket ström min startmotor(240-86) drog vid en kallstart vid 15-20 grader kallt och fick det till 180-200A. Hade en tångamperemeter kopplad till en multimeter, vet inte hur exakt den var.

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 februari 2006
Trådstartare
Oj big_smile det var mycket att låta min 80A ta hand om om det skulle vara inärheten på min bil av det du fick.

Tack för alla svar, tror jag kör på era/theo's råd och drar så.

21 761 Inlägg
10 februari 2006
Som sagt, jag vet inte hur exakt mätningen var men det drar garanterat en bit över 100A iaf.
Det beror ju bla på effekten på startmotorn, bilar har olika starka startmotorer.

782 Inlägg
10 februari 2006
när jag hade en gammal bil med 6volt och skulle koppla in lite stereo så va det bara att stoppa dit en vanlig 12v generator och ett batteri i skuffen och jag kom på att det fanns faktiskt ganska många fördelar med en extra generator som jag inte hade tänkt på: du kan spela slut på batterierna och ändå starta bilen och åka därifrån, du kan stoppa dit hur stor generator du vill, du lär aldrig få några blinkande lampor, du kan ha vilket voltantal du vill bak till batterierna utan att något annat går sönder. Troligtvis får du inte plats med någon mer generator (jävla trånga nya bilar) men du får dom flesta fördelarna om du skaffar dej ett skiljerelä (eller vad det heter) så det är att rekomendera.

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Hej.

Dra en 20-50mm2 kabel från generatorn. säkra av den max 40cm från generatorn. Sedan bör den gå till ett skiljerelä som drar när bilen starat(så att inte fram och bak-batterierna har kontakt när bilen står still). Bak vid Optimorna har du en säkring på samma kabel max 40cm från batterierna. Mellan optimorna behöver du ej säkra, utan koppla endast ihop dem paralellt med rejäl kabel och kabelsko. Jordpunkten bör vara väldigt bra om du skall jorda två batterier.

MVH Theo

åhej. då drar vi upp tråden igen.
Fixat skiljerelä nu som blir bra till detta, anpassat till 140A som generatorn ligger på.

Jag har köpt ny kabel på 35-kvadrat.

Behöver jag byta säkringen från generatorn. nuvarande säkringen är på 80A som är till 21-kvadrataren från början. behålla säkringsanordningen till nya kablen eller säkra med mer än 80A?

Behöver jag inte avsäkra något mellan generatorn och relä?

Hur viktigt är det med den bakre säkringen nere vid batterierna, räcker det inte med att den är säkrad på andra änden uppe vid generatorn? Antar att det ska vara samma Ampere på avsäkringen om man har 2 på samma kabel?

Många frågor detta så tacksam för hjälp igen smile

/Martin

859 Inlägg
20 februari 2006
Reläet blir säkert bra... liksom kabeln.

När jag körde det kopplat som du använde jag en 21mm2 kabel, och en 60A säkring höll iaf.
Bakre säkringen(som bör vara lika) är nödvändig som jag ser det. Men är du helt säker på din sak så kör utan, men på egen risk.

Säkra mellan generator och relä, så nära generatorn det går.

MVH Theo

Martin 9-3 skrev:
Theo skrev:
Hej.

MVH Theo

åhej. då drar vi upp tråden igen.
Fixat skiljerelä nu som blir bra till detta, anpassat till 140A som generatorn ligger på.

Jag har köpt ny kabel på 35-kvadrat.

Behöver jag byta säkringen från generatorn. nuvarande säkringen är på 80A som är till 21-kvadrataren från början. behålla säkringsanordningen till nya kablen eller säkra med mer än 80A?

Behöver jag inte avsäkra något mellan generatorn och relä?

Hur viktigt är det med den bakre säkringen nere vid batterierna, räcker det inte med att den är säkrad på andra änden uppe vid generatorn? Antar att det ska vara samma Ampere på avsäkringen om man har 2 på samma kabel?

Många frågor detta så tacksam för hjälp igen smile

/Martin

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
Theo skrev:

När jag körde det kopplat som du använde jag en 21mm2 kabel, och en 60A säkring höll iaf.
Bakre säkringen(som bör vara lika) är nödvändig som jag ser det. Men är du helt säker på din sak så kör utan, men på egen risk.

MVH Theo

Man tackar för hjälpen smile

Då kompletterar jag med 3st likadanna säkringshållare och 80A så jag har 1 mellan relä-generator, 2 på kabeln genarator-batteri och 1 till slutsteg från batteri.

en hög med kabelskor big_smile

Edit: Det vart det inte alls, får bli andra modellen av säkringshållare för att slippa skära ner kabeln i ändarna och då får jag köra på 100A avsäkring men det är lugnt va för 35-kvadrat?
Senast redigerat av Martin 9-3 (20 februari 2006)

859 Inlägg
20 februari 2006
100A är lungt för 35mm2

Jag förstod inte riktigt hur du menade... 35mm2 kabeln drar du väl direkt från generatorn till bakbatterierna? Det räcker med en säkring mellan generatorn och relät, och en bak vid Optimorna. Men det var kanske så du menade?:-)

MVH Theo
Martin 9-3 skrev:
Theo skrev:

MVH Theo

Man tackar för hjälpen smile

Då kompletterar jag med 3st likadanna säkringshållare och 80A så jag har 1 mellan relä-generator, 2 på kabeln genarator-batteri och 1 till slutsteg från batteri.

en hög med kabelskor big_smile

Edit: Det vart det inte alls, får bli andra modellen av säkringshållare för att slippa skära ner kabeln i ändarna och då får jag köra på 100A avsäkring men det är lugnt va för 35-kvadrat?

Sök