Haxxel skrev:
Ehm, tja jag skulle gärna vilja dra ihop så många airsoftare som även delar bilintresset med oss som det går.
Men eftersom denna tråd övergick till att vara en diskussion om airsoft så kan jag ju säga min mening.
Skillnaden mellan paintball och airsoft är att i paintball så klär man sig i en overall och stor mask och sen springer i högt tempo på små banor och färgar ner varrandra. Detta är mer av en sport är airsoft.
Airsoftvapen är replikor av riktiga vapen i utseende vikt, olika reglages funktion mm
airsoft föredras av vissa eftersom det är en annan kännsla i att man har magasin precis som en riktig och att olika vapen har olika funktion, i paintball så är alla vapen mer eller mindre likadana och har bara en behållare med ammo på ovansidan. Airsoftvapen finns i flera utföranden,
Snipers som skjuter långt och pricksäkert,
Assaultrifles som har reglage att ställa in fullauto eller semiauto och skjuter relativt långt,
SMG som är små k-pistar som också kan ställa firemode,
Pistoler för tajta utrymmen, pistolerna är ofta gasdrivna och manteln slår tillbaka mellan skotten så att den laddar om som på riktigt.
Shotgun skjuter flera skott på samma gång, och man laddar dem genom att stoppa i flera shells.
Understöd är stora tunga maskingevär med stora magasin som skjuter snabbt och hårt.
Sen finns det soft air gun, det är pistoler och gevär som är gjorda i plast, dessa kan man inte ställa in fullauto på och inte heller semi, dessa måste man mantla mellan varje skott. Dessa vapen skjuter väldigt svagt i jämförelse med airsoftvapen och når alltså inte så bra dessa kanske skjuter 40-50 m/s medans airsoft skjuter mellan 90-140 m/s (snipers upp till 170 m/s) men framförallt är det verklighetstrogenheten som försvinner när de är så lätta och alla reglage bara är prydnad, men framförallt när man måste dra i mantelhantaget mellan varje skott.
Airsoft är relativt dyrt då vapnena kostar mellan 2000-5000kr. Men om man går emot alla fördommar så har företag i china gjort kopior på de japanska vapnen som fungerar minst lika bra men som går för 500-1000kr med frakt från china.
Man har även möjlighet att montera tillbehör mm på sina vapen, lampor, lasersikten, kikarsikten, rödpunktsikten, granatkastare (skjuter ca 400 kulor på samma gång och drivs av gas), bipods mm
Själv har jag bla på min Steyr AUG en väldigt effektiv ljuddämpare.Hoppas detta kan klara upp lite saker.
Är det någon som tycker detta verkar kul så kan ni ju alltid höra av er och kanske följa med och prova lite med lånade grejer någon gång.
Men till trådskaparen, ja det finns bilintresserat folk här på garaget i stockholmsområdet som gärna lirar.