1827
Sök

Airsoft i Sthlm-området?

104 Inlägg
1 september 2008
Losgard skrev:
Vad är nu skillnaden mellan ett softairgun-vapen och ett airsoft-vapen eftersom det är som du skriver att det är rätt stor skillnad? smile

Uppbyggnad, helt annorlunda mekanism det ända som egentligen påminner om softairgun är kulorna som inte ens dom är desamma.

JDM
593 Inlägg
1 september 2008
Ehm, tja jag skulle gärna vilja dra ihop så många airsoftare som även delar bilintresset med oss som det går.

Men eftersom denna tråd övergick till att vara en diskussion om airsoft så kan jag ju säga min mening.

Skillnaden mellan paintball och airsoft är att i paintball så klär man sig i en overall och stor mask och sen springer i högt tempo på små banor och färgar ner varrandra. Detta är mer av en sport är airsoft.
Airsoftvapen är replikor av riktiga vapen i utseende vikt, olika reglages funktion mm
airsoft föredras av vissa eftersom det är en annan kännsla i att man har magasin precis som en riktig och att olika vapen har olika funktion, i paintball så är alla vapen mer eller mindre likadana och har bara en behållare med ammo på ovansidan. Airsoftvapen finns i flera utföranden,
Snipers som skjuter långt och pricksäkert,
Assaultrifles som har reglage att ställa in fullauto eller semiauto och skjuter relativt långt,
SMG som är små k-pistar som också kan ställa firemode,
Pistoler för tajta utrymmen, pistolerna är ofta gasdrivna och manteln slår tillbaka mellan skotten så att den laddar om som på riktigt.
Shotgun skjuter flera skott på samma gång, och man laddar dem genom att stoppa i flera shells.
Understöd är stora tunga maskingevär med stora magasin som skjuter snabbt och hårt.

Sen finns det soft air gun, det är pistoler och gevär som är gjorda i plast, dessa kan man inte ställa in fullauto på och inte heller semi, dessa måste man mantla mellan varje skott. Dessa vapen skjuter väldigt svagt i jämförelse med airsoftvapen och når alltså inte så bra dessa kanske skjuter 40-50 m/s medans airsoft skjuter mellan 90-140 m/s (snipers upp till 170 m/s) men framförallt är det verklighetstrogenheten som försvinner när de är så lätta och alla reglage bara är prydnad, men framförallt när man måste dra i mantelhantaget mellan varje skott.

Airsoft är relativt dyrt då vapnena kostar mellan 2000-5000kr. Men om man går emot alla fördommar så har företag i china gjort kopior på de japanska vapnen som fungerar minst lika bra men som går för 500-1000kr med frakt från china.

Man har även möjlighet att montera tillbehör mm på sina vapen, lampor, lasersikten, kikarsikten, rödpunktsikten, granatkastare (skjuter ca 400 kulor på samma gång och drivs av gas), bipods mm
Själv har jag bla på min Steyr AUG en väldigt effektiv ljuddämpare.

Hoppas detta kan klara upp lite saker.

Är det någon som tycker detta verkar kul så kan ni ju alltid höra av er och kanske följa med och prova lite med lånade grejer någon gång.

Men till trådskaparen, ja det finns bilintresserat folk här på garaget i stockholmsområdet som gärna lirar.

Det ska vara JDM och bana!

1 688 Inlägg
1 september 2008
Haxxel skrev:
Ehm, tja jag skulle gärna vilja dra ihop så många airsoftare som även delar bilintresset med oss som det går.

Men eftersom denna tråd övergick till att vara en diskussion om airsoft så kan jag ju säga min mening.

Skillnaden mellan paintball och airsoft är att i paintball så klär man sig i en overall och stor mask och sen springer i högt tempo på små banor och färgar ner varrandra. Detta är mer av en sport är airsoft.
Airsoftvapen är replikor av riktiga vapen i utseende vikt, olika reglages funktion mm
airsoft föredras av vissa eftersom det är en annan kännsla i att man har magasin precis som en riktig och att olika vapen har olika funktion, i paintball så är alla vapen mer eller mindre likadana och har bara en behållare med ammo på ovansidan. Airsoftvapen finns i flera utföranden,
Snipers som skjuter långt och pricksäkert,
Assaultrifles som har reglage att ställa in fullauto eller semiauto och skjuter relativt långt,
SMG som är små k-pistar som också kan ställa firemode,
Pistoler för tajta utrymmen, pistolerna är ofta gasdrivna och manteln slår tillbaka mellan skotten så att den laddar om som på riktigt.
Shotgun skjuter flera skott på samma gång, och man laddar dem genom att stoppa i flera shells.
Understöd är stora tunga maskingevär med stora magasin som skjuter snabbt och hårt.

Sen finns det soft air gun, det är pistoler och gevär som är gjorda i plast, dessa kan man inte ställa in fullauto på och inte heller semi, dessa måste man mantla mellan varje skott. Dessa vapen skjuter väldigt svagt i jämförelse med airsoftvapen och når alltså inte så bra dessa kanske skjuter 40-50 m/s medans airsoft skjuter mellan 90-140 m/s (snipers upp till 170 m/s) men framförallt är det verklighetstrogenheten som försvinner när de är så lätta och alla reglage bara är prydnad, men framförallt när man måste dra i mantelhantaget mellan varje skott.

Airsoft är relativt dyrt då vapnena kostar mellan 2000-5000kr. Men om man går emot alla fördommar så har företag i china gjort kopior på de japanska vapnen som fungerar minst lika bra men som går för 500-1000kr med frakt från china.

Man har även möjlighet att montera tillbehör mm på sina vapen, lampor, lasersikten, kikarsikten, rödpunktsikten, granatkastare (skjuter ca 400 kulor på samma gång och drivs av gas), bipods mm
Själv har jag bla på min Steyr AUG en väldigt effektiv ljuddämpare.

Hoppas detta kan klara upp lite saker.

Är det någon som tycker detta verkar kul så kan ni ju alltid höra av er och kanske följa med och prova lite med lånade grejer någon gång.

Men till trådskaparen, ja det finns bilintresserat folk här på garaget i stockholmsområdet som gärna lirar.

Har du licens för en sådan? Ljuddämpare avsedda för vapen i alla former är license-pliktiga i Sverige vad jag vet. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

JDM
593 Inlägg
1 september 2008
Ehm nä, det tror jag inte man behöver. Det är ju bara en liten bit metallrör med skummgummi i, det räcker för att dämpa ljudet från en airsoft. Det är ju inte en äkta med separata gasexpantionskammare mm.

1 688 Inlägg
1 september 2008
Haxxel skrev:
Ehm nä, det tror jag inte man behöver. Det är ju bara en liten bit metallrör med skummgummi i, det räcker för att dämpa ljudet från en airsoft. Det är ju inte en äkta med separata gasexpantionskammare mm.

Hm okey, men alla ljuddämpare avsedda för vapen är nog licensebelagda.
Hittar inte mera info än om detta, men jag fick inte varken köpa eller använda ljuddämpare till mitt luftgevär utan license.

"I Sverige år 2006 blev ljuddämpare tillåtna till jakt. De är dock fortfarande licensbelagda."

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

JDM
593 Inlägg
1 september 2008
Hmm ok, men eftersom airsoft inte är licensbelagt så är det ju inte riktiga vapen. Det är ju även skillnad på en riktig ljuddämpare med all dess funktion och något som ska se ut som en.

1 688 Inlägg
2 september 2008
Haxxel skrev:
Hmm ok, men eftersom airsoft inte är licensbelagt så är det ju inte riktiga vapen. Det är ju även skillnad på en riktig ljuddämpare med all dess funktion och något som ska se ut som en.

Luftgevär är inte heller licensebelagda, är det inte ett riktigt vapen för det?
I många fall starkare än softairguns. tongue

Ljuddämpare som ljuddämpare när det gäller skjutvapen, licensebelagda vare sig man vill eller inte verkar det som.

2 230 Inlägg
2 september 2008
Losgard skrev:
Haxxel skrev:

Luftgevär är inte heller licensebelagda, är det inte ett riktigt vapen för det?
I många fall starkare än softairguns. tongue

Ljuddämpare som ljuddämpare när det gäller skjutvapen, licensebelagda vare sig man vill eller inte verkar det som.

kan ju säga att ett luftgevär och ett sniper airsoft har samma hastighet(om snipern är trimmad eller om lufgeväret är av billigare sak) så dvs ett luft vapen och airsoft har samma styrka wink
men ett lufvapen får man ladda om efter varje kula..
sen nej "ljudämparna" är inte licens belagda.. om man nu kan kalla dom det för så mycket hjälper det inte direkt, om man ska jämföra med ett riktigt vapen tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 571 Inlägg
2 september 2008
Jag spelar mest CQB (närstrid) och kör med Mp40 kinaklon och inomhus funkar den klockrent, det är när man är ute i bushen som man verkligen behöver 150m/s+ och olika sikten. För den som vill prova airsoft är det bäst att gå den gyllene medelvägen, köp inte det sämsta crapet på TM och köp inte en PTW för 15000:- heller. Det finns bra butiker på nätet.

2 126 Inlägg
2 september 2008
Haxxel skrev:
Vilket tjohej det blev, inga igentliga svar.

Aja jag har ett gang som kör en hel del, vi håller även på att bygga ett attackfordon.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=61738 (bilder)

Spana in jeep_toms Fina buggy som e byggt som ett attackfordon! http://www.garaget.org/?car=60901
eller hans Willys jeep http://www.garaget.org/?car=60902

JDM
593 Inlägg
2 september 2008
Hmm detta om ljuddämpare blev en långt gången diskussion. Men ändå, ok arisoft vapen är klassade som vapen. Men om du skruvar fast en bit metallrör på det så betyder det ju inte att det är en ljuddämpare oavsett jag kallar den för det eller ej.

blacken
2 september 2008
Haxxel skrev:
Hmm detta om ljuddämpare blev en långt gången diskussion. Men ändå, ok arisoft vapen är klassade som vapen. Men om du skruvar fast en bit metallrör på det så betyder det ju inte att det är en ljuddämpare oavsett jag kallar den för det eller ej.

Svensk författningssamling (SFS)
Vapenförordning (1996:70)

6. Ljuddämpare.            Till skydd för hälsa och
                                        miljö om det är särskilt påkallat.

Så teoretiskt sett så får man ha ljuddämpare OM man kan styrka behov
Och man ställa sig frågan vad är vitsen med en ljuddämpare på ett sådant vapen. Med tanke på kulans vikt och hastighet så gör en hemmagjord ljuddämpare nog mera "skada" än nytta om man vill ha lite precision på vapnet.
Och är det så att man "skruvar" dit ett "metallrör"på vapnet så kommer en polisman/berörd myndighet ATT betrakta det som en ljuddämpare i och med UPPSÅTET att efterlikna/härma en ljuddämpare..
För övrigt så är det detta som gäller.
Av 1 kap. 2 § tredje stycket vapenförordningen (1996:70) framgår när ett sådant vapen anses ha en begränsad effekt.
Tillstånd för innehav av Soft Air Gun, vapenlicens, krävs alltid för den som inte fyllt 18 år.

Användning inom planlagt områdeTillstånd för skytte med Soft Air Gun krävs, enligt 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617), för den som inte fyllt 18 år för skytte utomhus inom planlagt område. Ett sådant tillstånd utfärdas av polismyndigheten.

Även utanför planlagt område krävs, för den som inte fyllt 18 år, ett sådant tillstånd om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med Soft Air Gun utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke.

Den som skjuter med Soft Air Gun ansvarar för att inte skada person eller egendom.

2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan
begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om
en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en
anslagsenergi som är mindre än 10 joule.

Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller
fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en
projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en
anslagsenergi som är mindre än 3 joule.

Trots vad som föreskrivs i första eller andra stycket skall ett
kolsyrevapen som är avsett för att med färg markera träffar på
deltagare i stridsspel (paintballvapen) anses ha sådan
begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om vapnet
är konstruerat för att laddas med färgampuller med en minsta
diameter om 16 mm
Senast redigerat av blacken (2 september 2008)

JDM
593 Inlägg
2 september 2008
Big_JN skrev:
Haxxel skrev:

Aja jag har ett gang som kör en hel del, vi håller även på att bygga ett attackfordon.

Spana in jeep_toms Fina buggy som e byggt som ett attackfordon! http://www.garaget.org/?car=60901

Jo Jeep_Tom är gud. Har följt hans projekt och pratat lite, han har ett nytt projekt på G nu, en bandvagn av någon typ big_smile

Jeep Tom
276 Inlägg
2 september 2008
Tomten skrev:
_Wallis_ skrev:
Tomten skrev:
jeep_tom är en så där airsoftare vet jag

snarare Airsoftoman.. det värkar ju vara ett missbruk för han tongue

En sak?
Varför Softairguns när det finns Paintball?
Hur vet man vem som är träffad m,m?

hahaha

HAHAHA Asgarv! Nja missbruk skulle jag inte kalla det själv. Helt enkelt bara en intresse/hobby som jag är väl insatt i smile Dock har jag tyvärr varit rätt så inaktiv det senaste året sad

Big_JN skrev:
Haxxel skrev:

Jag hoppas att jag kan ge andra airsoftare inspiration till att bygga sina egna airsoftfordon genom att visa upp mina. Samt det är inte så svårt. Det är bara att bygga efter fantasin om man inte har någon riktig förebild. Bygg efter dess funktion och inte efter det kosmetiska. smile På ett AS fordon är funktionern tusen gången viktigare än snygg lack, dock kan man pricka in båda sakerna är det ju inte fy skamm tongue

Feeling free to do my own thing

JDM
593 Inlägg
2 september 2008
Tja jag har lagt upp en byggtråd för fordonet, ska snart ut och bygga mer på den big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p1163797

Har även en mer aktiv tråd på airsoftsverige
http://www.airsoftsverige.com/V6/viewto … mp;t=84851

2 Inlägg
9 juli 2009
_Wallis_ skrev:
Tomten skrev:
jeep_tom är en så där airsoftare vet jag

snarare Airsoftoman.. det värkar ju vara ett missbruk för han tongue

En sak?
Varför Softairguns när det finns Paintball?
Hur vet man vem som är träffad m,m?

när man blir träffad skriker man hit o räker upp handen
om vapnet blir träffat sejer man gun hit

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 juli 2009
Lite väl mycket OT..  Så svarar rakt ut på frågan.. Lördagar på "klacken" vid barkarby är det spel varje helg.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

631 Inlägg
9 juli 2009
Meh, Letar samma sak i GBG Området !

2 Inlägg
10 juli 2009
Gå in på www.ebaybanned.com  en ganska billig airsoft butik som ligger i hong kong. Sen ere fri frakt , så ståre iaf.

Ska kanske köpa en g36 + granatkastare + granat till den för cirka 1900
Det e billigt för en granatkastare kostar nästan så mycket i sverige.

Jeep Tom
276 Inlägg
11 juli 2009
Det liras ju konstant nere i skånetrakten varje helg smile Gå in på www.airsoftsverige.com så kommer du i kontakt med folk där nere ikring, eller hittar arrangerade spel smile

Feeling free to do my own thing

Sök