Däck med olika storlekar

takecar
2 april 2006 · 11 Inlägg

Kan man använda sommardäck som har olika storlekar på samma bil? Eller skall alla däckar ha exakt samma storlek?

sveddan
2 april 2006 · 1 453 Inlägg

takecar skrev:
Kan man använda sommardäck som har olika storlekar på samma bil? Eller skall alla däckar ha exakt samma storlek?

Om du tänker på att använda exempelvis bredare däck bak än fram så går det bra, många sportbilar har så. Däremot ska man väl inte ha olika dimensioner på samma axel...

takecar
2 april 2006 · 11 Inlägg

Jag har 4 däck, de två som skall vara fram har olika diametrar och olika beredd, och samma sak för de som ska sitta bak. Det verkar vara konstigt att det är så, men det är de däckar jag fått när jag köpte bilen.

sveddan
2 april 2006 · 1 453 Inlägg

takecar skrev:
Jag har 4 däck, de två som skall vara fram har olika diametrar och olika beredd, och samma sak för de som ska sitta bak. Det verkar vara konstigt att det är så, men det är de däckar jag fått när jag köpte bilen.

Nej du kan inte köra med olika dimensioner, det säger sig ju självt! Det vore som att ha olika strlkar på skorna wink

mylittlepolo
2 april 2006 · 75 Inlägg

takecar skrev:
Jag har 4 däck, de två som skall vara fram har olika diametrar och olika beredd, och samma sak för de som ska sitta bak. Det verkar vara konstigt att det är så, men det är de däckar jag fått när jag köpte bilen.

Herregud människa. det kan vara livsfarligt att inte ha samma mårke/dimension på samma axel.
då även olika märken inom samma dimension kan skilja i storlek.
Som föregående talare så ska du verkligen ha samma dimension/tilverkare på samma axel. om du har bredare bak gör inget men på samma axel så MÅSTE du ha samma dimension.
Mvh. Jonas

carawelle
3 april 2006 · 460 Inlägg

takecar skrev:
Jag har 4 däck, de två som skall vara fram har olika diametrar och olika beredd, och samma sak för de som ska sitta bak. Det verkar vara konstigt att det är så, men det är de däckar jag fått när jag köpte bilen.

Du kommer att förstöra slutväxeln i Växellådan/bakaxeln om hjulen på samma axel snurrar olika fort pga olika rullningsomkrets hela tiden!

Livsfarligt för krafrövrföringen på en fyrhjulsdriven bil!

A.E
Bilverkstadsägare sen 25år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang